"Datorn startades inte korrekt"

Permalänk
Medlem

"Datorn startades inte korrekt"

Tjenare, kom hem och ser min dator i detta läge, vid start så laddas windows 10 loggan med texten diagnosieras under och sedan kommer en det en ny sida där det står "Datorn startades inte korrekt och vid försök till reparation så misslyckas den och att återställa funkade tills typ 28% innan den säger att det misslyckades det med.

Tackar för alla svar!

Edit: vid googlande så hittar jag bara att man ska ominstallera windows, har dock inte vare sig usb eller cd med windows och vill gärna spara bilderna och dokumenten på datorn då de är värdefulla.

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet kan du ansluta datorns hårddisk till en annan dator och kopiera dina filer. Jag skyr själv windows 10 likt pesten så jag kan inte hjälpa dig med det.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Eller starta datorn från ett USB-minne (CD) med någon Linux-distribution och med hjälp av det kopiera viktiga filer.

Windows 10 går bra att hämta på Microsofts webbplats och där får man hjälp med att lägga det på ett USB-minne (eller DVD-skiva).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Eller starta datorn från ett USB-minne (CD) med någon Linux-distribution och med hjälp av det kopiera viktiga filer.

Windows 10 går bra att hämta på Microsofts webbplats och där får man hjälp med att lägga det på ett USB-minne (eller DVD-skiva).

Men kostar inte windows 10 nu? Nu har jag ubuntu på usb minne som jag bootade ifrån i datorn och allt ser bra ut. Dock har jag ej installerat det än, eftersom det ger mig alternativ där jag antingen raderar allt " erase disk and install ubuntu" eller "something else" där det är 4 olika partitioner. Jag vill ha windows 10 när allt är över, om det nu går. Vad är bästa sättet till att helt enkelt återställa hela datorn men ändå kunna behålla windows 10 därefter?

Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Kör in ytterligare en disk och kopiera dina privata filer, sedan så installerar du om datorn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kör in ytterligare en disk och kopiera dina privata filer, sedan så installerar du om datorn.

Men hur installerar jag om datorn, ursäktar för dålig datorförmåga, men så ska jag installera ubuntu? Kommer windows 10 vara kvar eller hur ska jag göra?

Edit: Så 1. installera ubuntu och därmed få datorn rensad. 2. sedan ladda ner windows 10 iso ner till usb från datorn som då kör ubuntu. 3. installera windows 10.

Finns det några problem med det?

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Du måste först kopiera ut dina privata filer till en annan disk. Däremot behöver du inte installera Linux utan kan direkt från en Live-USB ladda ner iso och skapa en DVD eller USB. Det enda du behöver är en skiva eller ytterligare en USB-sticka.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Men hur installerar jag om datorn, ursäktar för dålig datorförmåga, men så ska jag installera ubuntu? Kommer windows 10 vara kvar eller hur ska jag göra?

Edit: Så 1. installera ubuntu och därmed få datorn rensad. 2. sedan ladda ner windows 10 iso ner till usb från datorn som då kör ubuntu. 3. installera windows 10.

Finns det några problem med det?

Nej, inte installera Ubuntu. Du kan inifrån Ubuntu, utan att installera det, kopiera de filer som du vill ha kvar. Antingen till ett annat USB-minne eller till USB-minnet med Ubuntu på om de får plats.

Om du hade Windows 10 på datorn tidigare, och det var aktiverat, så är datorn godkänd för Windows 10 i fortsättningen.
http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Nej, inte installera Ubuntu. Du kan inifrån Ubuntu, utan att installera det, kopiera de filer som du vill ha kvar. Antingen till ett annat USB-minne eller till USB-minnet med Ubuntu på om de får plats.

Om du hade Windows 10 på datorn tidigare, och det var aktiverat, så är datorn godkänd för Windows 10 i fortsättningen.
http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ojdå, jag har redan installerat det, nu tänker jag ladda ner windows 10 och se hur det blir. Tack ska du ha ändå.

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ute i djupt vatten, hur installerar man windows 10? Vid googlande så ser det ut som om jag inte kan få w10 utan att betala igen (?).
Helvete vad dum jag är :/.

Finns det något att göra?

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Har du fått fram ett USB-minne eller DVD-skiva med hjälp av länken i mitt förra inlägg?
I så fall startar du datorn från det på samma sätt som du startade Ubuntu och följer de anvisningar som kommer upp.

Som jag skrev:
"Om du hade Windows 10 på datorn tidigare, och det var aktiverat, så är datorn godkänd för Windows 10 i fortsättningen."
Och det innebär att du inte behöver betala för Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Har du fått fram ett USB-minne eller DVD-skiva med hjälp av länken i mitt förra inlägg?
I så fall startar du datorn från det på samma sätt som du startade Ubuntu och följer de anvisningar som kommer upp.

Som jag skrev:
"Om du hade Windows 10 på datorn tidigare, och det var aktiverat, så är datorn godkänd för Windows 10 i fortsättningen."
Och det innebär att du inte behöver betala för Windows 10.

Jag har windows 10 iso på usb sticka. Dock så kommer inget upp när jag bootar upp datorn från usb. Hur ska jag gå tillväga?

Edit: dum som jag är så trodde jag att lägga in iso filen i usb var tillräckligt.. Bränner in det just nu och får se hur det går.

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Den vill inte boota upp från usb fastän jag har flashat windows iso och valt usb:n som boot device etc.. Vad gör jag fel nu då?

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att få USB-minnet rätt är att följa Microsofts anvisningar när man väljer "Använda verktyget för att skapa installationsmedia...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Enklaste sättet att få USB-minnet rätt är att följa Microsofts anvisningar när man väljer "Använda verktyget för att skapa installationsmedia...."

Jag gjorde det ifrån linux, därmed andra metoder, men jag har nu gjort det på kompisens windows dator och skapat ett medium på usb. När jag bootar så får jag windows installationsprogram, men vid frågan "vilken slags installation vill du utföra" så kommer jag inte längre då det står "datorn startades med windows installationsmedlet (usb). Ta ut det och starta om så att windows startar normalt. Sedan sätt in installationsmedlet (usb) igen och börja om uppgraderingen.."

Jag kan ju inte starta in till windows, annars skulle jag ju inte vara här..

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Väljer du "Anpassad" (eller vad nu den svenska översättningen av "Custom" är) som svar på den frågan?
http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Väljer du "Anpassad" (eller vad nu den svenska översättningen av "Custom" är) som svar på den frågan?
http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-...

Testat båda, första ger mig "kompabilitsrapport.. ta ut usb och starta om etc" och anpassad ger mig två partitioner. Länkar bild: http://imgur.com/a/28zS1
edit: vid boot så har jag uefi och vanlig att välja emellan när jag ska boota upp detta medium från usb. I imgur ser du uefi bilder, utan uefi så försvinner första stycket i texten om varför det inte går att installera windows just där. Ursäkta för virrvarret och tack för all hjälp hittills! Verkligen tacksam.

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Testat båda, första ger mig "kompabilitsrapport.. ta ut usb och starta om etc" och anpassad ger mig två partitioner. Länkar bild: http://imgur.com/a/28zS1
edit: vid boot så har jag uefi och vanlig att välja emellan när jag ska boota upp detta medium från usb. I imgur ser du uefi bilder, utan uefi så försvinner första stycket i texten om varför det inte går att installera windows just där. Ursäkta för virrvarret och tack för all hjälp hittills! Verkligen tacksam.

Klicka på ta bort (se första bilden) och klicka sedan på nästa, då skall Windows själv fördela hela disken till systemet. Eventuellt kan du behöva starta om emellan. Om inte det fungerar kan du prova GParted från Linux och där välja Enheter - > Skapa partitionstabell (4:e menyn, fösta valet) och skapa en ny partitionstabell. Välj helst en GPT.

Om inte gparted är tillgänglig så skriver du följande i en terminal

sudo apt-get install gparted

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Klicka på ta bort (se första bilden) och klicka sedan på nästa, då skall Windows själv fördela hela disken till systemet. Eventuellt kan du behöva starta om emellan. Om inte det fungerar kan du prova GParted från Linux och där välja Enheter - > Skapa partitionstabell (4:e menyn, fösta valet) och skapa en ny partitionstabell. Välj helst en GPT.

Om inte gparted är tillgänglig så skriver du följande i en terminal

sudo apt-get install gparted

Tackar! Det första fungerade utmärkt, äntligen. Tack igen för all hjälp.

Mvh
Daniel

Visa signatur

mvh D.