Windows 10 ändrade mitt account till Guest och nu är jag körd...

Permalänk

Windows 10 ändrade mitt account till Guest och nu är jag körd...

Hejsan!
Jag bestämde mig för att ladda ner nya Forza från windows store och var då tvungen att logga in med ett hotmail konto. Detta blev då från ingenstans Default-kontot för hela datorn och från att datorn bootat inloggad som administratör började nu visas en inloggningsskärm som krävde pass. Jag lyckades lista ut att det var mitt hotmail-lösenord de sökte men nu när jag loggar in är kontot bara guest och det finns ingenting jag verkar kunna göra för att få tillbaka mina admin-rättigheter.

Extra cringe-bild från windows support som på 45 minuter inte kunde förstå var min dator var någonstans, vilket var helt absurt...

Dold text
Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Visst älskar vi Win10? floppar mer å mer. De har konstiga ideer för sig tyvärr. Och det drabbar bara slutanvändaren.
Om du kollar i utforskaren under "c:\users" vad för konton finns det där? Om ditt konto finns med dig så gå till kontrollpanelen->användare och prova höja rättigheterna på ditt bef konto. Borde ge dig en loginruta där du får skriva in admin+lösen-uppgifter.

Kan tyvärr inte menyerna längre i Win10 då de har gjort om det mesta.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Visst älskar vi Win10? floppar mer å mer. De har konstiga ideer för sig tyvärr. Och det drabbar bara slutanvändaren.
Om du kollar i utforskaren under "c:\users" vad för konton finns det där? Om ditt konto finns med dig så gå till kontrollpanelen->användare och prova höja rättigheterna på ditt bef konto. Borde ge dig en loginruta där du får skriva in admin+lösen-uppgifter.

Kan tyvärr inte menyerna längre i Win10 då de har gjort om det mesta.

Där finns Alex, Default(grå) Default.migrated(aldrig sett) och Delat. För att ändra rättigheterna på ett konto måste man vara admin, vilket sluter den onda cirkeln :c

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Har nu suttit 2 timmar och kastats runt mellan personer i windows-supporten, det är by far den sämsta kundservicen jag någonsin upplevt i hela mitt liv. Alla får reda på att jag inte är admin, fjärrstyr datorn, försöker öppna cmd som admin, märker att det inte funkar och skickar mig till nästa person som gör likadant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga: Har du kvar ditt admin-konto eller är det detta som har ändrats till guest?

Om ditt admin-konto har försvunnit så kan du först testa att ge ditt befintliga "guest"-konto admin rättigheter i kommandotolken genom att följa dessa steg
Alternativt skapa ett nytt admin-konto även detta i kommandotolken, följ dessa steg

Permalänk
Skrivet av vompen:

Fråga: Har du kvar ditt admin-konto eller är det detta som har ändrats till guest?

Om ditt admin-konto har försvunnit så kan du först testa att ge ditt befintliga "guest"-konto admin rättigheter i kommandotolken genom att följa dessa steg
Alternativt skapa ett nytt admin-konto även detta i kommandotolken, följ dessa steg

Det verkar som att mitt vanliga konto har blivit nergraderat till ett guest-konto, alltså att adminkontot fortfarande "finns kvar" men inte är admin längre. För att köra cmd på det sättet du visar måste man vara admin. Mitt stora problem uppkommer ju i att jag inte är admin och därför inte har rättigheten att göra mig själv till admin, hade det gått hade det ju varit ett enormt säkerhetshål. Hela scenariot känns ju relativt hopplöst för tillfället... Får nog göra en clean install av alltesammans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och det är kontot Alex vi pratar om här som blivit nedgraderat?

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Har du provat återställa till ett tidigare datum?

Eller prova detta?
http://www.ghacks.net/2014/11/12/how-to-enable-the-hidden-win...

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Och det är kontot Alex vi pratar om här som blivit nedgraderat?

Yup!

Skrivet av anon200632:

Har du provat återställa till ett tidigare datum?

Eller prova detta?
http://www.ghacks.net/2014/11/12/how-to-enable-the-hidden-win...

En gästanvändare har inte tillgång till nått av de där två grejerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Yup!

En gästanvändare har inte tillgång till nått av de där två grejerna.

Gällande återställning. Har du provat boota från en win10 skiva och startat återställningen där igenom? Då behöver man inte ange något konto.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Du kan skapa ett nytt admin-konto eller aktivera det inbyggda som sen kan ge ditt Microsoft-konto de rättigheter som du behöver, du har lokal access och kan alltså ändra vad du vill. Du behöver nog bara använda recovery eller installations-media för att fixa det hela.

Sök eller titta på exempelvis , http://www.howtogeek.com/222262/how-to-reset-your-forgotten-p... som förslag. Se också http://www.tenforums.com/tutorials/2969-administrator-account... Alternativ 4 fungerar fint att aktivera det inbyggda administratör-kontot. Det är nog bästa alternativet. Kom ihåg att stänga av det inbyggda admin-kontot när du är färdig bara.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Gällande återställning. Har du provat boota från en win10 skiva och startat återställningen där igenom? Då behöver man inte ange något konto.

Har bara en windows 7 skiva, men jag tror det ska gå ändå. Känns dock som sista utvägen eftersom jag PRECIS kommit igång med datorn och äntligen fått in 1.2 terabyte av program, spel och data på den som försvann vid förra återställningen, vilket tog flera veckor att få in.

Skrivet av Petterk:

Du kan skapa ett nytt admin-konto eller aktivera det inbyggda som sen kan ge ditt Microsoft-konto de rättigheter som du behöver, du har lokal access och kan alltså ändra vad du vill. Du behöver nog bara använda recovery eller installations-media för att fixa det hela.

Sök eller titta på exempelvis , http://www.howtogeek.com/222262/how-to-reset-your-forgotten-p... som förslag. Se också http://www.tenforums.com/tutorials/2969-administrator-account... Alternativ 4 fungerar fint att aktivera det inbyggda administratör-kontot. Det är nog bästa alternativet. Kom ihåg att stänga av det inbyggda admin-kontot när du är färdig bara.

Att temporärt aktivera det inbyggda adminkontot verkar som en intressant lösning, ska kolla mer på den sedan. Känns dock lite konstigt om detta skulle gå att göra utan att själv ha administratörsrättigheter. Skulle inte det helt äventyra all säkerhet på windows-systemet om vem som helst som guest-user snabbt och enkelt kan bli system-admin?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Har bara en windows 7 skiva, men jag tror det ska gå ändå. Känns dock som sista utvägen eftersom jag PRECIS kommit igång med datorn och äntligen fått in 1.2 terabyte av program, spel och data på den som försvann vid förra återställningen, vilket tog flera veckor att få in.

Att temporärt aktivera det inbyggda adminkontot verkar som en intressant lösning, ska kolla mer på den sedan. Känns dock lite konstigt om detta skulle gå att göra utan att själv ha administratörsrättigheter. Skulle inte det helt äventyra all säkerhet på windows-systemet om vem som helst som guest-user snabbt och enkelt kan bli system-admin?

Du måste göra det från installations eller recovery-mediat. Du hade väl en ISO eller media på USB för att installera Windows? En recovery drive (återställningsenhet på svenska?) bör kunna skapas på en annan W10-dator också. Bootar du upp ett verktyg på din dator så har den tillgång till din hårddisk. Fysisk tillgång är fysisk tillgång. Krävs exempelvis kryptering av hårddisken för att skydda mot sådant, och det är inget som sker som standard. Bootar du upp ett verktyg har det full tillgång till filsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Det verkar som att mitt vanliga konto har blivit nergraderat till ett guest-konto, alltså att adminkontot fortfarande "finns kvar" men inte är admin längre. För att köra cmd på det sättet du visar måste man vara admin. Mitt stora problem uppkommer ju i att jag inte är admin och därför inte har rättigheten att göra mig själv till admin, hade det gått hade det ju varit ett enormt säkerhetshål. Hela scenariot känns ju relativt hopplöst för tillfället... Får nog göra en clean install av alltesammans.

Om du bootar upp i safemode med cmd eller eventuellt cmd under ominstallation av Windows så brukar det fungera ändå att ge dig själv admin-rättigheter. Har gjort det några gånger på jobbet

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så hamnade jag i en liknande sits med gäst/degraderad konto. Vad som hände med windows var att när ett annat konto aktiveras så avaktiverade windows standard admin-kontot, vilket var just de kontot jag använde enbart.
Lyckades genom att gå in på lusrmgr.msc och avaktivera samtliga konton utom den standard administratörskontot, sedan logga ut eller växlade användare och vips så fanns admin kontot där när inget annat fanns tillgängligt.

på egen risk....

edit: kan behövas "köras som administratör" för lusrmgr.msc

Permalänk
Medlem

@ghandpivot: Ändra login till lokalt igen? kanske inte heller går?

hittade en länk med bilder vart du gör det: http://www.howtogeek.com/230543/how-to-revert-your-windows-10...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår din frustration men:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av vompen:

Om du bootar upp i safemode med cmd eller eventuellt cmd under ominstallation av Windows så brukar det fungera ändå att ge dig själv admin-rättigheter. Har gjort det några gånger på jobbet

Ska kolla på det så fort jag hinner. Verkar för övrigt som att windows har blivit korrupt eller liknande då Microsoft Windows fryser och slutar svara 20 sekunder vid varje boot.

Skrivet av SolidReactor:

Om jag minns rätt så hamnade jag i en liknande sits med gäst/degraderad konto. Vad som hände med windows var att när ett annat konto aktiveras så avaktiverade windows standard admin-kontot, vilket var just de kontot jag använde enbart.
Lyckades genom att gå in på lusrmgr.msc och avaktivera samtliga konton utom den standard administratörskontot, sedan logga ut eller växlade användare och vips så fanns admin kontot där när inget annat fanns tillgängligt.

på egen risk....

edit: kan behövas "köras som administratör" för lusrmgr.msc

Och sidan de hänvisar till kräver admin-rights.

Skrivet av xp1ratex:

@ghandpivot: Ändra login till lokalt igen? kanske inte heller går?

hittade en länk med bilder vart du gör det: http://www.howtogeek.com/230543/how-to-revert-your-windows-10...

Har ändrat mellan lokal inloggning och hotmailen. Det funkar utmärkt att byta men jag är fortfarande bara gäst.

Skrivet av MultiMan:

Jag förstår din frustration men:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Var så säker på att jag la tråden i Windows-avdelningen. Sorry, måste missclickat eller läst fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Hejsan!
Jag bestämde mig för att ladda ner nya Forza från windows store och var då tvungen att logga in med ett hotmail konto. Detta blev då från ingenstans Default-kontot för hela datorn och från att datorn bootat inloggad som administratör började nu visas en inloggningsskärm som krävde pass. Jag lyckades lista ut att det var mitt hotmail-lösenord de sökte men nu när jag loggar in är kontot bara guest och det finns ingenting jag verkar kunna göra för att få tillbaka mina admin-rättigheter.

Extra cringe-bild från windows support som på 45 minuter inte kunde förstå var min dator var någonstans, vilket var helt absurt...

å vad jag garvade högt när jag läste den konverationen, 10/10 på den...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

@Selmalagerlöf: Tyvärr printscreena jag bara den delen men jag kan lova dig att vi fortsatte i minst 15 minuter till innan han förstod att jag satt vid min dator och skrev till honom från den. Mycket av tiden gick åt till att Windows supporten faktiskt bara skickar ett meddelande var 3:e minut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

@Selmalagerlöf: Tyvärr printscreena jag bara den delen men jag kan lova dig att vi fortsatte i minst 15 minuter till innan han förstod att jag satt vid min dator och skrev till honom från den. Mycket av tiden gick åt till att Windows supporten faktiskt bara skickar ett meddelande var 3:e minut

ahah fy fan vad jag tycker synd om dig :/, Hade aldrig klarat av att prata med en sådan person hahahaha

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

För att förtydliga så finns det alltså bara en enda inloggning att välja på vid inloggningsskärmen, det är inte så att det finns ett admin-konto som jag glömt lösenord till, utan det finns helt enkelt inget adminkonto att logga in på överhuvudtaget vad jag kan hitta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sist jag fick samma problem och blev guest chansa jag och gick in på kontot hantering och tog bort guest sen starta om dator då kom mitt administration konto fram och jag kunde logga in.
Vet inte om det fungera för dig men värt att prova

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Sist jag fick samma problem och blev guest chansa jag och gick in på kontot hantering och tog bort guest sen starta om dator då kom mitt administration konto fram och jag kunde logga in.
Vet inte om det fungera för dig men värt att prova

För att komma in på kontohantering måste jag som sagt vara administratör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

För att komma in på kontohantering måste jag som sagt vara administratör.

Jag kom in som guest efter ändring fick jag ange administration lösenord (var samma som mitt Hotmail lösen )

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Jygge:

Jag kom in som guest efter ändring fick jag ange administration lösenord (var samma som mitt Hotmail lösen )

Jag kommer dock inte in tyvärr, får en user account prompt när jag försöker.

Skrivet av Vorlon:

Jag har inga som helst problem med att logga in på mitt konto dock, vilket videon försöker kringgå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ghandpivot: Läser man i posten där videon är länkad så följer han instruktionerna en bit och sedan kör han c:\>net user Administrator /active:yes och får igång adminkontot.

----------------------------------
I followed this video until Command Prompt after login screen (5:05). https://www.youtube.com/watch?v=0dfEd4HZyV4

Then executed this command in opened command prompt.

c:\>net user Administrator /active:yes

And then restart the system. After reboot, it showed Administrator account and I am able to login. Don't forget to rename the executables back to their original form.

----------------------------------

Permalänk
Avstängd

Försök att ändra ditt login password till en pinkod...sjukt enklare att komma ihåg i framtiden om man skulle behöva logga in igen till sin dator. Ta en pinkod som du använder dagligen (fyrsiffrig)

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

vad hander om du kor netplwiz

ar det bara en anvandare dar?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!