Bästa sättet att spendera 15 000

Permalänk

Bästa sättet att spendera 15 000

Hej!

Har varit i uppgraderingstankar länge nu men har konsekvent skjutit på det och är nu i situationen att allt känns lite halvt omodernt. Har 15 000 kr att spendera men undrar var jag får bäst valuta för pengarna egentligen? Spelar lite grann men jobbar en hel del med datorn också (statistik/ML).

Dagens system:

  • CPU: 3570k @ 4.4 GHz

  • RAM: 8GB 1600MHz

  • GPU: GTX 980 G1 Gaming

  • SSD: 120GB + 500GB Samsung 840 EVO

  • HDD: 2X3TB WD Red

  • Chassi: FD Define R4

  • PSU: Be Quiet 630 W + EVGA Supernova G2 1200W

  • Kylare: FD Kelvin S36

  • Skärm: Dell U2410

Hur hade ni gjort? Byggt vidare på bättre skärm och mer ram eller satsat helt nytt för att få nya finesser som USB 3.1/PCI-E SSD m.m?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem

En begagnad 3770k, ev ett billigt 980 till för SLI. - 3-4k.

Mer ram och ssd om behov finns.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag ha varit nöjd över systemet. Om du tycker datorn klarar av dom spel du spelar så tycker jag att det inte behövs. Kanske lägga några hundra på att få 16gig ram. Gör något annat skoj för pengarna. Kanske om du vill köpa ett till 980-kort. Finns några ute här på sweclockers.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Hade skaffat ett beggad 980 o kört SLI inte värt att uppgradera hela imo.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buenofunk:

Hej!

Har varit i uppgraderingstankar länge nu men har konsekvent skjutit på

Klappa dig själv på axeln, inte många som klarar av det.

Skrivet av buenofunk:

det och är nu i situationen att allt känns lite halvt omodernt.

Har 15 000 kr att spendera men undrar var jag får bäst valuta för pengarna egentligen? Spelar lite grann men jobbar en hel del med datorn också (statistik/ML).

Enbart för att datorn kan kännas "out of date" behöver detta inte stämma i praktiken, du är till trots en casual spelare som troligen spelar när lusten infinner sig. Det har inte hänt direkt mycket på processorfronten sen SB tiden, Krympt tillverkningsteknik och strömsnålhet har varit prioriteten hos Intel.

Skrivet av buenofunk:

Dagens system:

  • CPU: 3570k @ 4.4 GHz

  • RAM: 8GB 1600MHz

  • GPU: GTX 980 G1 Gaming

  • SSD: 120GB + 500GB Samsung 840 EVO

  • HDD: 2X3TB WD Red

  • Chassi: FD Define R4

  • PSU: Be Quiet 630 W + EVGA Supernova G2 1200W

  • Kylare: FD Kelvin S36

  • Skärm: Dell U2410

Hur hade ni gjort? Byggt vidare på bättre skärm och mer ram eller satsat helt nytt för att få nya finesser som USB 3.1/PCI-E SSD m.m?

Tacksam för svar!

Vad är det du prioriterar? t.ex tystare dator eller behovet av finesserna såsom USB 3.1? Skärmen hade jag troligtvis uppgraderat oavsett förslagsvis till någon 34" modell, speciellt om du har behovet av att ha många fönster öppna samtidigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Ett till 980 samt större och bättre skärm

Permalänk
Medlem

Varför inte ett 1080? Sen låter du resten vara så länge. I ett senare skede byter du processor+moderkort+ram.

Fast som de andra säger, en i7 3770k för ca 1500kr ger dig ju helt plötsligt dubbla antalet processortrådar iom hyperthreading för en klart överkomlig summa

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

En begagnad 3770k, ev ett billigt 980 till för SLI. - 3-4k.

Mer ram och ssd om behov finns.

Skrivet av larssa87:

Personligen skulle jag ha varit nöjd över systemet. Om du tycker datorn klarar av dom spel du spelar så tycker jag att det inte behövs. Kanske lägga några hundra på att få 16gig ram. Gör något annat skoj för pengarna. Kanske om du vill köpa ett till 980-kort. Finns några ute här på sweclockers.

Skrivet av Oneone:

Hade skaffat ett beggad 980 o kört SLI inte värt att uppgradera hela imo.

Skrivet av Majora:

Ett till 980 samt större och bättre skärm

Skrivet av Aiwi:

Varför inte ett 1080? Sen låter du resten vara så länge. I ett senare skede byter du processor+moderkort+ram.

Fast som de andra säger, en i7 3770k för ca 1500kr ger dig ju helt plötsligt dubbla antalet processortrådar iom hyperthreading för en klart överkomlig summa

Det känns som konsensus är ett till 980 + skärm! GTX 1080 känns lite overkill till min 1080p skärm. Kanske som combo.

Hade en 3770k hjälpt till i spel? För i mina arbetsbelastningar så hjälper HT ingenting, snarare tvärtom.

Vilken skärm ska man satsa på? Är det ren idioti att köpa en Acer Predator XB32 och invänta någon generation grafikkort till? 2x980 borde väl kunna driva runt den hyfsat? Tips på skärm mottages tacksamt!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av buenofunk:

Hade en 3770k hjälpt till i spel? För i mina arbetsbelastningar så hjälper HT ingenting, snarare tvärtom.

Hade främst beräkningsprogram i åtanke så då är det mindre viktigt (ser inte hur HT försämrar dock). I vissa spel hjälper det, men i de flesta duger i5an bra.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Hade främst beräkningsprogram i åtanke så då är det mindre viktigt (ser inte hur HT försämrar dock). I vissa spel hjälper det, men i de flesta duger i5an bra.

De belastningarna jag kör belastar nog kärnorna så hårt redan att HT inte har något att erbjuda. Dessutom så ökar minneskravet oftast med antalet trådar.

HT benchmarks

Känns lite som man hamnat mitt emellan här. En ordentlig uppgradering blir väldigt dyr relativt ökad prestanda. Men verkar inte finnas något på horisonten heller. Broadwell-E är ju hiskeligt dyr för en rätt liten förbättring. Skulle uppgraderat när 5820k'n släpptes. Får väl bli en skärm och rejält med RAM!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av buenofunk:

De belastningarna jag kör belastar nog kärnorna så hårt redan att HT inte har något att erbjuda. Dessutom så ökar minneskravet oftast med antalet trådar.

Känns som lite bakvänt resonemang? Om du redan belaster kärnorna hårt så finns det väl en bra chans att de även kan utnyttja extra trådar?

Citat:

HT benchmarks

Känns lite som man hamnat mitt emellan här. En ordentlig uppgradering blir väldigt dyr relativt ökad prestanda. Men verkar inte finnas något på horisonten heller. Broadwell-E är ju hiskeligt dyr för en rätt liten förbättring. Skulle uppgraderat när 5820k'n släpptes. Får väl bli en skärm och rejält med RAM!

Jag har faktiskt inte koll på hur väl R trådar i olika scenarion, men artikeln du länkar till är ju över 5 år gammal så mycket kan ha (har troligtvis) hänt där.

5820k är inget tokigt alternativ om trådarna gör nytta.