Skrivet av Gender Bender:
3500kr är väl ändå inte dyrt för en helt nylanserad konsol? Folk stirrar sig blind på hur många flops den klarar av istället för den totala spelglädjen. Folk betalar över 1500kr för NES Classic på köp- och säljmarknader, och detta för en konsol som är 30 år gammal och klenare än en brödrost. Men spelen är bra, och det är det viktigaste. Blir Switch en succé? Återstår att se. Blir nog en större succé än Wii U, men kommer nog inte i närheten av PS4 i antalet sålda enheter. Dock ska man inte underskatta 3ds-användarna som kan lockas till att köpa Switch. Har bokat min sen långt tillbaka, och den bokningen får ligga kvar. Nya konsoler är alltid roliga, hur kraftfulla de än är
Var är spelglädjen när jag ligger på toalettkanten och spyr från all aliasing, shimmering och vaselinupplösning? Även om Nintendo diehards tror det så släpps inte Switch i ett vakuum. PS4 har dippat under 2000kr ett antal gånger och Xbox One ligger runt 2000kr strecket, ofta med flertalet pack-in AAA-titlar. Båda dessa har mycket bättre grafik, fullt tredjepartsstöd, enorma bibliotek av titlar i en uppsjö olika genrer, minimum 500GB lagring för nedladdningsbara spel, har appar från dom största streamingtjänsterna, väl utbyggda onlinetjänster/feautures och kan spela DVD/BluRay. Switch har Nintendo-spel, en sub-par portning av ett sex år gammalt spel, FIFA, 32GB lagring, nästan det dubbla priset och den är portabel (i 2,5tim).
Dessutom lyckas Nintendo prissätta sina konsoltillbehör ännu högre än konkurrenternas redan löjligt höga priser. 800-900kr för en kontroll? 1000kr för en plastig dockningsstation med HDMI och USB? Och så vill Nintendo börja ta betalt för online. Med en historia av Friend-codes och ansvarig personal som inte ens hört talas om Xbox Live och PSN så skulle jag säga att dom har mycket att bevisa innan dom kan kräva pengar. Chansen att få konsolvid voicechat, friendlist, lobbies etc. allt inbakat i ett modernt och intuitivt UI? Som ett tecken på deras investering i online så har dom inte ens bemödat sig implementera en ethernet-kontakt i dockan. "Lan-adapter sold separately". Anno 2017 och Nintendo har fortfarande inte släppt en konsol med inbyggt ethernet...
Skrivet av anon5930:
Man får också komma ihåg att när en tyngre Pokemon-titel släpps så kommer försäljningen dra iväg rejält. Switch möjliggör en mer avancerad Pokemon GO-variant. Och som alla vet blev det galet populärt förra året. Många, idag äldre, som spelade första generationens Pokemon (Blue/Red) hoppade ju också på.
Personligen hade jag väntat mig att Pokemon Moon / Sun avslöjats till den under visningen men icke. Om det inte dyker upp senare, Nintendo och övriga partners lär nog släppa på mer hypematerial fram tills lanseringen.
Och vad har cost-of-entry varit på dessa bärbara konsoler? Pokemon GO blev populärt för att alla har en smartphone. Hur många av dessa äldre spelare tror du springer ut och köper en Switch för 3500+kr och släpar runt en motsvarande WiiU-gamepad på tunnelbanan med batteritid på 2,5tim för att ett nytt Pokemon släpps?
Skrivet av Arditi:
För egen del är detta ett givet köp. Priset känns totalt onödigt att kommentera/klaga på - det kan givetvis alltid vara lägre, oavsett utgångspunkt, och någon kommer ändå alltid tycka att det är "för dyrt" för just dem. Antingen har man råd eller inte.
Batteritiden är fullständigt skälig. Vill man spela oavbrutet på sin flygtur ner till Botswana tar man med sig en strömbank. Bättre det än att öka på vikten med en onödigt stort batteri som inte kan rättfärdigas för vanligt, dagligt bruk.
I övrigt skall det bli intressant att se exakt vilka titlar som släpps med konsolen. Det, om något, tycker jag de kunde varit litet tydligare med i presentationen. Dessutom: Med 80 spel under utveckling just nu (enligt utsago) finns där onekligen potential för konsolen. Hur många som faktiskt ser dagens ljus återstår dock att se. BGE2, hooo!
Det handlar inte om att ha råd eller inte, det handlar om upplevt värde. Om konkurrenterna har konsoler till nästan halva priset med fullt tredjepartsstöd och välutbyggda media/online-features så har Nintendo mycket att bevisa. Risken är att blir en Wii U situation återigen där det enda säljargumentet blir Nintendo-titlar och då blir det ännu en lågt säljande konsol för endast Nintendo-diehards. Sen tycker jag heller inte att det är orimligt att förvänta sig att jag ska kunna använda en portabel enhet fram och tillbaka på min 3tim/dag pendling utan att behöva krama väggarna efter eluttag. Alla mina övriga portabla enheter har inget problem med detta. Återstår att se också vad laddaren kräver för output och om man behöver nån biffig AC/DC adapter ist för en vanlig mobilladdare.
Personligen gillar jag tanken på en portabel enhet som man kan docka till TV:n men tror Nintendo satt sig i en rävsax genom att bygga en konsol som är jack of all trades, master of none. Batteritiden verkar vara sub-par, gissar att spelpriserna kommer vara hemkonsol-nivå (600kr), själva konsolen med en 6,2-skärm med tjocka bezels och joycons blir ett aber att släpa runt och pga att man måste få plats med allt i en bärbar enhet så har ren grafikprestanda fått ta en smäll. I revealen verkade dom trycka hårt på att det var en "home-console" men man kan ta med sig den ut om man vill... Generellt förvirrat budskap. Återstår att se om det faktum att dom slagit ihop sina portable- och home-console divisioner ger något resultat för den sedvanliga speltorkan på Nintendo-konsoler.
Dessutom, alla som hyllar att Switch är regionsfri: det är trevligt men tycker inte att Nintendo förtjänar någon cred för att dom äntligen tagit bort en skamlig anti-consumer feature. Det är bara förväntat.