Permalänk
Medlem

Ska nätagget vara upp eller ner?

Jag bygger stationär dator igen. Åt minsta grabben den här gången. Jag sa sist att nu var det sista gången men tydligen inte.
En halvtimme in i projektet är jag redan irriterad på alla usla instruktioner, återigen.
Så jag har en fråga till er kunniga forumläsare:
Jag har ett sånt här chassi, "Kolink Observatory HF Mesh Svart" och en nätdel som är semi-modulär av märket "Chieftec VITA SM3 750W ATX 3.1".
Frågan är hur den egentligen bör monteras i det här chassit? Ska fläkten under nätaggregatet vara upp eller ner? Undertill i chassit finns nån typ av filter (tror jag, för det förklaras inte alls i instruktionerna) så det kändes kanske logiskt att ha fläkten neråt. Men, har jag den neråt och nån dag vill sätta i mer kontakter i nätagget, behöver jag skruva loss hela eländet för jag når inte uttagen annars.
Har jag den uppåt, kan jag stoppa i fler sata-kontakter vid behov utan problem men då är som sagt fläkten uppåt.
Idéer?

Visa signatur

Dator: Windows 11 | CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 17 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Fläkt neråt. Så länge som skruvarna passar genom chassi in i agget.

Visa signatur

//

Permalänk
Moderator

Generellt så brukar nätaggsfläkten rekommenderas att vändas nedåt (i.a.f. om det finns ett fläktfilter och tillräckligt med utrymme under chassit för luft att strömma in). På så sätt isoleras nätaggets luftflöde från resten av datorn, dvs luft tas in från botten och blåser ut i bakkant av chassit.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4