Permalänk
Inaktiv

EDIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Vaaa, tar de så lång tid verkligen? Mina är ju cirka 1 år gamla nu, inte alls stora men hela tiden trott att det är fel på plantorna......
Betalade cirka 100-120kr för mina frön direkt från Kalifornien. Upptäckt nu likadana eller liknande frön går under namnet Mammutträd i Sverige och går att få väldigt billigt Vet inte om det finns olika varianter av dessa.

250W? Damn! På vilket avstånd har du lampan? Bränner du bladen?
Mina små 40wattare tycks bränna en del. Det är vad jag tror iaf! Vissa blad/barr blir gula och flera av barren blir gula i ändarna, men det är inte av värme, kan det va av våglängderna?

Impecta har ju minst sagt MASSOR av frön, men ganska dyra faktiskt. Så googlade runt och hittade sidana jalapeno.nu med väldigt bra priser och skojigt utbud. Beställde igår eftermiddag och fick leverans idag.
Redan stoppat allt i jorden Fick även en jordnöt som bonus hahah blev superglad, för verkar va ett skojigt frö! Tydligen 3 frön i en jordnöt när man river skalet. Fick även bra mycket fler frön än utlovat av vissa sorter som ni kan se på bilden, bra att ha som backup!

https://i.imgur.com/hHoxBHL.jpg?1

Gjorde ett felaktigt antagande att jätteträd tar tid på sig..men visar sig vara ett relativt snabbväxande barrträd.

Har hönsnät runt lampan i flera lager, annars skulle de bli brända. Kör lite liknande de färdiga setupper Monoleg länkade till (fast inget kolfilter, chiliplantorna luktar inget speciellt, de jag har), tält för att katterna är hopplösa på växter och en hps lär man ha dedikerat rum till annars och det har inte min lilla lgh.

Skoj, beställde aji pineapple från dom nyligen och fick också en jordnöt

Xerbee: Ser bra ut! Har du dom utomhus sedan?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

EDIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

@eucalyptus Hur gick det med dina blå jordgubbar? Blev det några smurfgubbar?

Haha ja du :/

Plantorna växte som ogräs, satte en 25 st i en kruka utomhus där de fick va hela sommaren.
Kom en handfull av bär.... I form av röda små smultron lol

Blev inga blåa smurfar, kanske Kina skickade fel frön?? #stillbelieve

Permalänk
Inaktiv

@monoleg: Hm...kanske en bra idé ja, för mig är det så självklart så tänker inte alltid på det. Sitter bakom router, men dock. Får hålla mig till good 'ol Flashback. Du får gärna ta bort din citering också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Haha ja du :/

Plantorna växte som ogräs, satte en 25 st i en kruka utomhus där de fick va hela sommaren.
Kom en handfull av bär.... I form av röda små smultron lol

Blev inga blåa smurfar, kanske Kina skickade fel frön?? #stillbelieve

Attans då, kanske bara var ljussättningen som fick dem att se blåa ut istället för röda på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

@monoleg: Hm...kanske en bra idé ja, för mig är det så självklart så tänker inte alltid på det. Sitter bakom router, men dock. Får hålla mig till good 'ol Flashback. Du får gärna ta bort din citering också.

done

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Riktigt schyssta plantor! Snabb googlande så är det chili alltså

Jag ser folie och en garderob hahaha du får gärna dela med dig mer av din setup

Japp det är chili, glömde skriva det i all hast. Folien har nog ingen effekt alls, slängde upp lite som ett experiment bara. Min setup är väldigt enkel, 40w led-slinga under ett hyllplan. Sitter och kollar på om jag skulle införskaffa ett riktigt odlingstält och bygga bättre belysning. Än så länge klarar de sig med det ljuset jag har men om det inte blir varmare ute snart kommer jag behöva mer ljus.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Xerbee: Ser bra ut! Har du dom utomhus sedan?

Tanken är att plantera ut i odlingssäckar som kan stå ute när det börjar bli varmare men som man också kan lyfta in om det finns risk att det blir en kall natt.

Passar också på att lyfta fram två sköna youtube-kanaler.
Khan Starr - Chiliodlingar
Jeb - Hydro

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om Jalapeno.nu. Har beställt och hoppas på leverans efter helgen;
Carolina Reaper
Habanero Lemon
Bolivian Rainbow
Djungelgurka - Mexikansk Musmelon
Vitlöksgräslök
Tomatillo
Pepparmynta

Blir nog en hel del Mynta till sommaren

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Minns ni när jag skrev om mina nyinköpta fröer från Jalapeno.nu för 2 dagar sen??

Fick en jordnöt (3 fröer tot) gratis med min order, och stoppade givetvis genast fröerna i jorden superexalterad då jordnöten aldrig legat i mitt intresse förens nu.

Enligt denna sida http://www.gardochvilla.se/odla-jordnotter-fran-karnorna
Så tar det 2-3 veckor innan jordnöten börjar gro.

För mig tog det 2 dagar!!!!!! Kan ni fatta!?? 2 dagar Upptäckte av en slump nu att den börjat gro och försöka trycka ovan jord. Helt makalöst.

De andra fröerna jag köpte + lite till lade jag i plastpåsar mellan blött hushållspapper så får se vad som händer med de

**Shiiit, låter som värsta supersponsrade inlägget hahhaha jävla bloggare!! Men nee, är bara väldigt glad av att något gror

Permalänk
Medlem

Blev lite utökning idag, en tomat från blomsterlandet.
https://imgur.com/0x7uk6c

Samt ett nytt experiment med en större kratky. Är en Aji Lemon chili som inte mått så bra, så istället för att plantera om den i jord tänkte jag testa med lecakulor.
https://imgur.com/TkUwzZa

Köpte även lite fröer av mangold och "wasabisallad" (tror det är typ ruccola) som ska odlas i en DWC när jag får tag i lite mer ljus.

Permalänk
Medlem

Mitt mål i sommar är att jag ska lära mig göra egen bea, och till detta behövs färsk dragon. Så det tänkte jag att jag ska försöka odla i vår lilla lägenhet.

Permalänk
Medlem

Håller på att avvecklar min lilla inomhusodling just nu pga flytt inom kort. Men så fort man är på plats blir det att dra igång en odling eller tre igen.
Har under hösten och vintern odlat körsbärstomater, diverse chilisorter, ängssyra, mizunakål, thaibasilika, basilika samt bärmålla. Har kvar fem basilika och två bärmålla, Bärmållan får jag donera till grannen eller någon annan som kan fortsätta driva upp dom, basilkan har börjat blomma så jag äntligen kan få frön.
Odlade i tält med en 60W (3500k) LED, 250W (Dual spectrum 6400K och 2100K) CFL och för uppdrivning av frön blev det två stycken 55W TCL (6700K och 2700K)

Skrivet av wranzzon:

Mitt mål i sommar är att jag ska lära mig göra egen bea, och till detta behövs färsk dragon. Så det tänkte jag att jag ska försöka odla i vår lilla lägenhet.

Ett tips för att göra en bearnaise enkelt är att baka hela ägg på 64 grader i 1 timme, kyl ner med isvatten och mixa ihop såsen med en kannmixer.

Visa signatur

Arch | Samsung S20 FE 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av rothen:

Håller på att avvecklar min lilla inomhusodling just nu pga flytt inom kort. Men så fort man är på plats blir det att dra igång en odling eller tre igen.
Har under hösten och vintern odlat körsbärstomater, diverse chilisorter, ängssyra, mizunakål, thaibasilika, basilika samt bärmålla. Har kvar fem basilika och två bärmålla, Bärmållan får jag donera till grannen eller någon annan som kan fortsätta driva upp dom, basilkan har börjat blomma så jag äntligen kan få frön.
Odlade i tält med en 60W (3500k) LED, 250W (Dual spectrum 6400K och 2100K) CFL och för uppdrivning av frön blev det två stycken 55W TCL (6700K och 2700K)

Ett tips för att göra en bearnaise enkelt är att baka hela ägg på 64 grader i 1 timme, kyl ner med isvatten och mixa ihop såsen med en kannmixer.

Hmm, spännande. Hur menar du att man ska baka ägg? Knappast I en ugn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Hmm, spännande. Hur menar du att man ska baka ägg? Knappast I en ugn?

Jo det går med ugn om den har vatten inkopplat, troligen mest restaurangugnar som har det.. Finns säkert någon "hemma" ugn som har det. Går annars med en enklare cirkulator, då sjuder man förvisso äggen i vatten som konstant håller 64 grader.

Visa signatur

Arch | Samsung S20 FE 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av rothen:

Håller på att avvecklar min lilla inomhusodling just nu pga flytt inom kort. Men så fort man är på plats blir det att dra igång en odling eller tre igen.
Har under hösten och vintern odlat körsbärstomater, diverse chilisorter, ängssyra, mizunakål, thaibasilika, basilika samt bärmålla. Har kvar fem basilika och två bärmålla, Bärmållan får jag donera till grannen eller någon annan som kan fortsätta driva upp dom, basilkan har börjat blomma så jag äntligen kan få frön.
Odlade i tält med en 60W (3500k) LED, 250W (Dual spectrum 6400K och 2100K) CFL och för uppdrivning av frön blev det två stycken 55W TCL (6700K och 2700K)

Ett tips för att göra en bearnaise enkelt är att baka hela ägg på 64 grader i 1 timme, kyl ner med isvatten och mixa ihop såsen med en kannmixer.

Har du eller någon tips på en riktigt god körsbärstomat? Sort eller butik?
Är ju lite sent nu att så tomat-frö, men sommaren kanske blir lång

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Planterat om lite idag o lekt lite. De fröerna som kom från Jalapeno.nu som jag lade i plastpåsar med hushållspapper och vatten grodde riktigt bra så nu sått de i krukor.

Jordnötterna fick sig en riktigt stor genomskinlig låda att växa i som jag kommer ha utomhus på dagarna då den tar så mycket plats tillsammans med djungelgurka.

Efter mitt Tristellarbygge som jag rev och skrotade blev det ju lite skrot kvar av. Så använder nu XSPC reservoarerna som stiliga krukor för mindre men ack så coola växter ^^ Exakt vad denna växt är vet jag inte, så återstår o se.

Permalänk
Medlem

Blev ett egenkonstruerat minidrivhus till förodlingen I år:

Sensor för att mäta temperatur och fuktighet, belysning och fläktar för att ventilera. Funderar på att dra upp en bygglogg men färdigställandet har fått en liten paus när det väl började användas och tiden försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Har du eller någon tips på en riktigt god körsbärstomat? Sort eller butik?
Är ju lite sent nu att så tomat-frö, men sommaren kanske blir lång

Jag brukar beställa min frön från impecta.se snabba leveranser och de har ett bra utbud. Jag odlade senast Sweet 'n Neat Lemon Sherbert samt Lizzano båda finns på impecta.. Finns massa andra roliga tomater att odla också. Jag kommer både ha en utomhus och inomhusodling i sommar.. När man väl börjar blir det rätt lätt att det blir mer än vad man räknar med till en början..

Visa signatur

Arch | Samsung S20 FE 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av rothen:

Jag brukar beställa min frön från impecta.se snabba leveranser och de har ett bra utbud. Jag odlade senast Sweet 'n Neat Lemon Sherbert samt Lizzano båda finns på impecta.. Finns massa andra roliga tomater att odla också. Jag kommer både ha en utomhus och inomhusodling i sommar.. När man väl börjar blir det rätt lätt att det blir mer än vad man räknar med till en början..

Tack. En tomat som heter Sherbet är ju svår att motstå
Ska slakta ett par färska Romantica-tomater ikväll och sätta kärnor i jorden. Får se vad det blir med dem...
Lägger till impecta till mina bokmärken för framtida inköp.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Tack. En tomat som heter Sherbet är ju svår att motstå
Ska slakta ett par färska Romantica-tomater ikväll och sätta kärnor i jorden. Får se vad det blir med dem...
Lägger till impecta till mina bokmärken för framtida inköp.

Inga problem, så var precis min tanke när jag köpte de fröna..
Romantica tomater är väldigt goda, helt magiska att grilla eller semi torka med olivolja, timjan, salt och peppar

Visa signatur

Arch | Samsung S20 FE 5G

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Hallå där folk,

Det här kan låta heltokigt beroende på vem man talar med.

Hälften av er tror säkert att ni var inne på Flashback när ni läste trådtiteln och gissade på att TS håller på med något fuffens under golvplankorna.

Det är så att jag blivit väldigt förtjust i växter. Ja, jag vet inte varför

Kollat mycket på Ebay där man kan finna både det ena o det andra, så har beställt ett tiotal olika fröer, på de halvsuddiga bilderna så finns det blåa träd och allt möjligt. Trodde inte mina ögon först, men sen så tänkte jag att Asiaterna kanske är duktiga på att genmodifiera

Iaf, så nu tänkte jag börja odla lite inomhus Menar givetvis inte den traditionella krukväxten utan mer roliga grejer

Finns något som heter Japanese Bonsai tree. Vad det är har jag ingen aning om. Men det ser ut att vara riktiga, maffiga träd fast i miniatyr format, i krukväxt format.

Sen drogs jag baklänges, de säljer alltså BLÅA jordgubbar. Vad i allsin dar. Det finns jordgubbar i varje färg och även små träd i olika färg, bl.a blått...

Så förhoppningsvis efter jul har jag fått fröerna.

Nu till min diskussionsfråga med er. Är det någon som hört/sett liknande tidigare? Är det någon här som "odlar" inne?

Har även beställt 2st 24W Hydroponic Grow light. Är alltså en lampa med 200 LED dioder i blått och rött som man har på 16h timmar om dygnet för att det ska växa fortare. Är det någon som använder liknande? Liknar det man sett på film, som de använder i källare för att odla marijuana, vilket inte är det vi sysslar med här. Det får ni göra på Flashback!

Några tips på vad man ska odla i? Och hur man gör med fröerna? Ska man dränka de i ett vattenglas ett dygn innan plantering, eller hur gör man?

Om ni har någon gömma, posta bilder

Du vet inte vad Bonsai är japaner/kineser var rätt förtjusta i dessa förr (klippa och klippa dessa till olika former). Finns hel del i dag med, men är inte samma tradition idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Hallå där folk,

Det här kan låta heltokigt beroende på vem man talar med.

Hälften av er tror säkert att ni var inne på Flashback när ni läste trådtiteln och gissade på att TS håller på med något fuffens under golvplankorna.

Det är så att jag blivit väldigt förtjust i växter. Ja, jag vet inte varför

Kollat mycket på Ebay där man kan finna både det ena o det andra, så har beställt ett tiotal olika fröer, på de halvsuddiga bilderna så finns det blåa träd och allt möjligt. Trodde inte mina ögon först, men sen så tänkte jag att Asiaterna kanske är duktiga på att genmodifiera

Iaf, så nu tänkte jag börja odla lite inomhus Menar givetvis inte den traditionella krukväxten utan mer roliga grejer

Finns något som heter Japanese Bonsai tree. Vad det är har jag ingen aning om. Men det ser ut att vara riktiga, maffiga träd fast i miniatyr format, i krukväxt format.

Sen drogs jag baklänges, de säljer alltså BLÅA jordgubbar. Vad i allsin dar. Det finns jordgubbar i varje färg och även små träd i olika färg, bl.a blått...

Så förhoppningsvis efter jul har jag fått fröerna.

Nu till min diskussionsfråga med er. Är det någon som hört/sett liknande tidigare? Är det någon här som "odlar" inne?

Har även beställt 2st 24W Hydroponic Grow light. Är alltså en lampa med 200 LED dioder i blått och rött som man har på 16h timmar om dygnet för att det ska växa fortare. Är det någon som använder liknande? Liknar det man sett på film, som de använder i källare för att odla marijuana, vilket inte är det vi sysslar med här. Det får ni göra på Flashback!

Några tips på vad man ska odla i? Och hur man gör med fröerna? Ska man dränka de i ett vattenglas ett dygn innan plantering, eller hur gör man?

Om ni har någon gömma, posta bilder

Kanske lite småtråkigt eftersom det inte är så exotiskt, men köksfönstret är just nu fullt med groddar för basilika, oregano, timjan, salvia, vitlök och chili... Jag har snöat in lite på ätbar odling i köket...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Kanske lite småtråkigt eftersom det inte är så exotiskt, men köksfönstret är just nu fullt med groddar för basilika, oregano, timjan, salvia, vitlök och chili... Jag har snöat in lite på ätbar odling i köket...

Äsch då! Behöver inte va något eksotiskt. Kör på med lite bilder allt är roligt, roligare med en tråd med bilder än utan, inte sant?

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Äsch då! Behöver inte va något eksotiskt. Kör på med lite bilder allt är roligt, roligare med en tråd med bilder än utan, inte sant?

Blir nog bättre bilder om ett par veckor, men så här ser det ut just nu:

2 sorters basilika, vitlök som inte kommit upp ännu och timjan som inte velat ta sig riktigt efter omplanteringen...

2 sorters oregano (gräsmattorna) salvia och chili som väntar på att växa till sig till omplanteringsnivå.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Fem dygn, sen kom första Tomatillo-skottet
Ska bli Tomtatillo Salsa till sensommaren om jag nu får fart på några av mina chili-frön som än så länge inte visat sig ovan jord.

Även Vitlöksgräset och Mus-Melonen har tagit sig upp från frö till pyttelitet skott...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Slänger in lite bilder från höstens och vinterns odling, ingen speciell ordning på bilderna. Har dessvärre inte kvar original bilderna så det fick bli kopior av blanda kvalité och upplösning.

Thai basilika (Siam Queen) och basilika (Genovese)

Översikt i tältet, där stod basilika (genovese) samt chili (tabasco samt habanero hot lemon)

Chili (Tabasco)

Chili (Habanero Hot Lemon)

Basilika (genovese)

Basilika (genovese)

Visa signatur

Arch | Samsung S20 FE 5G

Permalänk
Medlem

Well kanske inte är "odling" i sig. Men någon som har tips på ett chiliträd?

Tänkte utöka i fönstret med ett chili träd med röda frukter på. Hur tar man hand om ett sådant? Måste man "skörda" frukterna? Eller kan dem hänga där och ser snygga ut?

Tänkte ngt sånt här:

Dold text
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Well kanske inte är "odling" i sig. Men någon som har tips på ett chiliträd?

Tänkte utöka i fönstret med ett chili träd med röda frukter på. Hur tar man hand om ett sådant? Måste man "skörda" frukterna? Eller kan dem hänga där och ser snygga ut?

Tänkte ngt sånt här:

Jag skulle ta hand om det precis som vilken annan växt. Vatten, näring, mycket solljus alternativt odlingslampa, bra jord som väl dränerande. Sen är det bara att skörda frukterna när de är redo.
Chilifrukterna brukar lossna rätt lätt när de är redo att plockas. Sedan skulle jag toppa plantan för att få en mindre och mer buskigare variant och sen underhålla med att plocka bort löv som inte behövs, typ stora löv som tar väldigt mycket energi och näring så den får mer växtkraft till blommorna innan de blir chilifrukter.

Visa signatur

Arch | Samsung S20 FE 5G

Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera med lite bilder här tror jag. Får bli i helgen. 17 april odlade jag "några frön" och har idag halva köket fullt med lite gott och blandat Snart dags att ställa ut det mesta på altanen iofs. Blir också ett projekt för kommande långhelg.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |