Byta hörlurar och ljudkort?

Permalänk
CS-mästare

Byta hörlurar och ljudkort?

Hej Sweclockers!

Just nu sitter jag med ett par Sennhesier HD 598 samt en modmic. Jag spelar en del och folk på Skype/TS klagar ofta på att lurarna läcker såpass mycket att micken plockar upp det. Jag är överlag ganska nöjd med ljudet och speciellt passformen men har haft lurarna i många år och det kliar lite i köpfingret. Har kikat på Sennhesier Game Zero som många lovordar både ljudmässigt och hur micken levererar men jag vet inte hur stor den uppgraderingen egentligen blir?

Sedan har jag har en Zoom H6 jag kan använda som ljudkort men funderar på om ett annat ljudkort kanske lämpar sig bättre för gaming? Och om man ska skaffa något sådant för att få schysstare ljud när man ändå uppgraderar? Vad ska man ska man sikta på då? Det är viktigt att det är schysst ljud i både lurarna och micken. Spelar mest CS:GO och DayZ men även Battlefield och Rocket League (om det spelar roll).

Sedan har jag en annan fråga då jag är helt nybörjare på området och alla termer jag stött på gör en aning förvirrad. För jag har förstått att high-end lurar ofta kräver lite mer kräm och att man då mäter det i ohm. Vad klarar min Zoom H6 av att leverera för ohm? Om man kikar i manualen kan man hitta:

Phone Output
Jack 1/8" (3.5mm) Stereo Minijack
Output Level 20 W +20 W into 32 Ω load
Built-In Speaker 400 mw 8 Ω mono speaker

Men det säger mig inte så mycket.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk

Om du redan sitter på en modmic hade jag kollat på ett bar vanliga hörlurar istället för ett gaming headset.

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Hej Sweclockers!

Just nu sitter jag med ett par Sennhesier HD 598 samt en modmic. Jag spelar en del och folk på Skype/TS klagar ofta på att lurarna läcker såpass mycket att micken plockar upp det. Jag är överlag ganska nöjd med ljudet och speciellt passformen men har haft lurarna i många år och det kliar lite i köpfingret. Har kikat på Sennhesier Game Zero som många lovordar både ljudmässigt och hur micken levererar men jag vet inte hur stor den uppgraderingen egentligen blir?

Sedan har jag har en Zoom H6 jag kan använda som ljudkort men funderar på om ett annat ljudkort kanske lämpar sig bättre för gaming? Och om man ska skaffa något sådant för att få schysstare ljud när man ändå uppgraderar? Vad ska man ska man sikta på då? Det är viktigt att det är schysst ljud i både lurarna och micken. Spelar mest CS:GO och DayZ men även Battlefield och Rocket League (om det spelar roll).

Sedan har jag en annan fråga då jag är helt nybörjare på området och alla termer jag stött på gör en aning förvirrad. För jag har förstått att high-end lurar ofta kräver lite mer kräm och att man då mäter det i ohm. Vad klarar min Zoom H6 av att leverera för ohm? Om man kikar i manualen kan man hitta:

Phone Output
Jack 1/8" (3.5mm) Stereo Minijack
Output Level 20 W +20 W into 32 Ω load
Built-In Speaker 400 mw 8 Ω mono speaker

Men det säger mig inte så mycket.

Jag sitter med samma kombo som du och mina läcker inte alls. Vilken av Modmickarna har du och hur hög volym har du egentligen?

Visa signatur
Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Tossitoker12:

Om du redan sitter på en modmic hade jag kollat på ett bar vanliga hörlurar istället för ett gaming headset.

Ja, kanske det. Tänker att de behöver vara slutna då så att inte samma problem uppstår igen. Har du några bra tips?

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Kote:

Jag sitter med samma kombo som du och mina läcker inte alls. Hur hög volym har du egentligen?

Jag har väldigt hög volym.. Men det kanske också beror på att lurarna har såpass många år på nacken också så att de är lite slappa och inte trycker mot öronen på samma sätt längre, men jag vet inte.

Jag har omni-modellen.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk

@Rajmo:

Vad är din budget?

jag sitter även nästan med samma combo jag har modmic på mina 558, Jag har ganska hög volym när jag spelar FPS, Men ingen som har klagat på det läcker igenom.

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
CS-mästare

@Tossitoker12:

Jag kanske har fått fel mick och fått den som är uni då? För det låter skumt alltså, om det funkar så bra för er. Men att lurarna läcker är å andra sidan inget skämt. Kan inte använda dom och lyssna på musik i ett öppet kontorslandskap utan att folk blir störda.

Men ca 2-3k

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
CS-mästare

Har prövat att flytta runt fästet till micen på hörlurarna men det har inte gjort någon skillnad. Så jag funderar fortfarande på hur jag ska göra, några tips?

Undrar även om det finns någon som kan svara på min fråga angående zoomen?

Skrivet av Rajmo:

Sedan har jag en annan fråga då jag är helt nybörjare på området och alla termer jag stött på gör en aning förvirrad. För jag har förstått att high-end lurar ofta kräver lite mer kräm och att man då mäter det i ohm. Vad klarar min Zoom H6 av att leverera för ohm? Om man kikar i manualen kan man hitta:

Phone Output
Jack 1/8" (3.5mm) Stereo Minijack
Output Level 20 W +20 W into 32 Ω load
Built-In Speaker 400 mw 8 Ω mono speaker

Men det säger mig inte så mycket.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rajmo:

Sedan har jag en annan fråga då jag är helt nybörjare på området och alla termer jag stött på gör en aning förvirrad. För jag har förstått att high-end lurar ofta kräver lite mer kräm och att man då mäter det i ohm. Vad klarar min Zoom H6 av att leverera för ohm? Om man kikar i manualen kan man hitta:

Phone Output
Jack 1/8" (3.5mm) Stereo Minijack
Output Level 20 W +20 W into 32 Ω load
Built-In Speaker 400 mw 8 Ω mono speaker

Men det säger mig inte så mycket.

Det där är ett uppenbart feltryck, den ger inte 2 x 20 W vid 32 Ohms last det är totalt orimligt, exakt vad den ger vet jag inte men 20 eller kanske 200 mW är mer rimliga värden.
Vad den kan "leverera för Ohm" är en elektriskt felaktig fråga, den har däremot en utgångsimpedans som sätter gränsen för den lägsta lastimpedans den bör anslutas mot för att det inte ska uppstå hörbar påverkan av ljudet.

Förhållandet mellan lurens och drivstegets impedans ska vara minst 8:1 så om lurarna har 32 ohm så måste drivsteget och allt kablage ge mindre än 4 Ohms impedans för att man ska undvika ganska enkelt hörbar ljudpåverkan.

En lur med högre impedans blir alltså mindre känslig för vad man driver den med ljudkvalitetsmässigt men samtidigt kräver de oftast högre drivspänning för att uppnå ett visst ljudtryck jämfört med en lur med lägre impedans.

Läs dessa
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.