Mina bilder med 13 MP kamera blir mindre än 2 mb?!

Permalänk

Mina bilder med 13 MP kamera blir mindre än 2 mb?!

Hej,
Säkerhetskopierade bilder från min Oneplus 2 idag och märkte att de flesta av mina bilder, som är tagna i full kvalitet, ändå är mindre än 2 mb. Det måste väl ändå påverka deras kvalitet. Varför är de så små? Har hittar diskussioner om detta på nätet men inga förklaringar eller om det finns något att göra åt det.

Tack för förhand!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk

var för format sparas de i?
Misstänker Jpeg på dem, så är inte 2mb så farligt.

går att kolla filstorleken i android, på din oneplus2, se om den är större än de som säkerhetskopierat.

säkerhetskopierar du direkt till en dator eller typ google drive eller så?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

var för format sparas de i?
Misstänker Jpeg på dem, så är inte 2mb så farligt.

går att kolla filstorleken i android, på din oneplus2, se om den är större än de som säkerhetskopierat.

säkerhetskopierar du direkt till en dator eller typ google drive eller så?

De sparas i jpg och filstorleken är densamma i telefonen som när jag säkerhetskopierade över usb. Många bilder är bara 1,5 mb, det är mycket mindre än tidigare telefoner om jag minns rätt.
Jag har även en iphone 7 men jag vet inte hur man ser filstorlek på den, iaf inte i själva telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

"Full kvalitet" enligt mobilen kan ju ändå betyda en väldig komprimering i verkligheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jesper930:

Hej,
Säkerhetskopierade bilder från min Oneplus 2 idag och märkte att de flesta av mina bilder, som är tagna i full kvalitet, ändå är mindre än 2 mb. Det måste väl ändå påverka deras kvalitet. Varför är de så små? Har hittar diskussioner om detta på nätet men inga förklaringar eller om det finns något att göra åt det.

Tack för förhand!

Vad är din egentliga fråga?

Som du fått svar på så beror storleken på att bilden är komprimerad med Jpeg. När man sparar en bild som Jpeg kan man välja hur hårt algoritmen ska trixa med bilden för att få ner storleken. Man kan experimentera med detta själv med tex Paint.Net och spara en bild med lite olika "kvalitet" och se vad som händer med själva bilden och filstorleken. Full kvalitet betyder lite olika beroende på tillverkare och modell.

Vill du veta mer om Jpeg föreslår jag att du letar upp lite sidor på nätet där du kan läsa mer, tex:
https://en.wikipedia.org/wiki/JPEG

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad är din egentliga fråga?

Som du fått svar på så beror storleken på att bilden är komprimerad med Jpeg. När man sparar en bild som Jpeg kan man välja hur hårt algoritmen ska trixa med bilden för att få ner storleken. Man kan experimentera med detta själv med tex Paint.Net och spara en bild med lite olika "kvalitet" och se vad som händer med själva bilden och filstorleken. Full kvalitet betyder lite olika beroende på tillverkare och modell.

Vill du veta mer om Jpeg föreslår jag att du letar upp lite sidor på nätet där du kan läsa mer, tex:
https://en.wikipedia.org/wiki/JPEG

Min fråga är varför min Oneplus 2 gör denna överdrivna komprimering och hur jag kan åtgärda detta. Exempelvis en annan app för kameran. Varför har dagens telefoner så mycket lagring om man inte får använda den? Jag har 64 gb på oneplus och 128 gb på iphone men en jpg ska tydligen komprimeras för att spara plats :/ Det finns en funktion för att spara lagringsutrymme i kameran men den har jag avstängd.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jesper930:

Min fråga är varför min Oneplus 2 gör denna överdrivna komprimering och hur jag kan åtgärda detta. Exempelvis en annan app för kameran. Varför har dagens telefoner så mycket lagring om man inte får använda den? Jag har 64 gb på oneplus och 128 gb på iphone men en jpg ska tydligen komprimeras för att spara plats :/ Det finns en funktion för att spara lagringsutrymme i kameran men den har jag avstängd.

Har du kollat så att dina bilder är 13MP?
Sedan tycker jag att du ska kolla om tycker att bilderna håller låg kvalitet. Nu krävs det att du förstår att känna igen JPEG artefakter. Om bilderna ser bra ut så tycker jag inte att detta är något du behöver oroa dig över. Ser man ingen eller väldigt liten skillnad mellan två bilder där den ena är dubbelt så stor på disk så har du ju använt en massa data till ingenting.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Zooma in ordentligt och se efter om du ser några JPEG-artefakter. Om inte är det ju inga problem...
Personligen tycker jag 1-2MB låter ganska normalt för ett 13MP-foto, utan att de för den sakens skull skulle varit helt förstörda av JPEG.

Permalänk
Medlem

Bilder tagna med min LG G4 blir jpeg i storlek 4-8MB.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.