Kör ni Windows på svenska eller engelska?

Permalänk
Medlem

Kör ni Windows på svenska eller engelska?

Hej,
Jag är liten kluven, jag funderar på om jag ska köra mitt Windows på svenska eller engelska.
Anledningen för engelska är att det är enklare att följa guider m.m på nätet.

Men då får grabben och frugan problem iofs.

Så hur gör ni?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

Jag kör både engelsk och svensk version, engelska på laptopen och svenska på speldatorn.

Permalänk
Vive la liberté!

Engelska, lättare att felsöka felmeddelanden när man inte behöver översätta de till engelska vid felsökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag är liten kluven, jag funderar på om jag ska köra mitt Windows på svenska eller engelska.
Anledningen för engelska är att det är enklare att följa guider m.m på nätet.

Men då får grabben och frugan problem iofs.

Så hur gör ni?

Du kan väl ta o lägga till ett språk bara, ska gå att välja mellan 2 eller fler, om inte annat så kan du skapa en till användare som har Engelska hela tiden och en som har Svenska

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

@Calby:

Engelska! Finns tvivelaktiga översättningar som är mer eller mindre "cringe-worthy" om du frågar mig. Men det är väl en solklar smaksak och om inte så är det kanske dags för grabben, och frugan, att lära sig lite utomländska.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

@Calby
Vad är det för guider du ska följa?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Engelska hemma och sedan Svenska på jobbet, främst om man behöver göra en textguide eller någon PDF med skärmdumpar, då är det bra om dom svenska mottagarna får det i rätt språk.

Engelska är bra för att det är många saker i ett operativ oavsett om det är Windows eller någon linux distro just för att det inte är allting som översätts, det blir enklare om allting är på samma språk och man inte har några moment där det skär emellan med GUI och vad som egentligen händer. Event loggen, schemaläggare mm. kan också bli rätt konstigt.

Permalänk
Avstängd

Använde engelska tidigare av just den anledningen, att det var enklare att felsöka och följa guider. Idag tycker jag inte det har någon betydelse längre.

Permalänk
Medlem

Jag kör bara engelska nuförtiden i både Windows och Linux, hemma och på jobbet.

Det är bara på maskiner som andra operatörer ska använda på jobbet som jag ibland installerar svenska.

Som andra sagt är det enklare att följa guider, felsökningar m.m. då.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kör personligen Engelska för att jag helt enkelt föredrar språket över Svenska.

Permalänk
Medlem

Kör alltid med det engelska språket på mina enheter. Helst den brittiska engelskan!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Engelska, lättare att felsöka felmeddelanden när man inte behöver översätta de till engelska vid felsökning

@Calby:

Samt fixar kommer snabbare till Eng. Även om mycket nu mer fungerar på alla språk. Samt man lär sig ju lite tekniskteng för dem som behöver det, bra för grabben iaf, frugan lär väl inte ha nytta av det. Och om man behöver följa guider för diverse så står det mer ofta på eng.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Svenska, min engelsk är bra nog till att göra en bra översättning, och svenska och engelska är ändå båda "tredje språk"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så länge Office-paketet är engelska så bryr jag mig inte (seriöst, ctrl+f och ctrl+b swap?? wtf?)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Svenska, en vanesak antar jag. Aldrig känt att jag skulle tjäna nåt på att använda Engelska istället, så har ingen anledning till att byta.

Permalänk
Medlem

Svenska, lite tack vare att andra länder i europa håller mycket hårdare på sina språk och har många fler utövare.

Mycket tack vare att Windows är väl översatt också, de Linux-distributioner jag provat och den mesta opensource-programvaran har varit lapskojs på svenska, så där har det använts engelska. Windows använder språket ungefär lika bra som Sweclockers.com. Sidan alltså, inte forumanvändarna.

En promille för att jag bott i ett engelsktalande land i ett antal år och ännu ibland blir spontant förvånad när jag hör folk tala svenska med varann på stan.

Språk är intressant, man undrar varför alla inte kan tala samma men det ligger i mänskans natur att gruppera sig. Hebreiska låter lika ssscch sscch som arabiska och i Barcelona läspar man.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

engelska så klart! avskyr verkligen att använda program och saker på svenska, var över hos polarn och han hade steam på svenska, det ser förjävligt ut tycker jag, specifikt hur allt är så ordagrant översatt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Engelska, för att IT-världens "modersmål" är engelska och det underlättar när jag söker utbildning nästa år inom IT.

Tips : ikoner ser nästan likadana ut i nästan alla Windows (möjligen dom första Windows som undantag).

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | 2x Phanteks Revolt Pro 1000W |
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Svenska hemma, Engelska på jobbet. Supportar användare på båda språken så behöver kunna båda alternativen.

(Är jag osäker på något på svenska så blir det teamviewer hem)

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Svenska så klart, varför inte?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bytte när jag såg tråden till engelska. Tack för påminnelsen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Engelska, aldrig använt svenska i några som helst OS, program eller annat teknik- eller datorrelaterat. Ända sedan barnsben då man brottades med boot-disketter och MemMaker var det C:\Games som gällde, inte C:\Spel.

Har alltid varit väldigt mycket till anglofil när det gäller det mesta. Om inte originalspråket är svenska läser jag bara böcker på engelska, använder engelsk textning till filmer, föredrar engelska utgåvor av filmer/spel/serier och har flertalet gånger skrivit arbeten på engelska fast det inte efterfrågats (underlättar om det är tekniska ämnen.) Händer också ofta att jag dagdrömmer eller tänker på engelska.

Permalänk

Engelsk med svenskt tangent

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Svenska, absolut!

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Engelska. Allt vad det gäller guider, manualer eller artiklar är i regel på engelska så 95% av allt jag läser på dator dagligen är engelska ändå, blir bara rörigt men svenska speciellt när ens tekniska vokabulär är större och man är mer van vid det.

Brukar köra engelska på mobiler, surfplattor mm också.

Permalänk

Engelska. Värdelöst om man får ett felmeddelande eller behöver söka på något och måste använda de svenska översättningarna till saker och ting, man begränsar sig otroligt eller så får man försöka ta reda på engelska motsvarigheten på saker och ting, bara irriterande att hålla på med.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Svenska. Jag värnar om detta lilla språk i världen i denna tid av skolförakt i Sverige där de flesta tycks hoppa ner i gyttjan och hittar på sina egna språkregler. Sen känner jag starkt att den angloamerikanska världen inte är så attraktiv längre.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jag kör varken svenska ett engelska; utsätter mig istället för de språk jag har lust att lära mig. Men om du kör Windows 7 Ultimate eller senare så kan du alltid byta språk hejvilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg nu att en del program faktist inte vill köras på engelska på ett OS med svenska som main språk.
Har bytt enskilt i programmen men det har inte hjälpt.

Så jag får helt enkelt installera om mitt Win10 Pro till den engelska versionen, borde fungera fast jag har en "svensk" nyckel då det endast är språket som skiljer.
Om inte annat märker jag imorgon när jag installerar om om det fungerar eller inte.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Såg nu att en del program faktist inte vill köras på engelska på ett OS med svenska som main språk.
Har bytt enskilt i programmen men det har inte hjälpt.

Jag har inte stött på detta fenomen. Säkerligen sällsynt, men jag tror nog att det sker med vissa program.

Skrivet av Calby:

Så jag får helt enkelt installera om mitt Win10 Pro till den engelska versionen, borde fungera fast jag har en "svensk" nyckel då det endast är språket som skiljer.
Om inte annat märker jag imorgon när jag installerar om om det fungerar eller inte.

Nej, i Windows 10 kan du enkelt byta det aktiva språket. Om du inte menar att det var problem med programmet på själva svenska utgåvan. Det låter ännu mer sjukt. Den utvecklaren måste lära sig programmera xD