Razers stulna prototyp Project Valerie dyker upp för försäljning

Permalänk
Melding Plague

Razers stulna prototyp Project Valerie dyker upp för försäljning

Den försvunna prototypdatorn Project Valerie hittar ut på kinesiska webbplatsen Taobao, där den lagts upp för försäljning för omkring 200 000 svenska kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fake. Har man snott datorn är det ju det absolut dummaste man kan göra att lägga upp den till försäljning. Chansen att bli spårad ökar ju drastiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Det är något med riktigt dumma kriminella som får mig att fnissa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Troligtvis någon som bara försöker blåsa någon på pengar, hade jag kommit undan med det hade jag ju lätt bara använt datorn haha..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Bara att gratulera, försäljaren lär få uppleva vad fredagen den 13:e innebär

Permalänk
Inaktiv

Jag funderar också på en fakebild, det ser ju ut lite som ett kladdeverk på bilden.

Sedan är frågan vad en tjuv ska göra med denna dator, skitsvårt att få någon köpare till denna. Liksom risken finns ju att den söker efter fel uppdateringar etc, så de borde formetera den och aldrig använda någon mjukvara från Razer..

Nä det bästa är att göra sig av med skiten eller lämna tillbaka den. Det sista om de skulle kunna spåra personen vid brottsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag funderar också på en fakebild, det ser ju ut lite som ett kladdeverk på bilden.

Sedan är frågan vad en tjuv ska göra med denna dator, skitsvårt att få någon köpare till denna. Liksom risken finns ju att den söker efter fel uppdateringar etc, så de borde formetera den och aldrig använda någon mjukvara från Razer..

Nä det bästa är att göra sig av med skiten eller lämna tillbaka den. Det sista om de skulle kunna spåra personen vid brottsplatsen.

Om de bara tog den för pengar vore väl ett sätt att säga att de hittat den i en kvarglömd väska på flygplatsen och inkassera belöningen Eller alltså be någon kompis som inte varit i USA på senaste tiden att göra detta..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken tid vi lever i så har jag svårt att tro att personen som plockade med sig den inte har hamnat på någon som helst bild eller filmupptagningsenhet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Om de bara tog den för pengar vore väl ett sätt att säga att de hittat den i en kvarglömd väska på flygplatsen och inkassera belöningen Eller alltså be någon kompis som inte varit i USA på senaste tiden att göra detta..

"belöning på 25 000 dollar Razer erbjuder den som tillhandahåller information som leder till ett gripande."

Så tror inte din ide fungerar. Och en kvarglömd väska på flygplatsen bör man ju inte ta med sig kan ju vara knark eller vad som helst i lönnfack, någon lämnat för de ångrat sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Original bilden finns här, obviously bara ett scam försök.

http://www.dailytech.com/Debuted+at+CES+2017++Razer+Project+V...

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så är det nog inte så att de försöker sälja den på det sättet som de flesta tänker. Troligen är det väl ett sett att försöka få ut en lösensumma av Razer. Dvs, dom räknar med att Razer "köper" tillbaka den.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fake. Har man snott datorn är det ju det absolut dummaste man kan göra att lägga upp den till försäljning. Chansen att bli spårad ökar ju drastiskt.

Din logik är ofelbar.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Bilden är gammal så
Scam auktion för snabba pengar.

Permalänk

Känns ju allt mer som razor tjänar på detta i grunden. Fan vad publicitet de har fått pga detta.
Kanske de som ligger bakom det? Ja menar, kan ju inte vara lätt att sno en enorm bärdator på ett mässgolv..

Permalänk
Medlem

finns på ebay med etc.

Permalänk
Medlem

@jonathan82: Jag stal den inte på mässgolvet utan på ett lager höhö

nej men va tydligen inte under mässan det stals, utan efteråt

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna om det vore de själva som står för spektaklet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppenbart fejk men ingen som kan snoka å kolla flyg osv och se om allt detta skulle hunnits under tidsspannet från den vart stulen? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Uppenbart fejk men ingen som kan snoka å kolla flyg osv och se om allt detta skulle hunnits under tidsspannet från den vart stulen? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla vad? Datorn var stulen i Las Vegas för snart en vecka sen. Det är nog väldigt få ställen på jordklotet som den inte skulle kunna finnas vid det här laget, och bara för att den ligger uppe på försäljning på en kinesisk sida så betyder det inte att den är i Kina just nu.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Avstängd

Känns som det räcker med gratisreklamen för skitföretaget Razer.

Stulet eller ej så är säkert polisen inkopplad och nyhetsvärdet är därför lika med noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulibasha:

Känns som det räcker med gratisreklamen för skitföretaget Razer.

Stulet eller ej så är säkert polisen inkopplad och nyhetsvärdet är därför lika med noll.

Va? Varför skulle det sakna nyhetsvärde bara för att polisen är inkopplad? Konstigaste påståendet jag hört på ett bra tag..

Permalänk
Medlem

Finns det en möjlighet att detta kan vara ett PR-trick från Razers håll? Det har ju skapats väldigt mycket rabalder kring den här datorn pga av stölderna som ägde rum. Inte helt fel sätt att exponera sig så brett dock säkert högst straffbart om dom blir påkomna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulibasha:

Stulet eller ej så är säkert polisen inkopplad och nyhetsvärdet är därför lika med noll.

...Va?
Så du menar att så fort rättsväsendet är inkopplat så finns det inget nyhetsvärde längre? Gäller det bara Razer (som du verkar ogilla) eller allt? Ditt uttalande gör mig osäker.

"Sveriges statsminister är mördad och halva Stockholm hålls som gisslan av ISIS, men det är lugnt, eftersom polisen undersöker saken så det är inget tidningarna eller gemene man har något intresse av att veta mer om ändå, återgå till vad ni nu höll på med."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Bara att gratulera, försäljaren lär få uppleva vad fredagen den 13:e innebär

För att inte tala om en ännu dummare köpare....

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bulibasha:

Känns som det räcker med gratisreklamen för skitföretaget Razer.

Stulet eller ej så är säkert polisen inkopplad och nyhetsvärdet är därför lika med noll.

Såhär står det till:

1. Sweclockers är en datorsida som rapporterar om det mesta som rör hemelektronik, därför också elektronik-mässan CES.

2. På CES blir ett föremål av ett välkänt företag stulet med ett värde på hundratusentals kronor, detta händer inte ofta.
Sweclockers rapporterar om det.

3. Föremålet dyker upp på en annonssida. Oavset äktet är det då ganska intressant att åter igen rapportera om ärendet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

...Va?
Så du menar att så fort rättsväsendet är inkopplat så finns det inget nyhetsvärde längre? Gäller det bara Razer (som du verkar ogilla) eller allt? Ditt uttalande gör mig osäker.

"Sveriges statsminister är mördad och halva Stockholm hålls som gisslan av ISIS, men det är lugnt, eftersom polisen undersöker saken så det är inget tidningarna eller gemene man har något intresse av att veta mer om ändå, återgå till vad ni nu höll på med."

Det handlar givetvis om vad vi som hårdvaruintresserade vinner på att få veta att Razers produkter är på vift ( mer än att Razer får gratisreklam, något företaget inte förtjänar då dom producerar skräp ).

För mig handlar Swec om att berika mitt hårdvaruintresse, inte att läsa aftonblaskiga artiklar som egentligen inte är hårdvarurelaterat utan brottsrelaterat.

Hade det varit Nvidia som stulit prototypen så ok, det hade berört hårdvaruvärlden men nu är det ju inte så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulibasha:

Hade det varit Nvidia som stulit prototypen så ok, det hade berört hårdvaruvärlden men nu är det ju inte så.

Om du sitter inne med informationen om vem som stulit den så har du ju chansen att göra dig en hacka på att meddela Razor det.

Jag har iaf swishat handpenningen nu. Hur lång tid brukar frakten ta från Kina?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Om du sitter inne med informationen om vem som stulit den så har du ju chansen att göra dig en hacka på att meddela Razor det.

Jag har iaf swishat handpenningen nu. Hur lång tid brukar frakten ta från Kina?

Tills motsatsen är bevisad så är det inte dom så jag upprepar, tills dess att Nvidia bevisligen är boven så känns det lagom intressant med brottsrelaterade gratisreklamartiklar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Serzarian:

Såhär står det till:

1. Sweclockers är en datorsida som rapporterar om det mesta som rör hemelektronik, därför också elektronik-mässan CES.

U don't say?

2. På CES blir ett föremål av ett välkänt företag stulet med ett värde på hundratusentals kronor, detta händer inte ofta.
Sweclockers rapporterar om det.
påstår Razer att någon stulit något från deras bås, något som än så länge inte bekräftats och kan lika gärna vara ett PR jippo.

Skrivet av Serzarian:

3. Föremålet dyker upp på en annonssida. Oavset äktet är det då ganska intressant att åter igen rapportera om ärendet.

Bilden som används i annonsen finnes genom att googla "razer valerie" annonsens validitet är därför högst oklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är något med riktigt dumma kriminella som får mig att fnissa.

Riktiga idioter.
De har inte hört av sig än, men vilken dag som helst så bör den skeppas.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.