Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Medlem

Dags för en ny tråd tycker jag: "Tråden som skvallrar om Vega" Polaris är over and done.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Dags för en ny tråd tycker jag: "Tråden som skvallrar om Vega" Polaris är over and done.

Exempelvis http://www.sweclockers.com/forum/trad/1444790 skulle nog kunna uppgraderas som en Vega-diskussionstråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Så du använder prestandasiffror i ett enskilt spel som traditionellt är AMD-optimerat i DX12 som måttstock för hur Polaris kommer att stå sig jämfört med Pascal i framtiden...
Medans du då bekvämt ignorerar hur det ser ut i till exempel RoTR för tillfället

Vetifan, där ser man ju att de flesta kort tappar prestanda i DX12-implementationen jämfört med DX11. Vilket antyder till att deras motor inte kan dra nytta av DX12 över huvud taget. Det är nog safe to say att man skall bortse från Rotr tills de har lyckats fixa sin motor, om de någonsin gör det.

Motorer där man får en förbättring i DX12 är nog de som man skall titta på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av kelthar:

Vetifan, där ser man ju att de flesta kort tappar prestanda i DX12-implementationen jämfört med DX11. Vilket antyder till att deras motor inte kan dra nytta av DX12 över huvud taget. Det är nog safe to say att man skall bortse från Rotr tills de har lyckats fixa sin motor, om de någonsin gör det.

Motorer där man får en förbättring i DX12 är nog de som man skall titta på.

Aha. Vi ska alltså bara använda oss utav ett urval som bekräftar tesen ni önskar vara sann?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Aha. Vi ska alltså bara använda oss utav ett urval som bekräftar tesen ni önskar vara sann?

Ni? Om du kanske läser efter så var min kommentar helt opartisk. Om jag inte missminner mig så sa jag att man inte skall använda ett spel som har sämre prestanda i DX12 än i DX11 (på alla kort). Det är ganska uppenbart spelet är ett spel som är byggt för DX11,l där man slängt på DX12 som en eftertanke, inte ett spel som haft DX12/Vulkan som utgångspunkt eller gjort en bra implementation av tekniken.

Om ett spel har sämre prestanda på alla kort i DX12 än vad det har i DX11, så har man slängt bort sin low overhead-vinst någonstans och dessutom tappat mer på vägen.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av kelthar:

Ni? Om du kanske läser efter så var min kommentar helt opartisk. Om jag inte missminner mig så sa jag att man inte skall använda ett spel som har sämre prestanda i DX12 än i DX11 (på alla kort). Det är ganska uppenbart spelet är ett spel som är byggt för DX11,l där man slängt på DX12 som en eftertanke, inte ett spel som haft DX12/Vulkan som utgångspunkt eller gjort en bra implementation av tekniken.

Om ett spel har sämre prestanda på alla kort i DX12 än vad det har i DX11, så har man slängt bort sin low overhead-vinst någonstans och dessutom tappat mer på vägen.

Fast det är ju just det som är frågan: om ökad prestanda verkligen är representativt för framtida DX12 spel? Vi vet ju faktiskt inte det än. @Yoshman har tidigare diskuterat om det och även visat en bunt bra källor som diskuterar det i mer detalj. Men kort sagt ligger ju kruxet med DX12 i att det ger potential till bättre prestanda eftersom det tillåter att man optimerar spelets kod bättre mot modern hårdvara. Men problemet är ju att det flyttar väldigt mycket av optimeringsarbetet från grafikkortstillverkarna (som ju rimligtvis är de som kan sina grafikkorts beteende bäst) till spelproducenterna.

Sådan lågnivå-åtkomst fungerar väldigt bra på konsol där speltillverkarna kan optimera sin kod mot en extremt homogen kundkrets. På PC blir det genast svårare då man måste optimera koden mot tusentals olika konfigurationer av olika grafikkort/processorer/mängden ram etc. etc ad infinitum. Vi kan ju inte helt bortse från risken att spelproducenter då kommer att optimera mot den för tillfället största kundkretsen, vilket skulle kunna medföra sämre prestanda jämfört med DX11 för de som inte sitter på den populäraste konfigurationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast det är ju just det som är frågan: om ökad prestanda verkligen är representativt för framtida DX12 spel? Vi vet ju faktiskt inte det än. @Yoshman har tidigare diskuterat om det och även visat en bunt bra källor som diskuterar det i mer detalj. Men kort sagt ligger ju kruxet med DX12 i att det ger potential till bättre prestanda eftersom det tillåter att man optimerar spelets kod bättre mot modern hårdvara. Men problemet är ju att det flyttar väldigt mycket av optimeringsarbetet från grafikkortstillverkarna (som ju rimligtvis är de som kan sina grafikkorts beteende bäst) till spelproducenterna.

Sådan lågnivå-åtkomst fungerar väldigt bra på konsol där speltillverkarna kan optimera sin kod mot en extremt homogen kundkrets. På PC blir det genast svårare då man måste optimera koden mot tusentals olika konfigurationer av olika grafikkort/processorer/mängden ram etc. etc ad infinitum. Vi kan ju inte helt bortse från risken att spelproducenter då kommer att optimera mot den för tillfället största kundkretsen, vilket skulle kunna medföra sämre prestanda jämfört med DX11 för de som inte sitter på den populäraste konfigurationen.

Och kanske göra så det skiljer mer i prestanda i spel (än nu) mellan de olika tillverkarna med tanke på att vissa utvecklare nog jobbar än närmare Nvidia/AMD. Hemsk tanke, i alla fall om det bara är ett utav lagen som blir gynnade.

Lägg dock märke till orden nog och kanske eftersom jag inte vet utan gissar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

utvecklarna är ännu inte vana med dx12.
Motor + erfarenhet tar ett par spel.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=tz85_GqYbR8
Forza Horizon 3
480 och 1060 presterar ungefär likvärdigt förutom i 1440p där 480 har mycket högre lägsta-fps.

480
1920x1080
Average: 67
Minimum: 55
2560x1440
Average: 54
Minimum: 53
1060
1920x1080

Average: 65
2560x1440
Average: 53
Minimum: 42

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Imponerande hur lite den ökade upplösningen påverkade prestandan i Forza

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Forza Horizon 3
480 och 1060 presterar ungefär likvärdigt förutom i 1440p där 480 har mycket högre lägsta-fps.

480
1920x1080
2560x1440
1060
1920x1080

2560x1440

Är det rimligt att lägsta fps och medel fps är 1 fps i skillnad för RX480 i 1440p? Det låter som att den hade ett spann på 53-55 fps i såna fall. Konstant.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Då säger jag samma sak till dig som jag sa till Yoshman, eftersom du använder honom som en källa för att validera det som du själv lägger fram: Jag tycker dock inte man skall tvinga alla att köra med stödhjul på sin cykel, bara för att vissa måste ha det.

DX12 är en möjlighet för att skapa kunna få ut mer prestanda. Gör man det rätt, så går det bra. Gör man fel, så går det inte bra. Det är alltid bra att man kan köra grafik på flera trådar i stället för en.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Forza Horizon 3

480
1920x1080
2560x1440
1060
1920x1080

2560x1440

Skrivet av UnkeN:

Är det rimligt att lägsta fps och medel fps är 1 fps i skillnad för RX480 i 1440p? Det låter som att den hade ett spann på 53-55 fps i såna fall. Konstant.

Mvh, Jakob

Rimligt?
om siffrorna visar medelvärde för Minfps så är det medelvärde för minfps rimligt eller inte.

DX12 är en bättre api för spelare och spel, mindre påverkan av att spelet strular tack vare en uppdatering då mer ansvar finns hos spelutvecklaren med dx12.
därav tar det tid innan motorn för dx12 hos flera aktörer tas fram och optimeras, bara titta på dice dx12 frostbite motor som är både snygg och snabb. som ea lär använda i flera spel.
dx11 försvinner inte i första taget dock.
bara titta på dx9 spel som fortfarande finns och görs.

480 är det bättre kortet och 470 är det bästa kortet för 1920x1080 idag med tanke på pris/prestanda.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Rimligt?
om siffrorna visar medelvärde för Minfps så är det medelvärde för minfps rimligt eller inte.

DX12 är en bättre api för spelare och spel, mindre påverkan av att spelet strular tack vare en uppdatering då mer ansvar finns hos spelutvecklaren med dx12.
därav tar det tid innan motorn för dx12 hos flera aktörer tas fram och optimeras, bara titta på dice dx12 frostbite motor som är både snygg och snabb. som ea lär använda i flera spel.
dx11 försvinner inte i första taget dock.
bara titta på dx9 spel som fortfarande finns och görs.

480 är det bättre kortet och 470 är det bästa kortet för 1920x1080 idag med tanke på pris/prestanda.

Visar inte minimum-fps just minst visade fps? Annars har jag läst grafikkortstest fel så länge jag kan minnas.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Visar inte minimum-fps just minst visade fps? Annars har jag läst grafikkortstest fel så länge jag kan minnas.

Exakt vad jag alltid trott. Hur får man fram ett medelvärde på det lägsta visade fps? I sådana fall ska det väl stå bottom 25% och medelvärde sen top 25% tänker jag.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Håll er borta från 480 Gigabyte G1 Gaming
GIGABYTE RX 480 G1 GAMING - So HOT!! Literally...

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Då säger jag samma sak till dig som jag sa till Yoshman, eftersom du använder honom som en källa för att validera det som du själv lägger fram: Jag tycker dock inte man skall tvinga alla att köra med stödhjul på sin cykel, bara för att vissa måste ha det.

DX12 är en möjlighet för att skapa kunna få ut mer prestanda. Gör man det rätt, så går det bra. Gör man fel, så går det inte bra. Det är alltid bra att man kan köra grafik på flera trådar i stället för en.

Och hur har våra cyklade spelutvecklare klarat sig så här långt utan stödhjul tycker du? I princip 100 % av fallen gör de ett sämre jobb än vad Nvidia gör i sina DX11 drivare. Frågan är om det inte skulle vara 100 % även på AMD-sidan om de haft samma resurser till utveckling av drivers som Nvidia.

Råder inget tvivel om att DX11 är föråldrat, däremot kan man dragit det som numera måste göras explicit i DX12/Vulkan lite för långt.

Apples Metal är betydligt mer ett modernt DX11 än DX12/Vulkan om man tittar på hur mycket som läggs på spelutvecklaren kontra vad som görs i drivers. Av vad jag läst uppnår även Metal de viktiga punkterna för DX12/Vulkan, d.v.s. möjlighet till långt fler draw-calls och generellt lägre kostnad för att jobba mot GPU-delen, men saker som minneshantering är fortfarande på DX11 nivå.

Och till skillnad från DX12/Vulkan så berömmer utvecklare Metal för att det är lättare att jobba med än OpenGL ES som det ersätter (i alla fall på iOS). Både AMD, Nvidia och Microsoft är helt öppna med att utveckling i DX12/Vulkan är svårare än DX11 så man ser dessa främst som ett komplement till DX11, inte en direkt ersättare.

Nu är det ändå en hel del som ändå görs i drivers även i DX12/Vulkan, men ett uppenbart problem när man lägger över optimeringar på användaren av ett API är något som kallas leaky abstractions.

För konsoler eller vilket system som helst med en fixerad maskinvara är "leaky abstractions" absolut hanterbart, finns ju bara en konfiguration man måste ta hänsyn till. När man riktar sig mot en marknad med heterogen maskinvara så är "leaky abstractions" ett rejält problem.

Hur ska t.ex. spelutvecklare hantera optimeringar för kommande GPU-generationer? När mycket av optimeringsjobbet ligger i drivers behövs en optimerad driver för att se till att alla spel, gamla som nya, presterar väl. När den koden ligger i själva spelet måste man patcha spelet, d.v.s. patcha varje spel för varje ny GPU-modell.

Angående att bättre utnyttja flera CPU-trådar. Dels är CPU-delen inte flaskhals, så inte precis något som var i skriande behov av att optimeras. Dels så har faktiskt DX11 logiskt sett samma stöd för att utnyttja flera kärnor som DX12/Vulkan, i teorin ska det ändå vara mer optimerat i DX12/Vulkan. Dels så har inte det praktiska resultat varit lyckat så här långt, Hitman och Deux Ex ser båda rejäla dippar när man använder CPUer med fler än fyra kärnor, ett problem som inte finns med DX11 (som inte kan utnyttja fler kärnor, men prestanda sjunker i alla fall inte).

Finns absolut fall där "low-level" APIer är rätt val. Kan dock inte komma på ett enda fall där det fungerat för PC, men rätta mig gärna!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

text
Finns absolut fall där "low-level" APIer är rätt val. Kan dock inte komma på ett enda fall där det fungerat för PC, men rätta mig gärna!

Doom?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av UnkeN:

Exakt vad jag alltid trott. Hur får man fram ett medelvärde på det lägsta visade fps? I sådana fall ska det väl stå bottom 25% och medelvärde sen top 25% tänker jag.

Mvh, Jakob

En gissning. Det normala är att lägsta FPS endera är just lägsta FPS, men det är ett riktigt dåligt värde då det kan ha enorm varians mellan körningar på samma HW. Mer vanligt är att lägsta FPS är en percentil av något slag, 99 % är nog det mest populära måttet (d.v.s. 99 % av alla scener hade en FPS som var lika eller högre med 99 % percentil-värdet).

Känns dock väldigt osannolikt att vare sig lägsta FPS eller 99 % percentilen kan ligga så när som vi ser ovan. Möjligen kör de med 95 % eller 90 %. En 75 % percentil är ju värdelöst och även 95 % är för lågt.

Tänk på att om genomsnittet är 60 FPS så har man i genomsnitt en scen lite oftare än varannan sekund som är lika med eller lägre än 99 % percentilen. Så ska man ändra åt något håll ska man nog använda 99,5 % eller 99,9 %.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

När Doom får DX11 stöd och det fortfarande är väsentligt efter Vulkan så visst, ett fall.

Hur många spel har vi sett som använt OpenGL de senaste tio åren? Varför skulle AMD och Nvidia överhuvudtaget lägga resurser på att optimera för OpenGL när det ser ut så? Och är faktiskt inte jättestor skillnad mellan Nvidias OpenGL-resultat och deras Vulkan-resultat.

Sedan det kanske viktigaste: det ser som sagt ut som Apples Metal får alla fördelar som DX12/Vulkan ger, men det duckar en rad nackdelar. Min gissning är därför att vi relativt snart kommer få se DX13/Vulkan2 som är mer likt Metal i sin abstraktionsnivå.

Edit: och menade även utanför spel, d.v.s nämn ett enda fall inom något område på PC där "low-level" API har varit vettigt när det funnits mer än en tillverkare av erforderlig maskinvara.

Marknaden för inbyggda system älskar att drömma ihop low-level APIer för någon specialfiness man stoppat in i just sin krets. I en förkrossande majoritet av fallen blir resultatet att ingen använder specialfinessen, i alla fall inte mer än att man testar på det lite.

De fall som lyckas är typiskt enklare kretsar som säljs i enorma upplagor. I sådana lägen kan man lägga massor på optimering då kostnaden för programutveckling sprids ut över så många enheter att den kostnaden per enhet blir försumbar. Optimeringarna behövs ofta i dessa lägen för att en väldigt simpel krets ska orka med sin uppgift.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av kelthar:

Jag har inte sagt något om att tvinga någon till något. Men för att bygga vidare på din antologi: Om 9-10 cyklister hade gjort bättre ifrån sig med stödhjul - är det då inte vettigare att ha kvar stödhjul som alternativ? Sen får folk välja själva om de vill ha dem eller inte. Jag menar bara att det verkar ha varit felaktigt att tro att DX12 innebär en förbättring för alla spel på alla system. Av skäl som Yoshman redan varit inne på så blir variansen mellan olika system snarare större när speltillverkarna själva måste optimera sin egen spelmotor efter varje specifik krets.

Visa signatur

Permalänk

Håll er borta från 480 Gigabyte G1 Gaming
GIGABYTE RX 480 G1 GAMING - So HOT!! Literally...

En annan sak som kan gått fel är ena heatpipe är trasig, men han borde testa något mer ex ( oavsett vad jag tycker om gigabyte, bör man kolla med flera kort innan man tänder faklan).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

Priserna kryper nedåt, lååångsamt.

RX480 8GB. startar på 2790.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

RX 480 4GB, startar på 2190 kr.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

RX 460 2GB startar på 1190 kr.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s287275144&o=produkt_pr...
Detta kort verkar väldigt prisvärt, om du är ute efter ett budgetkort du kan spela med.

Hoppade över RX470 och RX460 4GB, de känns inte prisvärda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

RX 460 2GB startar på 1190 kr.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s287275144&o=produkt_pr...
Detta kort verkar väldigt prisvärt, om du är ute efter ett budgetkort du kan spela med.

Instämmer.

Folk har givit RX 460 väldigt mycket kritik för den låga prestandan som i princip är sida vid sida med R7 370/GTX 950 men en stor skillnad med kortet jämfört med föregångarna verkar ju vara det låga priset redan från start!
Både R7 370/GTX 950 har alltid svävat över 1500kr så vitt jag vet och vid lanseringen så låg många GTX 950'n och nosade vid 1800kr.

Varje hundralapp är otroligt viktig i den här prisklassen och 1200kr för ett RX 460 är trevligt faktiskt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Instämmer.

Folk har givit RX 460 väldigt mycket kritik för den låga prestandan som i princip är sida vid sida med R7 370/GTX 950 men en stor skillnad med kortet jämfört med föregångarna verkar ju vara det låga priset redan från start!
Både R7 370/GTX 950 har alltid svävat över 1500kr så vitt jag vet och vid lanseringen så låg många GTX 950'n och nosade vid 1800kr.

Varje hundralapp är otroligt viktig i den här prisklassen och 1200kr för ett RX 460 är trevligt faktiskt.

Fast 7870 fanns för 1299:- för ganska exakt tre år sedan. Då är det en del snabbare och med mycket bättre bandbredd.

Tre år, det är skillnaden mellan första Titan och Titan X (Pascal). Mellan GTX 680 och Titan X (Maxwell) eller GTX 285 och GTX 680.
Under den tiden har segmentet gått bakåt i denna prisklassen, delvis på grund av dollarpriset. Men alltså ärligt, utvecklingen från 2000:- och nedåt har varit bedrövlig länge nu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Fast 7870 fanns för 1299:- för ganska exakt tre år sedan. Då är det en del snabbare och med mycket bättre bandbredd.

På någon kampanj du hittade då i så fall, för HD 7870 lanserades för 3000-3500kr i Mars 2012 och från vad jag minns så gick den aldrig under 1500kr utanför kampanjer.

Men jag kan definitivt hålla med om att RX 460 är lite långsam, man får dock ha i åtanke att det till skillnad från HD 7870 går att köpas i passiva varianter vilket absolut är ett plus.
Jag tror dock att kortet kommer leta sig ner till tresiffriga belopp någon gång efter att Nvidia har börjat konkurrera med GTX 1050.
Om den nu gör det så vore ju det trevligt för <1000kr-segmentet har i stort sett aldrig varit prisvärt när man köper nytt oavsett generation.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har inte sagt något om att tvinga någon till något. Men för att bygga vidare på din antologi: Om 9-10 cyklister hade gjort bättre ifrån sig med stödhjul - är det då inte vettigare att ha kvar stödhjul som alternativ? Sen får folk välja själva om de vill ha dem eller inte. Jag menar bara att det verkar ha varit felaktigt att tro att DX12 innebär en förbättring för alla spel på alla system. Av skäl som Yoshman redan varit inne på så blir variansen mellan olika system snarare större när speltillverkarna själva måste optimera sin egen spelmotor efter varje specifik krets.

Fast stödhjulen finns ju fortfarande kvar. Stödhjulen heter DX11 eller att licensiera en grafikmotor om man inte är kapabel att bygga en egen.

DX12 innebär att man kan göra en förbättring på alla system, för de som är duktiga nog att kunna använda det fullt ut. Utifrån det perspektiv som de har valt när de har byggt sin spelmotor. Survival of the fittest spelmotor.

Jag är så trött på sådana här argument som innebär att de som är mer kompetena inte ska ha några fördelar. Kunskap och skicklighet skall uppmuntas. Den som hittar den bästa vägen är de som gör det bästa och "vinner" inom sitt fält, sedan kan alla andra följa i deras fotspår.

Det är som att klaga på att det saknas konkurrens och innovation, men på samma gång vilja sätta käppar i hjulet för den med ytterligare begränsningar. Det finns redan begränsningar i form av arkitektur (dvs hur chippen är byggda). Låt dem vara de enda som finns och låt varje spelmotor ha möjligheten att hantera dem på det sättet som de själva vill.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Fast stödhjulen finns ju fortfarande kvar. Stödhjulen heter DX11 eller att licensiera en grafikmotor om man inte är kapabel att bygga en egen.

DX12 innebär att man kan göra en förbättring på alla system, för de som är duktiga nog att kunna använda det fullt ut. Utifrån det perspektiv som de har valt när de har byggt sin spelmotor. Survival of the fittest spelmotor.

Jag är så trött på sådana här argument som innebär att de som är mer kompetena inte ska ha några fördelar. Kunskap och skicklighet skall uppmuntas. Den som hittar den bästa vägen är de som gör det bästa och "vinner" inom sitt fält, sedan kan alla andra följa i deras fotspår.

Det är som att klaga på att det saknas konkurrens och innovation, men på samma gång vilja sätta käppar i hjulet för den med ytterligare begränsningar. Det finns redan begränsningar i form av arkitektur (dvs hur chippen är byggda). Låt dem vara de enda som finns och låt varje spelmotor ha möjligheten att hantera dem på det sättet som de själva vill.

Kan bara tala för mig själv och jag menar inte att DX11 är det slutgiltiga svaret, tvärtom har jag flera gånger pekat på att det APIet är en väldigt dålig abstraktion av en modern GPU så det behöver ersättas.

Det jag pekar på är att DX12/Vulkan kanske inte riktigt blev vad man kunde önska sig. Även om det är tidigt i DX12 liv så måste ju något vara fundamental fel när i praktiken 100 % av alla titlar så här långt gör ett sämre jobb med DX12 än vad Nvidia är kapabla till med sin DX11 drivare.

Även på AMD sidan finns klara indikationer på att DX12 har problem, t.ex. detta

Här är två GCN1.2 kort, d.v.s. de implementerar en identisk ISA men de är väldigt annorlunda i sina styrkor/svagheter då de har en väldigt annorlunda fördelning och absolut värde för rastreringskapacitet, VRAM-bandbredd och shader-kapacitet. Notera att 285 konsekvent får lägre prestanda med DX12 medan Fury X får högre prestanda med DX12, det alltså med kretsar som är identiska i hur de fungerar rent logiskt (samma ISA).

Har man en allt för "leaky abstraction" så måste det till olika rendering-vägar även för sådana skillnader, något som är totalt ohållbart om man vill få något ekonomi i det hela.

Så DX11 bör bytas ut mot något modernare. Apples Metal är betydligt mer en modern DX11 än vad det är en modern DX12 och där har man lyckats få fördelarna från båda. D.v.s. ett relativt enkelt API (de flesta anser det vara enklare att jobba med än OpenGL), drivers som tar komplicerade saker som behöver optimeras per krets (t.ex. minneshantering) och ändå en bra abstraktion av moderna GPUer som ger låg "CPU-overhead".

Tanken med DX12/Vulkan är inte fel, men allt mer pekar på att man kanske inte riktigt förstått var de största flaskhalsar låg och man har därför skapat ett API som är onödigt komplicerat att använda utan att för den delen ge speciellt mycket vinst i praktiken. För råder inga tvivel om att DX12 har rejält minskat overhead i vissa lägen, är ju nästan en faktor tio i skillnad i t.ex. 3Dmarks "draw-call overhead" test. Men uppenbarligen var inte det en flaskhals i dagens spel när man kör på PC. CPU-overhead är däremot absolut en flaskhals på konsolerna, dock har en normal gaming PC en CPU som är flera gånger starkare per CPU-kärna vilket nog förklarar varför det inte verkar vara en flaskhals där.

Polaris är ju en krets som är bättre att förse sina beräkningsenheter med arbete jämfört med GCN1.1 och GCN1.2, något som manifesterar sig i att vissa titlar som t.ex. Hitman, RoTR och Warhammer presterar bättre i DX11 jämfört med DX12 på RX 470/480 (DX11 är en mindre flaskhals i detta läge samt finesser som "async shaders" ger mindre effekt på en mer effektiv krets).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Det jag pekar på är att DX12/Vulkan kanske inte riktigt blev vad man kunde önska sig. Även om det är tidigt i DX12 liv så måste ju något vara fundamental fel när i praktiken 100 % av alla titlar så här långt gör ett sämre jobb med DX12 än vad Nvidia är kapabla till med sin DX11 drivare.

kanske mest beror på att utvecklarna inte är tillräckligt kunniga med dx12 än.
finns ju spel utvecklare som släpper massiva buggiga dx11 titlar fortfarande.
batman, etc..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här tar han upp att priserna inte följer MSRP i USA heller.

What the f*** is wrong with GPU pricing? - XFX RX 460 Review

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.