Permalänk
Medlem

PCI-e socket dog och problem uppstod.

Startade datorn i fredags och fick ingen bild på skärmarna. Testade med att ta ut och sätta tillbaka det i PCI-e socketen samt in och ut med kablar. Testade sedan med att sätta in DVI uttaget direkt i moderkortet och då fick jag bild. Tog bort grafikdrivrutiner från datorn och testade med skärmen inkopplad i grafikkortet men med ingen lycka. Till slut testade jag att flytta ner andra PCI-e socketen. Och då fungerade det MEN nu började det uppstå problem. Jag får konstiga laggs, som hela datorn drabbas av. Om jag t.ex. pratar i discord hackar folks röster som bara den samtidigt som muspekaren går i 2 fps när jag drar den. Använde även dual monitors och om jag har muspekaren på ena skärmen laggar den andra extremt. Kör nu med en skärm med problemet uppstår fortfarande men inte lika tydligt. Overall prestanda på datorn har sänkts, klarar inte av samma grafikinställningar på spel som innan utan laggsen och med dessa så blir det väldigt drygt att spela med. Märkt att en svchost.exe process spikar upp till 1,5Mkbit av processoranvändningen ibland som kan vara en anledning?

Detta lagg händer även när jag kopplade in skärmen direkt till moderkortet så skulle gissa på att man kan bortsluta grafikkortet som ett problem.

Då minnes användning ligger högt hela tiden har jag testat att bara köra med ett av de två RAM-minnen för att se om det är något fel på dom men med liknande resultat från de båda är chansen för det väldigt låg.

Jag har nyligen köpt en SSD som jag installerat Windows 7 på, fungerade en vecka tills detta hände. Testat att koppla ur den och köra på gamla hårddisken med samma besvär.

Mina CPU-temperaturer verkar ligga rätt högt så har tänkt att ta bort CPU-fläkten och rengöra den samt förnya kylpastan imorgon.

Operativsystem: Microsoft Windows 7(6.1) Professional 64-bit
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P8H67-V
Minne: 2x 4 GB Kingston 1 600 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 7950
Hårddisk: Samsung SSD 750 EVO 500GB ATA Device, ST200DM001-1CH165 ATA Device
Nätaggregat: XFX PRO 750W
Övrig kylning: Stor fläkt fram och bak på chassit (Fractal Design R5?)
Övriga komponenter: Optiarc DVD RW AD-7280S
Temperaturer: 80C processor med full belastning, runt 50C utan belastning.

Uppskattar all hjälp, tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasarn:

Startade datorn i fredags och fick ingen bild på skärmarna. Testade med att ta ut och sätta tillbaka det i PCI-e socketen samt in och ut med kablar. Testade sedan med att sätta in DVI uttaget direkt i moderkortet och då fick jag bild. Tog bort grafikdrivrutiner från datorn och testade med skärmen inkopplad i grafikkortet men med ingen lycka. Till slut testade jag att flytta ner andra PCI-e socketen. Och då fungerade det MEN nu började det uppstå problem. Jag får konstiga laggs, som hela datorn drabbas av. Om jag t.ex. pratar i discord hackar folks röster som bara den samtidigt som muspekaren går i 2 fps när jag drar den. Använde även dual monitors och om jag har muspekaren på ena skärmen laggar den andra extremt. Kör nu med en skärm med problemet uppstår fortfarande men inte lika tydligt. Overall prestanda på datorn har sänkts, klarar inte av samma grafikinställningar på spel som innan utan laggsen och med dessa så blir det väldigt drygt att spela med. Märkt att en svchost.exe process spikar upp till 1,5Mkbit av processoranvändningen ibland som kan vara en anledning?

Detta lagg händer även när jag kopplade in skärmen direkt till moderkortet så skulle gissa på att man kan bortsluta grafikkortet som ett problem.

Då minnes användning ligger högt hela tiden har jag testat att bara köra med ett av de två RAM-minnen för att se om det är något fel på dom men med liknande resultat från de båda är chansen för det väldigt låg.

Jag har nyligen köpt en SSD som jag installerat Windows 7 på, fungerade en vecka tills detta hände. Testat att koppla ur den och köra på gamla hårddisken med samma besvär.

Mina CPU-temperaturer verkar ligga rätt högt så har tänkt att ta bort CPU-fläkten och rengöra den samt förnya kylpastan imorgon.

Operativsystem: Microsoft Windows 7(6.1) Professional 64-bit
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P8H67-V
Minne: 2x 4 GB Kingston 1 600 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 7950
Hårddisk: Samsung SSD 750 EVO 500GB ATA Device, ST200DM001-1CH165 ATA Device
Nätaggregat: XFX PRO 750W
Övrig kylning: Stor fläkt fram och bak på chassit (Fractal Design R5?)
Övriga komponenter: Optiarc DVD RW AD-7280S
Temperaturer: 80C processor med full belastning, runt 50C utan belastning.

Uppskattar all hjälp, tack i förhand!

80C CPU vid full belastning med Intel Standard kylare är helt OK. PCI-E 2, jobbar bara i x4 läge, men du borde inte ha sådan lagg för det. Har du samma problem utan grafikkortet i? Vad händer om du går in i BIOS och stänger av den integrerade GPU'n?

Har du provat att nollställa BIOS helt?

Låter som om Nordbryggan spökar, vilken är integrerad på CPU'n.

Skulle prova följande:

1. Koppla ur PCI-E kortet

2. Full nollning av BIOS

3. Ladda default värdena.

Om det funkar nu prova att stoppa i PCI-E kortet igen, se om du får samma problem.

svchost.exe ligger alltid högt, det är en kollektor för som samlar upp alla körande tjänster och aktiva dll filer. Har du kört en ordentlig Viruskoll?

Mycket frågor.

Visa signatur

"Always pass on what you have learned."
- Yoda

Permalänk
Medlem

@MrGeeBee: Nu har jag testat det du förslog. Jag börjar med att besvara lite frågor och hur det gick.

Jag hade testat att köra utan grafikkortet i och med kabeln inne i moderkortet. Kände fortfarande av lagget då.
Med den integrerade GPUn så hittade jag inte någon disable knapp men hittade Intel graphic adapter som stog på PEG/PCI. Valmöljligheterna jag hade där var iGPU och olika kombinationer av dessa så antog att den var avstäng sålänge jag har är inkopplad till PCI.

Jag testade sedan ditt förslag, nollställde BIOS, lite osäker om den laddade default värden direkt eller inte men gjorde inget direkt efter nollställningen för att ladda default värden. Märkte nu att det fungerade prima utan grafikkortet. Testade med att sätta in grafikkortet i PCI-e och fick fortfarande ingen bild/signal. Böt tillbaka till PCI-E 2 som jag fick bild men fortfarande hade lagget på.

Körde även en virusscan igår kväll. Inget upphittad där och svchost.eve är fortfarande hög.

Men ja, det fungerade bra när inte grafikkortet var inkopplat. Vad kan detta bero på?
Jag tar och testar med ett av mina gamla grafikkort och ser om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasarn:

@MrGeeBee: Nu har jag testat det du förslog. Jag börjar med att besvara lite frågor och hur det gick.

Jag hade testat att köra utan grafikkortet i och med kabeln inne i moderkortet. Kände fortfarande av lagget då.
Med den integrerade GPUn så hittade jag inte någon disable knapp men hittade Intel graphic adapter som stog på PEG/PCI. Valmöljligheterna jag hade där var iGPU och olika kombinationer av dessa så antog att den var avstäng sålänge jag har är inkopplad till PCI.

Jag testade sedan ditt förslag, nollställde BIOS, lite osäker om den laddade default värden direkt eller inte men gjorde inget direkt efter nollställningen för att ladda default värden. Märkte nu att det fungerade prima utan grafikkortet. Testade med att sätta in grafikkortet i PCI-e och fick fortfarande ingen bild/signal. Böt tillbaka till PCI-E 2 som jag fick bild men fortfarande hade lagget på.

Körde även en virusscan igår kväll. Inget upphittad där och svchost.eve är fortfarande hög.

Men ja, det fungerade bra när inte grafikkortet var inkopplat. Vad kan detta bero på?
Jag tar och testar med ett av mina gamla grafikkort och ser om det blir någon skillnad.

Ja, det finns väl två förklaringar kvar.

1. Ditt grafikkort är trasigt.
2. Ditt moderkort är trasigt.

Om datorn fungerar som den skall utan PCIe kortet i, så är det ju kortet eller bussen som har lagt sig i graven.

Nortbridge är integrerad på CPU'n tillsammans med iGPU'n.

Enkel förklaring:

CPU <-> FSB (Front Side Bus) <-> Northbridge

Northbridge <-> PCIe
<-> RAM
<-> Southbridge (IO controller)

Southbridge <-> PCI, USB etc...

Vågar nästan sätta en peng på att det är ditt grafikkort som har gått, tyvärr. Fast å andra sidan så är 1155 och H67 ett riktigt problem system, har flera liggandes där SATA porten har gett upp, CPU slutar fungera utan anledning, listan kan göras lång på problem med H67/P67 1155 tyvärr. Den drogs tillbaka rätt omgående då Intel fick ersätta kunder för trasiga diskar som körts på deras SATA portar.

Inte för att måla *** på väggen, men jag skulle nog vara försiktig med att stoppa i ett annat PCIe kort, om det inte är skrot klass på det ändå.

Visa signatur

"Always pass on what you have learned."
- Yoda

Permalänk
Medlem

@MrGeeBee: Tror du har helt rätt. Testat med det gamla grafikkortet (Radeon HD 4650), avinstallerat och installerat nya drivers osv. Och detta verkar fungera. Jag är ändå rätt säker på att jag kände av lagget när jag testade innan BIOS nollningen utan grafikkortet i men antar jag var lite snabb på att besluta mig?
Gissningen jag har är att PCI-e blev fried och tog med sig grafikkortet.

Hade planerat att köpa en ny dator till sommaren igentligen men antar det får bli en julklapp till mig själv istället.

Tack för all hjälp!