Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Vilken laptop borde jag köpa?

Jag ska resa till Australien i Januari och blir borta minst 2 år. Jag tänker köpa en laptop att ta med mig och en kompis rekommenderade att jag skulle söka råd här.

Jag kommer använda den för att editera 1080p/120 och 4k, med sony vegas. Får gärna ha SSD+HDD på ungefär 1T. Annars kommer datorn användas för jobbsökning och mindre krävande spel på steam och möjligen League of legends.
Viktigast är att jag kan editera mina filmer utan några problem.

Har ungefär 7-9k i budget. Vill gärna att datorn är svartfärgad, och 15-16 tum.

Uppskattar alla tips jag kan få! tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Mitt tips är att vilken dator du nu än må köpa så köp den där på plats då det är mycket billigare. Min syster var nyss där och köpte sin 2016 MacBook 12 (8 GB RAM, 256 GB SSD) för 10,650 kr. Kostar 14,500 kr här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deranged:

Mitt tips är att vilken dator du nu än må köpa så köp den där på plats då det är mycket billigare. Min syster var nyss där och köpte sin 2016 MacBook 12 (8 GB RAM, 256 GB SSD) för 10,650 kr. Kostar 14,500 kr här i Sverige.

Är det verkligen billigare i Australien? Vad jag har hört så är det tvärt om(i alla fall när det kommer till telefoner).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kote:

Är det verkligen billigare i Australien? Vad jag har hört så är det tvärt om(i alla fall när det kommer till telefoner).

Vet inte om det gäller allt då jag inte varit där själv. Kan bara gå efter hennes erfarenhet och hon sa att priserna var betydligt bättre på det hon tittade på, i detta fallet en laptop, vilket hennes köp också visar.

Permalänk
Medlem

elektronik är i regel dyrare i australien, jag kan bekräfta att det gäller kamera produkter i varjefall..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Hitta en australiensisk web shop och jämför, vet jag!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Billigaste macbooken på apples svenska sida kostar 14495kr.
Samma dator på den australiensiska sidan kostar 1999aud, vilket blir 13558kr.

Sen är ju frågan huruvida detta är representativt för hur marknaden i stort ser ut.

Angående vilken dator du ska köpa så gjorde jag en sökning på prisjakt med dessa kriterier:
Fyrkärnig processor från intels 6:e generation
16 Gb Ram
4k skärm

Billigaste blev denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3824137

Då får du också 256 GB SSD
1TB Mekanisk hårddisk
GTX 960m Grafikkort

Det blir ju en del över din budget men jag tror att det i längden blir väldigt mycket mer värt att satsa på något som håller ett tag rent prestandamässigt.

Om du kan tänka dig att nöja dig med en Full HD skärm kommer man ner på den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3798198

Då får du 512 GB SSD men ingen mekanisk disk.
GTX 950m Grafikkort

Skärmen på den billigare av datorerna har också en TN panel vilket i dom flesta fall fungerar sämre än IPS som sitter i den dyrare datorn när det kommer till att jobba med bild/video.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ljudnerd:

Billigaste macbooken på apples svenska sida kostar 14495kr.
Samma dator på den australiensiska sidan kostar 1999aud, vilket blir 13558kr.

Finns andra butiker än Apple att köpa ifrån när man köper deras produkter, vilket min syster gjorde och sparade nästan 4,000 kr.

Permalänk
Medlem

11-12k blir för mycket. 8500 max.

Acer aspire vn7-572g <-- något sådant skulle vara lagom och bra. Kan tillägga att 1TB hdd inte längre är ett krav, men ett stort +
Kommer köpa extern hårddisk iallfall men lär köpa större annars.

Någon fler som har nå rekommendationer på en laptop i 8000-9000 klassen?

Permalänk
Medlem

skulle denna funka för att editera 1080p/120 och 4k, med Sony Vegas?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/251209-a...