Nintendo Switch lanseras den 3 mars – kostar strax över 3 000 kronor

Permalänk
Medlem

Blir att köpa... När priserna faktiskt uppdateras.

Permalänk
Medlem

Priset, batteritiden, tillbehörspriserna och spelutbudet gjorde att Switch floppar rejält i mina ögon.
3400+ för konsolen, 700 för en Pro Controller, 800 för komplett Joy-Con, 900 för en extra docka.

3 timmars batteritid gör ju att den nästan är lika oportabel som Wii U kontrollen. Hinner knappt utanför dörren så måste man ladda.

Ser heller inte hur en 6,3 tums 720p skärm skulle kosta så mycket att det drar upp priset på konsolen till 3400+.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Eh, för dyrt.. kommer nog hamna på ca 3500 kr i Sverige, och sen de otroligt dyra tillbehören.. Blir nog ett pass från mig.

3500kr är väl ändå inte dyrt för en helt nylanserad konsol? Folk stirrar sig blind på hur många flops den klarar av istället för den totala spelglädjen. Folk betalar över 1500kr för NES Classic på köp- och säljmarknader, och detta för en konsol som är 30 år gammal och klenare än en brödrost. Men spelen är bra, och det är det viktigaste. Blir Switch en succé? Återstår att se. Blir nog en större succé än Wii U, men kommer nog inte i närheten av PS4 i antalet sålda enheter. Dock ska man inte underskatta 3ds-användarna som kan lockas till att köpa Switch. Har bokat min sen långt tillbaka, och den bokningen får ligga kvar. Nya konsoler är alltid roliga, hur kraftfulla de än är

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

över 80 spel under utveckling.. sen läggs 70 spel ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

3500kr är väl ändå inte dyrt för en helt nylanserad konsol? Folk stirrar sig blind på hur många flops den klarar av istället för den totala spelglädjen. Folk betalar över 1500kr för NES Classic på köp- och säljmarknader, och detta för en konsol som är 30 år gammal och klenare än en brödrost. Men spelen är bra, och det är det viktigaste. Blir Switch en succé? Återstår att se. Blir nog en större succé än Wii U, men kommer nog inte i närheten av PS4 i antalet sålda enheter. Dock ska man inte underskatta 3ds-användarna som kan lockas till att köpa Switch. Har bokat min sen långt tillbaka, och den bokningen får ligga kvar. Nya konsoler är alltid roliga, hur kraftfulla de än är

3500 kr är väldigt dyrt för en konsol som Switch i mina ögon, och sen ska man punga ut ca 700 kr för en Pro kontroll? Och sen de otroligt dyra Nintendo spelen och så är du plötsligt lätt uppe i 5000 kr.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Min första känsla är att den kommer inte ens sälja bättre än Wii U. Plockar man bort de som enbart har en konsoll och kör PS4 eller Xbox One och de som enbart spelar på telefoner eller surfplattor så finns det ingen stor marknadsdel kvar. Är mer eller mindre enbart Nintendo-fanatikerna kvar. Zelda kommmer dessutom inte bära fram konsollen eftersom många som har Wii U kommer kunna skaffa på den istället vilket med tanke på priset på Switch är en väldigt bra idé för det ger ingenting köpa den vid release.

Jag förstår inte vad de tänkt sig. Jag gissar detta blir deras sista "stationära" konsoll om den nu kan kallas stationär. Kanske var Wii U deras sista stationära och detta är någon form av 3DS uppföljare. Den känns inte ens imponerande som bärbar på grund av batteritid m.m. Jag fattar ingenting, känns som ett släpp av ett helt nytt okänt företag som försöker slå sig in på marknaden och absolut inte något från Nintendo.

Permalänk
Medlem

får huvudvärk av grafiken, ingen kantutjämning överhvudtaget, samt ett skämt till skuggor, texturer osv.. känns som dom kör med samma gamla hårdvara som i wii. Verkar ju inte finnas speciellt mycket spel heller, enda som jag kan tänka mig är zelda.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Givet köp verkar kung och så är den regionsfri!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | MSI RTX 5080 | Asus XG27AQDMG Oled

Permalänk
Medlem

Skulle lyx- och underhållningsvaror vara dyra? Nej, fy, så kan vi inte ha det...

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Min första känsla är att den kommer inte ens sälja bättre än Wii U. Plockar man bort de som enbart har en konsoll och kör PS4 eller Xbox One och de som enbart spelar på telefoner eller surfplattor så finns det ingen stor marknadsdel kvar. Är mer eller mindre enbart Nintendo-fanatikerna kvar. Zelda kommmer dessutom inte bära fram konsollen eftersom många som har Wii U kommer kunna skaffa på den istället vilket med tanke på priset på Switch är en väldigt bra idé för det ger ingenting köpa den vid release.

Jag förstår inte vad de tänkt sig. Jag gissar detta blir deras sista "stationära" konsoll om den nu kan kallas stationär. Kanske var Wii U deras sista stationära och detta är någon form av 3DS uppföljare. Den känns inte ens imponerande som bärbar på grund av batteritid m.m. Jag fattar ingenting, känns som ett släpp av ett helt nytt okänt företag som försöker slå sig in på marknaden och absolut inte något från Nintendo.

Men alla som inte spelar eller ägt en konsol på många år? Dom existerar inte i din värld?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Man får också komma ihåg att när en tyngre Pokemon-titel släpps så kommer försäljningen dra iväg rejält. Switch möjliggör en mer avancerad Pokemon GO-variant. Och som alla vet blev det galet populärt förra året. Många, idag äldre, som spelade första generationens Pokemon (Blue/Red) hoppade ju också på.

Personligen hade jag väntat mig att Pokemon Moon / Sun avslöjats till den under visningen men icke. Om det inte dyker upp senare, Nintendo och övriga partners lär nog släppa på mer hypematerial fram tills lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man får också komma ihåg att när en tyngre Pokemon-titel släpps så kommer försäljningen dra iväg rejält. Switch möjliggör en mer avancerad Pokemon GO-variant. Och som alla vet blev det galet populärt förra året. Många, idag äldre, som spelade första generationens Pokemon (Blue/Red) hoppade ju också på.

Personligen hade jag väntat mig att Pokemon Moon / Sun avslöjats till den under visningen men icke. Om det inte dyker upp senare, Nintendo och övriga partners lär nog släppa på mer hypematerial fram tills lanseringen.

Det har aldrig släppts någon tyngre Pokemon titel till något annat än deras Gameboy*/*ds konsoler. De har också alltid sagt att de hör hämma där. Så förvänta dig inte allt för mycket om att en sådan titel kommer till Switch. De har redan tydligt sagt att denna konsol inte t.ex. är en ersättare till 3DS t.ex.

Vist det har funnits många rykten om ett ett Pokemon spel kommer till den, men som alltid när det gäller rykten så ta de alltid med en näve salt. T.ex. alla stora "rykten" om vad för spel och när de kom inför dagens stream har ju varit fel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Blir svårt för dom att konkurrera med sin mobilversion av pokemon då switch varken har gps eller simkort

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Blir nog att vänta ett tag där. Kommer ju i princip endast finnas ett intressant spel vid släpp, och resten av 2017 var ju lite väl tomt det med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Det har aldrig släppts någon tyngre Pokemon titel till något annat än deras Gameboy*/*ds konsoler. De har också alltid sagt att de hör hämma där. Så förvänta dig inte allt för mycket om att en sådan titel kommer till Switch. De har redan tydligt sagt att denna konsol inte t.ex. är en ersättare till 3DS t.ex.

Vist det har funnits många rykten om ett ett Pokemon spel kommer till den, men som alltid när det gäller rykten så ta de alltid med en näve salt. T.ex. alla stora "rykten" om vad för spel och när de kom inför dagens stream har ju varit fel.

3DS försäljningen går bra och de vill av uppenbara anledningar inte riskera den. Man får samtidigt tänka på att 3DS är en gammal plattform idag och den lär nog inte få någon annan ersättare än just Switch som trots allt är en handhållen spelkonsol men som är dockningsbar för att köras stationärt.

Så länge inget blir officiellt så är allt bara teorier och rykten. Möjligheten att vi får se en eller flera tyngre Pokemon-titlar är rätt stor. 3DS fortsätter att leva vid sidan om som en billigare instegsprodukt. Tänk iPod Touch vid sidan av iPhone exempelvis. Eller PS2 vid sidan av PS3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcus84:

Blir svårt för dom att konkurrera med sin mobilversion av pokemon då switch varken har gps eller simkort

Det blir lite svårare iofs, är det bekräftat att den inte har detta?

Borde finnas möjligheter med local multiplay och wifi med. Är ju ändå i tätare områden son Pokemon GO användes mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tror det beror lite på hur Switch säljer.

I och med det faktum att enheten är en hybrid så kan Nintendo kombinera sina utvecklingsresurser till en platform istället för två. Nintendo sa även samma sak om Gameboy när DS skulle släppas, att det inte var en ersättning. Men ersattes det gjorde den.

De siktar nog på att ersätta DS linjen här, och släppa t.ex en 4DS om Switch presterar som WiiU gjorde på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

3 timmars batteritid gör ju att den nästan är lika oportabel som Wii U kontrollen. Hinner knappt utanför dörren så måste man ladda.

Citerar dig, men många andra säger samma sak så det gäller dom också. Batteritiden räckte för de allra flesta på 3DS så samma tid räcker nog för Switch. Man ska komma ihåg att detta, om nintendo räknar som förr, är verklig batteritid - inte något påhittat som bland mobiler (3 dagar, men bara 1 timme pokemon go innan den är tvärdöd) eller datorer (10 timmar, men du får inte peta på datorn). Det hör är troligtvis vad du får ut i spelande. På både min 2DS och min N3DSXL är angiven batteritid korrekt vid 3DS-spelande, även efter ett års användning.

Skrivet av MugiMugi:

Det här är 3DS-ersättaren. Vad de säger är precis vad de sa om DS då 3DS släpptes och om GBA då DS släpptes o.s.v. Den äldre enheten kommer fortsätta säljas länge till som budgetalternativ, men särskilt många nya 3DS-spel blir det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det här är 3DS-ersättaren. Vad de säger är precis vad de sa om DS då 3DS släpptes och om GBA då DS släpptes o.s.v. Den äldre enheten kommer fortsätta säljas länge till som budgetalternativ, men särskilt många nya 3DS-spel blir det inte.

Du får väldigt gärna länka till citat där de faktiskt sagt detta, förövrigt hör jag samma sak, det är en sak att säga att du fortsätter att supporta en platform, det är en annan sak att säga att någon INTE är en ersättare.

https://twitter.com/mochi_wsj/status/791288585647382528

Sedan med tanken på att 3DS senate version är knappt två år gammalt så känns det udda ifall de skulle skrota allt nu, speciellt med tanken på att 3DS är det enda de tjänar pengar på just nu.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Inaktiv

Viktigt att tänka på är att Nintendo slog ihop avdelningarna som tidigare var inriktade på mobilt respektive stationärt spelande i och med vad som nu blir Switch.

Min 3DS som nu närmar sig 5,5 år har fortfarande bra batteritid. Vill dock se batteriet testas innan jag tror på några direkta siffror men just 3DS har klarat sig bra.

Räcker att kolla tillbaks på PSP Go, DSi och vad sista GBA versionen kallades för att inse att en uppdaterad modell inte hindrar en ny generation att lanseras. Men de kommer leva sida vid sida under något år.

Permalänk
Medlem

För egen del är detta ett givet köp. Priset känns totalt onödigt att kommentera/klaga på - det kan givetvis alltid vara lägre, oavsett utgångspunkt, och någon kommer ändå alltid tycka att det är "för dyrt" för just dem. Antingen har man råd eller inte.

Batteritiden är fullständigt skälig. Vill man spela oavbrutet på sin flygtur ner till Botswana tar man med sig en strömbank. Bättre det än att öka på vikten med en onödigt stort batteri som inte kan rättfärdigas för vanligt, dagligt bruk.

I övrigt skall det bli intressant att se exakt vilka titlar som släpps med konsolen. Det, om något, tycker jag de kunde varit litet tydligare med i presentationen. Dessutom: Med 80 spel under utveckling just nu (enligt utsago) finns där onekligen potential för konsolen. Hur många som faktiskt ser dagens ljus återstår dock att se. BGE2, hooo!

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Var är spelglädjen när jag ligger på toalettkanten och spyr från all aliasing, shimmering och vaselinupplösning? Även om Nintendo diehards tror det så släpps inte Switch i ett vakuum. PS4 har dippat under 2000kr ett antal gånger och Xbox One ligger runt 2000kr strecket, ofta med flertalet pack-in AAA-titlar. Båda dessa har mycket bättre grafik, fullt tredjepartsstöd, enorma bibliotek av titlar i en uppsjö olika genrer, minimum 500GB lagring för nedladdningsbara spel, har appar från dom största streamingtjänsterna, väl utbyggda onlinetjänster/feautures och kan spela DVD/BluRay. Switch har Nintendo-spel, en sub-par portning av ett sex år gammalt spel, FIFA, 32GB lagring, nästan det dubbla priset och den är portabel (i 2,5tim).

Dessutom lyckas Nintendo prissätta sina konsoltillbehör ännu högre än konkurrenternas redan löjligt höga priser. 800-900kr för en kontroll? 1000kr för en plastig dockningsstation med HDMI och USB? Och så vill Nintendo börja ta betalt för online. Med en historia av Friend-codes och ansvarig personal som inte ens hört talas om Xbox Live och PSN så skulle jag säga att dom har mycket att bevisa innan dom kan kräva pengar. Chansen att få konsolvid voicechat, friendlist, lobbies etc. allt inbakat i ett modernt och intuitivt UI? Som ett tecken på deras investering i online så har dom inte ens bemödat sig implementera en ethernet-kontakt i dockan. "Lan-adapter sold separately". Anno 2017 och Nintendo har fortfarande inte släppt en konsol med inbyggt ethernet...

Skrivet av anon5930:

Och vad har cost-of-entry varit på dessa bärbara konsoler? Pokemon GO blev populärt för att alla har en smartphone. Hur många av dessa äldre spelare tror du springer ut och köper en Switch för 3500+kr och släpar runt en motsvarande WiiU-gamepad på tunnelbanan med batteritid på 2,5tim för att ett nytt Pokemon släpps?

Skrivet av Arditi:

För egen del är detta ett givet köp. Priset känns totalt onödigt att kommentera/klaga på - det kan givetvis alltid vara lägre, oavsett utgångspunkt, och någon kommer ändå alltid tycka att det är "för dyrt" för just dem. Antingen har man råd eller inte.

Batteritiden är fullständigt skälig. Vill man spela oavbrutet på sin flygtur ner till Botswana tar man med sig en strömbank. Bättre det än att öka på vikten med en onödigt stort batteri som inte kan rättfärdigas för vanligt, dagligt bruk.

I övrigt skall det bli intressant att se exakt vilka titlar som släpps med konsolen. Det, om något, tycker jag de kunde varit litet tydligare med i presentationen. Dessutom: Med 80 spel under utveckling just nu (enligt utsago) finns där onekligen potential för konsolen. Hur många som faktiskt ser dagens ljus återstår dock att se. BGE2, hooo!

Det handlar inte om att ha råd eller inte, det handlar om upplevt värde. Om konkurrenterna har konsoler till nästan halva priset med fullt tredjepartsstöd och välutbyggda media/online-features så har Nintendo mycket att bevisa. Risken är att blir en Wii U situation återigen där det enda säljargumentet blir Nintendo-titlar och då blir det ännu en lågt säljande konsol för endast Nintendo-diehards. Sen tycker jag heller inte att det är orimligt att förvänta sig att jag ska kunna använda en portabel enhet fram och tillbaka på min 3tim/dag pendling utan att behöva krama väggarna efter eluttag. Alla mina övriga portabla enheter har inget problem med detta. Återstår att se också vad laddaren kräver för output och om man behöver nån biffig AC/DC adapter ist för en vanlig mobilladdare.

Personligen gillar jag tanken på en portabel enhet som man kan docka till TV:n men tror Nintendo satt sig i en rävsax genom att bygga en konsol som är jack of all trades, master of none. Batteritiden verkar vara sub-par, gissar att spelpriserna kommer vara hemkonsol-nivå (600kr), själva konsolen med en 6,2-skärm med tjocka bezels och joycons blir ett aber att släpa runt och pga att man måste få plats med allt i en bärbar enhet så har ren grafikprestanda fått ta en smäll. I revealen verkade dom trycka hårt på att det var en "home-console" men man kan ta med sig den ut om man vill... Generellt förvirrat budskap. Återstår att se om det faktum att dom slagit ihop sina portable- och home-console divisioner ger något resultat för den sedvanliga speltorkan på Nintendo-konsoler.

Dessutom, alla som hyllar att Switch är regionsfri: det är trevligt men tycker inte att Nintendo förtjänar någon cred för att dom äntligen tagit bort en skamlig anti-consumer feature. Det är bara förväntat.

Permalänk
Medlem

Om vi fick det för 2500 skulle det vara av intresse, annars köper jag en PS4 för cirkus 1500 och väntar på prissänkningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Var är spelglädjen när jag ligger på toalettkanten och spyr från all aliasing, shimmering och vaselinupplösning? Även om Nintendo diehards tror det så släpps inte Switch i ett vakuum. PS4 har dippat under 2000kr ett antal gånger och Xbox One ligger runt 2000kr strecket, ofta med flertalet pack-in AAA-titlar. Båda dessa har mycket bättre grafik, fullt tredjepartsstöd, enorma bibliotek av titlar i en uppsjö olika genrer, minimum 500GB lagring för nedladdningsbara spel, har appar från dom största streamingtjänsterna, väl utbyggda onlinetjänster/feautures och kan spela DVD/BluRay. Switch har Nintendo-spel, en sub-par portning av ett sex år gammalt spel, FIFA, 32GB lagring, nästan det dubbla priset och den är portabel (i 2,5tim).
.

Ändå är PS och xbox ointressant för mig och flera miljoner andra där ute. Det är samma gamla vanliga o finare förpackning. Nintendo vill förändra hur vi ser på och spelar spel. Det är positivt då det även är en väg att få till nya sorters spel.

Sen är det 6 timmars batteritid. Hur många timmar per dag pendlar du?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Om PS4 hade floppat kanske. Men nu släpptes Pro, svaret för oss med 4K.

Nintendo ligger efter med en hel generation, som vanligt.

Köper hellre en PSVR, som verkar mycket roligare än allt Ninteno visat, om man nu ska köra "lågupplöst"

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Om PS4 hade floppat kanske. Men nu släpptes Pro, svaret för oss med 4K.

Nintendo ligger efter med en hel generation, som vanligt.

Köper hellre en PSVR, som verkar mycket roligare än allt Ninteno visat, om man nu ska köra "lågupplöst"

Ta med din PS4 på tunnelbanan så ser vi vem som har mest roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du får väldigt gärna länka till citat där de faktiskt sagt detta, förövrigt hör jag samma sak, det är en sak att säga att du fortsätter att supporta en platform, det är en annan sak att säga att någon INTE är en ersättare.

https://twitter.com/mochi_wsj/status/791288585647382528

Sedan med tanken på att 3DS senate version är knappt två år gammalt så känns det udda ifall de skulle skrota allt nu, speciellt med tanken på att 3DS är det enda de tjänar pengar på just nu.

Som anders säger har nintendo släppt en ny version av både DS och GBA strax innan uppföljarna kom.
I båda fallen levde den gamla konsolen vidare och sålde fortsatt bra åtminstone det första året.

3DS behöver knappast nya titlar för att kunna fortsätta sälja ett tag till. 3DS och DS-spelbiblioteken räcker ett bra tag till, både för de som söker ersättningskonsol och de som inte har någon sen tidigare och vill ha lite spelande på resan eller exklusiva spelserier.
Jag kommer själv fortsätta köpa på mig 3DS- och DS-spel de närmaste åren, även om jag skaffar Switch. Det finns massvis med intressanta spel jag ännu inte hunnit testa där och jag har redan lite för många bra spel hemma jag knappt hunnit spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ändå är PS och xbox ointressant för mig och flera miljoner andra där ute. Det är samma gamla vanliga o finare förpackning. Nintendo vill förändra hur vi ser på och spelar spel. Det är positivt då det även är en väg att få till nya sorters spel.

Sen är det 6 timmars batteritid. Hur många timmar per dag pendlar du?

Och detta "samma gamla vanliga" har lett till rekordförsäljningar. Man kan inte hålla på och ursäkta Nintendo-konsolers brist på baseline-feautures med "Nintendo be special snowflakes". Dom 13 miljoner som inte gillar Xbox och PS och köpte en Wii U räcker inte för att hålla företaget vid liv (jag har för övrigt en Wii U jag också). Dom konkurrerar med övriga konsol-aktörer och då bör man ha ordentligt utbyggda online-tjänster, media-feautures, account-system och samtidigt få portningarna på alla AAA-tredjepartsspel. Jag tycker inte att overengineered JoyCons med 10 olika konfigurationer, tillbehör, kameror, gyrosensorer och NFC är särskilt revolutionerande, speciellt inte när det driver upp priset 1500kr över konkurrerande system. Och till detta kanske Nintendo lyckas göra ett eller två gimmick-spel som bara kunnat göras på Switch till priset av tredjepartssupport och en saftig prislapp på konsolen och alla dess tillbehör.

I revealen sa Nintendo 2,5-6tim speltid i portable mode. 6tim är alltså det mest optimistiska "wi-fi av, skärm dimmad till max, idlea i meny"-uppskattningen. Zelda BotW klarar 3tim och detta lär vara fallet för dom flesta icke-indie spel på konsolen. Som sagt så pendlar jag 3tim/dag så batteritiden måste ha lite mer marginal än så. Sitter jag och spelar Zelda så blir det jävligt svettigt när batterivarningen lyser runt 15% så jag kommer inte spela tills systemet forceclosear och jag förlorar mitt save.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Och detta "samma gamla vanliga" har lett till rekordförsäljningar. Man kan inte hålla på och ursäkta Nintendo-konsolers brist på baseline-feautures med "Nintendo be special snowflakes". Dom 13 miljoner som inte gillar Xbox och PS och köpte en Wii U räcker inte för att hålla företaget vid liv (jag har för övrigt en Wii U jag också). Dom konkurrerar med övriga konsol-aktörer och då bör man ha ordentligt utbyggda online-tjänster, media-feautures, account-system och samtidigt få portningarna på alla AAA-tredjepartsspel. Jag tycker inte att overengineered JoyCons med 10 olika konfigurationer, tillbehör, kameror, gyrosensorer och NFC är särskilt revolutionerande, speciellt inte när det driver upp priset 1500kr över konkurrerande system. Och till detta kanske Nintendo lyckas göra ett eller två gimmick-spel som bara kunnat göras på Switch till priset av tredjepartssupport och en saftig prislapp på konsolen och alla dess tillbehör.

Det är väl lite skevt att jämföra pris vid släpp med Black-Friday-REA? De flesta konsoler har ju gått ner en del strax efter lansering så fort tillgången kommit ikapp efterfrågan.
Även PS4/Xbone har gått upp lite nu efter julen när lagrena tömts och nya behöver köpas in till högre dollarkurs.

Jag håller dock med att JoyCons troligtvis är lite dyra att tillverka i förhållande till mervärdet de bidrar med. Jag skulle inte bli förvånad om de senare släpper en "budgetversion" med fasta kontroller eller nåt liknande för att få in fler i systemet till lägre peng.

Media-features tror jag dock inte är en så stor säljande punkt på konsollerna. Nästan alla nyare TV-apparater är väl "smarta" och kan spela netflix och liknande. Mycket mer än så önskas sällan av "medelsvensson". AAA-titlarna är lite viktigare och påverkar nog försäljningen en del.

Citat:

I revealen sa Nintendo 2,5-6tim speltid i portable mode. 6tim är alltså det mest optimistiska "wi-fi av, skärm dimmad till max, idlea i meny"-uppskattningen. Zelda BotW klarar 3tim och detta lär vara fallet för dom flesta icke-indie spel på konsolen. Som sagt så pendlar jag 3tim/dag så batteritiden måste ha lite mer marginal än så. Sitter jag och spelar Zelda så blir det jävligt svettigt när batterivarningen lyser runt 15% så jag kommer inte spela tills systemet forceclosear och jag förlorar mitt save.

De sa "speltid", inte idle i menyer. till 3DS angav de speltid som stämde med 3DS-spel. Jag hoppas de inte ändrat sig här. Maxad ljusstyrka finns oftast bara för att den ska synas bra i upplyst butik och är sällar särskilt behagligt att spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jag tänker på alla som inte har köpt vare sig PS xbox eller WiiU. Existerar inte dessa i din värld? För det om något är en marknad ingen av aktörerna lyckats locka, förutom Nintendo med Wii.

Om alla dom funktionerna inte lyckats locka dessa konsumenter, varför då fokusera på dom bitarna som inte lockar dom?

Sen har du fel om rekordförsäljningar. Marknaden har minskat om man tar befolkningstillväxt i beaktande.

Jag har varken WiiU, PS4 eller xbox One. Dom är samma gamla vanliga i ny förpackning. Wii var den senaste konsolen jag köpte.

Jag vet vad dom sa och dom sa 6 timmar. Ser du vad jag gör nu? Jag tar den ena extremen och sätter den som om den vore allmängiltiga likt du gör med 2.5 timmar.

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!