Jagged Edges helt plötsligt, hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Jagged Edges helt plötsligt, hjälp uppskattas

Hej!

Jag sitter idag på ett gigabyte gtx 970 g1, jag märkte häromdagen att jag fått dessa äckliga "jagged edges" på alla spel jag prövat sen dess, jag har försökt gå igenom alla olika inställningar på både NCP och även i spelet jag spelat, Observera att det inte var något problem med detta alls tills i häromdagen, jag har inte bytt monitor/kablar eller dyrl.

Det ända jag tror har ändrats vad jag vet är att jag upgraderade drivers till mitt grafikkort för några dagar sedan, men om det är drivers som är felet så hände det inte direkt efter uppdateringen, jag har även avinstallerat och tagit uppdateringen tidigare, jag har även avinstallerat spelet och laborerat med inställningarna där, jag ser viss skillnad, men det blir inte helt felfritt och "snygga kanter" som det var innan problemet uppstod.

Kan nån komma med lite tips, eller riktlinjer vad jag kan pröva? skulle gärna uppskatta program för att avinstallera allt som har med drivers att göra till GPU.

Jag har läst att man kan pröva x antal saker, men då jag inte ens har "bytt skärm" tex så känns vissa helt orelevanta, allt funkade perfekt, men sen funkade det inte bra helt plötsligt.

Spelet jag spelat mest den senaste tiden utan problemet är FS17, och då rätt var det var utan att ändrat något fick jag dessa ojämna kanter.
Jag prövade idag även Cities skylines för att utesluta att det inte bara var själva FS17 det var "fel på" men hade liknande ojämna kanter/texturer även i Cities.

EDIT: Tar gärna emot lite förklaring i NCP, har sökt och kollat videos men förstår tyvärr ändå inte helt. Kan tex DSR funktionen funka i mitt fall?

Lagt upp en bild för att visa ett exempel : https://www.pixeltopic.com/image/fwysdrtadxebkf/
Dessa linjer är mycket mera synliga i spelet än på kortet, men för att ge ett exempel
Tacksam för lite hjälp, ber även om ursäkt om jag missat en tidigare tråd.

Permalänk
Vive la liberté!
Permalänk
Medlem

@Apanx: Tack för länkar, jag ska genast gå igenom dessa och göra ett försök, blir fan galen, jag har haft "linjerna" osv helt perfekta, känns som att det är något mjukvaruproblem mer än att typ en hårdvara "gått sönder" återkommer

Permalänk
Medlem

@Apanx: har gått igenom båda länkarna, har försökt påtvingat AA men utan bättre resultat.
Avinstallerade även gpu drivers med det länkade programmet, installerade driviserna på nytt, det också utan förbättring :/
Vet inte hur jag ska lösa detta, läst att folk inte har blivit av med det trots att dom bytt skärmar/gpu/format-c osv osv.
Tack ändå för hjälpen

Permalänk
Avstängd

Använd DSR.

Med ett 970 bör du kunna köra både Skylines och Farm Sim i 4K.
Dock har Skylines en mod http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4066294...

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Hej! tack att du kom med lite tips, jag sökte igenom typ hela helgen över internet och håller på och blir galen, jag formaterade även om datorn för att utesluta det "även fast det inte alltid löser alla problem" men behövdes ändå göras, jag har sedan dess märkt detta på flertal spel, även Gang beasts har detta problem, jag har testat lite med DSR och det blir aningen bättre, men inte helt "perfekt" som det var innan, det konstiga är att spelar jag tex Rimworld så ser jag inte en ända "texture" som är kantig eller "flickering" alls, men på FS17, Cities och även då Gang beasts så syns detta, det är mest när det är "smala objekt" tex vid en bana som heter Grind så är det räcken, dom lever sitt egna grafiska liv, det är alltså inte artifakter, utan mer AA(liknande) som spökar, håller på och laborerar vidare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunner2k:

@Lothbrok: Hej! tack att du kom med lite tips, jag sökte igenom typ hela helgen över internet och håller på och blir galen, jag formaterade även om datorn för att utesluta det "även fast det inte alltid löser alla problem" men behövdes ändå göras, jag har sedan dess märkt detta på flertal spel, även Gang beasts har detta problem, jag har testat lite med DSR och det blir aningen bättre, men inte helt "perfekt" som det var innan, det konstiga är att spelar jag tex Rimworld så ser jag inte en ända "texture" som är kantig eller "flickering" alls, men på FS17, Cities och även då Gang beasts så syns detta, det är mest när det är "smala objekt" tex vid en bana som heter Grind så är det räcken, dom lever sitt egna grafiska liv, det är alltså inte artifakter, utan mer AA(liknande) som spökar, håller på och laborerar vidare

Du får gärna filma med mobilen eller så, så vi vet att det är aliasing och inte nåt annat?

Det är inte så att du spelar i lägre upplösning än native?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Tja igen, jag ska laborera vidare lite, FXAA verkar faktiskt hjälpa ganska mycket, DSR vet jag inte riktigt om jag blev hjälpt av, det är najs att kunna använda andra upplösningar iofs, men vet inte om jag än sett att mitt problem blivit bättre, ända nackdelen var att när jag har FXAA påslaget och går in i Rimworld så blir texten väldigt oskarp och måste då stänga av FXAA. Vet inte om jag bör köpa en ny skärm för att få ännu bättre upplevelse med mitt spelande eller ifall det bara är önsketänkade, jag börjar närma mig 30 men känns sjukt ifall jag häromdagen vaknade och helt random blev känslig för min skärm ^^

Hur mycket kan man använda DSR, van att bara spela med 1920x1080 på spel, vad är nackdelen med att typ köra "lägre" upplösning med DSR? och vad är fördelen?

Tack igen för hjälpen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunner2k:

@Lothbrok: Tja igen, jag ska laborera vidare lite, FXAA verkar faktiskt hjälpa ganska mycket, DSR vet jag inte riktigt om jag blev hjälpt av, det är najs att kunna använda andra upplösningar iofs, men vet inte om jag än sett att mitt problem blivit bättre, ända nackdelen var att när jag har FXAA påslaget och går in i Rimworld så blir texten väldigt oskarp och måste då stänga av FXAA. Vet inte om jag bör köpa en ny skärm för att få ännu bättre upplevelse med mitt spelande eller ifall det bara är önsketänkade, jag börjar närma mig 30 men känns sjukt ifall jag häromdagen vaknade och helt random blev känslig för min skärm ^^

Hur mycket kan man använda DSR, van att bara spela med 1920x1080 på spel, vad är nackdelen med att typ köra "lägre" upplösning med DSR? och vad är fördelen?

Tack igen för hjälpen

Lägre upplösning så kommer dina spel se mer och mer ut som Nintendo 64.
Ökar du så får du bort fula kanter och allt ser oftast skarpare ut. Nackdelen är sämre prestanda men du märker själv vad din dator klarar av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Heh det heter väl igentligen "lägre" upplösning fast talen ökar, men i folkmun säger man väl högre? ^^
Jo precis, ska laborera lite, tack igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunner2k:

@Lothbrok: Heh det heter väl igentligen "lägre" upplösning fast talen ökar, men i folkmun säger man väl högre? ^^
Jo precis, ska laborera lite, tack igen

Nja. Högre siffra = högre upplösning. Men på skrivbordet så blir allting mindre, ikoner osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Okej då, du får väl rätt då

Hur som haver, jag har labbat lite, verkar bli bättre med högsta AA settings i spelet och sen då FXAA på NCP, det är inte som "förut" och upplever att grafiken laggar mer nu och det flyter in på riktigt som jag vill, har fixat fraps för att få en fps overlay, när jag ser att FS17 laggar till så rör sig inte FPS mätarn ett smack... den rör sig dock vid andra tillfällen, det konstiga verkar vara att ju fler "objekt" som syns på spelet gör att det känns o-flytande, är jag dock på ett herrejösses fält så lirar det fint, dock fortfarande med "kantiga kanter" :/

Kan man ändra inställningen i NCP från "flerbildskärmsprestandaläge" till kompabilitetsläge kanske? då jag har 1 skärm för spel och en för annat, detta har jag haft ett tag och är ingen "ny setup" ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunner2k:

@Lothbrok: Okej då, du får väl rätt då

Hur som haver, jag har labbat lite, verkar bli bättre med högsta AA settings i spelet och sen då FXAA på NCP, det är inte som "förut" och upplever att grafiken laggar mer nu och det flyter in på riktigt som jag vill, har fixat fraps för att få en fps overlay, när jag ser att FS17 laggar till så rör sig inte FPS mätarn ett smack... den rör sig dock vid andra tillfällen, det konstiga verkar vara att ju fler "objekt" som syns på spelet gör att det känns o-flytande, är jag dock på ett herrejösses fält så lirar det fint, dock fortfarande med "kantiga kanter" :/

Kan man ändra inställningen i NCP från "flerbildskärmsprestandaläge" till kompabilitetsläge kanske? då jag har 1 skärm för spel och en för annat, detta har jag haft ett tag och är ingen "ny setup" ?

Det kommer inte påverkar din prestanda. Vad är det för AA du pratar om? Ingame? Är det typ MSAA x2, x4, x8 eller så?

Prova DSR i 3840x2160 och se hur det flyter, utan AA.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Okej, ja det vet jag inte riktigt, jag har nått på NCP påslaget som heter FXAA iaf, sen har jag även slagit på Kantutjämning - Gammakorrektionsvärden, och även Genomskinlighet - till 8x

Sen ingame på FS17 har jag maxat, finns 2 olika den ena är Multisample Antialiasing till 8x (Högsta som går i spelet)
Och även Texture filtering Aniso 16x (även detta högsta)
Kör förövrigt allt det andra på högsta också, vilket inte var något problem alls innan detta spökproblem uppstod av sig självt

Ska testa detta efter jobbet idag att ändra upplösningen med DSR, tack igen!

Vilken/vilka AA borde jag slå av när jag testar med den upplösningen du tipsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunner2k:

@Lothbrok: Okej, ja det vet jag inte riktigt, jag har nått på NCP påslaget som heter FXAA iaf, sen har jag även slagit på Kantutjämning - Gammakorrektionsvärden, och även Genomskinlighet - till 8x

Sen ingame på FS17 har jag maxat, finns 2 olika den ena är Multisample Antialiasing till 8x (Högsta som går i spelet)
Kör förövrigt allt det andra på högsta också, vilket inte var något problem alls innan detta spökproblem uppstod av sig självt

Stäng av FXAA.
Där har du troligen boven.
FXAA är en av dom där "gratis" AA varianterna som visserligen är bättre än ingenting, men fortfarande ser ut som sk*t.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Stäng av FXAA.
Där har du troligen boven.
FXAA är en av dom där "gratis" AA varianterna som visserligen är bättre än ingenting, men fortfarande ser ut som sk*t.

Hallå, han kör ju FXAA tillsammans med 8x MSAA lol.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunner2k:

Återställ nvidia till default och aktivera sedan DSR och ändra spelets upplösning till 3840x2160 eller något annat som är spelbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Hallå, han kör ju FXAA tillsammans med 8x MSAA lol.

Ja, men tvingar du nVidias FXAA så ser det ändå ut som skräp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Ja, men tvingar du nVidias FXAA så ser det ändå ut som skräp.

Det må bli suddigare men har ingenting med det Ts pratar om...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Det konstiga är att, det ända som har funkat för mig och gjort bilden mer acceptabel (fast ändå inte 100%) är enbart FXAA ^^
Men ska labba vidare lite

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Tack, ska prövas när som helst, ända problemet är att jag kör windowed mode för jag vill kunna använda mig av den andra skärmen på ett flitigare sätt utan att "spel" eller liknande fullscreen minimeras, kan även tillägga att även windowed mode funkade perfekt innan, men ska köra en default, slänga på DSR och testa!

Har prövat nu, men det gick ganska snabbt åt pipan, såfort jag sätter igång fullscreen och ändrar till en högre upplösning så blinkar det till lite och spelet/skärmarna försöker spela med, men sen krashar spelet, därimot kan jag tillägga att spelet flyter på bättre med NCP på default, tyvärr ser jag mer ojämnheter i kanterna nu än med FXAA påslaget, svårt att avgöra på kanske just FS17, men när jag nämde att jag drog igång Gang beasts så kunde jag inte sova på kvällen sen pga alla ojämna kantiga konturer runt karaktärerna, ska testa det nu igen hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Ett helt vanligt fenomen som finns i alla spel. Det men gör för att minimera detta är att använda olika former av Anti-Aliasing som tex. FXAA, SMAA, MSAA, TXAA osv.

Tyvärr är just det du visar i bilden den svåraste formen av Aliasing att göra sig av med. Detta då det är ljus som reflekteras från ett tunt objekt/eller kant. För just detta problem lanserade Nvidia sin TXAA/TAA men det finns inte i alla spel.
Ett annat alternativ att få bort Aliasing utöver spelens grafikinställningar är att köra en högre upplösning med hjälp av DSR. Av egen erfarenhet så är det endast 4x som gör någon nytta. Vilket är väldigt krävande för GPU'n.

Det är även populärt att använda https://reshade.me/ och/eller SweetFX för att "injecta" SMAA.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har testat inne i Gang beasts nu, ser förjävligt ut, försöker ladda upp en bild jag tagit och även markerat ut mer exakt vart dessa ojämna kanter finns, men det ser man ganska markant, iallafall för mig.. men hittar tyvärr inget bra ställe att ladda upp bilden i större upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ett helt vanligt fenomen som finns i alla spel. Det men gör för att minimera detta är att använda olika former av Anti-Aliasing som tex. FXAA, SMAA, MSAA, TXAA osv.

Tyvärr är just det du visar i bilden den svåraste formen av Aliasing att göra sig av med. Detta då det är ljus som reflekteras från ett tunt objekt/eller kant. För just detta problem lanserade Nvidia sin TXAA/TAA men det finns inte i alla spel.
Ett annat alternativ att få bort Aliasing utöver spelens grafikinställningar är att köra en högre upplösning med hjälp av DSR. Av egen erfarenhet så är det endast 4x som gör någon nytta. Vilket är väldigt krävande för GPU'n.

Det är även populärt att använda https://reshade.me/ och/eller SweetFX för att "injecta" SMAA.

Hej! tack att du skriver, äntligen en till som verkar förstå mig, det sjukaste är att helt plötsligt uppkom detta, inget jag har märkt av innan i ett ända spel, speciellt inte då FS17 som jag nämner som jag spelat i stort sätt varje dag i ca 4-5 veckor, en dag så såg det bara skumt ut
Men du är helt rätt inne, det känns som det är som du skriver "Ljus/reflektioner" ska kika mer på reshade och sweet för att få lite mera ordning, det tråkiga är av det jag läst så verkar det vara väldigt random om folk upplever detta ens nångång, vissa har det på sina 1080 också som exempel, och andra inte..

Tack igen

Permalänk
Avstängd

Spelar du faktiskt i native och inte nån lägre upplösning? xd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Det förutsätter jag att jag gör ^^ Det är 1920x1080 jag kör i alla spel iaf

Permalänk
Medlem

Jag tror dock inte att det "plötsligt uppkom" och gäller vissa GTX 1080. Snarare att du inte la märke till det förut.
Inget är fel.. det bara är såhär

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ronz: Uppenbarligen har något hänt, jag kan acceptera att det alltid har funnits vissa ställen/spel där dessa ojämna kanter har varit hela tiden för mig, men just i detta fall så vet jag att FS17 inte har sett ut såhär ända från början, det är i sån extrem utsträckning så detta hade jag lagt märkte till förut, jag tycker det ser så fult ut så funderar ärligt på att lägga datorn på hyllan och då har jag spelat sen jag var typ 10 år, jag har kollat på en hel drös med videos där folk har samma extrema kanter som jag, och bilder.. och ingen vet hur man kan få bukt på problemet, vissa har det i detta extrema fall, och vissa inte, det som har hjälpt för "trådskapare/videouppläggare" är att köpa en helt ny dator, då upplever dom inte problemet lika extremt, men som jag skrev tidigare, att det är ojämna kanter till en viss del kommer man nog inte ifrån, men detta är extremt irriterade då det är så markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunner2k:

@-ronz: Uppenbarligen har något hänt, jag kan acceptera att det alltid har funnits vissa ställen/spel där dessa ojämna kanter har varit hela tiden för mig, men just i detta fall så vet jag att FS17 inte har sett ut såhär ända från början, det är i sån extrem utsträckning så detta hade jag lagt märkte till förut, jag tycker det ser så fult ut så funderar ärligt på att lägga datorn på hyllan och då har jag spelat sen jag var typ 10 år, jag har kollat på en hel drös med videos där folk har samma extrema kanter som jag, och bilder.. och ingen vet hur man kan få bukt på problemet, vissa har det i detta extrema fall, och vissa inte, det som har hjälpt för "trådskapare/videouppläggare" är att köpa en helt ny dator, då upplever dom inte problemet lika extremt, men som jag skrev tidigare, att det är ojämna kanter till en viss del kommer man nog inte ifrån, men detta är extremt irriterade då det är så markant.

Det låter ju väldigt skumt. Det har inte kommit någon uppdatering till spelet som ställt till det?
Just exakt detta du pratar om är det jag hatar mest gällande grafik, och jag sänker alltid inställningar i spel för att kunna köra högre AA eller DSR och få bort alla fula kanter. Detta har jag gjort i flera i år.
I vissa spel är det värre än andra. Rise of the Tomb Raider är det senaste jag kört där vissa ställen i spelet lider otroligt av Aliasing.

Jag tror dock inte det är något fel, det här såhär bara. Men jag kan kanske ha fel
I värsta fall får man köpa en skärm med stor pixeltäthet. Kanske en 27" med 4K upplösning

Däremot gjorde jag en tråd för ett tag sedan gällande ett liknande problem som jag har haft med mitt GTX 1080 https://forums.geforce.com/default/topic/975043/geforce-1000-...
Men som inte någon annan kompis haft (som inte har GTX 1080)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ronz: Ja precis, det är helt sjukt! Nej det är det som är konstigt, det kan eventuellt kommit en uppdatering men inget jag vet, jag följer dock folk på youtube som lägger ut videos på FS17 och jag tror inte han ens har högsta på grafiken vilket jag har, och där ser jag inte att han har lika grova "kanter" på sitt spel som mitt, även andra som spelar samma spel, iofs gör ju inte videos/bilder sig rättvisst, det är ju inte riktigt samma sak som verkligheten på sin skärm men jag tycker ändå att jag hade kunnat sett dom "värsta kanterna" även på deras spel om det nu "är så för alla oavsett"

Sen utesluter jag även just spelet specifikt då jag upplever det på iaf alla spel jag prövat hitills att jag ser dessa extrema kanter överallt

kikade på din tråd där, hade mina spel sett ut sådär hade jag varit överlycklig, mina kanter jämnfört med dina bilder + reservation för att bilder och videos inte är helt 100% rättvisa så ser ju mina spel ut som SKIT, ser inte en enda kant på ditt spel som är dåligt?

Jag ska ladda upp en bild jag tog på Gang Beasts med allt på högsta, FXAA avslaget på NCP.. denna bild är inte 100% rättvis, så dom RÖDMARKERADE delarna jag markerade är minst x2 värre på min bild när Print tas, om inte x3 värre tillochmed. Har även markerat ett område med svart, hur jag vill att det ska se ut.
http://imgur.com/a/Bubkh

har även filmat med fraps när jag spelar FS17 för att försöka fånga dom värsta kanterna, ska se om jag får upp den nånstans för att visa.

Haha ja sån skärm vill man ha, OM det skulle vara ända lösningen för att göra så mina spel blir speldugliga igen, då åker jag direkt efter jag rånat en bank och köper nu skärm