Nätverk mellan två Windows-datorer extremt långsamt

Permalänk
Medlem

Nätverk mellan två Windows-datorer extremt långsamt

Just nu är jag något frustrerad då det känns som jag gjort allt tänkbart för att försöka isolera problemet men jag lyckas inte. Så jag hoppas någon här kan hjälpa mig då mitt nästa steg blir att börja installera om Windows.

Efter att jag installerade Windows 10 anniversary update så fick jag problem med mina mapped networks drives som pekar mot en server som kör Windows Vista. Explorer frös sig och jag det slutade med att jag fick ta bort dem för att ens kunna använda datorn. Orsaken var att anslutningen mellan datorerna var extremt långsam och det är där jag har fastnat

Diverse tester visar att om jag påbörjar en filöverföring så visar Task Manager att 0,06% ungefär av nätverkets kapacitet används och praktiken hamnar jag någonstans runt 200 kB/s. Detta gäller åt båda hållen oavsett om det är servern eller klienten som påbörjar filöverföring till respektive.

Båda datorerna klarar av att leverera 10 Mb/s upp och ner mot Bredbandskollen och maxar således min 100Mbit-lina. Detta tyder på att trafiken åt det hållet fungerar som det ska men så fort just dessa två datorer ska kommunicera så blir det problem.

De sitter kopplade till en switch som i sin tur är kopplad vidare till en router. Jag har provat byta nätverksport i ett desperat försök även om jag vet att det båda kommunicerade snabbt mot routern så kanske något hade blivit fel här. Givetvis fungerade det inte heller.

Jag har provat installera om drivrutiner och det verkar vara lite problematiskt med Windows 10-datorn. Jag har rullat tillbaka anniversary så jag inte längre kör det och det utan framgång också.

I ett sista försök startade jag upp min gamla HTPC som också kör Windows Vista. Denna klarar däremot att få vad jag anser vara normal hastighet mot båda datorerna.

Jag har sökt efter guider och följt mängder med steg för att förbättra nätverket mellan Windows datorer men helt förgäves. Det ska även tilläggas att Remote Desktop och Videostreaming också påverkas av detta. Min Windows 10-dator kan inte streama från t.ex. Plex Media Server som körs på servern medan alla andra datorer/mobiler/TV kan. Så där är någon strypning som sker på alla protokoll mellan just dessa maskiner och inga andra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Vila i frid

Vad säger eventvwr.msc i Vista-servern dvs App- och System-loggarna? Jag sätter en kopp kaffe på att "icke-servern" Vista får slut med resurser i sin server-process när den pratar med W10. Det går dock att REGEDIT'a upp resursgränserna. https://encrypted.google.com/search?q=vista+server+exhaustion... Kika även på SMB1, 2 och 3 om de bråkar.