Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ultrabook - ett rop på hjälp

Hej!

Häromveckan gick min MacBook Pro (late 2011) sönder, och jag letar nu efter en ersättare. Jag har kollat på Lenovo 510s/710s, Dell XPS 13, samt nya MBP och gamla MBP.

Användningsområden
Maskinen kommer att användas till studier, Netflix och slösurfande.

Egenskaper
Jag värdesätter schysst skärm, bra batteritid och låg vikt. Kommer troligtvis störa mig på en dålig trackpad då jag kommer från en MBP.

Budget
16 000 kr

Datorer jag tittat på
Lenovo 510s 6990 kr, 256GB SSD, FHD-skärm, i5-processor, 8GB RAM, 1,5 kg
Fördelar: Kaby Lake, pris, DDR4-RAM
Nackdelar: Batteritid, vikt

Lenovo 710s 7990 kr, 256GB SSD, FHD-skärm, i5-processor, 8GB RAM, 1,1 kg
Fördelar: Kaby Lake, vikt
Nackdelar: Batteritid

Dell XPS 13 12990 kr, 256GB SSD, FHD-skärm, i5-processor, 8GB RAM, 1,2 kg
Fördelar: Kaby Lake, vikt, batteritid
Nackdelar: Pris (coil whine?)

MacBook Pro (late 2016) 15975 kr, 256GB SSD, Retina-skärm, i5-processor, 8GB RAM, 1,3 kg
Fördelar: Skärm, design, trackpad, OS X
Nackdelar: Pris, brist på portar

MacBook Pro (early 2015) 14911 kr, 256GB SSD, Retina-skärm, i5-processor, 8GB RAM, 1,6 kg
Fördelar: Skärm, design, trackpad, OS X
Nackdelar: Pris, vikt, Broadwell-processor

- Jag har svårt att förstå hur priset kan skilja sig så mellan Lenovon och Dellen, när det enda som skiljer på pappret är batteritiden. Varför ska man isåfall köpa en Dell?
- Är de två ovanstående Macarna jämbördiga prestandamässigt även om den nyare har 2,0 GHz och den äldre 2,7 GHz?
- Onödigt att köpa nya MacBook Pro om man inte väljer versionen med Touch Bar?

Permalänk
Medlem

Har du råd så satsa på Dell, väldigt fina mått på den maskinen!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av islandmountain:

- Jag har svårt att förstå hur priset kan skilja sig så mellan Lenovon och Dellen, när det enda som skiljer på pappret är batteritiden. Varför ska man isåfall köpa en Dell?

Skrivet av kriller007:

Har du råd så satsa på Dell, väldigt fina mått på den maskinen!

Är det verkligen värt att spendera 10k mer på en dator för att den är tunnare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av islandmountain:

- Är de två ovanstående Macarna jämbördiga prestandamässigt även om den nyare har 2,0 GHz och den äldre 2,7 GHz?

Båda har samma turbohastighet, så när all kraft behöver utnyttjas borde den nya vara minst lika bra.
Den nya borde dock vara strömsnålare vid enklare arbete, i och med den lägre standardhastigheten. Den har även bättre integrerad grafik.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av islandmountain:

Jag värdesätter schysst skärm, bra batteritid och låg vikt. Kommer troligtvis störa mig på en dålig trackpad då jag kommer från en MBP.

Jag tycker du ska titta på Lenovo X260, kör dem på jobbet och säljer massor av dom.
Sjukt prisvärda för vad man får. Dustin har en i7 nu med 512gb ssd för ca 12000kr.
Ingen design direkt då de är business och dockningsbara etc.
Men tål stryk och dom har rejält med kraft och bra batteri.

Lenovo X260 (Dustin)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ska du titta på lenovo-modeller som ska stå sig mot en MBP så får du som @Deejay_Alive säger titta på thinkpads.
Min personliga rek faller på en x1 carbon som brukar finnas för mellan 12 och 16 papp med hyggliga specs. Lite större än x260 men fortfarande under 1,2 kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Ska du titta på lenovo-modeller som ska stå sig mot en MBP så får du som @Deejay_Alive säger titta på thinkpads.
Min personliga rek faller på en x1 carbon som brukar finnas för mellan 12 och 16 papp med hyggliga specs. Lite större än x260 men fortfarande under 1,2 kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Den stora nackdelen jag ser X1 Carbon vs X260 är att X1 inte har inbyggt batteri.
Det är sjukt underskattat tills man förstår hur det funkar.
Vill man ha större burk än X260 så kolla på T460. (inte T460s)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Den stora nackdelen jag ser X1 Carbon vs X260 är att X1 inte har inbyggt batteri.
Det är sjukt underskattat tills man förstår hur det funkar.
Vill man ha större burk än X260 så kolla på T460. (inte T460s)

Det kan jag hålla med om att är en sån där sjukt smidig sak som man har svårt att vänja sig av med när man väl börjat använda den (i stil med att ha en knapp som stänger bagaget på bilen).
Har bara erfarenhet av carbon:en samt t450 där den senare är en heffaklump i jämförelse. 460n verkar vara smidigare än 450 men fortfarande tyngre än carbon.

I vilket fall som helst verkar vi (jag och @deejay_alive) överens om att det är thinkpads som ska jämföras med MBP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Det kan jag hålla med om att är en sån där sjukt smidig sak som man har svårt att vänja sig av med när man väl börjat använda den (i stil med att ha en knapp som stänger bagaget på bilen).
Har bara erfarenhet av carbon:en samt t450 där den senare är en heffaklump i jämförelse. 460n verkar vara smidigare än 450 men fortfarande tyngre än carbon.

I vilket fall som helst verkar vi (jag och @deejay_alive) överens om att det är thinkpads som ska jämföras med MBP.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, premium ska jämföras mot premium.
Klart vikten blir lite högre, men även batteritiden.
Och kunna byta batteri utan att datorn stängs av är ett jätteplus!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tänkte inflika med att din macbook kan vara under förängd garanti.
https://www.apple.com/se/support/macbookpro-videoissues/
Döende grafikchip i macbooks är väldigt vanligt runt 2011 maskinerna.

Ska du ha nytt så jade jag kört på en thinkpad (själv en t460p), mer än 460 som folk sagt så är thinkpad 13 ett bra val ner i 8000kr klassen.
Xps 15 och 13 är trevliga men inte samma styrkor på vatten och stöttålighet som thinkpads men bättre på andra ställen.
2014 och 2015 retina mbp är de rimligaste om man vill köpa Apple (mest lageingshastighet som är bättre i 2015 mot 2014)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14