hjälp mig hitta ett ok PA slutsteg för trädgårdsfester mm.

Permalänk

@Aka_The_Barf: https://m.thomann.de/se/behringer_xenyx_502.htm?o=2&ref=mal_a... Finns ju fler i snarlik prisklass, kolla ifall det kanske finns någon funktion du gärna vill ha. Finns bl.a. med usb för ayt koppla till en dator.

Tycker det verkar märkligt att en z3'a har svårt att driva det. Sony bruksr väl ha oknmed kraft på hörlursuttaget?

Kan ju dock vara så att staplarna inte hinner med att visa på max. Medelnivån på musiken ger kanske inte samma utslag. 12db lät ju lite dock.

Vill du labba lite med olika musikkällor kan du koppla ur högtalarna helt. Staplarna kommer visa effekten ändå.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

är en sony ericsson z3 compact, kanske ska lägga in musik på min s7a och testa? vad kostar en sådan mixer?

vid max gain på steget med bara telefonen ligger på ungefär 12db, minimum är 60db och max är 0. så ca 80% på staplarna. en intressant sak är att inputs och outputs ändras båda 2 när jag vrider på volym rattarna. borde inte inputs vara konstant? dessutom är dom nästan snarlika i nivå? nått jag ställt in fel med steget eller snarare något jag glömt ställa in?

med eq'n kan jag nog "maxa" steget men bränner högtalarna då, får väll släpa ut grejjerna till boden där de stora högtalarna står och se hur de spelar. får nog vänta tills det regnar lite mindre.

ska undvika att koppla in ett annat steg.

Mätarna visar signalnivån och de ändras beroende på den och så länge du inte kör ut en ton med konstant nivå så kommer den att förändras i takt med att musiken förändras.
Utnivå beror på innivån, du förstärker signalen med en viss faktor men nivåerna hänger ihop och följer musiken.
Du verkar ha länkat ihop båda kanalerna så de speglar varandra annars fungerar gainrattarna separat men du har konfigurerat steget så att båda kanalerna utför samma signalbehandling, det är kanske det vanligaste läget att man vill behandla signalen på samma vis men du kan koppla isär kanalerna också om du vill behandla dem olika.
Att du har så låg utnivå från mobilen kan kanske bero på att den har ett nivåskydd, det är ganska vanligt för telefonen men de brukar gå att stänga av på de flesta modeller.
En mixer kostar från några hundra och uppåt, det beror på vilka funktioner man vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Aka_The_Barf: https://m.thomann.de/se/behringer_xenyx_502.htm?o=2&ref=mal_a... Finns ju fler i snarlik prisklass, kolla ifall det kanske finns någon funktion du gärna vill ha. Finns bl.a. med usb för ayt koppla till en dator.

Tycker det verkar märkligt att en z3'a har svårt att driva det. Sony bruksr väl ha oknmed kraft på hörlursuttaget?

Kan ju dock vara så att staplarna inte hinner med att visa på max. Medelnivån på musiken ger kanske inte samma utslag. 12db lät ju lite dock.

Vill du labba lite med olika musikkällor kan du koppla ur högtalarna helt. Staplarna kommer visa effekten ändå.

jag tycker också att den borde palla det, får kolla igenom inställningarna i mobilen och testa min s7 och se om den orkar?

en mixer med bas och diskant inställning vore trevligt och att den kan spela från ett usb minne direkt. det vore nog perfekt.

antar att det ska vara -12 db då 0 är max och -60 minimum

kan man inte skada steget om man inte har någon last till det?

Skrivet av mrqaffe:

Mätarna visar signalnivån och de ändras beroende på den och så länge du inte kör ut en ton med konstant nivå så kommer den att förändras i takt med att musiken förändras.
Utnivå beror på innivån, du förstärker signalen med en viss faktor men nivåerna hänger ihop och följer musiken.
Du verkar ha länkat ihop båda kanalerna så de speglar varandra annars fungerar gainrattarna separat men du har konfigurerat steget så att båda kanalerna utför samma signalbehandling, det är kanske det vanligaste läget att man vill behandla signalen på samma vis men du kan koppla isär kanalerna också om du vill behandla dem olika.
Att du har så låg utnivå från mobilen kan kanske bero på att den har ett nivåskydd, det är ganska vanligt för telefonen men de brukar gå att stänga av på de flesta modeller.
En mixer kostar från några hundra och uppåt, det beror på vilka funktioner man vill ha.

vet att nivån hoppar runt med musiken och jag vrider givetvis på båda rattarna samtidigt, var otydlig med det. steget står i stereo läge.

in och utnivå går hand i hand verkar det som, drar jag ned gain rattarna så går alla 4 staplar ned(2 in och 2 ut) tycker att in signalen från mobilen inte bör hänga med ned. visst hoppar dom med musiken men man ser tydligt hur alla 4 går ned som att steget "tar kontroll över mobilen" eller att rattarna även sänker in nivån från mobilen samtidigt som utnivån?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Rekordmedlem

Gain arbetar med insignalen i steget så naturligtvis påverkas både in och utnivån om du ändrar den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gain arbetar med insignalen i steget så naturligtvis påverkas både in och utnivån om du ändrar den.

Man lär sig nått nytt varje dag. Trodde garn enbart arbetade med utsignalen.
Efter jobbet ska jag testa andra telefoner. Redan testat en liten förstärkare med usb uppspelning och hörlur utgång och det hade mer kraft att dela ut. Tyvärr är transformatorn dåligt skärmad så det uppstår brum som är tydligt när det förstärks.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man lär sig nått nytt varje dag. Trodde garn enbart arbetade med utsignalen.
Efter jobbet ska jag testa andra telefoner. Redan testat en liten förstärkare med usb uppspelning och hörlur utgång och det hade mer kraft att dela ut. Tyvärr är transformatorn dåligt skärmad så det uppstår brum som är tydligt när det förstärks.

Slutsteget har en fast förstärkningsfaktor och för att ändra nivån så reglerar man nivån på signalen som matas in i förstärkarkretsen, gainreglaget är alltså snarlikt volymkontrollen på ett försteg eller masterregeln på en mixer, den största skillnaden är att man inte ska använda gain för dagligt bruk utan den används för att justera in nivåerna så att de går bra att reglera med försteg/mixer och så att man har lämpliga nivåer för signalerna i dspn i det här fallet.
Det är inte så vanligt att det blir brum pga att transformatorn är dåligt skärmad utan det beror oftast på nån typ av jordfel, jordslingor av nån sort, det är därför man ofta kan separera signal och skyddsjord på många pa prylar och en stor förklaring till varför man för det mesta vill använda balanserade signaler, de minskar risken för denna typ av problem.

Visa signatur

Permalänk

detta: Slutsteg
och detta: Equalizer

Du får ju inga digitala ingångar med detta men det fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lavaguden:

detta: Slutsteg
och detta: Equalizer

Du får ju inga digitala ingångar med detta men det fungerar.

Jag ser att Billebro har lyckats göra en ännu värre hemsida, han svamlar vidare värre än nånsin och erbjuder även "Bo med oss, 12 platser" ?? Undvik det företaget till de åtminstone försöker verka seriösa och inte uppträder värre än den värsta parodi på alla avarter av försäljare som finns.

Visa signatur

Permalänk

Det säger man nog bara till man har gjort affärer med dem.
Alldeles ypperlig service enligt mig när det är saker som varit trasiga eller felskickade.
Tycker inte kvaliten på hemsidan skiljer sig så mycket från ljudia heller.

Billebro var uppe i en annan tråd här på sweclockers och det är fler än jag som var nöjda med dem.
Sist jag handlade där hade jag en DoA på en högtalare och jag behövde bara beskriva problemet i telefon så skickade de en ny utan att jag behövde returnera den "trasiga" som med lite handpåläggning fungerade utmärkt.

Vad spelar det för roll ifall de har en gammalmodig hemsida?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lavaguden:

Det säger man nog bara till man har gjort affärer med dem.
Alldeles ypperlig service enligt mig när det är saker som varit trasiga eller felskickade.
Tycker inte kvaliten på hemsidan skiljer sig så mycket från ljudia heller.

Billebro var uppe i en annan tråd här på sweclockers och det är fler än jag som var nöjda med dem.
Sist jag handlade där hade jag en DoA på en högtalare och jag behövde bara beskriva problemet i telefon så skickade de en ny utan att jag behövde returnera den "trasiga" som med lite handpåläggning fungerade utmärkt.

Vad spelar det för roll ifall de har en gammalmodig hemsida?

Hemsidan är full av floskler och trams, att den är gammalmodig gör inget. Ljudia är snäppet bättre än billebro men de är inte direkt som Hifi kit om du ska ha en seriös svensk butik.
Billebro är mest flum men han kanske har bättrat sig som företagare, om flummet försvinner så kan man överväga att handla av honom.

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe: Låter som att du har träffat på ägaren personligen och upplevt honom tramsig/Flummig och att det är detta du inte gillar.

Jag har handlat av dem några gånger och då har bemötandet varit ypperligt via telefon men jag antar att det finns mer och mindre seriösa som inom de flesta företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Slutsteget har en fast förstärkningsfaktor och för att ändra nivån så reglerar man nivån på signalen som matas in i förstärkarkretsen, gainreglaget är alltså snarlikt volymkontrollen på ett försteg eller masterregeln på en mixer, den största skillnaden är att man inte ska använda gain för dagligt bruk utan den används för att justera in nivåerna så att de går bra att reglera med försteg/mixer och så att man har lämpliga nivåer för signalerna i dspn i det här fallet.
Det är inte så vanligt att det blir brum pga att transformatorn är dåligt skärmad utan det beror oftast på nån typ av jordfel, jordslingor av nån sort, det är därför man ofta kan separera signal och skyddsjord på många pa prylar och en stor förklaring till varför man för det mesta vill använda balanserade signaler, de minskar risken för denna typ av problem.

tror att det beror på transformatorn i det här fallet, bytte 3 st med exakt samma fel samt att dom på ljudfocus upplevde samma sak på sina demo ex. inget jättestörande om man lyssnar på musik men kan bli rätt irriterande om det är väldigt tyst och man inte lyssnar på något, värst är det vid ca 60% av volymen.
har flera andra små steg baserade på samma typ av t amp kretsar och dom har transformatorn som en klump på sladden och dom lider inte av detta problem...men det är en annan historia.

ska testa lite snart, först är det klippning av gräsmattan som gäller :(.

tack för informationen om hur ett slutsteg fungerar, det enda mer riktiga slutsteget jag har erfarenhet av är ett gammalt optonica sx-9100, tror det är från 70 talet. tyvärr är det något fel på ena kanalen som kort efter uppstart skickar ut ett rejält brum ljud som brände en bas med en rökpuff. det har ingen volym ratt alls.

billebro har jag hört blandat om men mest negativt, men alla kan ju ändra sig. kan ju vara så att ägaren tagit till sig av kritiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju tv-shop nivå på hur de presenterar sin produkter. Den primära kundkretsen blir således mindre bemedlade människor som man kan "lura". Det är fult oavsett alla andra omständigheter. Men bryr sig inte konsumenter så får konsumenter det konsumenter förtjänar.

Som dyrkabel-marknadsföring fast annorlunda..

Permalänk

Du är ju go du Olegh.
Som konsument på nätet kollar man väl upp det man ska köpa om man inte vet vad det är.
Är ju inte så att de skickar något du inte beställt.
Köpte ett monitorpar hos Billebro för 5K och det var det helt klart värt.
Jag är ingen nybörjare på ljud men för pengen fick jag mycket bra ljud.
Inte i klass med min Marantz/ Bowern wilkinsson anläggning men så är det ju en helt annan prisklass med.

Permalänk
Medlem

kan meddela att det är något med sonyn(kanske pillat på nån inställning).

la in lite musik på min s7a och den hade inga problem att få ut mycket mer effekt, och vill jag ha mer så har jag eq'n som jag kanske kommer använda.

tråden började urarta här lite på sluttampen om hur vida billebro är bra eller ej, kanske ni ska göra en tråd om det och "kriga" vidare där?

vill tacka alla för hjälpen och speciellt de kunniga personerna mrqaffe och bjorn_m_eriksson.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kan meddela att det är något med sonyn(kanske pillat på nån inställning).

la in lite musik på min s7a och den hade inga problem att få ut mycket mer effekt, och vill jag ha mer så har jag eq'n som jag kanske kommer använda.

tråden började urarta här lite på sluttampen om hur vida billebro är bra eller ej, kanske ni ska göra en tråd om det och "kriga" vidare där?

vill tacka alla för hjälpen och speciellt de kunniga personerna mrqaffe och bjorn_m_eriksson.

Det finns mjukvaruspärrar i många telefoner för att man inte ska spela för starkt med hörlurar, spärrarna har framförallt införts för att hörselskadorna ökat bland ungdomar som ofta spelar starkt via lurar under lång tid och inte har förstått hur farligt det är för hörseln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns mjukvaruspärrar i många telefoner för att man inte ska spela för starkt med hörlurar, spärrarna har framförallt införts för att hörselskadorna ökat bland ungdomar som ofta spelar starkt via lurar under lång tid och inte har förstått hur farligt det är för hörseln.

Den spärren vet jag inte är på men sonyn har massor av andra ljud grejer vet jag. "Spärrarna" brukar vara ett meddelande som kommer upp när man höjer volymen. Står nått i stil med att över den här nivån kan hörselskador uppstå, speciellt vid långvarigt lyssnande. Brukar räcka med att trycka ok så kan man höja mer. Sen finns en EU spärr som man måste roota eller liknande om man vill gå förbi. Var lite tjafs när den kom men folk vande sig snabbt, eller insåg att det nog var bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat "felet" i sonyn. letade länge och allt var av innan jag hittade att den ställt in sig på en speciell hörlurstyp. den har massor av förinställda ljud bilder för olika sony hörlurar givetvis. stängt av det och ska testa senare idag. hade inte varit populärt att testa hemma vid 12 på kvällen

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror jag hittat "felet" i sonyn. letade länge och allt var av innan jag hittade att den ställt in sig på en speciell hörlurstyp. den har massor av förinställda ljud bilder för olika sony hörlurar givetvis. stängt av det och ska testa senare idag. hade inte varit populärt att testa hemma vid 12 på kvällen

Sånt kan du testa när som helst för du behöver inte ha nått ljud alls eller så nöjer du dig med lågt ljudtryck när du testar det.

Visa signatur

Permalänk

@Aka_The_Barf: Två som sagt här...

...roligt att kunna hjälpa till

och

...ifall du kopplar ur högtalarkabeln från steget kan du ändå se på effektstapeln hur mycket effekt steget vill lämna med den aktuella insignalen

Kul att det löste sig med mobilen iaf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sånt kan du testa när som helst för du behöver inte ha nått ljud alls eller så nöjer du dig med lågt ljudtryck när du testar det.

Då gäller det att komma ihåg hur högt man spelade vid aktuella nivån innan vilket jag nog inte gör, eller öppna programmet och kika på staplarna.

@Aka_The_Barf: Två som sagt här...

...roligt att kunna hjälpa till

och

...ifall du kopplar ur högtalarkabeln från steget kan du ändå se på effektstapeln hur mycket effekt steget vill lämna med den aktuella insignalen

Kul att det löste sig med mobilen iaf!

Antar att steg inte är som motorer, inte så bra att tok varva en motor utan last, av flera anledningar.

bra och veta när man experimenterar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nepp sonyn vill inte. Antar att den helt enkelt är klenare än liknande telefoner. Ljudet är lågt i den och det har de klagats på. Det var en av anledningarna till att jag bytte telefon. Verkar som att det förekommer lågt ljud överlag i telefonen

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara så att telefonen inte kan styra ut steget men nivåerna ser du på mätarna, de visar exakt när steget går i klipp så du behöver inte lyssna, att lyssna är inte alls lika säkert för att ta reda på när steget går i klipp men det kan vara bra/lämpligt att lyssna om högtalarna bottnar innan steget klipper men det påverkar ju inte alls det du vill ta reda på i det här fallet så mätarna gör ett bättre jobb i det här fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du redan inte köpt högtalarkit råder jag å det starkaste att överväga ett par billiga PA-högtalare om ändamålet är trädgårdsfest etc. Själva har vi en urbillig Behringer-monitor i bandet som vi vid tillfällen på sommaren drar ut i trädgården. En lite äldre variant av denna

https://www.thomann.de/se/behringer_f1220_eurolive.htm

som vi sedan sätter på en "dansbandspinne"...

Pratar vi ca 5kkr i budget så ryms typ ett par

https://www.thomann.de/se/mackie_thump12.htm

Om du har en budget titta gärna på ett par aktiva högtalare med 12 tumsbas, om man inte ska överrösta allt och alla i omgivningen så är det en oerhört mycket smidigare lösning. Tidigare har vi spelat med ett "passivt" PA och det var inte alls kul att hantera.

Permalänk
Medlem

haft festen nu och den gick bra, förutom att de billiga högtalarna överraskade mig rätt bra. fick steget att klippa utan att dom brydde sig nämnvärt och drog på extra bas för att få ett skönare ljud vid låg volym. tänkte att jag nog måste dra ned basen sen. det behövdes inte dom klarade hög volym galant, steget däremot vek sig så pass att det ibland stängde av ena kanalen helt vid tung bas. dessa billiga högtalare ska inte underskattas och det stämmer att dom trivs med hög effekt, lät rätt bra gjorde dom också.
till nästa fest måste jag kanske sikta på ett starkare steg, ville kunna spela lite högre. högtalarna käkade upp steget och spottade ut det igen. blev väldigt förvånad då jag trodde steget skulle kunna pressa ned högtalarna på knäna utan större bekymmer. men folk dansade och var glada, var mest jag som irriterades av att klipp lamporna blinkade.

inte en chans att steget lämnar 2x900 watt i 4 ohm, yamahas steg på 85x2 watt hamnade inte långt efter...

får nog fundera på inuke 6000dsp eller kanske till och med 12000. eller ett till 3000 och brygga dom för en högtalare var.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

haft festen nu och den gick bra, förutom att de billiga högtalarna överraskade mig rätt bra. fick steget att klippa utan att dom brydde sig nämnvärt och drog på extra bas för att få ett skönare ljud vid låg volym. tänkte att jag nog måste dra ned basen sen. det behövdes inte dom klarade hög volym galant, steget däremot vek sig så pass att det ibland stängde av ena kanalen helt vid tung bas. dessa billiga högtalare ska inte underskattas och det stämmer att dom trivs med hög effekt, lät rätt bra gjorde dom också.
till nästa fest måste jag kanske sikta på ett starkare steg, ville kunna spela lite högre. högtalarna käkade upp steget och spottade ut det igen. blev väldigt förvånad då jag trodde steget skulle kunna pressa ned högtalarna på knäna utan större bekymmer. men folk dansade och var glada, var mest jag som irriterades av att klipp lamporna blinkade.

inte en chans att steget lämnar 2x900 watt i 4 ohm, yamahas steg på 85x2 watt hamnade inte långt efter...

får nog fundera på inuke 6000dsp eller kanske till och med 12000. eller ett till 3000 och brygga dom för en högtalare var.

Se över så att allt är rätt kopplat, även inne i högtalarna.
Ett test du kan göra är att sätta ett högpassfilter på 30-35hz så du kommer ifrån området där basreflexen arbetar (enligt ljudia ska dom spela ned till 26hz, så det borde vara där någonstans)

Jag tror att steget ska kunna skjuta på dom där utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur mycket höjde du basen? Tänk på att för varje 3dB-höjning fördubblas effektkravet (antal Watt), en höjning med 10dB kräver tiodubbla effekten. Om vi utgår från att en frekvensrak återgivning vid 90W och höjer exempelvis 60Hz med 10db (som upplevs av våra öron som en fördubbling i ljudstyrka) kommer det krävas 900W för att spela samma frekvens.
Steget har inbyggd limiter så det var nog därför du upplevde att du inte kunde spela starkt nog. Om du vill hålla högre nivå med fortsatt basboost behöver du nog ett till steg av samma modell.
Jag minns inte exakt vad 3000DSP lämnar för effekt i bryggat läge men säg att det lämnar 2000W, då kommer du ändå bara kunna spela ca 3dB starkare om du behåller samma inställningar i eq-delen.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Se över så att allt är rätt kopplat, även inne i högtalarna.
Ett test du kan göra är att sätta ett högpassfilter på 30-35hz så du kommer ifrån området där basreflexen arbetar (enligt ljudia ska dom spela ned till 26hz, så det borde vara där någonstans)

Jag tror att steget ska kunna skjuta på dom där utan problem.

jag kunde spela högt, så det gick bra bara inte så högt som jag hoppats på. värt att tänka på är att det också är ett budget steg. "riktiga" PA högtalare har väll dessutom knappt något delnings filter som plockar effekt? på tageline EQ'n så använde jag mig av low cut vilket tar bort alla frekvenser under 20hz tror jag. sen hade jag en liten boost vid 25hz bara nån db. vid 40hz så hade jag en fin boost på 4-5db som sedan gradvis föll till 0 vid 250hz.

Skrivet av RoboDuCk:

Hur mycket höjde du basen? Tänk på att för varje 3dB-höjning fördubblas effektkravet (antal Watt), en höjning med 10dB kräver tiodubbla effekten. Om vi utgår från att en frekvensrak återgivning vid 90W och höjer exempelvis 60Hz med 10db (som upplevs av våra öron som en fördubbling i ljudstyrka) kommer det krävas 900W för att spela samma frekvens.
Steget har inbyggd limiter så det var nog därför du upplevde att du inte kunde spela starkt nog. Om du vill hålla högre nivå med fortsatt basboost behöver du nog ett till steg av samma modell.
Jag minns inte exakt vad 3000DSP lämnar för effekt i bryggat läge men säg att det lämnar 2000W, då kommer du ändå bara kunna spela ca 3dB starkare om du behåller samma inställningar i eq-delen.

basen var på ett ställe runt 40-65 hz höjd med ca 4-5 db, som gradvis fäll till 0 vid ca 250hz. hade low cut som tar bort alla frekvenser under 20hz(tror jag). riktigt låga frekvenser höjde jag med ca 1 db för att det inte skulle låta helt skevt om/när några sådana kom.

hade jag sänkt basen och fått ett lite plattare ljud så kanske jag hade kunnat spela i min nivå helt enkelt. fast o andra sidan kanske det är onödigt att spela steget på sin gräns hela tiden. vet inte om det stämmer men jag har hört eller läst någonstans att man helst inte ska gå över 80% av stegets kapacitet för då kan det låta dåligt.
tror inte det stämmer med klass d då jag inte hörde några typiska "knastringar" i ljudet när det klippte, kanske det helt enkelt är någon skydds krets som går in och begränsar volymen till en säker nivå? för jag hörde ingen skillnad i volym om jag höjde ännu mer när steget redan klippte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag kunde spela högt, så det gick bra bara inte så högt som jag hoppats på. värt att tänka på är att det också är ett budget steg. "riktiga" PA högtalare har väll dessutom knappt något delnings filter som plockar effekt? på tageline EQ'n så använde jag mig av low cut vilket tar bort alla frekvenser under 20hz tror jag. sen hade jag en liten boost vid 25hz bara nån db. vid 40hz så hade jag en fin boost på 4-5db som sedan gradvis föll till 0 vid 250hz.

basen var på ett ställe runt 40-65 hz höjd med ca 4-5 db, som gradvis fäll till 0 vid ca 250hz. hade low cut som tar bort alla frekvenser under 20hz(tror jag). riktigt låga frekvenser höjde jag med ca 1 db för att det inte skulle låta helt skevt om/när några sådana kom.

hade jag sänkt basen och fått ett lite plattare ljud så kanske jag hade kunnat spela i min nivå helt enkelt. fast o andra sidan kanske det är onödigt att spela steget på sin gräns hela tiden. vet inte om det stämmer men jag har hört eller läst någonstans att man helst inte ska gå över 80% av stegets kapacitet för då kan det låta dåligt.
tror inte det stämmer med klass d då jag inte hörde några typiska "knastringar" i ljudet när det klippte, kanske det helt enkelt är någon skydds krets som går in och begränsar volymen till en säker nivå? för jag hörde ingen skillnad i volym om jag höjde ännu mer när steget redan klippte.

Du bör dela bort ljudet under f-3. Hos en basreflexhögtalare kommer frekvenskurvan falla snabbt efter den punkten. Här försvinner även högtalarens inre dämpning i och med att luften i basporten i sig börjar röra sig. Detta betyder att högtalsren nu kan röra sig nästan okontrollerat. Delvis bestäms detta av högtalarens fs, dvs resonansfrekvens.

Det som händer är att högtalaren kommer äta effekt samtidigt som det är stor risk att den går sönder.

Hitta avstämningsfrekvensen och sätt ett 48db högpassfilter där ovh testa igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du bör dela bort ljudet under f-3. Hos en basreflexhögtalare kommer frekvenskurvan falla snabbt efter den punkten. Här försvinner även högtalarens inre dämpning i och med att luften i basporten i sig börjar röra sig. Detta betyder att högtalsren nu kan röra sig nästan okontrollerat. Delvis bestäms detta av högtalarens fs, dvs resonansfrekvens.

Det som händer är att högtalaren kommer äta effekt samtidigt som det är stor risk att den går sönder.

Hitta avstämningsfrekvensen och sätt ett 48db högpassfilter där ovh testa igen.

Leta fram avstämningsfrekvensen och filtrera bort det mesta under eller just där. Påverkar inte det ljudet negativt?

Visa signatur