Begagnad LG OLED55B6V från Black Friday?

Permalänk
Medlem

Begagnad LG OLED55B6V från Black Friday?

Hej!

Lyckades klippa en LG OLED55B6V för 15900:- under Black Friday och fick hem den igår.
När jag packat upp/monterat så startar jag den och börjar gå igenom lite inställningar osv.
Efter en liten stund hittar jag till min förvåning 5st bokmärken som redan finns och som jag ej lagt till. (flera sidor som jag aldrig ens besöker)

Svt play, aftonbladet, blocket, dn.se, wikipedia.

Här finns bilder:
http://imgur.com/a/elH1S

Då till frågan, har jag fått en begagnad/demo TV måntro?
Hur skulle ni göra i min situation - klaga, skicka tillbaka och be om en ny?

Permalänk
Medlem

Troligtvis någon som skickat tillbaka tvn på ångerrätten pga något.
Orkar du så har du all rätt till att få ett nytt exemplar eller i alla fall lite pengar tillbaka. För betalar du för en ny vara ska du inte få en begagnad. Men förstår om du inte orkar bry dig för det är ju rätt bökigt med en tv som man dessutom vill använda. Se i alla fall till att gå igenom tvn noga så att det inte finns någon dold defekt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dessa kan väl nästan klassas som standardbokmärken och de är med allra största sannolikhet inlagda där från fabrik, speciellt eftersom det är så typiska webbsidor. Hade det varit mer "ovanliga" sidor, t.ex. bokmärke för inet.se och Sweclockers så hade jag blivit mer tveksam, men i detta fall med SVTPlay, populära nyhetssidor och Wikipedia så är det inget att oroa sig för.

Andra exempel på detta är t.ex. att om man installarerar webbläsaren Opera kommer Facebook och några andra populära sidor ligga som standardbokmärken i webbläsaren. I fallet med förinlagda bokmärken på din TV kan det väl nästan liknas lite med bloatware när du köper en ny färdigbyggd dator.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Testa att återställa tvn. Då ser du om bokmärken ploppar upp igen eller inte

Permalänk
Medlem

Jag köpte i somras en tv från LG och även på den låg dessa bokmärken i webbläsaren.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Ja precis så jag känner. Än så länge kan jag inte finna något fel med den. Inga döda pixlar, bilden ser bra ut när jag strömmar netflix 4k via ethernet och även från grafikkortet som jag kör 4k 60hz.
Risken är ju om jag klagar och får ett nytt exemplar som har döda pixlar. Läste att det finns någon pixelgaranti standard alla bolagen kör med nu som tydligen inte är 100% garanti på pixlar utan garanti beroende på vilken typ av död pixel det är och hur långt dom sitter ifrån varann etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag köpte i somras en tv från LG och även på den låg dessa bokmärken i webbläsaren.

Ok det är ju en väldig tröst att höra. Det var alltså samma typ av bokmärken som jag nämnde typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Bra idé, det ska jag prova att göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Dessa kan väl nästan klassas som standardbokmärken och de är med allra största sannolikhet inlagda där från fabrik, speciellt eftersom det är så typiska webbsidor. Hade det varit mer "ovanliga" sidor, t.ex. bokmärke för inet.se och Sweclockers så hade jag blivit mer tveksam, men i detta fall med SVTPlay, populära nyhetssidor och Wikipedia så är det inget att oroa sig för.

Andra exempel på detta är t.ex. att om man installarerar webbläsaren Opera kommer Facebook och några andra populära sidor ligga som standardbokmärken i webbläsaren. I fallet med förinlagda bokmärken på din TV kan det väl nästan liknas lite med bloatware när du köper en ny färdigbyggd dator.

Jag funderade på det med faktiskt. Tänkte eftersom att historiken faktiskt är tom men att bokmärken fanns så kanske det är något som kommer med från start. Ska prova att återställa den som Iksu föreslog.

Tack för samtliga svar!

Permalänk
Medlem

@Billys:

BTW. Hade tvn någon slags skyddsplast på ram eller bildyta? Min Samsung hade både och

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billys:

Ok det är ju en väldig tröst att höra. Det var alltså samma typ av bokmärken som jag nämnde typ?

Ja jag vill minnas att det var exakt samma, jag lämnade tillbaka min tv men det var av andra anledningar. Köpte en Samsung istället och även på den var det bokmärken som Wikipedia, Aftonbladet osv. Så jag tror det är vanligt att de lägger in dessa från fabrik.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

@Billys:

BTW. Hade tvn någon slags skyddsplast på ram eller bildyta? Min Samsung hade både och

Den har ju i stort sett ingen "ram" utan hela framsidan är bara "skärm" men svaret på frågan är: nej, den hade inte skyddsplast på själva displayen som man drog av utan istället en vit "skum" filt som den var förpackad i. Försökte även se om det fanns fingeravtryck på skärmen, men kunde ej hitta några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Tog bort alla bokmärken och även "mest besökta" sen återställde jag. Alla bokmärken kom tillbaka som förut, så de är helt klart inbakade i programmeringen från fabrik.

Tack samtliga för hjälp!