Jagged Edges helt plötsligt, hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunner2k:

@-ronz: Ja precis, det är helt sjukt! Nej det är det som är konstigt, det kan eventuellt kommit en uppdatering men inget jag vet, jag följer dock folk på youtube som lägger ut videos på FS17 och jag tror inte han ens har högsta på grafiken vilket jag har, och där ser jag inte att han har lika grova "kanter" på sitt spel som mitt, även andra som spelar samma spel, iofs gör ju inte videos/bilder sig rättvisst, det är ju inte riktigt samma sak som verkligheten på sin skärm men jag tycker ändå att jag hade kunnat sett dom "värsta kanterna" även på deras spel om det nu "är så för alla oavsett"

Sen utesluter jag även just spelet specifikt då jag upplever det på iaf alla spel jag prövat hitills att jag ser dessa extrema kanter överallt

kikade på din tråd där, hade mina spel sett ut sådär hade jag varit överlycklig, mina kanter jämnfört med dina bilder + reservation för att bilder och videos inte är helt 100% rättvisa så ser ju mina spel ut som SKIT, ser inte en enda kant på ditt spel som är dåligt?

Jag ska ladda upp en bild jag tog på Gang Beasts med allt på högsta, FXAA avslaget på NCP.. denna bild är inte 100% rättvis, så dom RÖDMARKERADE delarna jag markerade är minst x2 värre på min bild när Print tas, om inte x3 värre tillochmed. Har även markerat ett område med svart, hur jag vill att det ska se ut.
http://imgur.com/a/Bubkh

har även filmat med fraps när jag spelar FS17 för att försöka fånga dom värsta kanterna, ska se om jag får upp den nånstans för att visa.

Haha ja sån skärm vill man ha, OM det skulle vara ända lösningen för att göra så mina spel blir speldugliga igen, då åker jag direkt efter jag rånat en bank och köper nu skärm

Helt klart mycket Aliasing, men inget onormalt kan jag tycka. På bilderna så använder du ingen Anti-Aliasing teknik alls?
De svartmarkerade områdena ser bra ut då linjerna där går jämns med skärmens fyrkantiga pixlar, därav inget Aliasing. Men om du "tiltar" eller vrider kameran lite så får du lika mycket där också såklart.

Kan du ta samma bild/scen med använda DSR 4x? (välj 3840×2160 i spelet då)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sunner2k:

@Svensktiger: Det konstiga är att, det ända som har funkat för mig och gjort bilden mer acceptabel (fast ändå inte 100%) är enbart FXAA ^^
Men ska labba vidare lite

Det är för att FXAA bara smetar ut bilden, som en Gaussian Blur i Photoshop, vilket kan ge ett falskt intryck av att bilden blev "bättre". Denna bild visar tydligt varför FXAA är bogus:

Notera särskilt masterna i bakgrunden och även hur texturen på betongen närmast kameran blir suddig av FXAA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Såhär ser Watch Dogs 2 ut för mig utan någon form av Anti-Aliasing; http://i.imgur.com/9CLtyQi.jpg
Syns mest på tröjan och huset till höger.
Och såhär när jag trycker på MSAA 2x + SMAA http://i.imgur.com/eMTwN3s.jpg

För mig är detta inget nytt. Det har alltid varit såhär. Det börjar dock synas mer och mer i spel då världarna blir mer detaljerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ronz: det sjukaste är att när bilden togs, så hade jag allt inne i spelet på högsta (tyvärr inte många alternativ) men Anti aliasing x8 där och default på NCP förutom "föredrar maximal prestanda på energiläge", ända som får det att se lite bättre ut är att slå igång FXAA.

Jag kan eventuellt labba med att testa DSR och få liknande bild, håller på att ska lägga upp en video på FS17 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Såhär ser Watch Dogs 2 ut för mig utan någon form av Anti-Aliasing; http://i.imgur.com/9CLtyQi.jpg
Syns mest på tröjan och huset till höger.
Och såhär när jag trycker på MSAA 2x + SMAA http://i.imgur.com/eMTwN3s.jpg

För mig är detta inget nytt. Det har alltid varit såhär. Det börjar dock synas mer och mer i spel då världarna blir mer detaljerade.

Fast det är det där som är skillnaden, jag ser ju stor skillnad på dina bilder, hade mitt resultat blivit som din "efter bild" så hade jag blivit överlycklig, jag ser klart och tydligt att jag har det problem som du visar på bild 1, men jag har problem att få det som bild 2? det känns som om min Anti Aliasing är typ på ett Minus antal?

Som sagt, kommer en video snart på mitt fs17, försöker lära mig ett video-redigerings-program på 5 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunner2k:

@-ronz: det sjukaste är att när bilden togs, så hade jag allt inne i spelet på högsta (tyvärr inte många alternativ) men Anti aliasing x8 där och default på NCP förutom "föredrar maximal prestanda på energiläge", ända som får det att se lite bättre ut är att slå igång FXAA.

Jag kan eventuellt labba med att testa DSR och få liknande bild, håller på att ska lägga upp en video på FS17 också

Vad har du för inställningar i NCP? Det är inte så att den ställer till något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad har du för inställningar i NCP? Det är inte så att den ställer till något?

*Justera bildinställningar med förhandsgranskning*
Använd de avancerade 3D-bildinställningarna

*Hantera 3D-inställningar*
Anistropisk filtrering - Programkontrollerad.
CUDA-GPU-enheter - Alla
DSR-Faktorer - Off
DSR- jämnhet - Av (Grå markerad)
Flerbildskärm/blandad GPU.... - Flerbildskärmprestandaläge
Kantutjämning - FXAA - Av
Kantutjämning - Gammakorrektionsvärden -
Kantutjämning - Genomskinlighet - Av
Kantutjämning - Inställning - programkontrollerad (Grå markerad)
Kantutjämning - Läge - Programkontrollerad.
Kantutjämning med prov över flera ramar... - Av
Läget energisparfunktioner - Föredrar maximal prestanda (Ändrat manuellt)
Maximalt för -renderade bildrutor - Använd 3D-programinställningen
Omgivande inneslutning (Ambient ucclusion) - Av
Skuggningscache -
Texturfiltrering - Anistropisk provoptimering - Av (grå markerad)
Texturfiltrering - Kvalitet - Hög kvalitet (Ändrat manuellt från Kvalitet)
Texturfiltrering - Negativt detaljnivåförhållanden - Tillåt
Texturfiltrering - Trilinjär optimering - På (grå markerad)
Tredubbel buffering - Av
Trådad optimering - Automatisk
V-sync - Använd 3D-programinställningen
Virtuell realitet för -rendererade bildrutor - 1

Har fått upp en video på FS17 iallafall, kan ju säga att den slutgiltiga kvaliten på klippet är säkert 3 gånger så dålig jämnfört med verkligheten, men det är iallafall dom viktigaste delarna som syns, Kolla noga på "betong väggen bredvid traktorerna" dom kanterna lever ett eget liv, så öker du effekten typ x3 så förstår du mitt problem ^^

https://youtu.be/w3XreMoEz_Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunner2k:

*Justera bildinställningar med förhandsgranskning*
Använd de avancerade 3D-bildinställningarna

*Hantera 3D-inställningar*
Anistropisk filtrering - Programkontrollerad.
CUDA-GPU-enheter - Alla
DSR-Faktorer - Off
DSR- jämnhet - Av (Grå markerad)
Flerbildskärm/blandad GPU.... - Flerbildskärmprestandaläge
Kantutjämning - FXAA - Av
Kantutjämning - Gammakorrektionsvärden -
Kantutjämning - Genomskinlighet - Av
Kantutjämning med prov över flera ramar... - Av
Läget energisparfunktioner - Föredrar maximal prestanda (Ändrat manuellt)
Maximalt för -renderade bildrutor - Använd 3D-programinställningen
Omgivande inneslutning (Ambient ucclusion) - Av
Skuggningscache -
Texturfiltrering - Anistropisk provoptimering - Av (grå markerad)
Texturfiltrering - Kvalitet - Hög kvalitet (Ändrat manuellt från Kvalitet)
Texturfiltrering - Negativt detaljnivåförhållanden - Tillåt
Texturfiltrering - Trilinjär optimering - På (grå markerad)
Tredubbel buffering - Av
Trådad optimering - Automatisk
V-sync - Använd 3D-programinställningen
Virtuell realitet för -rendererade bildrutor - 1

Har fått upp en video på FS17 iallafall, kan ju säga att den slutgiltiga kvaliten på klippet är säkert 3 gånger så dålig jämnfört med verkligheten, men det är iallafall dom viktigaste delarna som syns, Kolla noga på "betong väggen bredvid traktorerna" dom kanterna lever ett eget liv, så öker du effekten typ x3 så förstår du mitt problem ^^

https://youtu.be/w3XreMoEz_Y

Inställningarna i NCP ser ju bra ut, som det ska vara.
I videon syns problemet tydligt och jag förstår exakt vad du menar. Det är just detta som jag nämnde i tidigare inlägg (ljus som reflekteras). Det brukar nämnas som "Shimmer, Shimmering" och för just detta lanserade Nvidia sin Anti-Aliasingteknik TXAA. Vissa spel lider av detta mer än andra och på senare år ännu mer pga. mer detaljerade världar.

Jag står dock fast vid att inget är fel. Däremot har jag aldrig lirat FS17 så jag vet ej hur det såg ut för dig förut.

Personligen så är detta med Shimmering något även jag hatar. Som jag skrev tidigare så sänker jag gärna grafikinställningar för att höja Anti-Aliasing/Upplösning för att få bort dom. Bästa lösningen för att få bort detta är DSR 4x eller TXAA/TAA (som dock gör bilden suddig, men detta går att väga upp med sharpening från tex Reshade/SweetFX). Vanliga AA metoder som SMAA, MSAA och FXAA hjälper knappt mot shimmering. Möjligtvis MSAA men då ska man upp i 4-8x.
Tyvärr finns inte TXAA i alla spel. Och DSR 4x är väldigt krävande.

I vissa spel får man helt enkelt lida med det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Inställningarna i NCP ser ju bra ut, som det ska vara.
I videon syns problemet tydligt och jag förstår exakt vad du menar. Det är just detta som jag nämnde i tidigare inlägg (ljus som reflekteras). Det brukar nämnas som "Shimmer, Shimmering" och för just detta lanserade Nvidia sin Anti-Aliasingteknik TXAA. Vissa spel lider av detta mer än andra och på senare år ännu mer pga. mer detaljerade världar.

Jag står dock fast vid att inget är fel. Däremot har jag aldrig lirat FS17 så jag vet ej hur det såg ut för dig förut.

Personligen så är detta med Shimmering något även jag hatar. Som jag skrev tidigare så sänker jag gärna grafikinställningar för att höja Anti-Aliasing/Upplösning för att få bort dom. Bästa lösningen för att få bort detta är DSR 4x eller TXAA/TAA (som dock gör bilden suddig, men detta går att väga upp med sharpening från tex Reshade/SweetFX). Vanliga AA metoder som SMAA, MSAA och FXAA hjälper knappt mot shimmering. Möjligtvis MSAA men då ska man upp i 4-8x.
Tyvärr finns inte TXAA i alla spel. Och DSR 4x är väldigt krävande.

I vissa spel får man helt enkelt lida med det

Bläääh! Det ända jag har att säga, deprimerande att man ska behöva leva med detta.. detta har tagit bort hela lusten att spela, för jag kan inte njuta av spelet i sig, jag sitter och letar efter alla dessa jävla kanter istället

Men då påtvingar du AA i NCP menar du då? för jag har alltid allt det högsta i spelen i sig, men kanske behöver påtvinga det i NCP?
Kollade reshade vilket verkade vara sjukt najs, men det stödjer inte FS17 än, men FS15 så det är väl bara en tidsfråga förhoppningsvis

Får tacka så mycket att du iallafall har lagt ner energi på att hjälpa till och att försöka förklara osv får se vad kontentan blir, kanske får börja göra något annat än att spela, kanske börja med musik eller något annat vid datorn (Lär bli lätt då man spelat sen man var typ 10)

Permalänk
Vive la liberté!

Se om du kan välja Tvinga där.
Och sen ställa in till typ 8x eller något:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Se om du kan välja Tvinga där.
Och sen ställa in till typ 8x eller något:

Kantutjämning läge kan jag välja - Programkontrollerad, Av, Förstärk programmets inställning, Åsidosätt en programinställning
Dom 2 sist nämnda låter mig ändra - Kantutjämning inställning manuellt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunner2k:

Kantutjämning läge kan jag välja - Programkontrollerad, Av, Förstärk programmets inställning, Åsidosätt en programinställning
Dom 2 sist nämnda låter mig ändra - Kantutjämning inställning manuellt då

Prova såhär;

Visa signatur

Permalänk
Vive la liberté!

Testa
Åsidosätt en programinställning