Min lagringsdisk har "tappats/försvunnit"

Permalänk
Medlem

Min lagringsdisk har "tappats/försvunnit"

Tjena!

Jag har en 2TB disk som jag haft i datorn i över 2år nu, den har funnits där hela tiden men har nu försvunnit i både Windows och BIOS.

Detta har hänt en gång tidigare och då körde jag nåt program så fick jag tillbaka disken, minns inte vad det var för program och jag har sökt ihjäl mig på google efter en lösning.

Finns det nån snäll själ här som har en lösning på detta problem?

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

@TraxxoN:
Kontrollera så att kablarna (SATA & ström) inte lossnat.
Prova byta ut SATA kabeln, om du inte har någon annan koppla den du har till OS disken till lagrings disken, för att utesluta att det är kabeln som spökar.

Känn på disken om den vibrerar när du startar datorn (en HDD vibrerar alltid när den spinner upp).
Lyssna efter konstigt ljud från disken te.x klickande ljud.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

Tjena!

Jag har en 2TB disk som jag haft i datorn i över 2år nu, den har funnits där hela tiden men har nu försvunnit i både Windows och BIOS.

Detta har hänt en gång tidigare och då körde jag nåt program så fick jag tillbaka disken, minns inte vad det var för program och jag har sökt ihjäl mig på google efter en lösning.

Finns det nån snäll själ här som har en lösning på detta problem?

Mvh Linus

Du kan inte rota fram den i diskmangement?

Permalänk
Avstängd

Som nämnts tidigare så kolla kablarna till disken för är inte helt ovanligt att kablar kan krångla och hittar du den inte i diskhanteraren eller i bios med annan kabel är chansen stor att disken är död helt enkelt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om det inte funkar med att byta kabel osv, hur vet jag då ifall disken är "död" eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

Om det inte funkar med att byta kabel osv, hur vet jag då ifall disken är "död" eller inte?

Belzader har svarat på det. Du känner på disken om den vibrerar mm. Ta ut disken om det är svårt för dig att komma åt och avgöra.

Edit:
Om du egentligen undrar om en disk kan leva men ändå vara trasig så är svaret, ja. Det avgör man genom att ha testat och uteslutit andra orsaker till felet.

Inkl
Testa kabeln i de andra SATA portarna på moderkortet.
Testa disken i en annan dator.
Om någon lekt eller ändrat bios inställningarna för disken så går dom att nollställa osv.
Byt strömkabel.
mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TraxxoN:

byter du kabel och den inte hittas i bios är den med största sannolikhet död men man kan testa den i en annan dator som sagts tidigare för att utesluta det är något annat men hittas andra diskar normalt i bios men den är helt borta skulle jag säga att den med 99% chans är död för bios brukar känna av diskar även om filsystemet rasat eller liknande problem ...men som sagt kan vara sata kabel som är kass eller strömkabel som sitter dåligt eller liknande scenario

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w