Hur många av er har Root?

Permalänk
Medlem

Hur många av er har Root?

Ja, som rubriken säger och vilken root och rom har ni?

Formel

1. Note 3 N9005
2. Rom CM13 DarkWolf_FW S7E+Note UX
3. Kernel Lsskernel for 6.0.1 TW Roms
4. Root SuperSU 2.78SR1 + SuHide 0.55 för att kunna spela Pokémon GO.

https://www.reddit.com/r/pokemongodev/comments/57dpyb/_/

Vad använder ni root till/för?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har det inte. Har varit sugen mest för att bli av med allt förinstallerat skräp på mobilen men jag känner mig lite för feg för att försöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

jag har kört root på flera telefoner och lite blandade roms men tycker inte det är värt det då jag inte använder något där root krävs och enda som kändes intressant är väll strömsparar funktioner som ändra volt för bättre batteri så kanske ta bort lite bloat men senaste 2 telefonerna lgg2 sen honor 7 har jag kört helt vanilla för det är inte värt besväret att krångla

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

fråga, om man rootar, kan man efter det gå tillbaka till original fw?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

fråga, om man rootar, kan man efter det gå tillbaka till original fw?

Ja, men jag vågar inte svära på att det går med alla tillverkare / modeller.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

jag har root, kör cm 13. vet inte vilken root jag har dock, eller något annat för den delen.
skaffade bara root för att få bort förinstallerade appar, kunna göra en fullständig backup med titanbackup eller vad de nu heter. sen cm 13 för att oxygenOS suger

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@drwlz: gäller en galaxy s7 (inte edge)

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Oneplus 3 med Resurrection Remix här, root används enbart för att kunna installera custom ROM. Egentligen väldigt overkill med alldeles för många funktioner, då det enda jag vill är att få bort alla onödiga appar och lite extra små funktioner (some enligt mig borde vara standard, t.ex. ändra ljusstyrkan vid notifikationsfältet). Körde länge Omnirom på en Nexus 4, men det finns inte till 1+3 .

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

@issue: Det skall nog inte vara några konstigheter, Samsung brukar inte vara speciellt knepiga att handskas med.

Finns mycket info på XDA om du vill göra ett försök

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

S7 Edge

Systemless root (Sucks!?)
Decent Ultralite ROM 3.0
Vet ej om den har custom kernel, troligast.

Komma åt systemet, få några extra funktioner i Cerberus Antitheft.

Permalänk
Medlem

Jag har rootat 3 telefoner och två plattor där de senaste är LG G2 (d802) och Samsung tab s(SM-T800).

Jag rootar för att kunna få mer funktionallitet. Tex montera filsystem, busybox, editera hosts filen, sköra shellscripts som kräver root och mer.

Samsung är trevliga för de är alltid enkla att roota.

Permalänk
Medlem

Jag rootade min LG G3 enbart för att kunna använda CyanogenMod. Batteritiden började bli riktigt kass och telefonen kunde ibland ladda ur sig över natten och med tanke på det jag läst om CM och batteritid var jag sugen på att testa. Det fanns även en del annat jag störde mig på och telefonen kändes lite slö så jag hade faktiskt tänkt köpa en ny telefon men valde att ge CM en chans och vilken skillnad det blev!

Batteritiden har förbättrats avsevärt men jag kan inte riktigt avgöra om det beror på CM eller Marshmallow i allmänhet eftersom jag gick direkt från Lollipop till CM13. Jag har ingenting negativt att säga om CM och skulle nog ha svårt att gå tillbaka till stock, det enda jag kan sakna är kameran som är lite sådär i CM.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Kör CyanogenMod 13 på min OnePlus One. Var Cyanogen OS från början men hade massor av problem. Allt som bortblåst med Mod. Har än så länge inte hittat en telefon som är en värdig ersättare, det finns liksom inget jag saknar utöver utbytbart batteri och SD-kort plats.

Rootat för att kunna ta bort alla Google applikationer som jag inte vill ha, för att kunna installera CM samt lite småsaker så som AdAway.

Det där med Pokemon Go + root lät intressant, men jag förstår inte riktigt hur man ska göra. Någon som kan förklara?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har kört en del olika telefoner och surfplattor de senaste åren. Jag har rootat och kört custom roms på flera av dem. Just nu har jag dock standard firmware utan root på mina enheter. Det enda som jag saknar när jag inte kör root är bra adblock, vilket fungerar bäst med rootad enhet.

Permalänk
Medlem

Honor 8
Unlocked BL,Root etc.
Stock rom, gillar stock rom eller tweakade stock roms.
Avskyr Cyanogen, alltid gjort kommer alltid göra, avskyr även AOSP.

Skulle aldrig köra en Android utan root, det är hela poängen med Android.
Root åker in direkt.

adblock, youtube adblock, greenify, gravity box, wanam etc etc.
Root > allt.

Permalänk

Icke root! Då har man liksom gett upp, som på Iphone.

Samtidigt vore det ju j-ligt schysst om Google fixade simpla inställningar, som hur länge Daydream visas när man får en notis. Ett floatvärde. Bemyndiga oss att välja något längre visning istället för att ta bort det innan vi hinner se det?

I övrigt har jag kommit dit jag vill med min bara genom stuff nerladdat från Play. Ja, drömmen är förstås att välja vad som visas på låsskärmen. Eller ta bort låsskärmen helt och helt enkelt låsa upp telefonen med valfri metod och där stoppar man in vad man vill ha. Spara ett steg. De kanske kommer på det i nästa version. Eller så fanns det redan i tidigare versioner. Jajja.

Slår ett slag för Nova launcher, Developer Mode och System UI Tuner med nightmode .

Edit: Va, kan du inte spela Pokemon Go? Då har du varit inne och rootat för mycket. Eller jag fattar inte...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte det. All custom firmware verkar bara vara mer instabil än original. Ingen bryr sig om att lägga ner tid på optimering och betatestande så custom roms är i mina ögon ointressant.

Permalänk
Medlem

Jag har det inte på min tele, då jag inte kan använda min banks app om jag har root, vilket är surt

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Vadå gett upp? Gett upp vad?

Allt det där du vill ha kan du fixa med root. Så varför inte ha det?

Kan spela Pokémon go ja.

Det jag menade är att jag har just den sortens root för att kunna ha root och spela det.
Det går inte längre med vanlig root.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag har inte det. All custom firmware verkar bara vara mer instabil än original. Ingen bryr sig om att lägga ner tid på optimering och betatestande så custom roms är i mina ögon ointressant.

Varför svarar du då i en tråd OM du har root

Sen har du fel med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Jag har det inte på min tele, då jag inte kan använda min banks app om jag har root, vilket är surt

Vad surt. Vilken bank är det?
Du kan nog med min root. Läs på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad surt. Vilken bank är det?
Du kan nog med min root. Läs på.

Har Finska Nordea, och med root så skriker den appen rakt ut.
Men har inte orkat kollat så mycket än, gick över till android nyligen så
efter några år med WP.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Varför svarar du då i en tråd OM du har root

Sen har du fel med.

För att frågeställningen var hur många som har root. Om bara de som har root svarar så blir ju resultatet 100%. De allra flesta roms är instabila eller har buggar/saknar funktioner från original firmware. Så nej, jag har inte fel. Det blir inte så bra kvalitet när en stor del av de som skapar ROMsen är 15-åringar.

Permalänk
Medlem

Oj, har kört root på i princip alla mina Android-lurar.

Började med HTC hero och kör nu Galaxy S7.

Finns en jävla massa anledningar såsom:

Debloat
Xposed
Viper
Överklocka/underklocka
Adblock

Mm mm mm.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Inaktiv

Det första jag gör är att roota och lägga in CM.

1. Nyare Android.

2. Kunna blocka annonser, vilket ger snabbare surf och mindre dataåtgång.

3. Ta bort allt vad Google heter och all bloatware i övrigt.

4. Få tillgång till funktioner som flera år senare blir standard i stock Android från Google.

5. Förlänger livet på äldre hårdvara = bra för miljön och plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

För att frågeställningen var hur många som har root. Om bara de som har root svarar så blir ju resultatet 100%. De allra flesta roms är instabila eller har buggar/saknar funktioner från original firmware. Så nej, jag har inte fel. Det blir inte så bra kvalitet när en stor del av de som skapar ROMsen är 15-åringar.

Du har inte läst dom andra svaren va?
Vad säger dom andra i tråden om vad dom använder root till?
Har du läst på Android forum och xda?

Du vidhåller fortfarande din ståndpunkt?

Sen var det faktiskt om root, inte roms. Stor skillnad.

Stock Android är hemsk. Men root kan du få den mycket bättre.
Med en custom kernel bättre än så.
Med en modifierad rom kan det bli skitbra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har det inte. Har varit sugen mest för att bli av med allt förinstallerat skräp på mobilen men jag känner mig lite för feg för att försöka.

Vilken telefon är det du har? Exakt modell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Har Finska Nordea, och med root så skriker den appen rakt ut.
Men har inte orkat kollat så mycket än, gick över till android nyligen så
efter några år med WP.

Med min root lär det gå. Då den även gör så att Googles egna Android Pay funkar med root.
Funkar android Pay, då funkar fan allt. Pga att Google är nu fanatiska med att försöka stoppa root.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kör CyanogenMod 13 på min OnePlus One. Var Cyanogen OS från början men hade massor av problem. Allt som bortblåst med Mod. Har än så länge inte hittat en telefon som är en värdig ersättare, det finns liksom inget jag saknar utöver utbytbart batteri och SD-kort plats.

Rootat för att kunna ta bort alla Google applikationer som jag inte vill ha, för att kunna installera CM samt lite småsaker så som AdAway.

Det där med Pokemon Go + root lät intressant, men jag förstår inte riktigt hur man ska göra. Någon som kan förklara?

Här har du lite att läsa
https://www.reddit.com/r/pokemongodev/comments/57dpyb/_/

http://forum.xda-developers.com/apps/magisk/discussion-pokemo...
Vill du inte använda Magisk så kan du bara hoppa över allt med det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vilken telefon är det du har? Exakt modell.

Sony Xperia M4 Aqua (E2303).