Vilka delar är magneterna på denna list?

Permalänk
Avstängd

Vilka delar är magneterna på denna list?

Vilka delar är det som är magnetiska på denna bild? Är det det svarta i mitten eller är det de två skenorna på var sin sida om det svarta?

TLDR:

Köpte en knivlist till väggen men tycker i efterhand att den är attans ful, så jag vill frigöra magneterna och klistra fast dem baktill på en trälist eller nåt istället och borra upp den på väggen.

Dold text
Permalänk

Det svarta ser ut att vara magneter.

Permalänk
Medlem

Ser ut och vara dom svarta?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

japp som tidigare sagts är de svarta remsorna smörgåsade mellan 2 "plattjärn" som är själva magneterna.

det andra är bara en aluminiumprofil

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

De svarta är magneterna...

Hade väl bara varit att ta något magnetiskt och känna var magneterna sitter annars?

En trälist blir nog tyvärr för tjockt.

Testa att klä in listen i träfaner typ detta, eller om du hittar billigare.
Det är mer trä som är tunt som papper, som man klär in möbler med
http://www.cchobby.se/trafaner-b-10-cm-tjocklek-0-08-mm-8m

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Jo, det är nån slags tunn faner jag tänkte prova med, ingen tjocklist. Ska iväg och kika på Materialbutiken på Södermalm som sägs ha allt möjligt.

Intressant med trä på rulle du länkade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

japp som tidigare sagts är de svarta remsorna smörgåsade mellan 2 "plattjärn" som är själva magneterna.

Nu har jag bänt bort plattjärnen på ena sidan, och medan de inte alls är magnetiska (som sagts ovan) så är magnetismen i den kvarvarande svarta magneten extremt mycket mindre än på den sidan där plattjärnen är kvar. Endast magneten klarar inte att hålla fast ens en Morakniv, medan på andra sidan så håller den fast en kockknov med metallhandtag.

Så plattjärnen samverkar med magneten på något sätt. Mysko... eller kanske inte, det är väl bara fysik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Så plattjärnen samverkar med magneten på något sätt. Mysko... eller kanske inte, det är väl bara fysik.

Är magneterna kanske magnetiska "på sidan", så att de magnetiserar plattjärnen? Testa att ta ur magneten och se om knivarna fäster bättre på sidan av dem.

Permalänk
Medlem

@pigge_85:
Måste vara att plattjärnen förstärker magneten, Sätter du en nål på en magnet så kan man ju lyfta flera nålar "på rad" genom att magnetismen flyttar sig.

Ja jag hade väldigt tråkigt i skolan och lekte runt på t.ex. syslöjden

Finns ju fyrkantiga magnetlister på biltema och ikea då kan klä in i fanér.

Annars köp en fin trälist, borra ur hål på baksidan där du limmar fast "supermagneter". fins i ganska små modeller som håller upp några kilon

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Annars köp en fin trälist, borra ur hål på baksidan där du limmar fast "supermagneter". fins i ganska små modeller som håller upp några kilon

Jo, jag var inne på den idén också, men ville försöka använda magneterna som jag ändå har köpt... ☺️

Men de verkar vara ganska svaga...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pigge_85:

Hur bler det om du lägger magneterna på sidan bredvid varandra? eller med remsorna mellan?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

@pigge_85:

Hur bler det om du lägger magneterna på sidan bredvid varandra? eller med remsorna mellan?

Nej, jag hittade inget sätt att få ut starkare magnetism ur dem hur jag än vred/placerade magneter/plattjärn. Originalsammansättningen som på bilden gav störst verkan. Nu har jag tryckt tillbaka allt i aluminiumprofilen och borrat upp på väggen. Den får sitta där och vara ful med mina nuvarande japanska knivar tills jag har köpt Yaxellknivar (om jag nånsin gör det?), då kan jag uppgradera listen till nåt snyggare också.