Intel Core i7-7700K och i5-7600K "Kaby Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Känns som min 2600k kommer flaska ett 1080Ti. AMD har jag tappat förtroendet för oavsett vad Vega/ryzen kommer med, dessutom föredrar jag hög singeltråd prestanda med 4 kärnor och HT framför 8 eller fler kärnor. Dessutom har jag ett rätt gammalt halvbudget nätagg, långsamma 16GB ddr3 1600minnen, PCI-E 2.0 (inte för att det skiljer så många fps, men men.), dålig cpu kylare.

Så varför inte uppgradera allt på en gång med 7700k och 1080Ti? Kommer spela allt på högsta i 1440p är tanken.

Det är klart det vore kul... men det du säger om singeltrådad prestanda har AMD tagit tag i. Du har väl sett benchmarken där de ligger hack i häl med intels 8-kärniga motsvarigheter? Oavsett om det är sant eller inte, så tycks det vara ett rejält lyft från tidigare = prissänkningar. Precis det som stod i artikeln

/DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Nej, RAID är ingen backup, men det skyddar mot diskkracher, vilket jag gissar är en vanlig anledning till data förlust. Data som inte går att återskapa får man ha på ett SAN/NAS. Om ens disk kraschar tar det ändå någon dag att komma tillbaka där man var innan, det är skönt med RAID då. Kostnaden för en extra hårddisk är så liten att det är mindre än vad en utvecklare kostar 1h. Kan man då spara en arbetsdag på 8h för något som händer var femte år är det lätt värt det.

Risken med RAID 1 är att det ger en falsk säkerhet. Ja, om en hårddisk krashar så är du skyddad, men vad händer om en hårddisk börjar skriva korrupt data? Vad händer vid användarfel som tar bort/skriver över viktig data? RAID 1 gör ingenting för att skydda er i dessa lägen. Därför är det mycket mycket bättre att skapa en riktig lagringslösning som ligger på erat lokala nätverk

1. Ni får äkta backuper som skyddar mot korruption/användarfel
2. Ni får precis samma rendudans ifall en disk krashar, det är bara att sätta i en ny
3. All data blir teoretiskt åkomlig från precis vilka datorer ni vill

Ni får sämre prestanda då disken är snabbare än nätverket men som sysadmin får jag ont i magen av att tänka på folk som arbetar med kritiska grejer som förlitar sig på RAID 1.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbreakdown:

Undrar när de kommer att listas på butikerna, är det någon som har ett hum om när?

5.e hørde jag av en norsk førhandlare.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bewise:

Men vänta nu här, helt plötsligt så har inte strömförbrukningen någon betydelse?

Det har ju tjatats och skrikits om att låg strömförbrukning, (speciellt med god prestanda) är gud, the shit, kräm la kräm, det bästa sedan skivat bröd. I alla fall när det kommer till Intel och Nvidia. Men nu är det helt plötsligt inte..det? Var vänlig och bestäm er.

AMD är visst Tjernobyl 2.0 och om AMD har bättre prestanda så dras det för mycket ström sett till sin prestanda. (Skulle gissa på att om Ryzen drar mindre än Intels motsvarighet men hat lite sämre prestanda så är det helt plötsligt värdelöst, för då är prestandan plötsligt viktigare än strömförbrukningen.

Jag vet inte med Yoshman, men du lägger i alla fall ord i munnen på mig.
Citera mig gärna där jag säger att låg strömförbrukning är det bästa sedan skivat bröd och är viktigare än prestanda.

Med det sagt så är låg strömförbrukning alltid en fördel såklart och därför avfärdar jag inte i7 5775C men allt jag säger är att det nog är väldigt få som verkligen suktar efter den på grund av strömförbrukningen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att AMD får in en lyckoträff så att Intel kan sluta med sina PR kampanjer där det istort sett är samma komponent som säljs år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Det är klart det vore kul... men det du säger om singeltrådad prestanda har AMD tagit tag i. Du har väl sett benchmarken där de ligger hack i häl med intels 8-kärniga motsvarigheter? Oavsett om det är sant eller inte, så tycks det vara ett rejält lyft från tidigare = prissänkningar. Precis det som stod i artikeln

/DW

Lust att länka det testet. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Risken med RAID 1 är att det ger en falsk säkerhet. Ja, om en hårddisk krashar så är du skyddad, men vad händer om en hårddisk börjar skriva korrupt data? Vad händer vid användarfel som tar bort/skriver över viktig data? RAID 1 gör ingenting för att skydda er i dessa lägen. Därför är det mycket mycket bättre att skapa en riktig lagringslösning som ligger på erat lokala nätverk

1. Ni får äkta backuper som skyddar mot korruption/användarfel
2. Ni får precis samma rendudans ifall en disk krashar, det är bara att sätta i en ny
3. All data blir teoretiskt åkomlig från precis vilka datorer ni vill

Ni får sämre prestanda då disken är snabbare än nätverket men som sysadmin får jag ont i magen av att tänka på folk som arbetar med kritiska grejer som förlitar sig på RAID 1.

Jag håller helt med dig

Problemet med att ha allt på nätverket är egentligen två:

1. Sämre prestanda
2. Vi pratar några hundra TB, och då blir det väldigt dyrt att ha allt på ett SAN+backup. Hade inte prestandan varit ett problem kanske kostnaden hade varit försvarbar.

Man får helt enkelt överväga hur viktig sin data är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

2700K har 99 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per enkeltråd.
2700K har 491 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per multitråd.

7700K har 122 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per enkeltråd.
7700K har 619 poäng @ 2.8 GHz i Cinebench per multitråd.

Ger en IPC ökning på:
+23% enkeltrådat.
+26% multitrådat.

5 GHz mot 4.5 GHz = Ökning på ytterligare +11%.

Slutsumma:
+40% i multitrådat.
+36% i enkeltrådat.

Detta är grovt förenklat.
Skillnaden mellan oklockade exemplar är större:
+47% i enkeltråd.
+59% i multitråd.

Dessa ökningar kan dock inte förväntas i spel i 1080/1440p. Visst att det blir en förbättring men förmodligen inte ens nära den ökning man får i cinebench. De flesta spel är mer gpu bundna i högre upplösningar.

Så inte den som ställde frågan misstolkar svaret och förväntar sig den fps ökningen i spel

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Hur ser prestandan ut i dx12/vulkan mellan olika processorer. De skall väll klara av att använda mer än en kärna på processorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Hur ser prestandan ut i dx12/vulkan mellan olika processorer. De skall väll klara av att använda mer än en kärna på processorn

Skickades från m.sweclockers.com

DX11 klarar också att använda fler än en kärna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så otroligt tröttsamt med allt gnäll orsakat av orealistiska förväntningar.
Det går inte att göra vad som helst med kisel.

P.S. Om inte 2017 års mjölk är minst 30% mjölkigare än 2016s så kommer jag sluta köpa mjölk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Jag jobbar också med kodknackande och håller inte riktigt med dig. Visst att man får sin dator av företaget, men någon har ju valt ut vilken modell som alla ska få. För tillfället tror jag att det är 4770k som vi har, men inte helt säker. Vet inte varför vi har k-modellen, men jag tror att den kanske är lite snabbare?

Däremot ska vi snart byta ut våra byggservrar, och de överklockar vi faktiskt. Helt enkelt för att de blir snabbare och att vi sparar tid då. Då verkar 7700k som ett bra val tycker jag. Egentligen var vi inne på att köpa nytt för någon månad sedan, men jag tyckte vi skille vänta in Kaby Lake, tveksamt värt det men det ger lite extra boost iallafall. Detta är även ett tillfälle då ett par tusen i prisskillnad har väldigt liten betydelse, kan det spara ett par mineraler i kompilering och testexekvering är det värt mycket.

Det pratades även lite om laptops i tråden, det är inget vi har som utvecklare, av flera skäl. Dels prestandan, möjlighet till flera diskar i raid samt flerskärmsstöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag kritiserade var att hela tiden med kodknäckarna talades om singletråd IPC. Excel som har 1-2 trådar, era kompileringsmjukvaror som har det samma. Varför då ha en 8 trådig CPU?
i5 eller tom i3a med samma frekvens = samma prestanda. Tom så att om du slopar HT och kanske 2 kärnor kan du både OC mer och dessutom få svalare CPU med minst lika hög prestanda.

Mao... jag förstår fortfarande inte varför man väljer en 7700k i7a, när tom artikeln ovan visade att 2 av 2 7600k i5or nådde 5Ghz, men bara en 7700k nådde det. Mao... 7600k är CPUn för er i så fall, inte 7700k. Billigare, bättre OC potential och svalare, och för ert jobb, samma prestanda.

Men spel samt tex video-editering är två exempel på där både 8 trådar (eller fler) och hög frekvens är viktigt, och inte bara IPC. Men samtidigt så kan du spela på 2600k, men du får räkna med prestandan som typ en 6600k.

Skrivet av anon159643:

Använder såklart SQL server som databas som excel bearbetar.

Orsaken till varför man gör ineffektiva program är att tid är pengar, varje nerlagd timma kostar ca 1000kr. Om man då kan göra en lösning i Excel som är lite slö men kostar bara 8000kr (8h), så kan denna i många fall vara betydligt mer värd än en egen lösning i C# som kanske kostar 100 000kr (100h) att göra. -Excel bjuder på ett extraordinärt gränssnitt, c# WPF datagridview kan slänga sig i väggen mot denna.
Visst går det i WPF datagridview göra riktigt avancerade saker, men jag syftar på tiden det tar jämfört emot Excel där man redan från start har det mesta klart.

Och just att arbetskraften är så fruktansvärt dyr gör att folk i många avseende utvecklar i det verktyg som går snabbast att utveckla i, alternativen måste ha andra fördelar som framförallt uppstår om man gör en lösning som körs av fler personer än en själv.

Framtiden går emot allt flera riktigt ineffektiv lösningar och cpu behovet behövs därefter.

Sedan den stora skaran bearbeta ej data, de kör sina webbaserade system och de behöver aldrig ha datan som någon inte redan har byggt en funktion för.

Och här har du förklaringen varför det är så dyrt och varför det tar så lång tid. Om du hade spenderat 100h och 100kkr på att utveckla mer effektiva verktyg som sen sparat dig 10h på nästa projekt när du slipper Excel och kan använda kanske 2-4 trådar, så plötsligt har du sparat 10kkr... och nästan gång har du samma verktyg och 10kkr till.

Nu var det länge sedan jag själv knackade kod, så förlåt min okunnighet här, men om det var något mina lärare snabbt bankade in i skallen på mig var att gör det rätt första gången och gör det så pass standardiserat att du kan använda det du gjort för andra syften. Detta kommer spara dig tid och jobb senare. Slarvig och ineffektiv kod kommer alltid att komma tillbaka och hemsöka dig.

Mao... jag ser inga fel i era CPUer... jag ser fel i hur ni hanterar det ni gör för att ni tror ni sparar pengar på det... istället för att göra det rätt första gången.

Skrivet av Yoshman:

Nämnde det av två anledningar: dels är det ett vanligt yrke och relativt många här på SweC har detta yrke.

Dels då det ofta nämns som en grupp som har nytta av väldigt starka CPUer, vilket är sant men precis som nästan alla andra grupper av desktop-användare är det mest viktiga prestanda per kärna.

Lista gärna alla vanliga fall som skalar så pass bra att lägre klockade modeller med fler kärnor ger högre total prestanda!

4790K/6700K/7700K är inte på något sätt magiska i att ha exakt rätt mängd av antal CPU-trådar eller något annat. De är typiskt det bästa man kan köpa till skrivbordet då de råkar vara de modeller med högst enkeltrådprestanda.

Som jag ser ovan så är 7600k precis lika snabb @ 5,0Ghz i single-tråd prestanda. Och 6600k har samma IPC den med, men kan inte nå den frekvensen. Så... enkel trådig prestanda på en 8 trådig CPU är bra för???

Skrivet av Yoshman:

Sedan är gamers absolut en viktig grupp för "k"-serien, men antalet gamers på PC är mindre än vad många verkar tro här. Hur förklarar man annars att endast 10-20 % av omsättningen av spelförsäljning går till PC, konsolerna har flera gånger högre omsättning.

För att:
1. Folk köper annat än spelmaskiner... typ företag köper OEM HP/Dell maskiner, ofta laptops. Minns du de i5/i3 som tråden nämnde ovan säljer mer än alla i7orna tillsammans?

2. Precis som tråden redan sagt... om en 2600k duger än för dem, och som du själv sagt, en haswell duger än, varför ska vi köpa nya? Så vi köar inte direkt för att byta CPU varje generation som man gjorde förr. Minns man både bytte CPU en och tom två gånger på en generation förr. Vartannat år fick man punga ut för nytt, eller så låg man illa efter. Idag kan 4 år gamla Haswell hänga med bra.

3. Konsolerna har nu blivit så pass kraftfulla så att även Svensson som inte kan överklocka sin "k" CPU kan lista ut hur man startar ett spel med rätt bra grafik. De har fört spel till massan... Så säg hej till de 5 miljoner+ spelarna där ute... (tack för korrigeringen @Bruce Wayne)

Skrivet av Yoshman:

Att man kör i7 "k"-modeller på arbetsplatser är nog inte så ovanligt, vi gör också det (well, de få som fortfarande använder stationära) då det helt enkelt är den snabbaste CPU för det vi gör. Däremot överklockar vi naturligtvis inte och gissar att extremt få som använder en "k"-modell för professionellt arbete kör den överklockad.

Vilket får mig att poängtera 4790k vs 6700k
4200Mhz 4 kärnor, 4400 1-2 kärna vs 4000 en kärna, 4200Mhz endast på en kärna.

Om du inte OCar.. så är det inte direkt bättre prestanda... då det är IPC och frekvens tillsammans som spelar roll och upp till 400Mhz (typ 10%) är en hel del skillnad.

Skrivet av Yoshman:

Sitter då Intel på händerna och gör inget? Tja, antag att så är fallet, verkar det vara en bra strategi när vi ser folk här fortfarande nöjda med i7-2600K? Man vill nog inget hellre än att hitta något sätt att skruva upp prestanda så programmerarna börjar skriva än mer innefektiva program så alla blir tvingade att uppgradera.

Men det går inte då Dennard-scaling är död, när den dog kunde man inte längre skruva upp frekvenserna enbart genom att gå till mindre tillverkningsnoder.

Och nu är vi även i sluttampen på Moores lag. Enda Moores kan användas till vad det gäller enkeltrådprestanda är att göra all bredare designer med djupare buffertar etc.

Intel har redan den CPU med högst enkeltrådprestanda, så här långt har ingen utom Apple något som ens matchar Sandy Bridge i enkeltrådprestanda (Apple kan i vissa lägen matcha Haswell, men i andra lägen är man rätt långt efter).

Om Intel bara segar, varför är det då ingen som tror att Zen kommer ha högre enkeltrådprestanda än vad Intel har? Frågan är om Zen kommer ha högre enkeltrådprestanda än Apple (Zen kommer definitivt ha högre absolut prestanda än Apples CPU, men det är lite olika segment).

Sanningen är att det finns en begränsad mängd parallellism i varje enskild instruktionsström och sedan Sandy Bridge ligger man väldigt nära denna gräns, det är helt enkelt fysiskt omöjligt att öka enkeltrådprestanda speciellt mycket mer.

i7-7700K har faktiskt relativt stor boost med sina ~9 % ökning från i7-6700K (som var den tidigare ledaren), det mesta kommer dock från högre frekvens.

Och jag tror ingen argumenterar emot dig att Intel nått taket. Tror dom det är vad vi alla säger, och varför 7700k egentligen är totalt meningslös. Men normalt sett när en teknik når taket... typ om man inte har mer prestanda att ge, så fokuserar man på att göra tekniken billigare istället, så fler kan ha den.

Intel har valt att göra tvärt om... de höjer priset för de vet att de som köper den kommer köpa den pga de vill ha den... inte pga den är "värt pengarna". Detta gör att AMD faktiskt har en chans att verkligen röra om i marknaden dock... något som verkligen behövs.

Och jag säger forfarande... ge mig en Zen 4,5Ghz med broadwells extra fördel, med skylakes nya cache hantering så kan jag förstå högre priset. Men min poäng här är... när 5775c släpptes så var den för spel, den bästa CPUn, men den kostade mer. Och du ansåg den då inte värt det... men när 7700k kommer och kostar mer än 5775c gjorde, och inte är något mer än en överklockad skylake, så är den plötsligt värd det... trots att de i spel har typ samma prestanda.

Om man nu bara tänker spela ändå... varför är inte båda värda det?

Och så länge som kodare som @anon159643 fortsätter att ta genvägar istället för att lösa det så bra det går, så kommer vi aldrig har nog med CPU kraft... lite som att så längre det finns olja så kommer vi aldrig få effektiva motorer. Men när det börjar kosta 50-100kr litern så kan jag tänka mig att det blir andra värderingar. Och när det enda vi har sen är 5Ghz 4 kärniga saker, så kommer programmerarna tvingas att hitta nya vägar.

För de företag som inte effektivt kan utveckla ny bra mjukvara, går i konkurs. Det hjälper inte att snåla kortsiktigt, det kan du se på många olika spelutvecklingsföretag, som misslyckas med spel pga de fuskar lite snabbt. In-effektivt jobb, oavsett hur "mycket det sparar idag", kostar minst lika mycket tillbaka om 3-5 år när du kunde använt ett bättre verktyg när konkurrensen hårdnar.

Skrivet av Bewise:

Jag tror ingen här på forumet betvivlar Yoshmans kunskaper, det kan till och med en noob som jag se. Men det betyder inte heller att man alltid har rätt och är fri från kritik och skall bemötas med kritik om fallet är så.

Problemet är att argumentera mot honom är som att prata om politik. Oavsett om du har rätt eller fel, så är där anhängare som röstar på det partiet även om det har fel... så man blir dumförklarad för att man inte tror på politikern.

Folk måste börja kritisera även de bästa svaren en sådan person ger, då han har faktiskt fel rätt ofta, men han begraver det i meningslös fakta som gör att man inte ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Så otroligt tröttsamt med allt gnäll orsakat av orealistiska förväntningar.
Det går inte att göra vad som helst med kisel.

P.S. Om inte 2017 års mjölk är minst 30% mjölkigare än 2016s så kommer jag sluta köpa mjölk.

Vi gnäller för att Intel höjer förväntningarna... den dagen de säger "we cant", så är det ju över

PS. Jag lovar att om du ställer mjölken i 1 år från 2016 så kommer 2017s mjölk att vara minst 30% "mer lik mjölk" och mindre lik en sur klumpig, bakterie fylld vätska

Permalänk

Jag hade verkligen hoppats på att det skulle vara lite mer skjuts i nya 7700K då jag tänkte uppgradera från min 4770K men nu känns det ju lite "muhhh" att köpa en ny dator för minst 10.000+ för att bara få några få % bättre prestanda.

*argt fnys*

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det jag kritiserade var att hela tiden med kodknäckarna talades om singletråd IPC. Excel som har 1-2 trådar, era kompileringsmjukvaror som har det samma. Varför då ha en 8 trådig CPU?
i5 eller tom i3a med samma frekvens = samma prestanda. Tom så att om du slopar HT och kanske 2 kärnor kan du både OC mer och dessutom få svalare CPU med minst lika hög prestanda.

Mao... jag förstår fortfarande inte varför man väljer en 7700k i7a, när tom artikeln ovan visade att 2 av 2 7600k i5or nådde 5Ghz, men bara en 7700k nådde det. Mao... 7600k är CPUn för er i så fall, inte 7700k. Billigare, bättre OC potential och svalare, och för ert jobb, samma prestanda.

Men spel samt tex video-editering är två exempel på där både 8 trådar (eller fler) och hög frekvens är viktigt, och inte bara IPC. Men samtidigt så kan du spela på 2600k, men du får räkna med prestandan som typ en 6600k.

Då missförstod jag dig.

Angående hur många trådar som är bra att ha vid kompilering är det varierande. Just nu kan man säga att jag/vi har en parallell del där vi kan använda upp till ca 60 trådar, och en nästan sekventiell del med bara 1-2 trådar, varje del tar ungefär lika lång tid. Vi vill ju dock flytta mer och mer till den parallella delen, just för att det är enklare köpa hårdvara som kortar ner tiden då. Men det kommer dröja många år innan allt är parallellt.

En sak som vi gör just nu på våra i7 med HT (4/8 kärnor) är att vi kör 2 byggjobb samtidigt på dom utan att det går märkbart långsammare än att bara köra 1 i taget. Detta talar ju dock lite emot att det är så mycket parallellt inser jag nu... Det är möjligt att man hade kunnat göra det på en i5 också, men prisskillnaden är som sagt ganska liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vi gnäller för att Intel höjer förväntningarna... den dagen de säger "we cant", så är det ju över

PS. Jag lovar att om du ställer mjölken i 1 år från 2016 så kommer 2017s mjölk att vara minst 30% "mer lik mjölk" och mindre lik en sur klumpig, bakterie fylld vätska

Fast jag förstår inte varifrån förväntningarna kommer... Hur har Intel skapat andra förväntningar än dom som nu infriats?
Jag hade inte trott att snabbast skulle ses som så dåligt.

Permalänk
Medlem

Snabbare minnen mer FPS

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Lust att länka det testet. Mvh

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439433-amd-zen-samling...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457303-amd-ryzen-blend...

https://www.youtube.com/watch?v=RWzjl7Imhqw

http://www.forbes.com/sites/patrickmoorhead/2016/12/13/amd-im...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Jag tror ingen här på forumet betvivlar Yoshmans kunskaper, det kan till och med en noob som jag se. Men det betyder inte heller att man alltid har rätt och är fri från kritik och skall bemötas med kritik om fallet är så.

Äh. Det var bara en pik. Han förklarade för mig hur min egna personliga åsikt gällande 6800K's förträfflighet gentemot (då, kommande) Kaby var fel i en tidigare tråd. Den kostar ju inte så mycket mer och man får mycket mer för pengarna.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chipw00t:

Äh. Det var bara en pik. Han förklarade för mig hur min egna personliga åsikt gällande 6800K's förträfflighet gentemot (då, kommande) Kaby var fel i en tidigare tråd. Den kostar ju inte så mycket mer och man får mycket mer för pengarna.

Fast det beror ju helt och hållet på sitt användningsområde.
För gaming får man inte "mer" med 6800K.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Serzarian:

Fast det beror ju helt och hållet på sitt användningsområde.
För gaming får man inte "mer" med 6800K.

Man får nog knappast mindre i och med att det är svårt att flaska ett singelgrafikkort.

Skulle inte dx12 dra nytta av många trådar? Kanske gränssnittet kommer att fungera någon gång?

#framtiden

Smaksak annars, mest. Jag finner 6800K intressant.

7700K är riktigt vass annars. För dyr i Sverige.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Skulle vilja att ni tog bort lite speltester och lägga mer krut på överklockningsdelen av denna recension. Typ högsta klock vid 1.2, 1.25,1,3,1.35, 1.4, 1.45. Samt olika kylare, vad för temp man får vid bench och vid spel. Många kör skylake 24/7 i 1.4 sålänge deras temperatur är okej. Stanna vid 1.32 är lite meh

Permalänk
Medlem

lol

Skrivet av MinscS2:

Skylake -> Kaby Lake är nog det tråkigaste CPU-generationsskiftet jag varit med om sedan jag började läsa Sweclockers recensioner. (Om man nu ens kan kalla det för generationsskifte, Intel tycker tydligen det men det här känns ju mer som en refresh.)

Samma IPC som Skylake men med lite högre OC kombinerat med en ännu högre prislapp = tack men nej tack.

Undrar hur länge man kommer sitta på sin Sandy Bridge-E egentligen. Tills den går sönder antagligen...

Kan inte annat än hålla med. Har suttit på en 4770k sen den släpptes och ser ingen som helst anledning att uppgradera. Intel har blivit på tok för lata på sin tron. Jävligt lustigt att de ändrar produktnamn på saker som fortfarande är exakt likadana som tidigare generation, men alltid lurar det väl någon.
Utan riktigt konkurens blir det såhär, har inte hänt ett skit på 5 år.
Hör och häpna så är jag mer sugen på AMD's kommande Zen än Inteltråk.

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Det dom visat upp hittils ser extremt lovande ut

Skrivet av Tumnus:

För att folk förväntade sig typ IV-B prestanda men nu verkar allt peka på att man faktiskt "bara" ligger en generation bakom Intel sett till singletrådad prestanda? Visst bräcker inte AMD Intel denna generation.. det är nog ingen som tror det heller däremot att återvända till CPU marknaden efter fem års frånvaro och ändå lägga sig så nära Intel (om det visar sig stämma dvs) är väldigt imponerande.

Skrivet av UncleDirty:

Det kan man väl se på lite olika sätt ^^

Ingen kräver väl Ryzen typ ska sopa mattan med 6950X, men kan de ligga nära 6900K vilket verkar vara fallet samtidigt ha ett attraktivare pris så ser jag det i alla fall som en vinst eller i sämsta fall som en rejält duktig comback.

Sedan gäller det ju att få ut modeller i olika segment som är konkurens kraftiga och prisvärda!

Det är nog den största utmaningen tillsammans med singel thread prestandan.

Man får ha i åtanke hur liten del av totala antalet sålda cpu till privatpersoner som ligger på 6900k's prislapp eller högre!

Man får även ha i åtanke att Zen är en helt ny arkitektur medans Intel är mer eller mindre inne på 7:e generationen på sin arkitektur, så stora är inte förändringarna att jag skulle kalla det helt nya arktitekturer där.

Att Intel gör ett nytt hopp inom nått år snarlikt med AMD's ser jag som fullständigt osanorlikt då de har haft focus på sin fin tuning.

Jag vill ha prisvärda datorer med hyffsad prestanda till en bra peng, därav hoppas jag allt som oftast på AMD då jag blir mörkrädd av att tänka på vad som skulle kunna hända på marknaden om dem försvann.

Men time will tell!
Heja Amd!

Skrivet av chipw00t:

Ja, precis. Då slipper man tearing. Förutom vid 30 FPS aj mina ögon cutscenes om man inte har gsync eller freesync.

Många har för sig att FPS:en måste ligga på 144 hela tiden bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men vissa här i forumet låter zen som något som kommer slå kaby lake. Har hört också att zen möjligen kommer få högre prestanda än vad som tänkt från början (men inget vi vet än). Bättre att bli positivt överraskad, än hypa och skriva sin besvikelse i forumet sen (kommer man ändå göra i för sig).

Sen bra intel släpt en överklockningsbar I3, något som troligen kommer slå hårt på amd´s APU:er (bättre ta i3 för budgetgaming i flestas fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men vissa här i forumet låter zen som något som kommer slå kaby lake. Har hört också att zen möjligen kommer få högre prestanda än vad som tänkt från början (men inget vi vet än). Bättre att bli positivt överraskad, än hypa och skriva sin besvikelse i forumet sen (kommer man ändå göra i för sig).

Sen bra intel släpt en överklockningsbar I3, något som troligen kommer slå hårt på amd´s APU:er (bättre ta i3 för budgetgaming i flestas fall).

Fast så är det ju alltid när man hör saker/hype om AMD's produkter, ska tydligen kunna dela på hav, bota cancer etc, men sedan när produkterna släpps är dom oftast 'meh'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vilket är väldigt tramsigt av dom, många som förutspått samma sak i många år tillbaka. Verkar som de gör det för att väcka uppmärksamhet på något sätt.

Det stämmer dock. Inget revolutionerande har kommit från Intel på flera generationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men vissa här i forumet låter zen som något som kommer slå kaby lake. Har hört också att zen möjligen kommer få högre prestanda än vad som tänkt från början (men inget vi vet än). Bättre att bli positivt överraskad, än hypa och skriva sin besvikelse i forumet sen (kommer man ändå göra i för sig).

Nej, jag tror inte att Zen slår Kaby. Det skulle behövas men det kommer den inte att göra.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men vissa här i forumet låter zen som något som kommer slå kaby lake. Har hört också att zen möjligen kommer få högre prestanda än vad som tänkt från början (men inget vi vet än). Bättre att bli positivt överraskad, än hypa och skriva sin besvikelse i forumet sen (kommer man ändå göra i för sig).

Sen bra intel släpt en överklockningsbar I3, något som troligen kommer slå hårt på amd´s APU:er (bättre ta i3 för budgetgaming i flestas fall).

Vad menar du med "att slå" Kaby Lake?

Det kommer säkert finnas implementationer när Ryzen kommer att vara ett betydligt bättre val än en Kaby Lake processor och vice versa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Jag vet inte med Yoshman, men du lägger i alla fall ord i munnen på mig.
Citera mig gärna där jag säger att låg strömförbrukning är det bästa sedan skivat bröd och är viktigare än prestanda.

Med det sagt så är låg strömförbrukning alltid en fördel såklart och därför avfärdar jag inte i7 5775C men allt jag säger är att det nog är väldigt få som verkligen suktar efter den på grund av strömförbrukningen.

Ser ut som att jag har gjort ett ordentligt klavertramp och citerat fel person, så går det när man skriver från mobilen och håller på att klippa ut och klistra in flera användare som man ska responda i samma meddelande. Ber om ursäkt för det! Har redigerat och tagit bort ditt citat från mitt förra inlägg.

Förresten, ser att det finns en knapp som heter citera flera, kan någon förklara för en imbecill som jag hur den fungerar?

Skrivet av Paddanx:

Problemet är att argumentera mot honom är som att prata om politik. Oavsett om du har rätt eller fel, så är där anhängare som röstar på det partiet även om det har fel... så man blir dumförklarad för att man inte tror på politikern.

Folk måste börja kritisera även de bästa svaren en sådan person ger, då han har faktiskt fel rätt ofta, men han begraver det i meningslös fakta som gör att man inte ser det.

Det håller jag med om!

Skrivet av chipw00t:

Äh. Det var bara en pik. Han förklarade för mig hur min egna personliga åsikt gällande 6800K's förträfflighet gentemot (då, kommande) Kaby var fel i en tidigare tråd. Den kostar ju inte så mycket mer och man får mycket mer för pengarna.

Haha då förstår jag, då tycker jag det var rättfärdigande av dig!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Jävligt lustigt att de ändrar produktnamn på saker som fortfarande är exakt likadana som tidigare generation, men alltid lurar det väl någon.
Utan riktigt konkurens blir det såhär, har inte hänt ett skit på 5 år.

Det gör även AMD och Nvidia.
Möjligtvis är Intel i närheten av IPC-taket vilket gör att det inte händer så mycket med enkeltrådsprestandan.
Men det höga priset är väl nog på grund av att de inte har konkurrens, dock har ju MSRP knappt stigit på deras processorer.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?