Tips på nya komponenter till Spel dator.

Permalänk
Medlem

Tips på nya komponenter till Spel dator.

Hej har efter några års frånvarande från spel världen återvänt och känner att det kan behövas en uppdatering på min Spel dator.
Dessvärre har jag för tillfället ingen större koll på vilka komponenter som behövs bytas ut och vilka som inte behövs, inom snar framtid.

Huvudsakligen så kommer det att spelas Battlefield 1, men även spel som Rust, Overwatch,CS och möjligtvis lite WoW.

Nuvarande specs:

CPU : Intel Core i5-4670k @ 3.40Ghz
Grafikkort : Gigabit Geforce GTX 770
Moderkort : MSI Z97-G45 GAMING
RAM : Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE
Kylning : Noctua NH-U14S, samt X antal fläktar monterade på chassit.
PSU : PSU Corsair CX750W Modular
Minne : 2x Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB, samt 1 TB skit hårddisk (mekanisk)
Oprativsystem Windows 10

Har direkt ingen Budget på detta, men inte villig att betala 20+ i nuvarande lägge

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Överklockning av processorn, nytt grafikkort och eventuellt mer RAM och du är good to go!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Överklockning av processorn, nytt grafikkort och eventuellt mer RAM och du är good to go!

Någon rekommendation på Grafikkort samt Ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

vänta en månad eller två och köp geforce 1070 när den släpps.
Ram lika som du har nu.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Vänta på både AMD och NVidias nya kort i sommar. Bägge företagen har hoppat ner ett snäpp i transistorstorlek på kretsarna, med bra prestandavinster och/eller mer strömsnåla kort.

8GB räcker rätt bra om du inte ska surfa en massa och göra annat på flera skärmar medan du spelar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

8GB räcker rätt bra om du inte ska surfa en massa och göra annat på flera skärmar medan du spelar.

Vi vet ännu inte hur mycket RAM som BF1 kommer vilja använda. En del nya spel vill ju ha mer än 8GB...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vi vet ännu inte hur mycket RAM som BF1 kommer vilja använda. En del nya spel vill ju ha mer än 8GB...

Ja, själv skaffade jag 16GB i höstas, eftersom många websidor med bilder och video drar en jäkla massa minne ihop med både Hearthstone och WoW eller Diablo 3 på varsin skärm XD

Minne är ju billigt nu också

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

vänta en månad eller två och köp geforce 1070 när den släpps.
Ram lika som du har nu.

Värt att sätta i 2 likadana RAM stickor som jag har i dagens läge eller skall man satsa på DDR4 istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Värt att sätta i 2 likadana RAM stickor som jag har i dagens läge eller skall man satsa på DDR4 istället?

För DDR4 måste du byta både moderkort och processor, sätt i två stickor till bara!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För DDR4 måste du byta både moderkort och processor, sätt i två stickor till bara!

Ja du ser ju hur min kompetens till detta är... Men DDR3 fast med högre MHz hur stor skillnad gör det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Ja du ser ju hur min kompetens till detta är... Men DDR3 fast med högre MHz hur stor skillnad gör det egentligen?

Inte så mycket att det är värt att byta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Inte så mycket att det är värt att byta

Fast om man ändå ska köpa nytt kanske man kan köpa lite snabbare? Jag menar, CL10 är inte särskilt bra latens för 1600MT. Det finns vissa spel där snabbare minnen ger dig närmare 10fps extra, medan andra spel där det är obefintlig skillnad, så värt eller ej är ju svårt att svara på. Haswell kan väl köra 2400MT utan bekymmer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Fast om man ändå ska köpa nytt kanske man kan köpa lite snabbare? Jag menar, CL10 är inte särskilt bra latens för 1600MT. Det finns vissa spel där snabbare minnen ger dig närmare 10fps extra, medan andra spel där det är obefintlig skillnad, så värt eller ej är ju svårt att svara på. Haswell kan väl köra 2400MT utan bekymmer?

Vad skulle du rekommenda mig i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Vad skulle du rekommenda mig i så fall?

Om du vill ha maximal prestanda så kan du ju kika på detta:
https://www.inet.se/produkt/5316371/hyperx-16gb-2x8gb-ddr3-cl...

Om du känner att det är för mycket pengar på bara minnen (det är fortfarande inte så många fps vi pratar om) så ta ett par enkla 8GB och fyll på de du har:
https://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

Om det är värt det eller inte beror mer på om du känner att du lika gärna kan lägga 950 kr om du ändå måste lägga 350 kr för att få 16GB totalt.

värt att nämna kan också vara att du ibland kan få stabilitetsproblem med olika minnesstickor samtidigt om alla 4 platserna på moderkortet används, så då kan man vara tvungen att sänka hastigheten ytterligare. Det är inget jag personligen råkat ut för, men risken finns.

Edit: Finns billigare än på inet också:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/198890-corsai...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Om du vill ha maximal prestanda så kan du ju kika på detta:
https://www.inet.se/produkt/5316371/hyperx-16gb-2x8gb-ddr3-cl...

Om du känner att det är för mycket pengar på bara minnen (det är fortfarande inte så många fps vi pratar om) så ta ett par enkla 8GB och fyll på de du har:
https://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

Om det är värt det eller inte beror mer på om du känner att du lika gärna kan lägga 950 kr om du ändå måste lägga 350 kr för att få 16GB totalt.

värt att nämna kan också vara att du ibland kan få stabilitetsproblem med olika minnesstickor samtidigt om alla 4 platserna på moderkortet används, så då kan man vara tvungen att sänka hastigheten ytterligare. Det är inget jag personligen råkat ut för, men risken finns.

Edit: Finns billigare än på inet också:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/198890-corsai...

Har funderat lite, skulle det vara värt i mitt fall att byta moderkort till 1151 sockel och sätta in en skylake processor samt ddr4 minnen, eller skulle det i mitt fall vara en "onödig" kostnad? Vet ju inte hur det ser ut inom snar framtid på CPU fronten

Permalänk

Det ser ju rätt så bra ut med det som sitter I din burk just nu, men som fichie.f skrev så är det nog ett grafikkort och möjligtvis ytterliggare 8 GB RAM-minne du skall satsa på!

Skrivet av Starric:

Men försök att hålla nere köpsuget tills i sommar någon gang så både Nvidia och AMD har släppt sina nya grafikkort.

Mvh,
Rudervall

Visa signatur

FD Define R5, i5 6600K @ 4.5 GHz, R9 Fury Strix DCIII

Permalänk
Medlem
Skrivet av rudervall:

Det ser ju rätt så bra ut med det som sitter I din burk just nu, men som fichie.f skrev så är det nog ett grafikkort och möjligtvis ytterliggare 8 GB RAM-minne du skall satsa på!
Men försök att hålla nere köpsuget tills i sommar någon gang så både Nvidia och AMD har släppt sina nya grafikkort.

Mvh,
Rudervall

Längesedan, men nu när Nvidia har släppt sina nya kort, vad skulle du rekommendera mig?

Permalänk

@hitboxer:
Hej!

Då både Nvidia och AMD har släppt nya kort i budgetklassen så finns det nu väldigt många högintressanta alternativ att välja mellan!
Lite beroende på vad du har för budget och vad du vill spela så kommer korten att variera (känns självklart).

Nvidia korten tenderar till att vara väldigt bra vid release jämfört med sin AMD motparter men över en längre tid har man sett att AMD korten blir bättre vilket är väldigt roligt! (De måste ju vara bättre än Nvidia på någonting ).

Så med det sagt, ett 1060 är ett väldigt bra kort för en överkomlig summa pengar! Men se då till att köpa 6 GB kortet då deras 3GB kort snarare är ett 1050 Ti än ett 1060 3GB!

Förslagsvis: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...

Om du hellre testar AMD så skulle jag rekommendera ett RX 480 som är deras senaste kort och även är lite billigare än Nvidia motsvarigheten!

Förslagsvis: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Hoppas att jag varit till någon hjälp!

Ha en go' kväll!

Rudervall

Visa signatur

FD Define R5, i5 6600K @ 4.5 GHz, R9 Fury Strix DCIII

Permalänk
Medlem
Skrivet av rudervall:

@hitboxer:
Hej!

Då både Nvidia och AMD har släppt nya kort i budgetklassen så finns det nu väldigt många högintressanta alternativ att välja mellan!
Lite beroende på vad du har för budget och vad du vill spela så kommer korten att variera (känns självklart).

Nvidia korten tenderar till att vara väldigt bra vid release jämfört med sin AMD motparter men över en längre tid har man sett att AMD korten blir bättre vilket är väldigt roligt! (De måste ju vara bättre än Nvidia på någonting ).

Så med det sagt, ett 1060 är ett väldigt bra kort för en överkomlig summa pengar! Men se då till att köpa 6 GB kortet då deras 3GB kort snarare är ett 1050 Ti än ett 1060 3GB!

Förslagsvis: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...

Om du hellre testar AMD så skulle jag rekommendera ett RX 480 som är deras senaste kort och även är lite billigare än Nvidia motsvarigheten!

Förslagsvis: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Hoppas att jag varit till någon hjälp!

Ha en go' kväll!

Rudervall

Tack för ett utförligt svar! Tanken är att det kommer spelar BF och Wow på burken, och budget har jag egentligen ingen i dags läget