Permalänk
Medlem

VR headset med "vanliga" spel?

Hej sweclockers!

Jag har inte riktigt hängt med i utvecklingen av VR det senaste året. Provade Oculus DK för 2-3 år sedan i ett vanligt fps med mus+tb. Bortsett från extrem åksjuka blev jag imponerad av upplevelsen.

Nu när tekniken släppts i konsumentversion går jag i tankar att köpa, men har en fundering som jag hoppas ni kan besvara.
För min del är inte renodlad VR det som är intressant, utan s.k. seated VR. Jag är alltså inte så intresserad av spel där man rör sig i ett rum med VR-kontroller, utan är mest ute efter att använda visiret i stället för en vanlig skärm.

Nu till själva frågan, hur ser stödet för denna funktionalitet i de spel som finns idag? Kan man bara koppla in sitt visir och starta BF1 eller titanfall 2 och titta sig omkring med visiret samtidigt som man styr sikte och rörelse med mus+tb? Jag vet att vissa titlar som Elite och Project cars fungerar så, men hur ser det ut generellt?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du kan använda Big Screen eller Virtual Desktop och köra gamla 2D spel på en storskärm i VR eller använda Vorpx och få "simulerad" VR i vissa spel. Bildkvalitén är väl inte direkt som vanlig skärm eftersom det ju trots allt rör sig om ganska låg upplösning men blir ändå en bra känsla.

Big Screen låter dig också köra spel tillsammans med andra som kan gå in i ditt rum som du kör i.

Annars börjar det ju finnas en hel del bra VR spel också så behovet att köra äldre spel kanske inte är lika stort längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in_cold:

Hej sweclockers!

Jag har inte riktigt hängt med i utvecklingen av VR det senaste året. Provade Oculus DK för 2-3 år sedan i ett vanligt fps med mus+tb. Bortsett från extrem åksjuka blev jag imponerad av upplevelsen.

Nu när tekniken släppts i konsumentversion går jag i tankar att köpa, men har en fundering som jag hoppas ni kan besvara.
För min del är inte renodlad VR det som är intressant, utan s.k. seated VR. Jag är alltså inte så intresserad av spel där man rör sig i ett rum med VR-kontroller, utan är mest ute efter att använda visiret i stället för en vanlig skärm.

Nu till själva frågan, hur ser stödet för denna funktionalitet i de spel som finns idag? Kan man bara koppla in sitt visir och starta BF1 eller titanfall 2 och titta sig omkring med visiret samtidigt som man styr sikte och rörelse med mus+tb? Jag vet att vissa titlar som Elite och Project cars fungerar så, men hur ser det ut generellt?

Mvh

Köp inte VR för att spela spel som inte är gjorda för det. Det leder tyvärr bara till tandgnisslan och ångest.

I övrigt är Vive t.ex. otroligt mycket bättre än DK1.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Köp inte VR..

Det är för dyrt för den lilla upplevelsen du får och om du redan testat och blev åksjuk .. så...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Immersionen/upplevelsen är ju iof storslagen

Håller helt med om vorpx men de tragiska är att de liren ger de bästa upplevelserna i lir som alien isolation och The Hunter. Indie utvecklarna har gått lite vilse med roomscale. Står man så får hjärnan lätt för sig att den måste hålla balans och man ska använda benen för att gå. Blir en hel del uncanney valley syndrom när man ska förflytta sig. De löser det genom att förvägra dig nya miljöer eller förflytta via teleport och annat som bryter immersionen.

FPS framöver designas förhoppningsvis efter sittandes sen kan man stå och springa om man vill men de ska inte nerfa rörelseschemat av hänsyn till de som får motion sickness. De får sitta ner eller inte lira alls!

Vet inte hur de är tänkt där inte kommer jag köra en massa VR lir om jag mår illa i timmar efteråt som vissa rapporterar. Att sätta mig ner i windlands hjälper mycket för att få kroppen att känna i vilket läge den befinner sig i. Absolut lite sämre immersion men det är mycket effektivare än att försöka skarva med teleports etc. Sen har du ju färre sitationer där du råkar för de mest immersionsbrytande av allt. Chaperone!

Hur man löser detta. Ta lir som the hunter. Du lär inte springa runt 15 km manuellt. Men klättrar du upp i torn kan du med fördel resa dig ur stolen och spatsera runt med kikaren. Hitta såna sätt att ge stående roomscale upplevelser tillsammans med sittande.

Projektor läget som nämnts fungerar ju med alla spel. Där är det bara en fråga om upplösning vs stor bild. Tredjepersonslir där tycker jag inte det är riktigt värt de med Rift. Tappar för mycket detaljer och perspektivet är ju fel från början. Du får ingen 3D. I vorpx kan du få fake 3D men det är naturligtvis inte lika bra som lir med 3D stöd från början men ger klart mervärde ändå.

Jag använder VR mestadels för film dock. Har inte plats för en projektorsetup. Riften har ju lite låg upplösning men tillräckligt och du får bättre mörkläggning än i 99 % av biosalongerna därute samt kan verkligen finjustera bioduken efter dina preferenser. Frågan är hur långt man kommer med cardboard vr lösningar för film men trackingen är fortfarande viktig för upplevelsen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick du det att fungera ?

@in_cold:

Hej
Såg ditt inlägg om att använda mobilen som spelskärm i Vr glasen...
Precis vad jag söker efter..
Jag kollade svaren men blev inte riktigt klok på det..
Fick du ordning på det ?

/Jonas