Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Medlem

Någon som hört nått om itx rx 480? Skulle vilja byta ut mitt 970 i min htpc.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv

Det här ser riktigt bra ut för RX 480 4GB, kör man med 2 kort i crossfire presterar dom strax under GTX 1080 och till ett pris som är ca. 2000 kr lägre.

"
Conclusion

Honestly, I’ve never been much of a fan of multi-GPU technology, SLI or Crossfire. When I spend hundreds of dollars on a product, I kind of want it to just work, and in the past this technology has never been extremely well polished. This is still kind of the case, as there were those 6 games that I mentioned where multi-GPU tech is simply broken… However, I was impressed that out of my 23 game gauntlet, 17 of them did work.

And most of them worked really well! Of the 17 games, there were 9 where scaling was over 75%, which is a great result. I also found 13 of them really smooth to play, with the exceptions being The Witcher 3, Black Ops 3, Star Wars Battlefront, and Fallout 4.

The other good news is that the single card RX 480 provided extremely smooth performance, with the 1% frame time falling within 5% of the minimum frame rate on average. This variance did increase to 20% with Crossfire enabled, but this includes the games I found quite jittery.
"
http://www.hardwareunboxed.com/rx-480-crossfire-performance-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon som hört nått om itx rx 480? Skulle vilja byta ut mitt 970 i min htpc.

Tyvärr misstänker jag att en itx utav rx480 kommer bli oerhört svårkyld under lämplig ljudnivå:/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

Tyvärr misstänker jag att en itx utav rx480 kommer bli oerhört svårkyld under lämplig ljudnivå:/

Det tror jag ändå inte med tanke på att ett itx 970 klarar hålla sig relativt tyst

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Det här ser riktigt bra ut för RX 480 4GB, kör man med 2 kort i crossfire presterar dom strax under GTX 1080 och till ett pris som är ca. 2000 kr lägre.

Nu har jag visserligen inte läst hela artikeln men jag skulle inte direkt säga att det ser 'riktigt bra ut' med tanke på de problem som uppstod i storspel som The Witcher 3, Doom, Star Wars: Battlefront (troligtvis även BF1) m.fl.

Tittar man på de benchmarks som läggs fram så är RX480 CF i bästa fall likvärdigt ett 1080 (avg. fps) men i många fall ligger de fortfarande en bra bit under. Helt OK med tanke på priset men som sagt, knappast en optimal lösning och jag hade personligen valt ett 1080 (eller naturligtvis inväntat Vega om man inte behöver ett kort nu på direkten).

Dessutom är prisskillnaden snarare 1000kr om man jämför de billigaste korten från respektive produktserie.
Edit: Jag ser nu att du skrev 4GB vilket i så fall ger en prisskillnad på ca 1500kr.

Som du ser i grafen ovan presterar RX480 i CF avsevärt sämre i 75% av de testade spelen om jag tolkar resultaten rätt.
Jämför man med 1070 vilket ligger i samma prisklass ser det betydligt ljusare ut men det går inte att komma ifrån att vissa spel saknar stöd för CF/SLI, högre förbrukning/temperaturer etc. Jag tycker inte att det är värt besväret men alla är vi olika.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Det tror jag ändå inte med tanke på att ett itx 970 klarar hålla sig relativt tyst

haha den är inte så tyst i mitt FD nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

haha den är inte så tyst i mitt FD nano S

Beror ju helt på vilken version det är du har.

Kommer inte vara några problem alls att kyla en itx-variant av RX 480.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Beror ju helt på vilken version det är du har.

Kommer inte vara några problem alls att kyla en itx-variant av RX 480.

ja ni har nog rätt.

Permalänk
Medlem

We got the ‪#‎Polaris‬ based AMD RX 480 8gb here in the office and did a few early benchmarks with it.
For denoising it seems like the best performance per dollar, being 35% faster than 1080 and 275% faster than Titan X. It is 44% slower than AMD Fury X which is the fastest denoising GPU with the current ‪#‎VRay‬ denoiser, but it is much cheaper.

There are some very interesting/surprising results with RT ‪#‎OpenCL‬ as well. In most scenes it is less than two times slower compared to the three times more expensive (comparing reference models with same memory configurations) GTX 1080 running CUDA and roughly as fast as it running OpenCL.
There are some stuff that are not supported in the RT OpenCL engine compared to RT CUDA however. We plan to look at those.

It seems like the older Fury X is performing better with the new drivers as well, but the Polaris architecture is definitely a big improvement

Källa: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154753687904769&set...

Permalänk
Medlem

Lite info om vulkan o massa annat.
http://gpuopen.com/vulkan-device-memory/

Verkar som att Amd ska ha något event 25e juli.

Siggraph Capsaicin is just around the corner!
Known as the chemical compound that gives chili peppers their intense heat, Capsaicin excites the nervous system, producing endorphins that result in a mild addiction that encourages you to want more, much like the exciting announcements and experiences Radeon Technologies Group have planned this year at Siggraph.
Capsaicin Siggraph will reveal new, industry changing graphics technologies and partnerships that will shape the CG community and to the rest of the World for years to come.

High-profile guest speakers presenting future insights and technologies exclusively to the Capsaicin audience

Never before seen VR technologies announcements to redefine the term “truly immersive VR experiences”

Industry changing, next generation “Polaris” graphics technologies designed to bring stable and affordable 3D graphics to the world

New and exciting partner announcements to inspire and benefit the entire CG and developer community

Capsaicin Siggraph will reshape the future of the graphics community and this is your chance to be where it all started.
Seats during the presentation will be available on a first come first serve basis.

https://www.eventbrite.ca/e/capsaicin-siggraph-tickets-264650...

Här man kan se en stream när det väl går igång.
https://www.youtube.com/user/amd/live

Permalänk
Medlem

Amongst these new solution we are expecting AMD to show their Polaris powered Firepro lineup made for professional workloads and applications. There are also floating rumors about a possible dual-chip Polaris enabled graphics card being on the way so we might get some official info about this at the event. Supposedly this will use a different sort of fabric so that both GPUs, and VRAM, are seen as one large GPU. However those rumors have not been confirmed, so take them with a grain of salt.

https://techaltar.com/amd-capsaicin-siggraph/

edit: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4sgcp5/amd_presents_cap...

AMD_RobertTechnical Marketing 9 poäng 11 dagar sen

This is for our professional graphics products, btw, not Radeon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Nu har jag visserligen inte läst hela artikeln men jag skulle inte direkt säga att det ser 'riktigt bra ut' med tanke på de problem som uppstod i storspel som The Witcher 3, Doom, Star Wars: Battlefront (troligtvis även BF1) m.fl.

Tittar man på de benchmarks som läggs fram så är RX480 CF i bästa fall likvärdigt ett 1080 (avg. fps) men i många fall ligger de fortfarande en bra bit under. Helt OK med tanke på priset men som sagt, knappast en optimal lösning och jag hade personligen valt ett 1080 (eller naturligtvis inväntat Vega om man inte behöver ett kort nu på direkten).

Dessutom är prisskillnaden snarare 1000kr om man jämför de billigaste korten från respektive produktserie.
Edit: Jag ser nu att du skrev 4GB vilket i så fall ger en prisskillnad på ca 1500kr.

http://i.imgur.com/VDlyie8.png

Som du ser i grafen ovan presterar RX480 i CF avsevärt sämre i 75% av de testade spelen om jag tolkar resultaten rätt.
Jämför man med 1070 vilket ligger i samma prisklass ser det betydligt ljusare ut men det går inte att komma ifrån att vissa spel saknar stöd för CF/SLI, högre förbrukning/temperaturer etc. Jag tycker inte att det är värt besväret men alla är vi olika.

Det beror väl iof. på hur man definierar 'Avsevärt' och 'strax under'. Jag räknar resultatet i Battlefield 4 som strax under, där presterade RX 480 Crossfire ett resultat som hamnade 15 FPS under GTX 1080 och går man på det är det 76% som presterar i närheten av GTX 1080 och oavsett hur du räknar var resultatet bara 9% under GTX 1080 i medel i upplösningen 1440p. Prisskillnaden är inte 1500 utan snarare 1700:- om du inte tar med bluffpriserna i Eucomtech SE som listar de överlägset lägsta priserna utan att ha ett enda i lager eller hos leverantör.

EDIT: "Helt OK med tanke på priset men som sagt, knappast en optimal lösning och jag hade personligen valt ett 1080 (eller naturligtvis inväntat Vega om man inte behöver ett kort nu på direkten)."

Det är ju pris i förhållande till prestanda som ÄR fördelen med RX 480, för de som inte har råd att lägga 7000:- på ett grafikkort finns möjligheten att skaffa ett kort till ca. 1/3 av det priset och när man senare har råd skaffa ett till vilket ger en likvärdig prestanda som GTX 1080 i många fall och bättre prestanda än GTX 1070 i ännu fler fall.

Tittar du på Youtubevideon istället ser du att i 4K verkar det faktiskt se ännu bättre ut.

Permalänk
Avstängd

@criscros: du skulle haft ett fury X istället

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

En ny review på Sapphire RX 480 Nitro+.

https://www.youtube.com/watch?v=ZW3XNjW5C-8

Permalänk
Medlem

@Trhuster: Låter som en hårfön.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trhuster:

En ny review på Sapphire RX 480 Nitro+.

https://www.youtube.com/watch?v=ZW3XNjW5C-8

Hmm, frågan är vilken temperatur som kortet faktiskt throttlar vid för 75C känns lite i underkant.
Det där fläktljudet var ju allt annat än trevligt, påminner om ett gammalt MSI GTX 560 Ti jag hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

tycker inte fläktarna verkar vara värre än mitt nuvarande 280 för där går fläktarna på runt 90% med ca 72c i temp

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Det beror väl iof. på hur man definierar 'Avsevärt' och 'strax under'. Jag räknar resultatet i Battlefield 4 som strax under, där presterade RX 480 Crossfire ett resultat som hamnade 15 FPS under GTX 1080 och går man på det är det 76% som presterar i närheten av GTX 1080 och oavsett hur du räknar var resultatet bara 9% under GTX 1080 i medel i upplösningen 1440p.

Jag och de flesta andra skulle nog säga att 6-25% är en avsevärd skillnad. Vad snittet hamnar på är helt irrelevant i ett sånt här sammanhang, CF-stödet var väldigt dåligt i flera titlar med stutter ('lagg') till följd och vissa spel stöder inte ens CF över huvud taget vilket innebär att du rent krasst betalar över 5000kr för 480-prestanda i de fallen.

Jag kikade igenom alla spelgraferna nu och vad jag kan se är RX480 CF likvärdig 1080 i fyra titlar av totalt 17 (dvs knappt 25%) så jag vet inte riktigt var du får 75% ifrån. Av dessa 17 titlar är två stycken dessutom ospelbara p.g.a. stutter (The Witcher 3 och Fallout 4). Det kanske beror på hur man definierar likvärdig men jag skulle säga att +/-5 fps är rimligt.

Hur man än vrider och vänder på det är CF/SLI inte en optimal lösning och har man så dåligt men pengar tycker jag att man istället bör köpa ett billigt grafikkort tillsvidare och spara ihop till t.ex. ett Vega-kort lite längre fram i tiden. Men visst, kan man leva med att en del titlar presterar dåligt alt. är ospelbara så är det väl prisvärt. Som jag skrev i mitt förra inlägg presterar RX480 CF betydligt bättre än det snarlikt prissatta 1070 i de titlar som stöder CF.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Jag och de flesta andra skulle nog säga att 6-25% är en avsevärd skillnad.

Och det grundar du på vadå? Skillnaden på 9% är knappt märkbar eftersom min-värdet som lägst i 2 spel ligger på 45 FPS respektive 47 FPS, det som fäller avgörandet är när det är stor skillnad mellan Minimum framerate och 1% Time vilket det är i 4 spel vilket han också pekar på i sammanfattningen "Of the 17 games, there were 9 where scaling was over 75%, which is a great result. I also found 13 of them really smooth to play,"

Citat:

Vad snittet hamnar på är helt irrelevant i ett sånt här sammanhang, CF-stödet var väldigt dåligt i flera titlar med stutter ('lagg') till följd och vissa spel stöder inte ens CF över huvud taget vilket innebär att du rent krasst betalar över 5000kr för 480-prestanda i de fallen.

Vad snittet hamnar på är inte orelevant, i synnerhet inte i det här fallet när diagrammet du refererar till ser ut som det gör vilket gör att medianvärdet blir ganska lika medelvärdet.
Det fungerade dåligt i 4 av 17 spel, i övriga 13 spel fungerade det bra vilket han skriver. Det var bara i 4 titlar han upplevde problem, i de övriga fungerade Crossfire utmärkt.

Citat:

Jag kikade igenom alla spelgraferna nu och vad jag kan se är RX480 CF likvärdig 1080 i fyra titlar av totalt 17 (dvs knappt 25%) så jag vet inte riktigt var du får 75% ifrån. Av dessa 17 titlar är två stycken dessutom ospelbara p.g.a. stutter (The Witcher 3 och Fallout 4). Det kanske beror på hur man definierar likvärdig men jag skulle säga att +/-5 fps är rimligt.

Titta en gång till. Det är bättre i 4 titlar, i 9 titlar presterar RX 480 crossfire mellan 6,3 till 12,7 % sämre. Inget av det här ändrar hans sammanfattning att i 13 av 17 spel han testade var upplevelsen att det fungerade störningsfritt. mao. var det troligen ingen skillnad i spelupplevelsen mellan RX 480 och GTX 1080 i de spelen vilket är det mest väsentliga. Oavsett om resultatet map. FPS är 12% under eller 6% över är spelupplevelsen att det fungerar utmärkt i 13 spel, dvs. du märker troligen ingen skillnad mellan RX 480 och GTX 1080 i de spelen.

Citat:

Hur man än vrider och vänder på det är CF/SLI inte en optimal lösning och har man så dåligt men pengar tycker jag att man istället bör köpa ett billigt grafikkort tillsvidare och spara ihop till t.ex. ett Vega-kort lite längre fram i tiden. Men visst, kan man leva med att en del titlar presterar dåligt alt. är ospelbara så är det väl prisvärt. Som jag skrev i mitt förra inlägg presterar RX480 CF betydligt bättre än det snarlikt prissatta 1070 i de titlar som stöder CF.

Om sli/CF är en bra lösning beror på hur det fungerar och i det här testet fungerade det utmärkt 13 av 17 möjliga vilket ger drygt 76%

EDIT: Om det är värt att satsa på RX 480 Crossfire beror väl på vad man har råd med, vilka titlar man tänkt spela och i vilka upplösningar. Det är inte självklart ett bra val men inte heller ett självklart dåligt val.

Permalänk

Verkar knappt vara någon skillnad på 8GB mot 4GB versionen i 1080P. Då kan man spara in ganska mycket pengar på att välja 4GB versionen?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Verkar knappt vara någon skillnad på 8GB mot 4GB versionen i 1080P. Då kan man spara in ganska mycket pengar på att välja 4GB versionen?

https://www.youtube.com/watch?v=JjTUtUF6gxg

Tycker ändå det är vettigt att gå för 8GB om man köper nu annars kanske man ångrar sig i framtiden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=JjTUtUF6gxg

Som klittan (ClintBeastWood) säger så kan det vara mer framtidssäkert med ett 8GB. Man får lite bättre prestanda också. Iaf när det gäller Sapphire Nitro+ vad jag har för mig (rätta mig om jag har fel, inte kollat så mkt på senasre). Dock så tror jag att jag skaffar ett 4GB, jag tror det räcker för mig i 1080p.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Tycker ändå det är vettigt att gå för 8GB om man köper nu annars kanske man ångrar sig i framtiden.

Jo men prisskillnaden är ganska stor med 3100 för 8GB mot 2600 för 4GB om man kollar på Sapphires versioner. Men det är som du säger mer framtidssäkert med 8GB varianten.

Skrivet av kelthar:

Som klittan (ClintBeastWood) säger så kan det vara mer framtidssäkert med ett 8GB. Man får lite bättre prestanda också. Iaf när det gäller Sapphire Nitro+ vad jag har för mig (rätta mig om jag har fel, inte kollat så mkt på senasre). Dock så tror jag att jag skaffar ett 4GB, jag tror det räcker för mig i 1080p.

Ja de har väl två 8GB modeller där den ena är lite överklockade Medans de bara har en 4GB modell. Jag hade nog också nöjt mig med 4GB om jag skulle köpt kort nu.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Och det grundar du på vadå?

Sunt förnuft? Fråga vem som helst så skulle de nog säga att uppåt 25% är en markant skillnad oavsett vad som jämförs. Procentuellt är det en väldigt hög siffra även om det kanske inte alltid innebär några större skillnader i praktiken.

Skrivet av anon999:

Vad snittet hamnar på är inte orelevant, i synnerhet inte i det här fallet när diagrammet du refererar till ser ut som det gör vilket gör att medianvärdet blir ganska lika medelvärdet.
Det fungerade dåligt i 4 av 17 spel, i övriga 13 spel fungerade det bra vilket han skriver. Det var bara i 4 titlar han upplevde problem, i de övriga fungerade Crossfire utmärkt.

Det är väl ganska självklart att snittvärdet är irrelevant när vi diskuterar faktisk prestanda. Vad har man för nytta av att korten presterar bra i AotS ifall man är intresserad av att spela Star Wars Battlefront (Battlefield 1?) eller The Witcher 3?

Skrivet av anon999:

Titta en gång till. Det är bättre i 4 titlar, i 9 titlar presterar RX 480 crossfire mellan 6,3 till 12,7 % sämre. Inget av det här ändrar hans sammanfattning att i 13 av 17 spel han testade var upplevelsen att det fungerade störningsfritt. mao. var det troligen ingen skillnad i spelupplevelsen mellan RX 480 och GTX 1080 i de spelen vilket är det mest väsentliga. Oavsett om resultatet map. FPS är 12% under eller 6% över är spelupplevelsen att det fungerar utmärkt i 13 spel, dvs. du märker troligen ingen skillnad mellan RX 480 och GTX 1080 i de spelen.

1.3-2.7% (1-3fps i faktiska siffror) är extremt lite och jag skulle snarare säga att de är likvärdiga (ett av dessa fyra spel är dessutom The Witcher 3 som var ospelbart i CF trots högre fps). Om vi gör en rättvis jämförelse och tittar på de tester där 1080 presterar bättre är skillnaderna som minst 7fps och som mest 26fps (6.3-23.6%).

Om vi istället ser till min fps istället för avg (vilket gör störst inverkan på den upplevda prestandan) är skillnaderna ca 15fps i snitt. Jag håller med om att skillnaden förmodligen inte är noterbar i de flesta spel men det ändrar ju inte det faktum att siffrorna ser ut som de gör.

Jag förstår inte heller varför du envisas med att jämföra mot 1080. Är det för att AMD valde att göra det i sin presentation? RX480 CF/1070 känns mer relevant då de ligger i ungefär samma prisklass och i en sådan jämförelse utklassar 480 sin konkurrent (i de fall CF stöds och fungerar bra).

Skrivet av anon999:

Om sli/CF är en bra lösning beror på hur det fungerar och i det här testet fungerade det utmärkt 13 av 17 möjliga vilket ger drygt 76%. EDIT: Om det är värt att satsa på RX 480 Crossfire beror väl på vad man har råd med, vilka titlar man tänkt spela och i vilka upplösningar. Det är inte självklart ett bra val men inte heller ett självklart dåligt val.

Ska vi vara riktigt noga så rör det sig f.ö. om 23 spel totalt varav sex stycken inte ens kunnat testas med RX480 då de saknar stöd för CF vilket resulterar i 56%. Jag skulle i alla fall inte tycka att 50/50 är acceptabelt när man spenderar över 5000kr, det är bara bortkastade pengar i min mening.

Det största problemet är att man aldrig kan veta i förväg hur ett spel presterar i CF (eller om det ens finns CF-stöd). Sett till de tester som gjorts hos hardwareunboxed tycks CF som sagt inte vara en särskilt bra lösning även om det visat sig vara prisvärt i de fall det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på hur länge man planerar att behålla kortet. Många verkar köpa 480 i väntan på Vega och i så fall är det bara bortkastade pengar att köpa 8GB eftersom man troligtvis inte hinner få användning för det innan man säljer vidare kortet.

Vissa menar dessutom att 480 kommer att vara utdaterat innan man får användning för mer än 4GB VRAM (i mer än enstaka spel) men det är så klart svårt att gissa sig till hur det kommer att se ut i framtiden. Jag hade rekommenderat 8GB om man tänker behålla kortet en längre tid, prisskillnaden på 500kr är ingenting om man slår ut det över flera års tid.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Sunt förnuft? Fråga vem som helst så skulle de nog säga att uppåt 25% är en markant skillnad oavsett vad som jämförs. Procentuellt är det en väldigt hög siffra även om det kanske inte alltid innebär några större skillnader i praktiken.
Det är väl ganska självklart att snittvärdet är irrelevant när vi diskuterar faktisk prestanda. Vad har man för nytta av att korten presterar bra i AotS ifall man är intresserad av att spela Star Wars Battlefront (Battlefield 1?) eller The Witcher 3?
1.3-2.7% (1-3fps i faktiska siffror) är extremt lite och jag skulle snarare säga att de är likvärdiga (ett av dessa fyra spel är dessutom The Witcher 3 som var ospelbart i CF trots högre fps). Om vi gör en rättvis jämförelse och tittar på de tester där 1080 presterar bättre är skillnaderna som minst 7fps och som mest 26fps (6.3-23.6%).

Om vi istället ser till min fps istället för avg (vilket gör störst inverkan på den upplevda prestandan) är skillnaderna ca 15fps i snitt. Jag håller med om att skillnaden förmodligen inte är noterbar i de flesta spel men det ändrar ju inte det faktum att siffrorna ser ut som de gör.

Jag förstår inte heller varför du envisas med att jämföra mot 1080. Är det för att AMD valde att göra det i sin presentation? RX480 CF/1070 känns mer relevant då de ligger i ungefär samma prisklass och i en sådan jämförelse utklassar 480 sin konkurrent (i de fall CF stöds och fungerar bra).
Ska vi vara riktigt noga så rör det sig f.ö. om 23 spel totalt varav sex stycken inte ens kunnat testas med RX480 då de saknar stöd för CF vilket resulterar i 56%. Jag skulle i alla fall inte tycka att 50/50 är acceptabelt när man spenderar över 5000kr, det är bara bortkastade pengar i min mening.

Det största problemet är att man aldrig kan veta i förväg hur ett spel presterar i CF (eller om det ens finns CF-stöd). Sett till de tester som gjorts hos hardwareunboxed tycks CF som sagt inte vara en särskilt bra lösning även om det visat sig vara prisvärt i de fall det fungerar.

Fast nu var ju inte skillnaden 25%. Ditt påstående var att 6 - 25% var en avsevärd skillnad och skillnaden var i medeltal 9% och märktes öht. inte i 75% av spelen och det är ju det som VERKLIGEN är relevant, dvs. om upplevelsen uppfattas som likvärdig.
Snittet är långtifrån irrelevant i synnerhet inte när spridning på resultaten är någorlunda jämn vilket det är i det här fallet. Alla begriper väl att det inte säger något om ett enskilt spel per definition.
Ja! Det är likvärdigt men inte enbart i 4 spel utan 13 därför att spelupplevelsen uppfattade som bra i 13 spel.

Om det är intressant att skaffa Crossfire beror bla. på vad man har råd med och vilka spel och upplösningar man har tänkt använda men det är långtifrån ett dåligt val, speciellt inte när man betalar 1700 kronor mindre.

EDIT: Kollar man på de 6 spel där Crossfire inte fungerade kan man välja att köra Doom under Vulcan vilket medför att ett enda kort presterar 81 PFS i medel i upplösningen 1440p, dvs det fungerar bra att spela Doom i 1440p med ett enda kort och om du väljer att köra Hitman under DX12 landar du på 53 FPS vilket bara är 13 FPS under vad GTX 1070 presterar som bäst där.
Det här gör att av de 6 spel där Crossfire inte fungerar är det bara 4 som inte går att få att presterar tillräckligt bra i upplösningen 1440p. Dvs. av 23 testade spel i 1440p fungera 2/3 bra med 2 kort i Crossfire.

Beträffande hur vida 4GB räcker har jag läst att under DX12 kan de totalt 8GB man får i en crossfire setup användas som en gemensam minnesbank men det återstå väl att se, i dagsläget fungerar det bra med 4GB iaf.

http://www.hardwareunboxed.com/amd-radeon-rx-480-benchmark-re...

Permalänk
Datavetare

@anon999: läser man inledning så var det faktiskt inte 17 spel man försökte test, det var 23. Men man tog direkt bort sex stycken då det överhuvudtaget inte fungerade ihop med vare sig CF eller SLI. Vettigt för ett test som handlar om just CF, men för en potentiell köpare är det högst relevant information då det totalt sett tiltar fördelen än mer mot enkel-GPU lösningar.

"Of the 23 games we test with the RX 480 Crossfire cards were broken in just six of them. Those games included Just Cause 3, Rainbow Six Siege, Batman Arkham Knight, Anno 2205, DOOM and surprisingly Hitman. Of course most of these games don’t support SLI either so we are happy to give AMD a pass for these titles."

Slutsatsen är ju också att enkel GPU är bättre, även om man i genomsnitt får lite högre FPS med en multi-GPU lösning

"Some of these titles mentioned where Crossfire is flat out broken or jittery are very popular games, and if it came down to choosing between the slightly faster overall dual 480s, or the reliable and consistent 1070, then I’d honestly be leaning towards the faster single GPU option, as I always have. I just like to be able to KNOW that my expensive hardware is going to work well with virtually every game."

Även i spel där jitter hålls i schack och där man också ser bra lägsta FPS har multi-GPU lösningar ändå en nackdel i högre "input-lag" (tillskottet från rendering ökar linjärt med antal GPUer), högre effekt samt högre krav på vilken typ av moderkort man använder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Intressant information som kan förklara 150 W debaclet med 480 och som absolut visar varför effekten verkar dra iväg något kopiöst när 480 klockas

Tror det var AnandTech nämnde att effekten verkade skala med frekvensen i kubik hos 480 och denna graf visar att det verkligen är så när man passerar ~1000 MHz då spänningen mot frekvens slutar vara konstant.

Effekten kan beskrivas så här

Det betyder inte att 480-kort med eftermarknadskylare inte kan nå höga frekvenser, men korten kommer vara allt annat än strömsnåla...

Sweetspot för maximal prestanda per Watt borde ligga precis vid knät, d.v.s. 1000 MHz. Där lär Polaris 10 absolut dra en bit under 150 W för hela kortet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Slutsatsen är ju också att enkel GPU är bättre, även om man i genomsnitt får lite högre FPS med en multi-GPU lösning

singel gpu är alltid att föredra.
1080p idag ett 480 4gb alldeles utmärkt, ska man gå emot 1440p så gäller kanske mer ett 390/fury eller liknande för bästa balans med singel kort. Om man nu inte går pris/prestanda och överklockar 480 maximalt.

crossfire/sli kan man kanske köpa ifall man spelar spel som har bra stöd, annars lika bra köpa bättre kraftfullare kort.
mindre strul

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Sökte på MSI RX på prisjakt (ville se om priset för gamingversionen fanns, vilket det inte gjorde) och hittade det bästa köpet om man vill ha AMD och kan tänka sig att lägga lite mer.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=33668