EVGA Geforce GTX 1070 och GTX 1080 dras med värmeproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De har tyvärr inget val, i och med att de skickar ut nya värmekuddar så kan det ställas utom tvivel att EVGA bör ha fått kännedom om problemet. Brinner kortet upp så har du rätt att reklamera det,

De säger ju klart och tydligt att de inte anser att det är ett problem men att de skickar ut gratis kuddar till de kunder som efterfrågar det bara för att de är så jäkla schyssta...Det är klart att man har rätt att reklamera varan om den gått sönder p.g.a. ett fel som kan anses vara ursprungligt men det gäller alla produkter på marknaden.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@muSashi:

Tycker jag med, har ett 1080 FTW kort själv så jag ska kolla om jag kan byta mot en ny. Vill inte modds det och få skulden sen om det går sönder. Har betalt typ 7k för det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

De säger ju klart och tydligt att de inte anser att det är ett problem men att de skickar ut gratis kuddar till de kunder som efterfrågar det bara för att de är så jäkla schyssta...Det är klart att man har rätt att reklamera varan om den gått sönder p.g.a. ett fel som kan anses vara ursprungligt men det gäller alla produkter på marknaden.

Tro mig, EVGA sysslar inte välgörenhet, de är här för att tjäna pengar inget annat. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande min 45 dagars ångerköp från komplett så jag är lite osäker hur jag ska göra!
Skicka tillbaka kortet och köpa en annan eller behålla?
Funderar även om jag kanske ska lägga på 2-3k och köra Titan istället.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Jag har fortfarande min 45 dagars ångerköp från komplett så jag är lite osäker hur jag ska göra!
Skicka tillbaka kortet och köpa en annan eller behålla?
Funderar även om jag kanske ska lägga på 2-3k och köra Titan istället.

Vad tror ni?

Har du märkt av några problem med svart-skärm e dyl? Köpte mitt 1080 FTW tidigt i Augusti och borde därmed vara i riskzonen...har å andra sidan kört bl a Witcher 3 i 3440x1440 ultra, en del lååånga sessioner, och aldrig haft något problem. Skulle nog kunna skicka det till Webhallen/EVGA och få det åtgärdat...men då blir det gaming-löst ett tag...vad skall jag göra då, börja prata med min fru? Leka med min dotter? Nej, jag håller nog ett öga på garanti-tiden och tempsen och kör på så länge. Mitt går trots allt tyst, relativt svalt (GPU iaf ) och snabbt (strax norr om 2000 MHz o-klocckat)

Kör så det ryker (kör tills det ryker?)!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Furze: hehe ju så ska man kanske tänka. Jag har precis fått tid att spela lite så än så länge har jag kört Diablo3 där jag ser riktiga dips, går från 130FPS till 50-60 flera gånger men just i det spelet kan det vara lag (kanske). Ping tid visaren är grön dock.
Testade också DOOM inatt och där flyter det på 120ish och går ner till 110FPS så där var det stabilt.
Ska spela lite mer Doom och se hur bra det går. På en halvtimme så var det tyst och relativt svalt.

Permalänk
Medlem

EVGA 1070 FTW. Jag har inte märkt att mitt kort har kraschat med svart skärmen osv. Däremot märker jag av i idle då och då streck av röd, grön och blå som kommer upp på halva skärmen blixtsnabbt.

Det liksom blinkar till, man hinner precis se att det är en blandning av färger typ.
Kan detta vara relaterat till grafikkortet? Tänker om det har att göra med Windows eller annan hårdvara.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

EVGA 1070 FTW. Jag har inte märkt att mitt kort har kraschat med svart skärmen osv. Däremot märker jag av i idle då och då streck av röd, grön och blå som kommer upp på halva skärmen blixtsnabbt.

Det liksom blinkar till, man hinner precis se att det är en blandning av färger typ.
Kan detta vara relaterat till grafikkortet? Tänker om det har att göra med Windows eller annan hårdvara.

Har samma kort som dig och har inte haft något sånt än i alla fall, har haft kortet i en månad.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Inaktiv

Är det 100% klart att problemet bara gäller FTW-korten? Funderar på ett SC-kort men hittar inget som indikerar om problemet även gäller dessa.

Permalänk
Medlem

Och jag som tänkte sluta oroa mig.
Spelade lite Doom och sen Youtube och skärmen blev svart. Datorn låter som vanlig men skärmen vill inte visa något. Antar gpu att paj. Jag inte delat att testa något heller.
Så typiskt
Jag har inte ens pushat kortet så hård än. Jag har knappt spelar något och började skriva lite idag i ca 2 timmar i 2k.
Får ringa komplett imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag kan smått svara på min egna fråga. Alla EVGA 1070 och 1080-kort tycks ha överhettningsproblem: http://www.guru3d.com/news-story/evga-gtx-10701080-cards-almo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag kan smått svara på min egna fråga. Alla EVGA 1070 och 1080-kort tycks ha överhettningsproblem: http://www.guru3d.com/news-story/evga-gtx-10701080-cards-almo...

Känns som att Sweclockers borde kolla upp detta och se ifall "utmärkt produkt" behöver ändras till något mer passande. Jag gillar EVGA och dom var nog de sista jag trodde skulle snåla på sånt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Känns som att Sweclockers borde kolla upp detta och se ifall "utmärkt produkt" behöver ändras till något mer passande. Jag gillar EVGA och dom var nog de sista jag trodde skulle snåla på sånt.

Instämmer, passade på och nyhetstipsade då det är rätt viktig info. Nu har jag inte kollat så noga om det hänt någon redan men risken finns att fler komponenter kan skadas. Gnistor har flygit från något kort exempelvis.

Min favoritmärke hos Nvidia och vad jag var ute efter men fick bli ett Gainward GTX 1070 Phoenix istället då jag var osäker på hur det låg till med EVGAs SC-kort. Samma kylare. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer, passade på och nyhetstipsade då det är rätt viktig info. Nu har jag inte kollat så noga om det hänt någon redan men risken finns att fler komponenter kan skadas. Gnistor har flygit från något kort exempelvis.

Min favoritmärke hos Nvidia och vad jag var ute efter men fick bli ett Gainward GTX 1070 Phoenix istället då jag var osäker på hur det låg till med EVGAs SC-kort. Samma kylare. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Jag drog också iväg ett tips. Vi får hoppas att dom kollar in i det åtminstone.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur lång tid det tar tills evga skickar ut modpacksen. Beställde ett kit den 27, men har inte hört något mer sen dess :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Någon som vet hur lång tid det tar tills evga skickar ut modpacksen. Beställde ett kit den 27, men har inte hört något mer sen dess :s

Samma här, undrar också när dessa skickas ut?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

EVGA:s brända grafikkort förvånar mej inte ett dugg när ja läser denna guldklimp från en manual till nätdelarna GS 550/650W:
"NOTE: It is recommended to install the power supply with the fan facing down. However, if your case places the power supply at the bottom of the case and there are no ventilation holes available, it may be best to install the power supply with the fan facing up for greater efficiency and reliability "

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem

Det var mitt moderkort som var kass :/
Men ändå, har gjort advanced RMA så jag ska ändå byta ut min 1080, orkar inte oroa mig för ännu en sak som kan gå i rök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomeow:

EVGA:s brända grafikkort förvånar mej inte ett dugg när ja läser denna guldklimp från en manual till nätdelarna GS 550/650W:
"NOTE: It is recommended to install the power supply with the fan facing down. However, if your case places the power supply at the bottom of the case and there are no ventilation holes available, it may be best to install the power supply with the fan facing up for greater efficiency and reliability "

Vad är det för konstigt med det? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Neomeow:

EVGA:s brända grafikkort förvånar mej inte ett dugg när ja läser denna guldklimp från en manual till nätdelarna GS 550/650W:
"NOTE: It is recommended to install the power supply with the fan facing down. However, if your case places the power supply at the bottom of the case and there are no ventilation holes available, it may be best to install the power supply with the fan facing up for greater efficiency and reliability "

Jag måste också ställa mig väldigt frågande till vad som skulle vara fel med det?
Föreslår du att man skall kväva det stackars nätaggregatet bara för att chassit man har inte har ventilationshål där nere?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Haha, dagens skratt. tror han inte kan engelska riktigt

Permalänk
Medlem

Öppnade upp mitt kort igår för att undersöka vad som komma skall. Jag antar att EVGA skickar ut en lång remsa värmepad som man lägger raklång på hela VRM-delen, på baksidan av PCB'n?

I så fall är det endast att lossa på ca 10 skruvar som enbart håller fast backplaten. Jag noterade att det redan sitter 4st små värmepads på backplaten runt baksidan på GPU'n, vilket verkligen indikerar på att EVGA totalt struntade i värmeöverföringen för VRM'en.

I vilket fall som helst så lär det inte bli någon större operation detta, frågan är bara hur mycket det lär hjälpa...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Öppnade upp mitt kort igår för att undersöka vad som komma skall. Jag antar att EVGA skickar ut en lång remsa värmepad som man lägger raklång på hela VRM-delen, på baksidan av PCB'n?

I så fall är det endast att lossa på ca 10 skruvar som enbart håller fast backplaten. Jag noterade att det redan sitter 4st små värmepads på backplaten runt baksidan på GPU'n, vilket verkligen indikerar på att EVGA totalt struntade i värmeöverföringen för VRM'en.

I vilket fall som helst så lär det inte bli någon större operation detta, frågan är bara hur mycket det lär hjälpa...

Hjälper en hel del:
https://www.youtube.com/watch?v=qZ0eAylzl0o

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Ja för min del låter det som att "det vore bäst om du inte kväver nätagget, just sayin' "

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått sina värmekuddar levererade hem i brevlådan än? Jag har inte hört ett ljud från EVGA, och kan inte heller hitta någon form av "order" på värmekuddar när jag loggar in mig på deras Support-sida.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Testade mitt gamla R9 290 med AMD:s originalkylare, ena VRMn höll som mest runt 55 grader och den andra runt 75 under full belastning.
Kanske dags för EVGA att köpa in originalkylare från AMD?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Nix, varken jag eller mina vänner har fått dessa thermalpads levererade. Förstår inte varför det tar sådan tid...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

@X-TroNiC:
För att de installerar dessa på alla kort som tillverkas så ni som beställer pads kommer sist i kön. Bytte ut mitt kort och fick det nya med pads installerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@X-TroNiC:
För att de installerar dessa på alla kort som tillverkas så ni som beställer pads kommer sist i kön. Bytte ut mitt kort och fick det nya med pads installerade

Så tror jag inte riktigt att det fungerar. Tror knappast att alla EVGA's resurser går åt att byta pads på kort som kommer in. Möjligt att du har fått pads snabbare genom den vägen, men varför skulle EVGA prioritera på det sättet?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så tror jag inte riktigt att det fungerar. Tror knappast att alla EVGA's resurser går åt att byta pads på kort som kommer in. Möjligt att du har fått pads snabbare genom den vägen, men varför skulle EVGA prioritera på det sättet?

Jag fick ny kort, jag var otydlig, menade att de går till fabriken i första hand. Och självklart har tillverkning högre prio. Så fungerar det i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com