Permalänk
Medlem

vattenkylning låter mer än luft?

Jag tittar runt lite på olika paket för vattenkylning osv, mest för att jag tycker att min cpu-fläkt låter satan (29db enligt spec.) Jag har en Dragon Fulltower så tänkte har ju gått om plats att sätta in ett vattenkylning och dra block till alla möjliga chip. Iaf, det verkar ju som att dom flesta paketen låter mer än den fläkten jag har, det senaste jag tittade på låg på 35db, tycker det låter lite absurt.

Är det pga av att det oftast sitter en 120mm på radiatorn?

/Bennie

Visa signatur

Workstation :: Linux Mint :: [ASUS TUF Gaming B650M-Plus ]|[AMD Ryzen 9 7900X ]|[Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz]|[GTX1080]||[ASUS Prime AP201]

Permalänk
Medlem

Saken e den att...

Med vatten kan du dra ner fläkten till 5v och fortfarande få bättre kylnings effekt. Däremot om du skruvar ner en oginal fläkt till 5v och kör på så kommer din CPU får det hett om öronen.

Samt som du säger, dem felsta ihop plockade systemen har 120 platser. Vilket betyder att man kan köpa fläktar med bättre cfm/dB ratio. Och dra ner dem rejält i volt!

Min papst 26dB går på 5v, och jag lovar. Den går INTE o höra.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett vattenkylt system i ett Chieftec fulltower.
Jag kör med ett värmeopaket.
Om jag vill kan jag köra helt passivt = inga fläktar på radiatorn...
Får ändå rätt bra temperaturer och kan ändå OC:a lite mer än med sleden luftkylning, rekomenderar de starkt!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

mattepat, när du säger helt passivt menar du helt passivt men inte nätagget, eller har du fixat vattenkylning till nätagget oxo?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror inte nätdelen är medtagen i beräkningen, endast CPU
"Om jag vill kan jag köra helt passivt = inga fläktar på radiatorn..."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

exxakt, ni fattar.. alltså på kylningen för CPU

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

Re: vattenkylning låter mer än luft?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eonic
Jag tittar runt lite på olika paket för vattenkylning osv, mest för att jag tycker att min cpu-fläkt låter satan (29db enligt spec.) Jag har en Dragon Fulltower så tänkte har ju gått om plats att sätta in ett vattenkylning och dra block till alla möjliga chip. Iaf, det verkar ju som att dom flesta paketen låter mer än den fläkten jag har, det senaste jag tittade på låg på 35db, tycker det låter lite absurt.

Är det pga av att det oftast sitter en 120mm på radiatorn?

/Bennie

gtek.se finns det 120mm till 90mm fläkt adapter och 92mm till 80mm adapter

Visa signatur

---------------------------
THE ICE TRIGGER