Permalänk
Medlem

Inomhusodling a la Sweclockers

Hallå där folk,

Det här kan låta heltokigt beroende på vem man talar med.

Hälften av er tror säkert att ni var inne på Flashback när ni läste trådtiteln och gissade på att TS håller på med något fuffens under golvplankorna.

Det är så att jag blivit väldigt förtjust i växter. Ja, jag vet inte varför

Kollat mycket på Ebay där man kan finna både det ena o det andra, så har beställt ett tiotal olika fröer, på de halvsuddiga bilderna så finns det blåa träd och allt möjligt. Trodde inte mina ögon först, men sen så tänkte jag att Asiaterna kanske är duktiga på att genmodifiera

Iaf, så nu tänkte jag börja odla lite inomhus Menar givetvis inte den traditionella krukväxten utan mer roliga grejer

Finns något som heter Japanese Bonsai tree. Vad det är har jag ingen aning om. Men det ser ut att vara riktiga, maffiga träd fast i miniatyr format, i krukväxt format.

Sen drogs jag baklänges, de säljer alltså BLÅA jordgubbar. Vad i allsin dar. Det finns jordgubbar i varje färg och även små träd i olika färg, bl.a blått...

Så förhoppningsvis efter jul har jag fått fröerna.

Nu till min diskussionsfråga med er. Är det någon som hört/sett liknande tidigare? Är det någon här som "odlar" inne?

Har även beställt 2st 24W Hydroponic Grow light. Är alltså en lampa med 200 LED dioder i blått och rött som man har på 16h timmar om dygnet för att det ska växa fortare. Är det någon som använder liknande? Liknar det man sett på film, som de använder i källare för att odla marijuana, vilket inte är det vi sysslar med här. Det får ni göra på Flashback!

Några tips på vad man ska odla i? Och hur man gör med fröerna? Ska man dränka de i ett vattenglas ett dygn innan plantering, eller hur gör man?

Om ni har någon gömma, posta bilder

Permalänk
Medlem

Kul med en tråd om detta roliga ämne!

Jag odlar en del! Mest akvarieväxter, men sådde även kaktusfrö i våras och för några år sedan ett citronträd. Har även ett par köttätande växter och allt för många fullvuxna kaktusar av olika sorter. Till nästa vår skall jag ge mig på nattens drottning och levande stenar! (Förmodligen kommer jag köpa lite frö på Ebay också!) Det finns så mycket kul att köpa och odla- bara att frossa! Just nu använder jag endast växtlampa på opuntia-kaktusarna, en vanlig 6w, som jag har på mellan kl. 16 och 23. Det kan behövas lite extra ljus så här i vintertid.

Kaktusarna odlas i små baljor jag lagt i varandra, då de vill ha vattnet underifrån. Smidigt att bara hälla i en kanna ett par gånger i veckan! Akvarieväxterna behöver jag väl inte nämna hur de odlas.. De övriga odlas helt enkelt i lerkruka med fat.

Bilder:

En opuntia-kakus, sådd i april/maj:

Växtakvarium:

(Den skarpögde kan kanske se en fisk! )

Köttätande växt (Venus flugfälla) + kaktus av okänd sort

Om tråden håller i sig delar jag gärna med mig av fler bilder. Ser fram emot att se era!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Inga växter då fingarna är alla färger förutom gröna. Men vackert med växter! följer tråden med spänning

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Kör lite allt möjligt hemma, chili, afrikanska buskar, (modell mindre), citron, blodapelsin, italienska tallar/granar, avokado, italiensk palm, kaffeplantor plus diverse.
Vet inte egentligen vad de heter på riktigt eller vilka som fortfarande är i livet. Odlar inte så mycket själv, mest frugan o jag vattnar.

Du kan odla vad du vill, ta en kärna, ett frö eller en gren o ympa. Ta frön från en chili från matplatsen t.ex. Vi köpte nån afrikansk rotfrukt där för ett tag sen, gick alldeles utmärkt att trycka ner i en kruka så nu har den nytt liv.
Hur de ska ska så's/förodlas skiljer sig. Dina blå jordgubbar (som jag själv inte skulle stoppa i munnen) kan du nog göra på samma sätt som vanliga gubbar men använd turkos jord...

Bonzaiträd har jag också haft, ganska kul, men jag drabbades av myror en sommar och fick slänga skiten så bor du i hus, håll ett öga.

Sen angående lampa har vi några olika också, har för mig att mängden "rött" ljus ger mer växtkraft och mer blått för övervintring.
Något man bör tänka på som vi brukar misslyckas med är vintern, man bör hålla balans på mängd ljus, vatten och värme och ingen extra näring (som jag minns det från när jag var i farten).
Väldigt lätt att få smala pinnar i krukorna annars.

Kanske gav något litet tips i alla fall.

Permalänk
Inaktiv

Detta blir nog en intressant tråd att följa!

Bor i en 1'a och hade gärna sett möjlighet att odla grönsaker och liknande, gärna bönor. Hade jag haft balkong så hade jag försökt varmare tider på året, dessvärre har jag inte detta. Och för lite plats inne.

I dagsläget har jag mina krukväxter där min orkide är den som gör bäst ifrån sig. Har tidigare försökt odla kaffebuske, har haft rätt lyckade resultat både med Venus-växten samt Kannrankor. En Bonsai har jag alltid velat odla fram, blir att prova vid något lämpligt tillfälle.

Skrivet av vrmlnd:

Kul med en tråd om detta roliga ämne!

Jag odlar en del! Mest akvarieväxter, men sådde även kaktusfrö i våras och för några år sedan ett citronträd. Har även ett par köttätande växter och allt för många fullvuxna kaktusar av olika sorter. Till nästa vår skall jag ge mig på nattens drottning och levande stenar! (Förmodligen kommer jag köpa lite frö på Ebay också!) Det finns så mycket kul att köpa och odla- bara att frossa! Just nu använder jag endast växtlampa på opuntia-kaktusarna, en vanlig 6w, som jag har på mellan kl. 16 och 23. Det kan behövas lite extra ljus så här i vintertid.

Kaktusarna odlas i små baljor jag lagt i varandra, då de vill ha vattnet underifrån. Smidigt att bara hälla i en kanna ett par gånger i veckan! Akvarieväxterna behöver jag väl inte nämna hur de odlas.. De övriga odlas helt enkelt i lerkruka med fat.

Bilder:

En opuntia-kakus, sådd i april/maj:

http://i.imgur.com/bqNMHT1.jpg
Växtakvarium:

http://i.imgur.com/vQqi1zk.jpg

(Den skarpögde kan kanske se en fisk! )

Köttätande växt (Venus flugfälla) + kaktus av okänd sort

http://i.imgur.com/U8iPD58.jpg

Om tråden håller i sig delar jag gärna med mig av fler bilder. Ser fram emot att se era!

Lycka till!

Mysigt med akvarium, blir sugen på det igen faktiskt.

Jag hade ett 325L tidigare med främst Skalarer ihop med Neontetror (gick bra, räknade dom regelbundet) samt lite andra fiskar. Hade smått planer på att odla växter och kanske även Skalarer då jag hade ett par som lekte. Samtidigt som äggen hade lagts gick lysrampen sönder och innan den hade lagats hade mycket av växtligheten i akvariet förstörts och paret hade slutat lekt. Fick aldrig riktigt ordning på det.

Permalänk
Medlem

@Njov Jork det var inga dåliga växter du hade där

Är främst förtjust i kaktusarna, kom på att det är de fröerna jag glömt beställa, ska genast göras

Hur lång tid tog det att få fram den? (den med de fina käftarna )

Jag har tålamod som en femåring, så detta projekt blir väldigt intressant hahahaha

Tänkte bygga mig något fint ställ med fat i glas och sen något schysst system för belysning.

Sorry Njov Jork, men du är erfaren, nu får du allt berätta ALLT! Hur gör du med fröerna? Hur fungerar 6W lampan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Kör lite allt möjligt hemma, chili, afrikanska buskar, (modell mindre), citron, blodapelsin, italienska tallar/granar, avokado, italiensk palm, kaffeplantor plus diverse.
Vet inte egentligen vad de heter på riktigt eller vilka som fortfarande är i livet. Odlar inte så mycket själv, mest frugan o jag vattnar.

Du kan odla vad du vill, ta en kärna, ett frö eller en gren o ympa. Ta frön från en chili från matplatsen t.ex. Vi köpte nån afrikansk rotfrukt där för ett tag sen, gick alldeles utmärkt att trycka ner i en kruka så nu har den nytt liv.
Hur de ska ska så's/förodlas skiljer sig. Dina blå jordgubbar (som jag själv inte skulle stoppa i munnen) kan du nog göra på samma sätt som vanliga gubbar men använd turkos jord...

Bonzaiträd har jag också haft, ganska kul, men jag drabbades av myror en sommar och fick slänga skiten så bor du i hus, håll ett öga.

Sen angående lampa har vi några olika också, har för mig att mängden "rött" ljus ger mer växtkraft och mer blått för övervintring.
Något man bör tänka på som vi brukar misslyckas med är vintern, man bör hålla balans på mängd ljus, vatten och värme och ingen extra näring (som jag minns det från när jag var i farten).
Väldigt lätt att få smala pinnar i krukorna annars.

Kanske gav något litet tips i alla fall.

Hahaha låter som du har en hel djungel hemma Magnus Vi bor alltså i samma lilla stad, du gillar både datorer och växter, ja världen är allt en liten plats på jorden.

Har för mig att jag gav ett försök med en apelsinkärna en gång i tiden, gick inge vidare. Kan de få rötter om man lägger de i ett glas med vatten? Vet att vissa växter (kvistar) får rötter genom att ligga i ett glas med vatten.

Du skulle alltså inte smaka jordgubbarna? Nog för att man är lite skraj, men nyfikenheten överväger. Tänker mig så här, det är trotsallt ett litet frö, som sedan blir en planta och jordgubbe, hur farligt kan det va?

Vad säger du om de andra växterna då? Beställt ett gäng apelsinträd från Kina också

Permalänk

Hehe ja, men världen är större än lilla Katrineholm
Citrusträden har faktiskt jag drivit upp, jag sköljde av kärnorna och lät torka några dagar sen ner i jorden.
Sa även åt frugan att sluta hänga avokadon i vatten pålade med tandpetare.
Funkade direkt. Det enda jag vet som vi odlat i vatten är krasse. Det är förövrigt lätt att lyckas med o jäkligt gott på en macka. Kommer på några dagar känns det som.

En liten riktlinje som funkar skapligt är att en kärna/frö ska ner lika djupt i jorden som diametern på fröet eller kärnan.
Avokadon hade vi nog i fuktig jord och stack upp lite så det finns ju undantag.
Något mer jag har lärt mig är att man inte ska krångla för mycket.
Naturen är bra stark, t.o.m helt uttorkade växter kan få liv igen om man bara sköter vattningen.
Vattnar man sen för mkt brukar det visa sig på bladen, de kan gulna så de ser ut att ha fått för lite sol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Hehe ja, men världen är större än lilla Katrineholm
Citrusträden har faktiskt jag drivit upp, jag sköljde av kärnorna och lät torka några dagar sen ner i jorden.
Sa även åt frugan att sluta hänga avokadon i vatten pålade med tandpetare.
Funkade direkt. Det enda jag vet som vi odlat i vatten är krasse. Det är förövrigt lätt att lyckas med o jäkligt gott på en macka. Kommer på några dagar känns det som.

En liten riktlinje som funkar skapligt är att en kärna/frö ska ner lika djupt i jorden som diametern på fröet eller kärnan.
Avokadon hade vi nog i fuktig jord och stack upp lite så det finns ju undantag.
Något mer jag har lärt mig är att man inte ska krångla för mycket.
Naturen är bra stark, t.o.m helt uttorkade växter kan få liv igen om man bara sköter vattningen.
Vattnar man sen för mkt brukar det visa sig på bladen, de kan gulna så de ser ut att ha fått för lite sol.

Känner en person i Norrköping som lyckats driva upp helt otroligt ståtliga advokadoväxter.

Testade genom att påla kärnan med tandpetare och häng över vatten. Men fick aldrig något resultat.

Tackar så jätte mycket för tipsen!!

Lyckades ta ihjäl på min 2 år gamla blomma, vet ej namnet, en sån där djungelväxt. Glömde den utomhus under natten i somras när det var kallt samt struntade i vatten. Stjälk och blad vissnade. Men sen så fick den vatten, efter 4 månader så är den stor och fin igen, otroligt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eucalyptus:

Hahaha låter som du har en hel djungel hemma Magnus Vi bor alltså i samma lilla stad, du gillar både datorer och växter, ja världen är allt en liten plats på jorden.

Har för mig att jag gav ett försök med en apelsinkärna en gång i tiden, gick inge vidare. Kan de få rötter om man lägger de i ett glas med vatten? Vet att vissa växter (kvistar) får rötter genom att ligga i ett glas med vatten.

Jag har ett par växter som räddats genom att en del av växten lagts i vatten för att få rötter och sedan planterats om. Är väl även så man gör när man tar skott för att få fler växter från samma grundväxt vad jag förstått.

Lite på samma område, antar jag, är ympning där man planterar in växter i en annan växt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ympning
Personligen är jag rätt nyfiken på om någon här provat eller håller på med detta. Rätt fascinerande vad som är möjligt faktiskt.

Nu har jag inte direkt några gröna fingrar själv tyvärr. Lite sugen på att köpa villa (lättare än att få tag i lägenhet där jag bor, kan även vara billigare) och isåfall blir det nog att gå all in med rubbet. Jag är uppväxt i villa med en hel del odlingsmark så nog suktar man efter något eget. Ett växthus hade varit riktigt kul med, även om jag troligen bor lite för långt norr ut. Min morbror har vindruvor i sitt växthus på samma ort så är väl frågan om. Dyrt lär det dock bli när vintern anländer hehe.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Känner en person i Norrköping som lyckats driva upp helt otroligt ståtliga advokadoväxter.

Testade genom att påla kärnan med tandpetare och häng över vatten. Men fick aldrig något resultat.

Tackar så jätte mycket för tipsen!!

Lyckades ta ihjäl på min 2 år gamla blomma, vet ej namnet, en sån där djungelväxt. Glömde den utomhus under natten i somras när det var kallt samt struntade i vatten. Stjälk och blad vissnade. Men sen så fick den vatten, efter 4 månader så är den stor och fin igen, otroligt!

Hehe ja du ser, då har du redan upplevt det
Bara kör på nu då, glöm inte bort att Julia gård finns om du vill ha inspiration, växter eller hjälp.
Impecta ligger granne också, tror de ska börja sälja/lämna ut direkt där eller om de kör webbshop, expanderar gör de i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

@Njov Jork det var inga dåliga växter du hade där

Är främst förtjust i kaktusarna, kom på att det är de fröerna jag glömt beställa, ska genast göras

Hur lång tid tog det att få fram den? (den med de fina käftarna )

Jag har tålamod som en femåring, så detta projekt blir väldigt intressant hahahaha

Tänkte bygga mig något fint ställ med fat i glas och sen något schysst system för belysning.

Sorry Njov Jork, men du är erfaren, nu får du allt berätta ALLT! Hur gör du med fröerna? Hur fungerar 6W lampan?

Tack så mycket- är lite stolt över dem själv!

Den med de fina käftarna är inte en kaktus utan en så kallad 'Venus flugfälla'. Den har jag faktiskt köpt på IKEA, eftersom att jag helt enkelt inte kunde motstå den!

Kaktusfröerna såddes som sagt i små baljor. Med kanske 70% jord och 30% sand/vermikulit för att få det luftigt och fint. Jag fyllde baljan, spred ut de mycket små fröerna och plattade sedan till lätt. Vattningen sker som sagt underifrån, det är viktigt att jorden är lätt fuktig, men det får inte bli så mycket vatten att de känsliga rötterna ruttnar. Undvik att plantera precis i kanten av baljan- där torkar det ut snabbare och då blir det svårt att hålla jämn fuktighet över baljan.

Belysning är jag inget proffs på, så det är möjligt att jag har gjort fel. Men inget av mina fröer har grott sedan september trots växtbelysning; därför är mitt förslag att så dem på våren.

Den lilla 6w-lampan är helt enkelt vad det låter som- en växtlampa med 6w effekt. Jag har satt den i ett helt vanligt golvlampsstativ och riktat mot kaktusarna.

Good luck!

Permalänk
Avstängd

Trädgårds-Bertil

Permalänk

Håller på med akvarium och där odlar man lite växter.

Karet är väldigt vildvuxet bara så ni vet!

2016-12-04_01-15-19 by Jesper Larsson, on Flickr

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bonsaiträd är något jag varit intresserad av i många år, men de kräver tålamod och det är inget jag har när det gäller krukväxter. Det är inte bara att sätta ett frö och låta det växa, utan det är mycket skötsel och tuktning av trädet..
Alltså inget för en med en 5-årings tålamod..

http://www.bonsaisallskapet.se/bonsaiskolan/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kör ett svenskt bonsai annars, gräv upp en liten ek och ta med in, sätt i en kruka och du har ett bonsai för de närmaste 1000 åren.
Eller varför inte en mini-björk, fantasin sätter gränsen.

Permalänk
Medlem

Jag har under flera år odlat chili med halvbra resultat.
Köpte dock inför årets säsong en billig 3W växtlampa på ebay och fick bästa skörden på flera år. Även sådden av tomater gav fin skörd.

Snart dags att börja så inför sommaren igen, med växtlampa så har man ju möjligheten att man kan börja lite tidigare är om man förlitar sig på solljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Kör ett svenskt bonsai annars, gräv upp en liten ek och ta med in, sätt i en kruka och du har ett bonsai för de närmaste 1000 åren.
Eller varför inte en mini-björk, fantasin sätter gränsen.

Men de blir väl stora till slut??

Dock alltid velat ha en TALL eller riktigt tjock maffig gran, typ kungsgran, inomhus, vore riktigt häftigt!

Permalänk

Grejen med bonsai är ju att du ska beskära och styra trädet.
Och en ek är ju inte den snabbaste busfrön i plantskolan. Är känd för att växa i 300 år, leva i 300år och dö i 300år.
Så det kan ju bli ett fint släktträd i många herrans generationer...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

Men de blir väl stora till slut??

Dock alltid velat ha en till eller riktigt tjock maffig gran, typ kungsgran, inomhus, vore riktigt häftigt!

Efter 500år blir de väl 1m höga om man håller koll på de

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Just fan, tänkte inte på det.
Ja det var en dålig idé, ber om ursäkt och tar tillbaka:P

Permalänk

Jag har odlat en del chili men tröttnat lite på grund av problem med ohyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Grejen med bonsai är ju att du ska beskära och styra trädet.
Och en ek är ju inte den snabbaste busfrön i plantskolan. Är känd för att växa i 300 år, leva i 300år och dö i 300år.
Så det kan ju bli ett fint släktträd i många herrans generationer...

Skrivet av Fisken1986:

Efter 500år blir de väl 1m höga om man håller koll på de

Skrivet av 900-Mange:

Just fan, tänkte inte på det.
Ja det var en dålig idé, ber om ursäkt och tar tillbaka:P

Jag får väl ta o testa Går ju att beställa fröer. Så frågan är, frö eller gå ut i skogen och rycka en liiiiten planta.

Fan en EK vore ju rätt häftigt! Bra idé!

Permalänk
Medlem

Har bara odlat lite chili och tomatillo, nästa år ska jag nog skicka efter en sån där LED-lampa för att få bättre skörd.

Har blivit sugen på att testa nano aquascaping, skapa en liten värld i ett akvarium...och ha i små färgglada räkor.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en planta på tradera. Den hette plectranthus ernstii.
Ska tydligen vara ganska lättskött och ha egenskaper som ett bonsaiträd.
Ville börja med någonting enkelt sen får man se.
Än så länge lever den och man behöver bara vattna den varannan vecka nu på
vintern.
Så om du vill ha något lättskött rekommenderar jag den.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Jag köpte en planta på tradera. Den hette plectranthus ernstii.
Ska tydligen vara ganska lättskött och ha egenskaper som ett bonsaiträd.
Ville börja med någonting enkelt sen får man se.
Än så länge lever den och man behöver bara vattna den varannan vecka nu på
vintern.
Så om du vill ha något lättskött rekommenderar jag den.

Har du några bilder?

Ser häftigt ut på google!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Jag får väl ta o testa Går ju att beställa fröer. Så frågan är, frö eller gå ut i skogen och rycka en liiiiten planta.

Fan en EK vore ju rätt häftigt! Bra idé!

Plantera inte bonsai från frö. Det tar så lång tid att ni kommer att lessna. Ta en skaplig planta ute/köp en och börja beskär och forma.
Bonsai är i de flesta fall inga inomhusväxter.
Ek är tvärtemot vad någon säger rätt snabbväxande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Plantera inte bonsai från frö. Det tar så lång tid att ni kommer att lessna. Ta en skaplig planta ute/köp en och börja beskär och forma.
Bonsai är i de flesta fall inga inomhusväxter.
Ek är tvärtemot vad någon säger rätt snabbväxande.

Hur menar du beskära och forma? Vet ju att man klipper äppelträd, men

Lust att gå ut o hämta något, men lär ju bli 1 meter högt på nolltid, ska man bara klippa av den på hälften då? Dör den väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Har du några bilder?

Ser häftigt ut på google!

Den är så liten än men den ska tydligen växa ganska fort också.
Man kunde toppa den här plantan då växer det ut nya blad där man
toppade den.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Köpte en tomatplanta i somras. Dock var jag så dålig på att sköta den att jag byggde ett program som övervakade fuktigheten i jorden med min Raspberry Pi. Det funkade bra, men jag fick ändå inte många tomater. Ska göra ett nytt försök nästa år.