Gävlebocken brinner igen

Permalänk
Medlem

Gävlebocken brinner igen

Verkar ha blivit en kort vända för Gävlebocken i år (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23999324.ab), hur kan man inte lyckas hålla folk borta från att bränna ner den varje år?

http://m.visitgavle.se/sv/gavlebocken

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Ber om ursäkt om jag förolämpar någon Gävlebo här men varför finns den här traditionen ens kvar? Det handlar ju mindre om juletid och mer om vem som är först att tända på den varje år.

Permalänk
Medlem

För man vill den ska brinna? VM i PR-Trick?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tror inte att Gävle kommun sörjer dessa årliga bränder särskilt mycket dock, de ser det snarare som marknadsföring för staden. Men mer än en dag skulle man tycka att den skulle få stå orörd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Tror inte att Gävle kommun sörjer dessa årliga bränder särskilt mycket dock, de ser det snarare som marknadsföring för staden. Men mer än en dag skulle man tycka att den skulle få stå orörd..

Det är grymt bra PR. Det är ändå någonting som sprids över hela världen, i mindre skala.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Dessa pyromaner borde fås inom lås och bom. Att bränna upp Gävkebocken äe dock inte lika allvarigt som den brand som anlades i Funchal i augusti. Tre döda och över tusen hemlösa.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Sämsta resultatet sedan 1999, hur kan man inte ens hålla bocken fredad i mer än ett par timmar?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Om man verkligen hade velat förhindra bocken från att brinna (från kommunens sida) så hade man.

Att bocken ska brinna har blivit en PR-grej, men det känns också riktigt uttjatat vid det här laget.
När jag läste om det för en stund sedan så tänkte jag bara "jahaja...", kunde typ inte brytt mig mindre.
Känns mest som ett slöseri med skattemedel nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

250 000 för att bygga en jäv*a bock, och skattebetalarna betalar? haha OMG rip gävle kommun

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Gjut en i betong så är problemet ur världen..

Permalänk
Medlem

Varför är folk så allvarliga? Är inte för brottslighet på något sätt, men detta har ju blivit en tradition och hör till julen. Gävle hade aldrig fortsatt med detta om de inte trodde det gynnade dem i längden.
Personligen tycker jag det är en kul grej! Men om/när det leder till att någon skadas, då bör det avbrytas. Det har mig veterligen inte hänt än?

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Som ovan sagt, grym PR även om det är rekordtidigt detta år

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Problemet med den jävla bocken är väl i det närmaste att den SKA brinna. Rimligtvis kan man stoppa bränderna genom att göra vad folket vill man ska göra. Sätt ett datum, och elda ner den grundligt, avsiktligt, och planerat, varje år. Motiveringen fullmäktige hade, att man inte vill uppmuntra mordbränning, är inte ett argument till varför man inte kan bränna bocken.
Februari, bränn skiten, som ett stort PR jippo, och under kontrollerade former. Kabla ut det i mass-media, och ha det som ett uttalat mål redan från början. Det kommer ta ett par år innan pyromanerna lägger ner, men helt uppenbart finns det ganska start folkligt stöd för att den ska brinna, och, det är miljöneutralt, då det är förnyelsebart bränsle alltihop...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har föreställt mig att de som bränner bocken antingen är ungefär den typ av personer som Reine Brynolfsson spelar i Black Jack (stollar med låg självkänsla), eller människor som ägnar sig åt någon slags vadslagning som går ut på om när bocken kommer fatta eld osv.

Men vad vet jag, det kan ju vara de som desperat ser bockbränningen som Gävles chans att "lysa" på världskartan en kort stund under året. Eller så är det religiöst betingat.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Bygg den i aluminium eller stål och klä den halm så får de både bock och eld. Borde vara billigare än den kvarts miljon det kostar att bygga den nuvarande, iallafall långsiktigt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Som den konspirationsteoretiker man är lägger jag mina pengar på att det är skaparna själva som tänder på... blir mer spännande så!

Permalänk
Medlem

En helsida reklam i en hyfsat bra tidning kostar 100.000kr. Att sätta hö för 250.000kr och när någon tuttar på så skriver alla nyhetssiter i Sverige om det + ett stort antal i hela världen. Det är årets bästa investering.

Kunglias: Dom behöver inte, folk tycker det är så fnittrigt kul om detta ämnet att det går av sigsjälv. Ett år var det tom en utbytest student som skröt om det högljutt då han trodde det var en svensk jultradition...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den gången en amerikansk turist tände eld på bocken för att han var övertygad om att de var svensk tradition att tända eld på bocken. Lol

Permalänk
Medlem

@Akuma: haha Swedish traditions....

Permalänk
Medlem

@AkUs: Låter faktiskt logiskt... säkert något kommunfullmäktige har beslutat genom secret bock-service

Permalänk
Medlem

Bocken brinner precis som vanligt och troligtvis var det någon som vann väldigt mycket pengar på detta så grattis (otur att man själv inte satte en slant).

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Hur många följare hade bocken haft på Instagram? Facebook? Twitter? om den inte brann?

"Samme Leif byggde 2014 en kopia av Gävlebocken i den kinesiska staden Zhuhai efter önskemål där ifrån. Kineserna tyckte bocken var en lämplig prydnad då man firade "Getens år"."

Till och med i Kina ville dom ha en kopia, dom vet alltså i Zhuhai var Gävle ligger.... Snacka om PR trick.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den brann så tidigt i år, blir ju mer spännande desto längre den står, särskilt när julafton närmar sig. Nu blev det knappt någon bockvaka alls.

Permalänk
Avstängd

Det brinner bilar typ varje vecka i våra svenska förorter men kanske inte lika intressant att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet med den jävla bocken är väl i det närmaste att den SKA brinna. Rimligtvis kan man stoppa bränderna genom att göra vad folket vill man ska göra. Sätt ett datum, och elda ner den grundligt, avsiktligt, och planerat, varje år. Motiveringen fullmäktige hade, att man inte vill uppmuntra mordbränning, är inte ett argument till varför man inte kan bränna bocken.
Februari, bränn skiten, som ett stort PR jippo, och under kontrollerade former. Kabla ut det i mass-media, och ha det som ett uttalat mål redan från början. Det kommer ta ett par år innan pyromanerna lägger ner, men helt uppenbart finns det ganska start folkligt stöd för att den ska brinna, och, det är miljöneutralt, då det är förnyelsebart bränsle alltihop...
B!

Fast om de annonserar ut när den ska brännas i förväg så kommer inte en jävel att skriva om det efter ett par år. Är det förväntat så kommer det inte vara intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

För man vill den ska brinna? VM i PR-Trick?

Haha exakt!

Skrivet av gabriel15:

Det brinner bilar typ varje vecka i våra svenska förorter men kanske inte lika intressant att skriva om

Bodde i Husby under värsta vändan, galenskaper och flera uppviglare sprang runt och bokstavligen upmmanade ungdomar att begå brott men vi har def inte fått hela sanningen heller om vad som försigick I husby dom nätterna av våran media.

Permalänk

En äkta svensk jultradition