Permalänk
Medlem

Villafiber, Bredbandsbolaget?

Fick ett väldigt trevligt kuvert i brevlådan idag om villafiber i vårt område. Bredbandsbolaget sköter tydligen det och erbjuder billigare installation om man väljer deras tjänst.

Öppen fiber, då blir bara installationskostnaden 21 999 kr. Ska man binda sig till BBB ligger det på 19 999 och då har jag enligt hemsidan alternativet 500/100. (199 kr 12 mån sen 499kr/mån, bindningstid är 12 mån så man kan leva på 199kr/mån sen byta kanske?)

Hur är er erfarenhet med BBB? Hastigheten 500/100 duger så det enda jag undrar är om man ska ta det enbart för den billigare installationen. Hade annars gärna stött bahnhof eller valt bättre/billigare alternativ som jag ej har kollat up om det finns dock.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

BBB sämsta jag haft som fiber i min villa. Har beställt telia öppen fiber. När tele2 fiber kunderna vart uppköpta av BBB så gjorde jag inget för jag tänkte att dom va säkert lika bra. Har mindre avbrott till och från varje dag på någon minut.

Permalänk
Medlem

I orten här bygger Svenska stadsnät ett fibernät.

I samma veva som de satte igång började Bredbandsbolaget sprida sin smörja med massa lögner för att locka över folk från Svenska stadsnät. Man var garanterad en anslutning oavsett hur många som anmälde sig. De sade sig ha massa tjänster som svenska stadsnät inte hade etc (vilket var lögner).

Nu när det är på gång att börja gräva har de som valde Bredbandsbolaget fått ett brev där det ursäktar sig med att inte tillräckligt många hoppat på tåget för att de skall gräva, alltså kommer de inte få en anslutning så som det utlovats tidigare. De lovas dock att det "skall lösas".
Vem vill ha ytterligare en mellanhand för att få den tjänsten som alla andra köpt direkt av leverantör ?

Visst, de kunderna kommer väl få chansen att koppla upp sig via Svenska stadsnät istället, men att börja kriga med en operatör om att gräva upp samma gator med massa löften som den kastar i papperskorgen är i mina ögon oseriöst. Kanske hade vi andra som valde svenska stadsnät fått bättre pris om alla faktiskt tecknat sig hos dem direkt också ?

Så kolla att ingen annan aktör är aktiv samtidigt innan du lyssnar på deras säljsnack.

Jag har för övrigt inget till övers för Telenor, BBB etc av andra skäl, är lite ledsen för att de inte kom till oss, hade hälsat att de inte hade fått dra in sin lina ens om jag fick 20 000 för besväret.

EDIT: de lockade också med ett lägre fast pris än Svenska stadsnät, skillnaden är att svenska stadsnät skulle kosta t ex max 21900, men efter att tillräckligt många hoppat på så har det trillat ner till säg 17900, Villafiber är helt plötsligt dyrare.
Givetvis hakar folk på utan att tänka när det är 20k istället för 21,9 Grattis..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@LPG
Om jag förstår de hela rätt blir de nästan +/- noll ändå i det stora hela första året.
199x12 = 2388 + 19.999 = 22387

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@LPG
Om jag förstår de hela rätt blir de nästan +/- noll ändå i det stora hela första året.
199x12 = 2388 + 19.999 = 22387

Jo, men 21.999 SEK är enbart installationskostnaden för det andra alternativet. Lägger du då på en högre månadsavgift så hamnar det nog långt över 25.000 SEK ska du se.

Jag har haft Bredbandsbolaget på tre olika adresser sedan 2004, och aldrig någonsin haft strul. Sitter just nu med 1000/100 på två orter, och har 960 ned, 110 upp på båda! Nertid finns det inget att prata om, kanske en gång på tre år, och då varade det i max ett par timmar (en enhet i deras stamnät hade gått ner).

Permalänk
Medlem

21999:- ej bunden och 19999:- om man binder sig hos BBB !?
Vilka flera är i deras nät?
Tippar att det är via Open Universe / Telenor det går via.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Farsan fick erbjudande om villafiber från BBB. Nu är det ju iofs vinter så det blir ju inget grävande här förens till våren. Det är en rätt liten ort och alla på gatan är i princip intresserade och har täcknat sig så det blir iaf.
Jag har alltid haft BBB som leverantör både ADSL och fiber i en lägenhet för några år sedan. Aldrig haft några problem med avbrott i princip (förutom en 3e part som grävde av kabeln för ADSL). Hastigheterna är inget att klaga på heller.
Jag hoppas det kommer fungera lika bra för deras villafiber också. Har för mig det är öppet nät här också men man blir låst till dem första året. Vilket är acceptabelt.

@silcan:
Vad är det som inte har fungerat? Och som gjort dig så missnöjd? Tänkte om det är något man kan göra åt det för att slippa ev problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Farsan fick erbjudande om villafiber från BBB. Nu är det ju iofs vinter så det blir ju inget grävande här förens till våren. Det är en rätt liten ort och alla på gatan är i princip intresserade och har täcknat sig så det blir iaf.
Jag har alltid haft BBB som leverantör både ADSL och fiber i en lägenhet för några år sedan. Aldrig haft några problem med avbrott i princip (förutom en 3e part som grävde av kabeln för ADSL). Hastigheterna är inget att klaga på heller.
Jag hoppas det kommer fungera lika bra för deras villafiber också. Har för mig det är öppet nät här också men man blir låst till dem första året. Vilket är acceptabelt.

@silcan:
Vad är det som inte har fungerat? Och som gjort dig så missnöjd? Tänkte om det är något man kan göra åt det för att slippa ev problem.

Det som har gjort mig missnöjd med BBB är små avbrott till och från, sådan jag inte hade med Blixtvik, bahnhof, Tele2 och alltele och alla dessa har jag haft som fiberleverantör till villan. BBB är den enda som har strulat. Nätet ligger nera nån minut då och då, ibland varje dag eller några gånger per vecka, något jag sällan hade med dom andra även fast man ibland kunde ha nåt avbrott(förståligt). BBB är det sämsta fiberbredbandet jag ägt. Är så glad nu att jag sagt upp det, och hoppar på telia öppen fiber.

Permalänk
Medlem

Här i byn så har dom enda som har haft problem som jag har hört talas om varit kunder hos BBB som dessutom tagit på tok för lång tid på sig för att lösa problemen.

Jag betalade 14900:- för installation men var då bunden till IP Sweden i 24 mån och har i dagsläget ett abonnemang på 100/100 för 249kr/mån och får ut 98/104 i snitt och har haft noll problem.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk

@LPG: Jag har ingen erfarenhet av deras fiber men deras vanliga bredband är ett av de mest ostabila och värdelösa skräp jag någonsin har stött på.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med BBB (10år~ med fiber), inet har gått ner 1-2 ggr per år oftast pga force majeure.
Supporten har varit helt ok de få gånger den behövts kontaktas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

21999:- ej bunden och 19999:- om man binder sig hos BBB !?
Vilka flera är i deras nät?
Tippar att det är via Open Universe / Telenor det går via.

Binder man sig 1 år så får man det billigare ja. Och jo precis open universe / telenor allt de krafset. Det är öppet nät, och blanketten har med en hel del alternativ som alla har tillgång till det. Länk till deras sida fanns ju med. http://www.openuniverse.se/tjanster-leverantorer/

Vissa är nöjda andra har haft problem, men det lutar åt att testa köra deras 500/100 under ett år för att se. 199kr/månad är ingenting för den hastigheten jämfört med vad man betalar för den "fake" vdsl man har nu med 24-5/1 för strax över det priset.
Tack för all er input.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det som har gjort mig missnöjd med BBB är små avbrott till och från, sådan jag inte hade med Blixtvik, bahnhof, Tele2 och alltele och alla dessa har jag haft som fiberleverantör till villan. BBB är den enda som har strulat. Nätet ligger nera nån minut då och då, ibland varje dag eller några gånger per vecka, något jag sällan hade med dom andra även fast man ibland kunde ha nåt avbrott(förståligt). BBB är det sämsta fiberbredbandet jag ägt. Är så glad nu att jag sagt upp det, och hoppar på telia öppen fiber.

Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Är det samma fastighet du haft bbb, bahnhof, alltele osv?
Var det bbb som var nätägare?
Ska du dra in en till fiber från telia?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta från BBB till Comhem, så dålig är deras kundtjänst/support.
Har ett x antal ärenden varav inga har blivit lösta under senaste 2 åren, de är skyldiga mig runt 1800kr för tjänster jag betalat för men inte haft tillgång till.
Sen skickade de mig en router som jag inte beställt, vill jag bli av med det så måste jag skicka det med ett fraktalternativ som kostar 300kr, kommer inte ihåg vilket.
Några andra paket tar de inte emot.
Bara några godbitar ur min historik med dem, bara skit sedan de köpte upp Tele2 och supporten slogs ihop/outsourcades eller vad det nu var som hände.
Har för övrigt varit kund hos BBB sedan 2000, det var bättre förr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Är det samma fastighet du haft bbb, bahnhof, alltele osv?
Var det bbb som var nätägare?
Ska du dra in en till fiber från telia?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla dessa har jag haft till villan skrev jag. Nätägare tror jag heter Zitius i karlskoga stadsnät. Ingen ny fiber, telia "lånar" fibern från huset och kopplar om innan det går in i zitius NOD och istället kopplas man in på Telias nät. Man routras inte till zitius nod i karlskoga och sen till göteborg eller sthlm NODs och sedan ut till leverantör (ex bahnhof, BBB), utan man går på telias nät från karlskoga. Detta kallas för "Telia öppen fiber". Som jag fattade det som när jag pratade med bahnhof support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Här i byn så har dom enda som har haft problem som jag har hört talas om varit kunder hos BBB som dessutom tagit på tok för lång tid på sig för att lösa problemen.

Jag betalade 14900:- för installation men var då bunden till IP Sweden i 24 mån och har i dagsläget ett abonnemang på 100/100 för 249kr/mån och får ut 98/104 i snitt och har haft noll problem.

Tycker det är kul att jämföra. Jag gav 13500kr för installationen, öppen fiber utan någon bindning överhuvudtaget, betalar 279kr för 100/10 hos Bahnhof, så min måndadskostnad är ju dyrare, men det beror ju på operatören. Den billigaste är Universal telecom, samma hastighet fast för 230kr tror jag det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker det är kul att jämföra. Jag gav 13500kr för installationen, öppen fiber utan någon bindning överhuvudtaget.

Gav 8000 kr. ca: 8-10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Alla dessa har jag haft till villan skrev jag. Nätägare tror jag heter Zitius i karlskoga stadsnät. Ingen ny fiber, telia "lånar" fibern från huset och kopplar om innan det går in i zitius NOD och istället kopplas man in på Telias nät. Man routras inte till zitius nod i karlskoga och sen till göteborg eller sthlm NODs och sedan ut till leverantör (ex bahnhof, BBB), utan man går på telias nät från karlskoga. Detta kallas för "Telia öppen fiber". Som jag fattade det som när jag pratade med bahnhof support.

Ok på så vis.
Här där jag bodde så får inte telia låna några.fiberledningar, man kan ha telia som leverantör.
Däremot grannkvarteret som inte har stadsnätet där har dom telia öppenfiber men där är det telia som dragit in fibern.
Därför jag blev.förvirrad trodde telia skulle komma och lägga in en till fiber

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc