Ny kemikalieskatt ger dyrare elektronik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Det hade vart fantastiskt om det nu hade gått till en bättre miljö, bättre vägar etc.
Men ALLA vet vart pengarna går och det är inte till något av det jag nämnde ovan.

Men som Herr Röfven uttryckte sig efter valet, 87% vill ha det så här.
Rösta rätt nästa gång så kanske vi slipper circus Scott i regeringen.
För en sak är säkert, det här är bara början.

Du menar att problemet är att pengarna man får in via dessa styrmedel går till de allmänna? Eller menar du att pengarna är öronmärkta för något specifikt? Källa på det att man specifikt kommer att leda dessa pengar till någon speciell utgift i så fall...

Nu är ju detta klart OT, men visst är det den klassiska retoriken där man hänger upp sig på en specifik utgiftspost och hävdar att alla fel i samhället beror på den? Rätt och fel är ju alltid en fråga om infallsvinkel, personligen är fullkomligt klar över att de parti som representerar de 13% har en ekonomisk politik som i mitt tycke kommer att generera mer fel än nuvarande ekonomiska politik. Har du någon koll på vad den politiken innebär på det ekonomiska planet utöver ditt specifika problemområde? Eller spelar det kanske ingen roll så länge man röstar "rätt"?

Permalänk
Medlem

Jag gillar förslaget skarpt! Bra att bli av med miljöförstörande och skadliga ämnen. Skatter är inte lösningen på alla problem men för den nyfikne så kan ni kolla på länken för att se vad våra skatter går till. Anledningen till skattehöjningar just nu är för att efter jobbskatteavdraget som vår förra regering genomförde så vi ett ganska kraftigt underskott i kassan. Någonstans måste ju pengarna komma in för att betala vår välfärd som mer eller mindre resten av världen är avis på. Egentligen så är det inte så dyrt här. Jämför man med usa så är det jättebilligt. Usa har lägre skatter men man får istället betala för sin egen skolgång, sjukvård, föräldrapenning o.s.v. i slutändan så betalar amerikanarna nästan dubbelt så mycket för samma sak. Just miljöskatter kan man säga är en styrande skatt för att få invånarna att förhoppningsvis välja ett mer miljövänliga alternativ. Köper man t.ex. en elbil så får man pengar i näven. Köper man en törstig bil så får man betala mer eftersom det förstör mer.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatte...

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tanken är att man ger konkurrensfördelar till de produkter/tillverkare som använder mindre farliga kemikalier. Klassiskt ekonomiskt styrmedel för att ändra konsumenters mönster. Ungefär som att fordonsskatten påverkas av hur mycket koldioxid som din bil släpper ut.

*Snipp!*

Lite tråkigt när reflexen är att om något blir dyrare så är det automatiskt dåligt utan att man funderar på varför. Ofta finns det mindre hälsovådliga alternativ till de kemikalier som används, men de kostar lite mer vilket gör att man sparar in några ören här och var. Som sagt, med denna skatt så kommer de tillverkare som väljer att inte spara in dessa ören få konkurrensfördelar vilket gör att försäljningen styrs över till dessa alternativ.

Du har kanske en poäng och tanken var säkert god, sedan involverades en miljöpartist i hur det skulle omsättas i praktiken, får man anta, och det var där det hela gick åt Hälsingland. Problemet här är implementeringen;

1. Att punktbeskatta elektronik med, ner till, 25% (plus moms på det!) av skatten oavsett om den innehåller miljöstörande kemikalier eller ej är ju "intressant", hur påverkar detta användningen av miljöstörande kemikalier?
2. Punktbeskattningen utgår från mängden vara eller totalvikt, oavsett hur mycket eller lite miljöstörande ämnen varan faktiskt innehåller är också "intressant". På vilket sätt får man producenterna att minska mängden miljöskadliga kemikalier i sina produkter om deras konsumenter tvingas betala skatt oavsett mängden. Vem eller vad sätter gränsvärdet och vem kontrollerar att det följs?
3. Skatten gäller endast varor som säljs inom Sverige...

Summa summarum; "Kemikalieskatten" är en punktskatt på elektronik-konsumtion, helt i linje med "miljö"-vänsterns ideologi förvisso men i praktiken har den inte mycket med miljö att göra utan endast till men för detaljhandeln, som kommer drabbas negativt då fler kommer handla på nätet av Europeiska aktörer.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av rektor:

Bra!

Vita människor ska inte få hålla på och ansvarslöst och själviskt konsumera hur mycket elektronik med farliga kemikalier som dom behagar.

Dessa jävlar med 6700K som sedan byter till 7700K. Eller ännu värre dom jävlarna med 4770K som uppgraderade till 4790K.

Måste fråga, är du seriös?

Permalänk
Medlem

Pinsamt av regeringen. Och hur ska jag veta om det finns farliga kemikalier i min elektronik som jag ska köpa?

Exempel:
"Det ska dock finnas en möjlighet att reducera skatten med upp till 75 procent för produkter som inte använder vissa kemikaliska föreningar"

Varför dras det inte bort från början isåfall? kör dom "kollektiv bestraffning" på allt och så får man själv ta reda på vad skiten innehåller? Ska man dra bort detta vid deklarationen eller vad är det tänkt?
Nej, detta håller inte.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Jag gillar förslaget skarpt! Bra att bli av med miljöförstörande och skadliga ämnen. Skatter är inte lösningen på alla problem men för den nyfikne så kan ni kolla på länken för att se vad våra skatter går till. Anledningen till skattehöjningar just nu är för att efter jobbskatteavdraget som vår förra regering genomförde så vi ett ganska kraftigt underskott i kassan. Någonstans måste ju pengarna komma in för att betala vår välfärd som mer eller mindre resten av världen är avis på. Egentligen så är det inte så dyrt här. Jämför man med usa så är det jättebilligt. Usa har lägre skatter men man får istället betala för sin egen skolgång, sjukvård, föräldrapenning o.s.v. i slutändan så betalar amerikanarna nästan dubbelt så mycket för samma sak. Just miljöskatter kan man säga är en styrande skatt för att få invånarna att förhoppningsvis välja ett mer miljövänliga alternativ. Köper man t.ex. en elbil så får man pengar i näven. Köper man en törstig bil så får man betala mer eftersom det förstör mer.

Skrivet av rektor:

Bra!

Vita människor ska inte få hålla på och ansvarslöst och själviskt konsumera hur mycket elektronik med farliga kemikalier som dom behagar.

Dessa jävlar med 6700K som sedan byter till 7700K. Eller ännu värre dom jävlarna med 4770K som uppgraderade till 4790K.

Problemet här är att det är totalvikt vi pratar om. Som att dra ett förslag så kan en kvalitativ arbetsdator med ordentlig konstruktion som skyddar komponenter vi tapp och vattenskada ligga på 16000kr och väga ca 2,5 kg. Den kommer användas längre och hålla bättre än sin konkurrent med samma komponenter för 8000kr och vikt på 1,2 kg men där den inte vattenavledande konstruktion och klarar inte samma skador på samma sätt som den dyra. Den billiga kommer bytas dubbelt så ofta och kommer totalt sett använda mer medel och kemikalier under samma tid som den välbyggda, dyra.

Där är problemet. Slit och slängprodukter (som oftast är väldigt lätta) blir billigare i förhållande till de mer välbyggda maskinerna som folk kommer ha längre. Så vi kommer köpa slit och slängskit och alltså använda mer kemikalier.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grenadecx:

Måste fråga, är du seriös?

Ja. Jag tycker kemikalieskatt är vettigt, dom borde ha infört det för längesedan.
Dessutom borde dom lägga på en extra skatt för klimatkompensation.

Vita, välbärgade människor verkar tror att det är deras rättighet ett fritt förbruka resurser utan hänsyn till miljö.

Nu kommer jag hamna i trubbel då jag väckt den sovande björnen när jag öppet tagit upp elefanten i rummet då SweClockers är ett community som kännetecknas av den sortens medlemmar. Kritik uppskattas nog inte av dom som vill fortsätta med sitt själviska, miljöskadande beteende.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre att införa att utländska fordon som kör i Sverige är tvungna att betala vägskatt, à la Österrike, att man köper en tariff innan man kör in i landet.
Det hade både skapat arbetstillfällen och bidragit till att vi kanske äntligen hade kunnat rusta upp vägstandarden i landet.

Den här skatten känns grymt löjlig, då det som sagt bara kommer påverka svenska handlare negativt och leda till mer gråimport av elektronik.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja. Jag tycker kemikalieskatt är vettigt, dom borde ha infört det för längesedan.
Dessutom borde dom lägga på en extra skatt för klimatkompensation.

Vita, välbärgade människor verkar tror att det är deras rättighet ett fritt förbruka resurser utan hänsyn till miljö.

Nu kommer jag hamna i trubbel då jag väckt den sovande björnen när jag öppet tagit upp elefanten i rummet då SweClockers är ett community som kännetecknas av den sortens medlemmar. Kritik uppskattas nog inte av dom som vill fortsätta med sitt själviska, miljöskadande beteende.

Får man fråga varför du hänger upp dig på "Vita, välbärgade människor" ?
Är det bara vita som förbrukar resurser utan hänsyn till miljö i din värld?

Frågan är seriös!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

"Dock gäller förslaget inte utländska försäljare, så varor som köps från andra länder på nätet berörs inte."
Källa

Är detta ett kryphål?

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Får man fråga varför du hänger upp dig på "Vita, välbärgade människor" ?
Är det bara vita som förbrukar resurser utan hänsyn till miljö i din värld?

Frågan är seriös!!

Ja, det är nästan uteslutet bara vita som gör det i den utsträckningen som just vita gör det.
Dom icke-vita är dock inte klanderfria, för dom är egentligen lika hemska som dom vita, bara att dom inte har några cash att göra samma sak även fast dom skulle vilja det.

*** raderat ***

Onödigt provocerande
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobn:

"Dock gäller förslaget inte utländska försäljare, så varor som köps från andra länder på nätet berörs inte."
Källa

Är detta ett kryphål?

Nej, det är en medveten politik att minska antal inhemska jobb i Sverige till förmån för jobb i Kina.
Amazon, eBay och Alibaba Group är väldigt glada för Svensk politik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag läste förslaget som var länkat i artikeln och det går längre än RoHS2 (har ju specificerat ett antal kemikalier) genom att ange alla brom-, klor- och fosfor-föreningar som finns i kretskort eller plastdetaljer som väger mer än 25g. Intressant nog är inte alla gränser satta eller metoden för att mäta mängden.

Vissa varor som i stort sett per automatik kommer hamna på 75% reduktion är enkla leksaker där elektroniken inte sitter på ett kretskort och ingen plastdetalj väger över 25g...

Jag reserverar mig för eventuella fel jag lyckats med, då jag verkligen inte är någon expert på att läsa lagförslag

Ja detta är ju ett förslag så kan lika väl blir nerslaget i riksdagen då man inte ha majoritet.

Sedan är frågan lite vad som är inräknat i elektronik? Är det bara vikten på kretskortet?

Säg ett grafikkort väger inte många gram om man skruvar bort kylaren och fäst plåten. Blir kanske 120gram eller så. Då är vi nere på några 10kr i extra skatt...

Som alltid är djävulen i detaljerna :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du menar att problemet är att pengarna man får in via dessa styrmedel går till de allmänna? Eller menar du att pengarna är öronmärkta för något specifikt? Källa på det att man specifikt kommer att leda dessa pengar till någon speciell utgift i så fall...

Nu är ju detta klart OT, men visst är det den klassiska retoriken där man hänger upp sig på en specifik utgiftspost och hävdar att alla fel i samhället beror på den? Rätt och fel är ju alltid en fråga om infallsvinkel, personligen är fullkomligt klar över att de parti som representerar de 13% har en ekonomisk politik som i mitt tycke kommer att generera mer fel än nuvarande ekonomiska politik. Har du någon koll på vad den politiken innebär på det ekonomiska planet utöver ditt specifika problemområde? Eller spelar det kanske ingen roll så länge man röstar "rätt"?

Ja du.....jag vet inte ens vart jag ska börja, men starta med att läsa budgetpropositionen för 2017 så får du en "hint" om vart alla pengar tar vägen.
Det finns en punkt där som kostar mer än allt annat, och det är bara starten.
Alla andra underbara kostnader som detta för med sig, sådant som "vanligt" folk inte tänker på, hörde jag bilbrand, poliseskort, rättegångskostnader, upplopp, våldtäkter, överbelastad sjukvård och så vidare.....

Undersök lite närmare vad Bert Karlsson fakturerar svenska staten varje år, och han är bara en i mängden.
Men om du tycker det är ok att din farmor, farfar, släkt lever på existensminimum trots att de var med och byggde upp detta land till vad det en gång var, för att den nya adeln ska ligga på soffan och håva in degen, bra för dig.

Har du någon aning om vad den nuvarande politiken gör med hela landet och dess framtid?

Klart man ska hjälpa till när det är krig eller liknande, men det måste finnas lite rim och reson och inte bara köra på tills det brakar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Proffsmoddare

Börja gräv i rätt ände och dumpa de överdrivna lönerna för alla värdelösa och parasiterande politiker istället.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Varför jämför ni som är för mer skatter alltid med USA? Det finns en rad länder du kunde jämfört med som Australien, Kanada, Japan, Nya Zeeland, scandinavien men istället så cherry pickar ni USA som är det sämsta exemplet man kan ta. Det är så självklart att du har en agenda och tycker de här skatterna är jättebra, sanningen är att välfärden har blivit sämre och flera av ovannämnda länder har en bättre fungerande välfärd.

Inte nog med att vi betalar copyswede avgift så ska det beskattas ännu mer. Sverige är inte så fantastiskt som du tror.

Permalänk
Medlem

Folk är redigt kassa på att återvinna elektronik/laptops på rätt sätt. Vissa hivar utan vidare gammal elektronik & trasiga mobiltelefoner rakt i papperskorgen, att detta beskattas redan vid inköp borde inte vara förvånande. Trevligt vore dock om man kunde 'panta' grejerna som man betalat avgiften för på återvinningsstationer m.m.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad miljöfarliga kemikalier kostar samhället per år?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Jag kan varken något om svensk politik eller dessa "farliga kemikalier i elektronik", men...

Är det någon som kan länka till signifikant statistik som visar andelen "farliga kemikalier i elektronik" som faktiskt orsakar skada till miljön och/eller människor?

Om denna andel är signifikant liten gentemot de ekonomiska förmåner som de förser till den svenska ekonomin, så är detta förslag, enligt min mening, idiotiskt och bara skattekåterier från skattekåta politiker.

Ta exempelvis bensin, som kan vara farliga kemikalier; hur stor andel av dess försäljning leder till allvarliga påverkningar på miljön och/eller människor? (t.ex. spill i miljön, explosioner på mackar med människor som offer)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Så en Stationär PC som väger mer än 10 KG kommer i praktiken alltid få max påslaget även med 75% reduktion då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Någon som vet vad miljöfarliga kemikalier kostar samhället per år?

tror det är svårt att hitta info om, kommunerna får ju en klumpsumma varje år och en del av det går till miljöåtervinning

alltså varje kommun har koll på de kostnaderna skulle jag tro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

Skatt är nödvändigt..ifall du vill slippa betala dyra mediciner eller sjukhusbesök..

Eller rent av vill ha fina vägar att köra på

Fast vi alla vet orsaken till den drastiskt höjda skatten på allting i dagsläget..det vi inte får diskutera öppet.

Har du prövat svensk vård senaste århundradet? Det är ett skämt av råge.

Sverige går mot USA modellen. För få bort allt onödigt skit vården belastas med (förkyldningar osv, kolla väntrummen ) kommer sjukvården tillslut inte stå kvar för alla utan bara de försäkrade medborgarna. Sanna mina ord.

Kan ingen bara gräva ner vårat styre ute i skogen (som vi har så mycket av ) så vi kan glömma bort det här och gå vidare.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Ja, det är nästan uteslutet bara vita som gör det i den utsträckningen som just vita gör det.
Dom icke-vita är dock inte klanderfria, för dom är egentligen lika hemska som dom vita, bara att dom inte har några cash att göra samma sak även fast dom skulle vilja det.

*** raderat *** Kolla på U-ländera hur bra de har på sin miljö...kolla in Brasilien...jippie, eller nåt..

Tycker de ljushyade städar sjukt bra..Sverige har väl ett av världens mest effektiva återvinningsmetoder?

§ 1.2
Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Du har kanske en poäng och tanken var säkert god, sedan involverades en miljöpartist i hur det skulle omsättas i praktiken, får man anta, och det var där det hela gick åt Hälsingland. Problemet här är implementeringen;

1. Att punktbeskatta elektronik med, ner till, 25% (plus moms på det!) av skatten oavsett om den innehåller miljöstörande kemikalier eller ej är ju "intressant", hur påverkar detta användningen av miljöstörande kemikalier?
2. Punktbeskattningen utgår från mängden vara eller totalvikt, oavsett hur mycket eller lite miljöstörande ämnen varan faktiskt innehåller är också "intressant". På vilket sätt får man producenterna att minska mängden miljöskadliga kemikalier i sina produkter om deras konsumenter tvingas betala skatt oavsett mängden. Vem eller vad sätter gränsvärdet och vem kontrollerar att det följs?
3. Skatten gäller endast varor som säljs inom Sverige...

Summa summarum; "Kemikalieskatten" är en punktskatt på elektronik-konsumtion, helt i linje med "miljö"-vänsterns ideologi förvisso men i praktiken har den inte mycket med miljö att göra utan endast till men för detaljhandeln, som kommer drabbas negativt då fler kommer handla på nätet av Europeiska aktörer.

Ah, här är vi inne på avdelningen vettiga argument och inte bara "usch, det blir dyrare för mig, vill inte!".

1. Moms eller inte spelar ingen roll, den kommer också att minska om skatten minskar Annars så håller jag med, vore intressant att läsa det officiella argumentet till att behålla 25% även på de bättre produkterna. Skulle kunna tänka mig att man menar att all elektronik är miljöfarlig, även om den kan vara det i mer eller mindre stor utsträckning.

2. Har du något bättre förslag på hur man ska styra? Man blir ju tvungen att göra grova förenklingar för att göra det hanterbart. På detta sättet så styr man vilka kemikalier som används, inte vilka mängder. Kan tänka mig att det är svårt att på ett bra sätt mäta mängden kemikalier i en produkt.

3. Visst, men den kommer vara så pass låg att eventuell vinst av att köpa från utlandet snabbt äts upp av fraktkostnaderna. Sedan är folk mer benägna att köpa elektronik på hemmafronten då det oftast är enklare vid eventuella reklamationer...så länge inte prisskillnaden är alltför stor.

Skrivet av xcluzive:

Pinsamt av regeringen. Och hur ska jag veta om det finns farliga kemikalier i min elektronik som jag ska köpa?

Exempel:
"Det ska dock finnas en möjlighet att reducera skatten med upp till 75 procent för produkter som inte använder vissa kemikaliska föreningar"

Varför dras det inte bort från början isåfall? kör dom "kollektiv bestraffning" på allt och så får man själv ta reda på vad skiten innehåller? Ska man dra bort detta vid deklarationen eller vad är det tänkt?
Nej, detta håller inte.

Poängen är att man INTE behöver hålla koll själv, eftersom de produkter som innehåller de kemikalier som anses farligast så kommer du att ha ekonomiska incitament att köpa den som är mer miljövänlig då den kommer att vara aningen billigare då skatten "kan reduceras med upp till 75%". Det är alltså inget du kommer att göra, antagligen får tillverkarna/importörerna ansöka om nedsättning av skatten på de produkter dom anser vara mindre miljöfarliga vilket då gör att de blir billigare.

Skrivet av infigo:

Problemet här är att det är totalvikt vi pratar om. Som att dra ett förslag så kan en kvalitativ arbetsdator med ordentlig konstruktion som skyddar komponenter vi tapp och vattenskada ligga på 16000kr och väga ca 2,5 kg. Den kommer användas längre och hålla bättre än sin konkurrent med samma komponenter för 8000kr och vikt på 1,2 kg men där den inte vattenavledande konstruktion och klarar inte samma skador på samma sätt som den dyra. Den billiga kommer bytas dubbelt så ofta och kommer totalt sett använda mer medel och kemikalier under samma tid som den välbyggda, dyra.

Där är problemet. Slit och slängprodukter (som oftast är väldigt lätta) blir billigare i förhållande till de mer välbyggda maskinerna som folk kommer ha längre. Så vi kommer köpa slit och slängskit och alltså använda mer kemikalier.

Lätta produkter är ofta billigare då det kostar att minimera vikt och mått. Men även i ditt exempel som kommer skatten att procentuellt sett vara lika stor på billiga slit/släng-produkter än dyrare (och tyngre) kvalitetsprodukter. Förutsatt att inte den dyrare datorn då också innehåller mindre kemikalier...eller den billigare har bättre stöt/vattenskydd fast den är billigare. Marknaden har så stor variation att det säker kommer att bli som du säger i vissa fall, men i andra fall blir det tvärt om. Generellt kommer det dock bli en viss styrning över till produkter som använder mindre hälsovådliga kemikalier.

Permalänk
Medlem

Vilket bullshit att elektronikindustrin kommer tappa 4,5% i inkomst per år. Lobbyistslitsnack är vad det är. Kan slå vad här och nu att inkomster kommer öka varje år.. Kul att folk här tror på dessa lobbyister men när det gäller film och musikindustri så är de alltid full av BS när de kommer med exakt samma argument..

Regeringen försöker ju i alla fall göra nåt. Högern säger ju alltid att marknaden kommer fixa miljöproblemen av sig själv.. Vore ju bra om dessa pengar går till att fixa miljöproblem dock
Skickades från m.sweclockers.com

lite för snabb på skicka knapp
Permalänk
Medlem

Ja vad fan... Jag ser hellre att pengarna går till Staten än till Copyswede.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Roliga är att de säger att viss elektronik försäljning kommer minska med 4,5% per år men sen i slutändan att det kommer ett tillskott på 2.4 miljarder kr årligen till statskassan?

Hur kan det bli 2.4 miljarder kr årligen om försäljningen "minskar" med 4,5% varje år?

Advokat/Banksnack gå inte på skiten, luktar humbug långa vägar.

Om vi vill lösa miljöproblemen är det bara att sluta använda fossila bränslen eller andra miljöfarliga ämnen.

Men att slänga pengar på problemet som dessutom inte går till ett specifikt mål för att hjälpa miljön utan går rätt in i statskassan gör ingenting.

Kolla bensinskatten, hur mycket har bensinskatten hjälpt miljön?
Hur mycket har besinskatten hjälpt finansiera statens budgetar däremot?
Vi är så beroende utav bensinskatten att vi inte kan lägga ner användandet av fossila bränslen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Efter lite mer eftertanke kring det här så är det väl kanske rimligare att förbjuda de kemikalierna samt de varar där kemikalierna ingår... Eller?

nä. först och främst så behövs även de giftigaste i någon mån alltid i något. så det blir effektivt ett förbud mot själva varorna ivf.

sen kan jag tänka mig att det administrativa krånglet kommer öka med en faktor på 100000 om det är upp till ett kontrollorgan att klassa varje enskild varas blandning av något eller en kombination på listan. lite samma som med klassningen av "lyckopreparat" som importeras.

görs det tvärtom och varje produkt som säljs ska påvisa att den följer klassningar så besparar det åtminstone mängdbesväret att godkänna undantagen. för jag gissar ju att det blir avgifter även för detta.

i praktiken är jag skeptisk till både utformning och hur stor nytta detta kommer göra dock. men det är i grunden vettigt.

att ta det per kilopris är tex också bra märkligt. straffskatt efter hur stora kretskort och hur många samt hur avancerade processorer de håller borde vara rimligare. samt med avdrag för hur lång förväntad användbar livstid produkten kan beräknas ha.

Skrivet av RasmusC:

Alla dessa skatter... Blir mer och mer sugen på att flytta till ett land utan onödig skatt.

*** raderat ***

§ 1.6
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Varför har vi ens "flamskydd" på elektronik?
Det känns inte som att det hindrat Note7an från att explodera i några byxor...

Permalänk
Medlem

Ja inte går dessa skattepengar till oss Svenska medborgare, det är något som är ganska säkert.