Köpråd: post black friday, dator för ca 11k

Permalänk
Medlem

Köpråd: post black friday, dator för ca 11k

Hej.
Jag har länge funderat på stationär dator då jag haft laptop i ca 5 år. Användningsområdena kommer att vara de spel som är PC-exklusive, snygga open world-spel, coola fps mm, bildredigering i Photoshop och Lightroom, eventuellt enklare videoredigering i premier pro och arter effects samt lite CAD till skolan.

Egentligen låg budgeten på ca 8k men fick feeling på black friday. Med det sagt är alla prylar redan inhandlade och det jag undrar är
1: kommer det att lira bra ihop?
2: borde jag byta någon komponent?
3: är det prisvärt?
4: kommer jag bli nöjd?
5: har jag glömt någonting?

Eftersom jag hår ifrån laptop och konsol har jag inte superhöga krav. Till exempel är 60fps mer än tillräckligt (tror jag)!

Komponenterna:
Chassi: begagnat cooler master CM 690 II 200kr
Gpu: ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 3599kr
Psu: Cooler Master B700 VER.2, 700W PSU 549kr
Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare 279kr
Cpu: Intel Core i5-6600K 1995kr
Moderkort: Asus z170-k 899kr
SSD: Kingston uvv240gb 599kr
Skärm: 244533: Samsung LC27F396F / 27" / 4ms / VGA,HDMI / VA / Curved 1899kr
Tangentbord: Arachnid Recore RGB 699kr
Ramminne: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Black 2666MHz 1060kr
Total kostnad: 11368kr

Mus och 2tb hdd har jag sedan innan.

Som sagt har jag redan köpt allting.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tror allt kommer lira bra, ser inga problem. Enda jag tycker du kunde ändra är en skärm som inte är curved då det i mina ögon är onödiga pengar, mer värt att lägga pengar på en bättre skärm som inte är curved.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Tror allt kommer lira bra, ser inga problem. Enda jag tycker du kunde ändra är en skärm som inte är curved då det i mina ögon är onödiga pengar, mer värt att lägga pengar på en bättre skärm som inte är curved.

Jag vet att skärmen kanske inte är den bästa men måste ha den pga estetiska krav av sambon;) så även om ms och Hz är kass hoppas jag att bildkvalitén är bra!

Permalänk
Medlem

@Mfzombie: Vill du ha bäst färgåtergivning och bildkvalité ska du dock ha en IPS-skärm. Finns bra 27" för någon tusenlapp mer.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

@Mfzombie: Vill du ha bäst färgåtergivning och bildkvalité ska du dock ha en IPS-skärm. Finns bra 27" för någon tusenlapp mer.

Jo jag vet, fanns även riktigt bra erbjudanden på BF med bättre skärmar för en billigare peng...men tyvärr så segrade de estetiska.

Jag snabbtestade skärmen igår, den är väldigt snygg att se på men de övriga var väl bara ok!