Val av DAS för hemmabruk

Permalänk

Val av DAS för hemmabruk

Hallå, sitter och funderar lite på införskaffa en DAS vid uppgradering av befintlig serverpark (nåja, 3-4 servrar är det väl iaf),
men jag är lite osäker på vilken jag ska välja.
De olika DAS jag har kikat på hittills är:

  • Dell PowerVault MD1000

  • Dell PowerVault MD1120

  • HP StorageWorks D2700

Tanken är väl att använda den som lagring av media och få lite ordning i mina backups, samt i slutändan para ihop en av dessa med en Dell R710 alt. en DL380G6.
Men det som får mig att tveka är att information om ljudnivån på dessa pjäser, naturligtvis förväntar jag mig inte
att dom kommer vara ljudlösa, tanken är att ha någon av dessa i en garderob 3-4m från sovrummet.
Är det någon här som har någon erfarenheter eller rentav något tips på någon annan maskin så mottages det gärna!

// MVH

Permalänk
Inaktiv

Låter som ett dåligt alternativ om du frågar mig. Har du en serverpark behöver du antagligen beräkningskraften varje server erbjuder (som inte en kan erbjuda) och då är vanlig RAID10 att föredra. Klarar du dig med en server är det vettigare att lägga pengarna på en server med lokalt lagrad media. Vill du bara ha centrala backups är en NAS att föredra.

Om du är mer filosofiskt intresserad av varför DAS och SAN i 99% av fallen är överkurs och onödigt kan du läsa här:
https://community.spiceworks.com/topic/312493-the-inverted-py...
http://www.smbitjournal.com/2013/06/the-inverted-pyramid-of-d...

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att ta den modellen som är modernast då det nästan är en garanti på att den låter mindre än den äldre.

Dock kan du glömma att trycka in dom i en garderob, Dessa lådor genererar fantastiskt mycket värme.
Så du måste se till att där är bra snurr på luften.

Permalänk
Inaktiv

Har du 19" rack hemma? En DAS är ju bara ett fett stort SAS/SATA kabinett och ljudnivån kommer bli VÄLDIGT hög. Jag skulle satsa på diskar i en server istället, alternativt en NAS. Om du bestämt vill köra extern SAS så finns det mindre diskkabinett du kan köpa som inte har 4 miljoner fläktar. Fast om du kan leva med en rackmonterad server så kanske du kan leva med detta

Permalänk
Hedersmedlem

En billigare lösning (förmodligen) är att köpa ett vanligt rackchassi med SAS-bakplan för X antal diskar och sedan bara köra en SAS-bakplåt som du sedan ansluter till en server med mSAS-kablar. Är lite i samma situation, vill egentligen inte ha en till NAS utan vill helst koppla en DAS till min filserver. Inte hittat någon klockren lösning än, förutom färdiga sådana. Jag har kikat på HP MSA50/MSA70 som är extremt prisvärd men ger låg prestanda, vilket kan vara prisvärt för mig eftersom planen är att långtidslagra.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+