Kör ni Windows på svenska eller engelska?

Permalänk
Medlem

Typ alltid kört engelska OS, ända sen jag var liten kid på 10 bast.
Kommer aldrig någonsin köra Svenska språk

Kör US inte UK vid språkval.

Permalänk
Inaktiv

Engelska såklart av samma orsak som de flesta andra, ren lathet, det skapar så mycket extra problem att köra svenska när man ska följa guider etc. Något jag hatar är att vi alla inte kan köra med samma tidsformat etc.

Skrivet av talonmas:

Så länge Office-paketet är engelska så bryr jag mig inte (seriöst, ctrl+f och ctrl+b swap?? wtf?)

Att köra svenska office är 100 gånger värre, jag blir helt galen då de har ändrat precis allt som de ej ska ändra. Svensk Excel är lika med tortyr och borde vara olagligt.

Permalänk
Avstängd

Kommer aldrig förstå varför man vill ha sitt OS på svenska. Lite som att se dubbade filmer eller spel.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kommer aldrig förstå varför man vill ha sitt OS på svenska. Lite som att se dubbade filmer eller spel.

Själv kan jag inte förstå varför alla ska prata engelska. Världen hade varit mycket bättre om alla bara pratade svenska..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Själv kan jag inte förstå varför alla ska prata engelska. Världen hade varit mycket bättre om alla bara pratade svenska..

Svenska språket är ju dåligt utvecklat (inte samma flyt som andra) och många översättningar blir helt B.
Lite som dubbade skämt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Svenska språket är ju dåligt utvecklat (inte samma flyt som andra) och många översättningar blir helt B.
Lite som dubbade skämt.

Det finns nog inget språk som är rätt eller fel. Det handlar snarare om vad man själv önskar och föredrar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Svenska på alla datorer och enheter, men jag håller med om att jag måste översätta tutorials och guider ibland. Kanske jag borde byta språk nån gång

Permalänk
Inaktiv

Svenska i IT-sammanhang är rätt bristfällig så jag använder alltid engelska när jag har möjlighet att välja.

Svenska som språk är okej i andra sammanhang dock, och jag kör självklart med Svensk tangentbordslayout.

Permalänk
Medlem

Engelska. Svenska är värdelöst till det mesta. Kör till och med engelskt layout på tangentbordet, mest för att "{}" har egna tangenter. Vilket underlättar en hel del när man programmerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Men då får grabben och frugan problem iofs.

Jag växte upp med engelsk windows och dos och hade aldrig några problem. Bra sätt att lära grabben engelska

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Navicula:

Svenska på alla datorer och enheter, men jag håller med om att jag måste översätta tutorials och guider ibland. Kanske jag borde byta språk nån gång

Även om jag är för engelska i IT-sammanhang så är det ändå bra att veta att folket på Åland fortfarande använder vårt gemensamma språk.

Härlig ö för övrigt, älskade semesterresorna dit på sommaren när jag var yngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Även om jag är för engelska i IT-sammanhang så är det ändå bra att veta att folket på Åland fortfarande använder vårt gemensamma språk.

Härlig ö för övrigt, älskade semesterresorna dit på sommaren när jag var yngre.

Är det där ett dåligt skämt, vadå fortfarande? Svenska är Ålands språk enligt lag och nästan alla kämpar för att behålla det medans skogs-finnarna härjar på fastlandet och decimerar finlandssvenskar och deras rättigheter. Sorlig utvecklig men det lär nog dröja några livstider innan Åland förvandlas till ett ställe utan svenska, Sverige ligger bara en två-timmars båtresa härifrån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Navicula:

Är det där ett dåligt skämt, vadå fortfarande? Svenska är Ålands språk enligt lag och nästan alla kämpar för att behålla det medans skogs-finnarna härjar på fastlandet och decimerar finlandssvenskar och deras rättigheter. Sorlig utvecklig men det lär nog dröja några livstider innan Åland förvandlas till ett ställe utan svenska, Sverige ligger bara en två-timmars båtresa härifrån.

Beklagar, otroligt klumpigt uttryckt av mig inser jag nu. Var ingen kommentar över de tveksamma förändringar som sker i Finland utan mer någon slags uppskattning att någon uppskattar det svenska språket i sitt operativsystem. Många i tråden, inklusive mig själv egentligen, är lite för fin för vårat egna språk.

Jag har nog ändå hyffsad koll på Åland då jag även har bofasta släktingar där. Men jag är lite utdaterad idag dessvärre, speciellt vad gäller den politiska utvecklingen.
På fastlandet ser det rätt mörkt ut vad jag förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Skulle du kunna beskriva hur situationen är för finlandssvenskar i Finland idag? Så vitt jag förstår är du en själv? Anser du dig vara en finländare? Hejar du på Finland vid sportliga evenemang? Hade du hellre sett Åland som en självständig nation? Vet du hur det är med finlandssvenskarna på fastlandet?

Intressant ämne detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skulle du kunna beskriva hur situationen är för finlandssvenskar i Finland idag? Så vitt jag förstår är du en själv? Anser du dig vara en finländare? Hejar du på Finland vid sportliga evenemang? Hade du hellre sett Åland som en självständig nation? Vet du hur det är med finlandssvenskarna på fastlandet?

Intressant ämne detta

Jag är också finlandssvensk men från fastlandet. Självklart man anser sig vara finländare. Hejar alltid på Finland naturligtvis, är extra jobbigt att förlora mot Sverige. Dock i sporter som t.ex. fotboll där Finland inte har något att komma med, hejar jag nog extra mycket på Sverige i t.ex. EM sammanhang.

Finlandssvenskarna får det sakta men säkert sämre ställning känns det som. Speciellt inom politik börjar det märkas då man måste strama åt budgeten och bl.a. det färska samhällsföredraget märks det speciellt i form av vårdreform där man vill slopa full jour i den just nu viktigaste knutpunkten i Vasa i ett ganska så starkt svenskspråkigt område och flytta det mera inåt landet till Seinäjoki. Annan punkt som varit väldigt omdebatterad är den s.k. tvångssvenskan i skolorna där speciellt i de östra delarna i landet skulle vilja göra det valfritt.

Men tillbaka till ämnet, jag kör med engelska men egentligen känns det som att man borde köra svenska, har märkt att jag använder engelska troligtvis mera än svenska då jag spenderar en stor tid på Internet och sweclockers är typ enda svenska siten jag besöker någorlunda regelbundet, 99% blir det skrivet på engelska så det börjar bli liksom att man har bättre ordförråd och har lättare att uttrycka sig på engelska nu. Enkelt förstås att skriva i ett forum då man kan fundera vad man ska skriva men när man ska tala märks det att ovanligare ord på sitt modersmål börjar inte alltid dyka upp genast medans det kanske gör det på engelska (eller finska ibland också). Väldigt störande & skrämmande!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag är också finlandssvensk men från fastlandet. Självklart man anser sig vara finländare. Hejar alltid på Finland naturligtvis, är extra jobbigt att förlora mot Sverige. Dock i sporter som t.ex. fotboll där Finland inte har något att komma med, hejar jag nog extra mycket på Sverige i t.ex. EM sammanhang.

Finlandssvenskarna får det sakta men säkert sämre ställning känns det som. Speciellt inom politik börjar det märkas då man måste strama åt budgeten och bl.a. det färska samhällsföredraget märks det speciellt i form av vårdreform där man vill slopa full jour i den just nu viktigaste knutpunkten i Vasa i ett ganska så starkt svenskspråkigt område och flytta det mera inåt landet till Seinäjoki. Annan punkt som varit väldigt omdebatterad är den s.k. tvångssvenskan i skolorna där speciellt i de östra delarna i landet skulle vilja göra det valfritt.

Men tillbaka till ämnet, jag kör med engelska men egentligen känns det som att man borde köra svenska, har märkt att jag använder engelska troligtvis mera än svenska då jag spenderar en stor tid på Internet och sweclockers är typ enda svenska siten jag besöker någorlunda regelbundet, 99% blir det skrivet på engelska så det börjar bli liksom att man har bättre ordförråd och har lättare att uttrycka sig på engelska nu. Enkelt förstås att skriva i ett forum då man kan fundera vad man ska skriva men när man ska tala märks det att ovanligare ord på sitt modersmål börjar inte alltid dyka upp genast medans det kanske gör det på engelska (eller finska ibland också). Väldigt störande & skrämmande!

När det gäller den engelska biten har jag full förståelse för om många hellre föredrar engelska hemsidor före svenska. Det gäller även svenska medborgare. Men hur är det mellan finskan och svenskan? Känner du dig tvingad att prata finska före svenska så är fallet mer oroväckande. När du träffar en finländare som bara pratar finska, pratar ni på engelska eller finska? Definierar finländarna (som pratar finska) dig som svensk eller som finländare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu för tiden tycker jag svenska funkar kanon. Samt, felsöker man (varför nu alla har så mycket att felsöka hela tiden, låter lite amatör-mässigt) så går man ju ändå på felkod eller ren kod.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk

Engelska och servrar ska vara på Engelska, snälla förstå detta it folk som installerar Windows server på Svenska.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anon159643:

Något jag hatar är att vi alla inte kan köra med samma tidsformat etc.

Du kan köra med engelsk text, men med svenskt format.
Detta ger DD-MM-ÅÅ; 24-timmar; kr-valuta; 1 000,00
Istället för MM-DD-ÅÅ; 12-timmar; $-valuta; 1,000.00

Du kan också modifiera fritt om det är något annat format du vill ha. Med svenskt format blir det dock svenska veckodagar? Men du kan välja engelskt, sedan ändra till 24-timmar och ta bort komma som tusentalsavgränsare.

Permalänk
Medlem

svenska, men vet faktiskt inte varför. antar att jag känner mig mer välkomnad då. office och windows är nämligen de enda programmen jag kör svenska i. office för jag bara kan dom svenska excel formlerna men windows vet jag inte.
lyckas jag inte hitta problemet i svenska byter jag dock temporärt till engelska så jag kan följa svåra guider

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Lite som dubbade skämt.

Om vi talar språk så föredrar jag svenska. Det är ofta skrivet som talat / talat som skrivet. Engelskan har galna stavningar. Sedan skrivs visa ord med initialversal av någon anledning (månader, språk, ...) och det är bara onödigt. Men såklart svenskan inte är perfekt.

Sedan går ordskämt illa åt båda håll; om inte orden härstammar från samma grund.

Och att det låter fult på svenska är för att det redan är dåligt från början. Engelskan har felaktigt placerats på en pedistal ... antagligen britternas fel det också

Permalänk
Medlem

Bara på sweclockers, tråd om engelskt vs svenskt OS landar i diskussion om finlandsvenskars situation i finland

Ontopic, kör alla OS på engelska, min dotters grejer med. Lika bra att hon lär sig direkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Liggliluff:

Du kan köra med engelsk text, men med svenskt format.
Detta ger DD-MM-ÅÅ; 24-timmar; kr-valuta; 1 000,00
Istället för MM-DD-ÅÅ; 12-timmar; $-valuta; 1,000.00

Du kan också modifiera fritt om det är något annat format du vill ha. Med svenskt format blir det dock svenska veckodagar? Men du kan välja engelskt, sedan ändra till 24-timmar och ta bort komma som tusentalsavgränsare.

Det jag syftade på var att olika personer kör med olika tidsformat och det ställer till för oss när vi senare ska bearbeta datan.
Detsamma gäller för övrigt dumheten att olika språk kör med olika tecken för decimaltal.
Där jag har för mig att smarta Autodesk Autocad när man gör en komma separerad export får problem med att komma också används som decimaltalsgränsare.

Så lösningen alla borde använda samma tidsformat, språk, skiljetecken etc.

Permalänk
Medlem

Kör alltid alla OS och program (om det går) på engelska.

Permalänk
Medlem

Jag kör på svenska där jag kan.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Så lösningen alla borde använda samma tidsformat, språk, skiljetecken etc.

ISO 8601; ÅÅÅÅ-MM-DD HH:MM:SS (24 timmar)

För export av data underlättas det stort med 1000.00
Men det kan däremot visas olika per användare (1 000,00 / 1,000.00), vilket inte ska påverka exporten.

Permalänk
Medlem

Engelska av den anledningen att som många andra påpekat, är enklare att felsöka och leta efter saker som är Windows-relaterat. Sen är det alltid bra att träna så mycket man kan på engelska, du får väl svara med "git gud" till frugan om hon klagar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Svenska för att det är mitt huvudspråk.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Engelska då jag gjort det så gott som alltid!

Jobbigare då man ska hjälpa någon som kör på svenska dock Ibland får man klia sig i huvudet för att komma på det svenska ordet..

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000 drivs med Yamaha RX-V6A