Home är för vanliga hemanvändare och Pro är för professionella användare samt "mindre företag". Även om nu megastora företag som har någon miljarder i omsättning i sverige har en drös maskiner med Pro utan enterprise licens.
Den största skillnaden är att kunna ansluta sig till en domän, d.v.s ett större windowsnätverk som de flesta skolor och kontorsarbetsplatser i sverige har. Har man bra home, så kan man inte utan fullhack gå med i domänen. Vanliga användare får/kan dock ej ansluta sina datorer till skolans/arbetsplatsens nätverk på detta sätt så de behöver inte ha funktionen.
En annan bra sak är RDP, då det är så smidigt att fjärransluta till datorer genom denna där man kan bestämma om den nya användaren ska vara en ny user etc. Alltså det kan vara inne 10 personer på en och samma dator ock arbeta och detta är inget ovanligt.
Sedan finns det väl bitlocker, men den använder jag ej själv.
Vad jag har hört ska windowsuppdateringsinställningarna vara dåliga i home, men det får ni kolla upp bättre. Över 1000kr extra är det ej värt att betala för.
Min rekommendation för vanliga användare är köp home, vill ni leka så dra hem windows server från microsoft som ni lagligt kan få test i 180 dagar om jag minns rätt.
Skrivet av Cooling23:
Om man inte vet vad alla pro funktioner är till för kan man lika gärna skaffa home.
Bra resonemang såvida man ej beställer en ny dator till skolan/företaget. Vissa får själva välja vilken laptopp de ska ha på jobbet, då gäller det såklart fråga innan. Nu går det dock uppgradera senare för 1500kr eller vad det nu kostade.
*edit*
Med professionell användare syftar jag på professionell inom windows. Om man är en proffsfotograf som tjänar över 200 tusen i månaden så är man ju professionell, men kanske inte nödvändigtvis inom windows.