Muskampen 2025: Segraren korad!

Uppgradering av befintlig dator (CPU), budget runt 4K

Permalänk

Uppgradering av befintlig dator (CPU), budget runt 4K

Tjenare, är en spel nörd på ungefär 17år som tänkte investera i en ny processor. Har en budget på 4000kr och helst ska det vara Intel men vet ni nått bättre för pengarna tveka inte att säga till.
Är väldigt dålig på datorer i allmänhet så allt uppskattas.
Tänkte använda den till spel som csgo, DayZ och Arma3 men även ska den kunna streama och vara bra för redigering och liknande.

Allt uppskattas då man inte vet mycket så länka några bra förslag! Tack på förhand

Permalänk
Medlem

vad har du idag, om du ska köpa nytt så måste du förmodligen även köpa ett nytt moderkort samt RAM.

Permalänk
Medlem

Det du troligen vill ha är något i denna stilen
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236495-webhal...
som just kostar 4000

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta kanske det faktiskt kan vara lite ide. AMDs Ryzen är snart på väg ut och även om du inte vill köpa AMD så kan priserna sjunka en aning då.

Permalänk

@Denolg: idag har jag intel Pentium G3240, Asus B85M-G och ett HyperX Fury DDR3 1866MHz 8GB, är dålig på det här så måste man investera i ett nytt moderkort?

Permalänk

@Triton242: okej, kan övervägas då man har lite tid

Permalänk
Medlem

Uppgraderingskitten som Ferrat tipsade om kommer göra susen. Blir en modern plattform/dator

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk

Okunnig som man är måste man fråga om man måste byta moderkort vid processor byte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@EnklareBlirDetInte: Det är självklart man måste bytta om du nu har en äldre platform och är intresserad utav det nya processorerna.

Edit:

Såg vilka komponenter du har i dagsläget, ska du uppgradera till skylake/kaby lake behöver du nytt moderkort och ddr4 ram samt en kylare om du väljer att gå för en processor som går att överklocka. (K modell )

Permalänk
Skrivet av Dead poet society:

@EnklareBlirDetInte: Det är självklart man måste bytta om du nu har en äldre platform och är intresserad utav det nya processorerna.

Läste och det står att i7 och i5 funkar till moderkortet jag har nu men spelar det nån roll måste jag fortfarande byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnklareBlirDetInte:

Läste och det står att i7 och i5 funkar till moderkortet jag har nu men spelar det nån roll måste jag fortfarande byta?

Ja du måste byta då det moderkort du har är socket 1150 och det andra är socket 1151

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Inaktiv

@EnklareBlirDetInte: ja, om du ska ha det nya processorerna måste du byta, du skrev att du var intresserad utav streaming och redigering, då behöver du en i7, din budget på 4000 kronor räcker inte till.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Ja du måste byta då det moderkort du har är socket 1150 och det andra är socket 1151

https://www.komplett.se/product/817261/datorutrustning/proces...
Står att den här har socket 1150, funkar den med min då eller är det bara att skaffa allt och lägga in mer pengar? Ursäkta mig är väldigt dålig på datorer

Permalänk
Medlem

@EnklareBlirDetInte: Såg du uppgraderingskitet jag länka ovan? Det har Ny CPU, moderkort och RAM som funkar ihop och är bra, en i5 6600K 8GB RAM och ASUS moderkort, det kommer hålla dig utan problem och kitet kostar 4000 precis.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

@EnklareBlirDetInte: för redigering, gaming och streaming.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10028540/

Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Inaktiv

@Ferrat: för streaming och redigering rekommenderas en intel i7, det ingår inte iheller någon kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

@Ferrat: för streaming och redigering rekommenderas en intel i7, det ingår inte iheller någon kylning.

Det är nog att överdriva långt min vän. Ifall han har budget för det, visst, men nu har han inte större budget än för i5 och det räcker. Själv har man kodat snart 2000 filmer i After Effects med 4 trådar i5 processor och ska man ens ha nytta av 8 trådar krävs typ 32GB ram också vilket han definitivt inte har budget till. ~2100 kr över hans budget är långt över.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Inaktiv

@RPGWiZaRD: haha, ja en i5 duger säkert jämfört med det han har nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10028547/

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Eller så söker du en begagnad i7 till ditt moderkort, har du tur får du en billigt och kan behålla resterande prylar och öka på minne och liknande.
B85 är väl haswell så då duger gott och väl en 4790k eller någon icke-k-modell.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ställer samma fråga som Cenorida, vad har du för grafikkort? Känns ju som det är där det händer saker genom att uppgradera.

Permalänk
Medlem

@Dead poet society: Som nämnt ovan så budget, sedan för streaming så både AMD och nvidia (och third-party apps) har numera gpu lösningar som avlastar CPU, testade precis att streama Titanfall 2 (MP) i 1080p till Twitch och det var inga problem alls, förlora ~5FPS och CPU öka med typ ~30% load.
[1080p60 @10Mbit

För rendering ja, i7 är bättre men börjar man ignorera prislappen så finns det bättre än det med.
Stock cooler?

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Då du sitter med ett 1150-moderkort i nuläget så ska du köpa en ny eller begagnad i7 4790k och en ny kylare, att byta moderkort, ram och processor till ett i5 6600k paket är dumt då en i7 4790k kommer ge mer prestanda och har högre klockfrekvenser från fabrik samtidigt som det blir billigare att enbart uppgradera processorn.

Edit: skillnaden i prestanda mellan i5/i7 4000- och 6000-serien är inte så stor, så om man inte planerar att överklocka så är en i7 4790k snabbare överlag mot en i5 6600k då i7an har hyperthreading och högre klockfrekvenser

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@EnklareBlirDetInte: Såg du uppgraderingskitet jag länka ovan? Det har Ny CPU, moderkort och RAM som funkar ihop och är bra, en i5 6600K 8GB RAM och ASUS moderkort, det kommer hålla dig utan problem och kitet kostar 4000 precis.

Tycker inte vi ska lura på honom en i5 när fyra av fem saker han nämnde är väldigt CPUkrävande, han kommer behöva dom extra trådarna från i7.

Han kommer, ju längre tiden går, att inse att han borde ha skaffat en i7 när han har svårt att kräma ur ordentliga fps i DayZ/Arma 3 under tiden han streamar. Speciellt om han får för sig i framtiden att skaffa en 144hz skärm och fortfarande vill streama dessa CPUkrävande spel.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I

Permalänk

Tjenare, är en spel nörd på ungefär 17år som tänkte investera i en ny processor. Har en budget på 4000kr och helst ska det vara Intel men vet ni nått bättre för pengarna tveka inte att säga till.
Är väldigt dålig på datorer i allmänhet så allt uppskattas.
Tänkte använda den till spel som csgo, DayZ och Arma3 men även ska den kunna streama och vara bra för redigering och liknande.

Allt uppskattas då man inte vet mycket så länka några bra förslag! Tack på förhand

Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Är det ingen panik så skulle jag vänta in Ryzen om några veckor. Det lär blir prisjusteringar då....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBeaverPatrol:

Tycker inte vi ska lura på honom en i5 när fyra av fem saker han nämnde är väldigt CPUkrävande, han kommer behöva dom extra trådarna från i7.

Han kommer, ju längre tiden går, att inse att han borde ha skaffat en i7 när han har svårt att kräma ur ordentliga fps i DayZ/Arma 3 under tiden han streamar. Speciellt om han får för sig i framtiden att skaffa en 144hz skärm och fortfarande vill streama dessa CPUkrävande spel.

4 av 5?
1. Helst intel; Check
2. Budget 4000; Check
3. Spel; csgo/DayZ/Arma3; Check
4. Streaming; Som jag sagt innan, numera används GPU för encodingen inte CPU vid streaming (mycket mer effektivt), testade precis Arma 3 (som btw är betydligt bättre nu pga 64-bit, samt mer begränsad av serverside) varken GPU eller CPU maxar ut eller ens ändras märkbart, förlorar ~5FPS

Utan twitch streaming - ~65FPS med rätt höga settings

Med 1080p60@10Mbit via AMDs ReLive Twitch streaming ~60FPS

(Inga dropped frames eller annat enligt twitch, cpu load m.m. visas av Afterburner)
Check
Screens är breda pga 21:9 monitor för den som undrar.

5. Redigering; Ja en i7 är snabbare för encoding men även här så spelar GPU en mycket större roll idag då GPU är betydligt snabbare på att rendera film. så Check

Så hur är det att lura på honom en i5:a?
CPU blir allt mindre påverkande vid spel och redigering, så ser det verkligen inte som att någon lurar på någon en i5:a GPU tar allt större delen av load på alla saker som kräver tunga uträkningar då dessa är mycket mer anpassade till just detta.

Länka fel bild
Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad 4790k, borde funka utmärkt och du slipper byta moderkort och ram

Permalänk

Tack så mycket för dom olika alternativen har lite tid på mig så ska kolla runt lite mer men ska ta allt i tanke vid köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

4 av 5?
1. Helst intel; Check
2. Budget 4000; Check
3. Spel; csgo/DayZ/Arma3; Check
4. Streaming; Som jag sagt innan, numera används GPU för encodingen inte CPU vid streaming (mycket mer effektivt), testade precis Arma 3 (som btw är betydligt bättre nu pga 64-bit, samt mer begränsad av serverside) varken GPU eller CPU maxar ut eller ens ändras märkbart, förlorar ~5FPS

Utan twitch streaming - ~65FPS med rätt höga settings
https://s27.postimg.org/otn71fk5r/utan2.png

Med 1080p60@10Mbit via AMDs ReLive Twitch streaming ~60FPS
https://s29.postimg.org/3xs7zw3ir/medstream.png
(Inga dropped frames eller annat enligt twitch, cpu load m.m. visas av Afterburner)
Check
Screens är breda pga 21:9 monitor för den som undrar.

5. Redigering; Ja en i7 är snabbare för encoding men även här så spelar GPU en mycket större roll idag då GPU är betydligt snabbare på att rendera film. så Check
https://youtu.be/g7cQK8jFPzo?t=3m54s

Så hur är det att lura på honom en i5:a?
CPU blir allt mindre påverkande vid spel och redigering, så ser det verkligen inte som att någon lurar på någon en i5:a GPU tar allt större delen av load på alla saker som kräver tunga uträkningar då dessa är mycket mer anpassade till just detta.

Det jag menade var:

1. DayZ (CPUkrävande)
2. Arma 3 (CPUkrävande)
3. Videoredigering (CPUkrävande)
4. Streama (CPUkrävande - återkommer till detta)
5. CSGO (inte så CPUkrävande)

4 av 5? Fyra av fem.

Jag antar att den här killen inte är särskilt avvikande på något plan, han vill mest troligen kunna använda OBS som den stora majoriteten och streama på Twitch, inte använda något luffarprogram som Shadowplay eller GVR som är begränsade till vad som följer med programvaran och som saknar ordentlig plugin support om han vill ha follower alerts och sådant i framtiden. Detta ÄR CPUkrävande. Försök inte lura på honom heller att Nvenc encoding skulle vara någonting för honom, visst han får bättre performance men hans stream kommer se ut som en amatörversion av Minecraft kvalitetsmässigt.

Detta tillsammans med hans vilja att kunna spela/streama spel där du har en fördel om du har 144hz skärm så finns det ingen anledning att ens överväga i5 för hans del. Det är betydligt mer framtidssäkert för honom att spara två studiebidrag, vänta till nästa år när Kaby Lake och Ryzen kommer ut och se vad som händer med priserna. Dessutom tjänar han på att direkt skaffa 16gb ram, inte 8gb som du föreslog i det där i5 paketet. Jag känner igen mig i den här killens situation, för några år sedan sökte jag hjälp för ungefär samma sak, alla sa att i5 räcker gott och väl, folk svor på att jag aldrig skulle ha behov av eller tjäna på i7 om jag inte skulle arbeta med tung videoredigering enbart.

Idag ångrar jag mig.

Edit: @EnklareBlirDetInte:

Håll ögonen på uppgraderingspaket som innehåller:

i7 6700k
i7 7700k (Kommer tidigt nästa år)

Dessa bör ligga ungefär 2000 kronor över din nuvarande budget i januari, vilket är en väl värd investering, enligt mig. Ha också ett öga på AMD's nya Ryzen som också kommer tidigt nästa år och se hur väl mottagen den blir.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I