Köpråd: Tyst speldator, ska spela i 1440p/60Hz. Budget runt 22K inkl. skärm

Permalänk
Medlem

Köpråd: Tyst speldator, ska spela i 1440p/60Hz. Budget runt 22K inkl. skärm

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3180602&view=m

den där kostar just nu 22726kr (med ESD armband + matta från inet) hoppas få den några kronor billigare på black friday, målet är att köra 1440p 60fps och vara så tyst som möjligt.

får noctua fläktarna plats i chassit? vet att chassit stödjer 140mm fläktar men kolla omdömena för fläktarna
"Jag har ett Fractal Design Define R4, där man monterar fläktarna genom att trycka in dem i fronten, som är löstagbar. Man skruvar alltså inte fast dem utan tryckar in dem. Problemet är att gummit som sitter på kanterna gör att den inte går in ordentligt, utan man måste ta bort gummit på framsidan, dock kan gummit på baksidan sitta kvar om man trycker extra hårt för att få in den. Det faktum att man måste ta bort dessa gummibitar gör att fläkten vibrerar."

hade det varit samma problem i r5an då? sen undrar jag också hur mycket plats jag kommer ha kvar efter jag monterar nh-d15 kylaren den kommer antagligen blocka pcie x1 slotten men x16 borde väl vara helt klar och jag kan sätta gpu där eller?

här är nästa paket http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3207653&view=m

är det värt att satsa på hero moderkortet? eller är det bara att slänga pengar i sjön kanske?

är det värt att satsa på något dyrare 1070 t.ex msi gaming x eller asus strix eller duger palit lika bra?

tacksam för alla svar och synpunkter och jag vet jag postar det här lite tidigt men jag börjar bli fruktansvärt otålig haha.

Uppdatering, se detta inlägget

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt lite som dig och planerat köpa ny dator runt black friday. Men jag har bestämt mig för att vänta på Zen så om det blir något så blir komponenterna runt om, dvs chassi, skärm, nätagg, kylare, ssd och kanske minnen.
Det blir ju lite drygt att vänta på Zen om man har köpt allt annat men det är smällar man får ta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag hade tänkt lite som dig och planerat köpa ny dator runt black friday. Men jag har bestämt mig för att vänta på Zen så om det blir något så blir komponenterna runt om, dvs chassi, skärm, nätagg, kylare, ssd och kanske minnen.
Det blir ju lite drygt att vänta på Zen om man har köpt allt annat men det är smällar man får ta.

det var min plan från början också men zen kommer ju tidigast i början av 2017 och kommer antagligen vara slut i alla lager tills mars så jag tycker inte att det är värt den väntetiden och pris och prestanda vet vi inte mycket om ännu heller.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Kethsi: i define r5 är det inga problem att få plats med Noctua NF-A14 PWM och samtidigt behålla gummit på. r4 vet jag inte.

Här ser du ett hero moderkort från asus med kylaren du tänkt dig och 2st evga 970 så kanske du kan göra dig en bättre uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emguon:

@Kethsi: i define r5 är det inga problem att få plats med Noctua NF-A14 PWM och samtidigt behålla gummit på. r4 vet jag inte.

Här ser du ett hero moderkort från asus med kylaren du tänkt dig och 2st evga 970 så kanske du kan göra dig en bättre uppfattning.

http://i64.tinypic.com/1568n6f.jpg

aha tackar om det är din dator skulle du kunna ta ett till kort så man ser mellanrummet mellan d15 och 970 korten? och gärna ett kort som är rakt och inte hamnat på sidan jag håller på att bryta nacken här

edit:nvm den vände sig när jag öppna bilden i ny flik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på den stigande dollarkursen så är det nog tveksamt om det blir några särskilt bra deals på Black Friday. Om inte man kan tänka sig lite äldre prylar som de vill kränga av från sina överblivna lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Med tanke på den stigande dollarkursen så är det nog tveksamt om det blir några särskilt bra deals på Black Friday. Om inte man kan tänka sig lite äldre prylar som de vill kränga av från sina överblivna lager.

grafikkort och sånt har jag inga förhoppningar om men chassi/ fläktar mobo och tillbehör hoppades jag på men det kanske inte blir någon riktigt sänkning ändå då? jag tar vilken pris sänkning som helst haha vill ha datorn men ju billigare jag kan få den för desto bättre har inget jobb så mina sparade pengar måste räcka till andra saker också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det bästa för oss köpsugna svenskar är om Trump vinner valvet. USA kommer dyka ekonomiskt och världen kommer darra. Men billig dollar kommer vi (kanske) få.
Men jag får nog säga att jag hellre betalar lite mer för min dator än att se den galningen i vita huset.

Lite mer on topic.
Som jag förstått det så kommer Zen i början av kvartal 1. Alltså januari. Så länge kan jag vänta.
Men jag förstår TS om det kliar redan till black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det bästa för oss köpsugna svenskar är om Trump vinner valvet. USA kommer dyka ekonomiskt och världen kommer darra. Men billig dollar kommer vi (kanske) få.
Men jag får nog säga att jag hellre betalar lite mer för min dator än att se den galningen i vita huset.

Lite mer on topic.
Som jag förstått det så kommer Zen i början av kvartal 1. Alltså januari. Så länge kan jag vänta.
Men jag förstår TS om det kliar redan till black friday.

jo du med Trump i huset då har vi nog 3e världskriget runt hörnet.

ja det är lång tid att vänta när man sitter på en dator som knappt håller 30fps i spel haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sista koll mer eller mindre..tror jag..

Tjongade just iväg en beställning på fractal design define R5 799kr det priset kunde jag inte hålla mig borta ifrån och nu är trigger fingret igång igen, är ESD mattan nödvändig eller räcker det med armbandet? hoppas på armbandet för det var det jag köpte för o spara på pengarna

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9827222/

-chassit är redan på väg så bortse ifrån det.

gpu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731444

skärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400 funkar den för spel? både single player spel RPGs och multiplayer fps spel?

möjligen chassi fläktar också http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009308

men jag har några frågor också här, ska jag vänta på 1tb samsung 850 evon att komma in i lager eller ska jag köra 2x 500gb i raid eller 1x 250gb 950 pro och en 500gb 850evo? tanken är att få datorn så tyst som möjligt samtidigt som den ska vara riktigt bra för spel och allt jag kan tänkas hitta på.

andra frågan, har ni några andra förslag på skärmar? vill helst inte gå upp för mycket i pris jag är redan över min tänkta budget.

och som bonusfråga hur länge tar det för inet att frakta grejerna? beställde för någon halvtimma sen och har ett tangentbord som väntar borta vid posten nu också men tänkte att om chassit är här imorgon förmiddag så slipper jag åka dit 2ggr, dom lämnar mitt paket (tangentbordet) där i några dagar åtminstonde antar jag?

om det är någon som svarar på tråden tack så mycket jag kan inte svara just nu kommer tillbaka senare idag och kollar vad / om något hänt här

Visa signatur

Permalänk

@Kethsi: Kollade igenom lite snabbt och kan rekommendera dig att köpa en 144hz skärm, speciellt om du ska spela. Kolla gärna beg marknaden efter 1440p 144hz, brukar ligga runt 3-4k.. Helt annan upplevelse. Ser rätt så bra ut annars.

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem

Lägg till 50kr till G2 750w så får du dessutom 10år garanti.

Permalänk
Medlem

@Kethsi Jag tycker du ska byta kylare till en Noctua u14s och sen en extra 140mm fläkt till chassit så du har två där fram.

Permalänk
Hedersmedlem

@Kethsi *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Värt att notera att moderkortspriset är kampanjpris, endast tills imorgon tror jag det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

@Kethsi: Kollade igenom lite snabbt och kan rekommendera dig att köpa en 144hz skärm, speciellt om du ska spela. Kolla gärna beg marknaden efter 1440p 144hz, brukar ligga runt 3-4k.. Helt annan upplevelse. Ser rätt så bra ut annars.

är svårt att hitta 1440p 144hz begagnat jag kollade marknaden och hittade 1 säljare men priset steg ganska fort där..

är det värt att köra 1080p 144hz eller 1440p 60hz om det är valet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Kethsi Jag tycker du ska byta kylare till en Noctua u14s och sen en extra 140mm fläkt till chassit så du har två där fram.

känns inte som att pris skillnaden är tillräckligt stor för att u14s ska vara värt istället för d15s när d15s är nyare och bättre för 150kr mer.

chassi fläkt tänkte jag köra 3x Noctua NF-A14 PWM 140mm 2 fram 1 bak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Lägg till 50kr till G2 750w så får du dessutom 10år garanti.

650w versionen har ju 10års garanti också vad jag kan se är det bara formuleringen som är annorlunda 750w "10år 3 år via inet" och 650w7år + 3 med inet eller är det inräknat med garanti tiden alltså 4år med evga 3 med inet på 650w nätagget? i så fall har du rätt då ändrar jag till 750w.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Värt att notera att moderkortspriset är kampanjpris, endast tills imorgon tror jag det var.

va trist :/ men jag vill inte köpa några elektroniska delar än jag köpte chassit för det var sjukt bra pris och inte mycket som kan gå fel med chassit annat än att det är fysiskt skadat vilket jag kommer se om det är så eller inte när det kommer hem.

anledningen till att jag väntar är att samsung 850 evo 1tb kommer in i lager 12e november på komplett eller 1a november på netonnet fast dyrare där.. och som sagt jag vill ha en så tyst dator som möjligt samtidigt som den ska vara riktigt bra så 1tb för spel på ssd är ju inte helt fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

650w versionen har ju 10års garanti också vad jag kan se är det bara formuleringen som är annorlunda 750w "10år 3 år via inet" och 650w7år + 3 med inet eller är det inräknat med garanti tiden alltså 4år med evga 3 med inet på 650w nätagget? i så fall har du rätt då ändrar jag till 750w.

Det är som det står, 10 respektive 7år garanti.
Inet hanterar de 3 första åren. Resterande tid, EVGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är som det står, 10 respektive 7år garanti.
Inet hanterar de 3 första åren. Resterande tid, EVGA.

jo men jag menar då är det ju bara 4 års garanti från EVGA på 650w nätagget medans det är 7år på 750w och förstår inte varför dom gör en så stor skillnad på garanti tiden när priset är mer eller mindre det samma..
men i alla fall tackar jag kör på 750w och tar min 10års garanti o blir glad o nöjd förhoppningsvis

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

är svårt att hitta 1440p 144hz begagnat jag kollade marknaden och hittade 1 säljare men priset steg ganska fort där..

är det värt att köra 1080p 144hz eller 1440p 60hz om det är valet?

Om du inte har budgeten att lägga stålarna på 1440p 144hz så kör på 1080p 144hz, alt. spara pengar till 1440p 144hz. Kör inte på 60 hz, det är det värsta du kan göra om du ska spela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag börjar närma mig slutet tror jag! beställer någon gång nästa vecka så måste bara vara 100% på allt här

är det värt att lägga 400kr till för palit gtx 1070 super jetstream istället för vanliga jetstream? och hur bra är proshop / palits kundservice om jag någon gång behöver byta / lämna in kortet?

kommer köra det här http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3180602&view=l
bara ett av grafikkorten så klart, eller så tar jag bara en 500gb 850 evo och ett gtx 1080, vilket är mest värt? 1080 paketet blir 25344kr totalt efter att ha räknat det 450ggr, 1070 med 1tb ssd paketet blir 24453/24853kr beroande på om jag tar jetstream / super jetstream korten.

så jag behöver tips här, 1440p gsync är alldeles för dyrt för mig så det kommer inte på fråga om ni inte är villiga att sälja en till mig begagnat förståss
är 500gb ssd med 1080 värt eller blir det för lite utrymme för både spel + os? är det värt med super jetstream 1070 eller bara jetstream?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

jag börjar närma mig slutet tror jag! beställer någon gång nästa vecka så måste bara vara 100% på allt här

är det värt att lägga 400kr till för palit gtx 1070 super jetstream istället för vanliga jetstream? och hur bra är proshop / palits kundservice om jag någon gång behöver byta / lämna in kortet?

kommer köra det här http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3180602&view=l
bara ett av grafikkorten så klart, eller så tar jag bara en 500gb 850 evo och ett gtx 1080, vilket är mest värt? 1080 paketet blir 25344kr totalt efter att ha räknat det 450ggr, 1070 med 1tb ssd paketet blir 24453/24853kr beroande på om jag tar jetstream / super jetstream korten.

så jag behöver tips här, 1440p gsync är alldeles för dyrt för mig så det kommer inte på fråga om ni inte är villiga att sälja en till mig begagnat förståss
är 500gb ssd med 1080 värt eller blir det för lite utrymme för både spel + os? är det värt med super jetstream 1070 eller bara jetstream?

Kör 500GB med 1080, ser bra ut annars. G-sync är inget du behöver då du kommer ha hög fps med ditt grafikkort, så det blir ingen skillnad. Sitter själv på G-Sync och har avaktiverat funktionen då spelen jag spelar så ligger jag över 100fps och inte märker någon skillnad. Utan tvekan på att du kör på 1080 och 500GB SSD. SSD är ändå något du kan uppgradera senare med en till 500GB vid ev. rea men grafikkortet är mycket dyrare att byta ut. Prestanda skillnaden mellan 1080 och 1070 är rätt så stor.

GTX 1080 HANDS DOWN!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Jag hade köpt ett AMD kort istället för att kunna utnyttja Freesync, det är verkligen fantastiskt, jag använder själv en 1440P skärm med 144Hz och Freesync till vardags, och det är en extremt mjuk upplevelse, bästa lyftet sedan SSD.

Freesync och Gsync är grymt bra, och inget jag tycker du skall välja bort de kommande 3-4 åren som du indirekt gör när du kompromissar.

AMD har Fury korten som är perfekta för 1440P, Sapphires versioner är dessutom bland dom tystaste korten bortsett från passiva som går att köpa idag.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Kör 500GB med 1080, ser bra ut annars. G-sync är inget du behöver då du kommer ha hög fps med ditt grafikkort, så det blir ingen skillnad. Sitter själv på G-Sync och har avaktiverat funktionen då spelen jag spelar så ligger jag över 100fps och inte märker någon skillnad. Utan tvekan på att du kör på 1080 och 500GB SSD. SSD är ändå något du kan uppgradera senare med en till 500GB vid ev. rea men grafikkortet är mycket dyrare att byta ut. Prestanda skillnaden mellan 1080 och 1070 är rätt så stor.

GTX 1080 HANDS DOWN!

ja du har väl rätt i att jag kan alltid skaffa mer lagring senare men ändå 1080 utan gsync det ser lite galet ut på benchmarks i alla fall http://www.sweclockers.com/test/22308-asus-geforce-gtx-1080-r...
1080n kan ju gå från 100max fps ner till 60 helt plötsligt blir inte det lite tearing / laggigt?

och om jag nu kör på det är det bättre att köra på vanliga strix (inte OC) eller palit super jetstream? dom kostar lika mkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Kethsi: Jag hade köpt ett AMD kort istället för att kunna utnyttja Freesync, det är verkligen fantastiskt, jag använder själv en 1440P skärm med 144Hz och Freesync till vardags, och det är en extremt mjuk upplevelse, bästa lyftet sedan SSD.

Freesync och Gsync är grymt bra, och inget jag tycker du skall välja bort de kommande 3-4 åren som du indirekt gör när du kompromissar.

AMD har Fury korten som är perfekta för 1440P, Sapphires versioner är dessutom bland dom tystaste korten bortsett från passiva som går att köpa idag.

MVH

jo jag vet freesync hade ju varit roligt att ha men fury korten har jag ofta fått höra att dom har coil whine i alla fall sapphire nitro korten och sen för 3500kr känns dom ganska dyra för så gamla kort.

fury x är helt obegripligt dyrt fortfarande 5k fattar inte hur sjutton dom inte har sänkt priset på dom än.

är det fortfarande värt att köpa snart 2 år gamla grafikkort tycker du?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

ja du har väl rätt i att jag kan alltid skaffa mer lagring senare men ändå 1080 utan gsync det ser lite galet ut på benchmarks i alla fall http://www.sweclockers.com/test/22308-asus-geforce-gtx-1080-r...
1080n kan ju gå från 100max fps ner till 60 helt plötsligt blir inte det lite tearing / laggigt?

och om jag nu kör på det är det bättre att köra på vanliga strix (inte OC) eller palit super jetstream? dom kostar lika mkt.

Nej då, det blir inge tearing och skit.. Oroa dig inte över det. Btw, om du ändå vill ha ett 1070 så är mitt råd att leta upp ett 980 ti på marknaden för runt 2700-3000:-, ungefär lika bra som 1070 för 1500-2000:- billigare. Men min rekommendation går starkt till att köpa ett 1080 med 500GB SSD istället, men definitivt inte ett 1070 enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Nej då, det blir inge tearing och skit.. Oroa dig inte över det. Btw, om du ändå vill ha ett 1070 så är mitt råd att leta upp ett 980 ti på marknaden för runt 2700-3000:-, ungefär lika bra som 1070 för 1500-2000:- billigare. Men min rekommendation går starkt till att köpa ett 1080 med 500GB SSD istället, men definitivt inte ett 1070 enligt mig.

jag vill ha nytt nu när det ändå blir mitt första datorbygge så köper inget begagnat denna gång.

men jag tror det får bli som du säger 500gb ssd + 1080 om inte aeig har något bättre argument för fury korten.

vilket av dessa 2 1080s är det bättre valet? dom ligger på samma pris http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3790280,3713115
super jetstream kortet är lite högre klockat men det borde jag ju kunna klocka på asus kortet också.

och sen har jag en fråga till, skärmen har displayport version 1,2 och grafikkortet har version 1,4 har det någon betydelse eller funkar det lika bra ändå?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

jag vill ha nytt nu när det ändå blir mitt första datorbygge så köper inget begagnat denna gång.

men jag tror det får bli som du säger 500gb ssd + 1080 om inte aeig har något bättre argument för fury korten.

vilket av dessa 2 1080s är det bättre valet? dom ligger på samma pris http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3790280,3713115
super jetstream kortet är lite högre klockat men det borde jag ju kunna klocka på asus kortet också.

och sen har jag en fråga till, skärmen har displayport version 1,2 och grafikkortet har version 1,4 har det någon betydelse eller funkar det lika bra ändå?

Funkar lika bra, inga problem. Kör på Asus kortet, bra kylare!

Visa signatur