Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Wow. Så dom gör alltså apparater även för stora märken som Phililps, JVC, Sharp, Hitachi o.s.v. Intressant !
Min mormor hade en tjock Vestel TV, och den funkade ju bra utan problem. Så jag tror faktiskt att Vestel gör hyffsat bra grejer.

Ja, jag tror faktiskt inte att dom är så dåliga som folk vill framhäva.
För då skulle dom dels aldrig kunna sälja så mycket under dom egna märkena, och än mindre få i uppdrag att tillverka åt företag som Philips och Sharp.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

http://swedx.se/ad/161204/jul2016.html Väldigt bra priser på TV/skärmar nu, speciellt om man på ett lagligt sätt vill slippa undan tv-avgiften.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Sitter och letar mera info om apparaterna. Vad det sitter för panel i dem och så. Blev ruskigt sugen på Swedx efter att fått tipset i en annan tråd. (Om TV-licens) Vore kul att ha en grunka som faktiskt är inköpt som en monitor och inte en TV utan mottagare del.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Dreijer: Sitter och letar mera info om apparaterna. Vad det sitter för panel i dem och så. Blev ruskigt sugen på Swedx efter att fått tipset i en annan tråd. (Om TV-licens) Vore kul att ha en grunka som faktiskt är inköpt som en monitor och inte en TV utan mottagare del.

Enligt min kollega som handlat av dem förut, så använde de åtminstone då enbart paneler från Samsung och byggde resten på egen hand. Ja, annars brukar det ju handla om sk. "butiksdisplayer", om man skall ha en större monitor utan TV-mottagare och de kostar multum.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

http://swedx.se/ad/161204/jul2016.html Väldigt bra priser på TV/skärmar nu, speciellt om man på ett lagligt sätt vill slippa undan tv-avgiften.

Någon som kan kommentera hur de här står sig jämfört med mer mainstream märken med liknande specs?

Permalänk
Medlem

Observera deras Pixelpolicy bara. De säljer mycket andrasortering och man är mer eller mindre garanterad att få trasiga pixlar. Det är det som gör dem så billiga.

Permalänk
Medlem

@altair4: De har tre olika pixel garantier. Det är nog endast "1"an som kan bli aktuell för ett vanligt konsument köp.
Om några pixlar på en 4K skärm är trasiga i en offentlig monitor, är det troligen ingen som ens ser dem, men på en privat skärm, blir det snabbt tråkigt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

SWEDX säljer outsourcade paneler av LG/Samsung och paneler som inte har gått igenom quality control & blivit refurbishade av SwedX.

Du kan förvänta dig 1-2år sämre bild kvalite jämfört med Samsung/LG, bra pris annars.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

SWEDX säljer outsourcade paneler av LG/Samsung och paneler som inte har gått igenom quality control & blivit refurbishade av SwedX.

Du kan förvänta dig 1-2år sämre bild kvalite jämfört med Samsung/LG, bra pris annars.

Hade en LCD tv från dom en 47" inga som som helst fel. Klockren att spela tvspel på.
Fungerade hur många år som helst. I min satt det en panel från en LG.

Permalänk
Medlem

Stödjer dom HDR?

Permalänk
Medlem

Jag har spanat lite på att byta ut mina två trötta 24"-skärmar till datorn till Swedx 28".
Kan någon ge en uppfattning om det kan vara en värt investering? Ska man köpa av de
"vanliga" märkena får man ju pynta typ 1500 spänn mer per skärm.

http://swedx.se/product_info.php?products_id=993&osCsid=amirm...

Permalänk
Medlem

Jag antar att deras skärmar ej har full chroma 4.4.4
Sneglar själv på 49 tummaren SM-49K1-01 främst för produktivitet och spelande i andra hand. Det är väll även pwm dimming i dessa?

Permalänk
Medlem

@Tfuzer: Skickade ett mail till dem med följande

Har SM-49K1-01-PP2 PWM dimming?
Klarar den av full chroma 4.4.4?

Svar: Hej
Nej, den har inte PWM dimming. Den klarar Chroma 4.4.4

Är det bara skojare på swedx eller kan detta stämma? Erfarenheter?
Väl medveten om att det är andrahandssortering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tfuzer:

@Tfuzer: Skickade ett mail till dem med följande

Har SM-49K1-01-PP2 PWM dimming?
Klarar den av full chroma 4.4.4?

Svar: Hej
Nej, den har inte PWM dimming. Den klarar Chroma 4.4.4

Är det bara skojare på swedx eller kan detta stämma? Erfarenheter?
Väl medveten om att det är andrahandssortering.

Jag har beställt två stycken skärmar som kom idag men har inte hunnit testa dem än. Jag är inte så haj på bildskärmar så jag hänger inte riktigt med på vad det där är för funktioner, om du vet något bra sätt att dubbelkolla kan jag göra det antingen ikväll eller imorgon.

missade ett par ord i en mening
Permalänk
Medlem

@jimmpah: Jag beställde själv en skärm igår natt

För att testa chroma 4.4.4 ska det nog gå att använda denna länk som referens.

PWM dimming har jag för mgi att man kan testa med en kamera då det ska synas flimmer på det man filmat. Vilka inställningar kameran ska ha vet jag ej just nu.

Jag ska själv ta och göra detta på skärmen jag beställde.
Tänkte att jag lika gärna kunde köpa en skärm och göra en större review för datoranvändande då detta inte har gjorts.
Om jag hade sett ditt meddelande innan beställning lagts hade jag väntat.

Permalänk
Medlem

Låter ju riktigt bra, är ju bara att skicka tillbaka inom 14 dagar ifall man får en skärm med för många döda pixlar eller är missnöjd med något annat.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Tfuzer: Snabbt testat skärmen nu men vet inte om jag vågar lova att mitt resultat är tillförlitligt på grund av
att HDMI-kablarna jag har kan vara rätt dassiga. De klarade inte chroma-testet ordentligt för mig och jag lyckas inte peta igång högre än 24 Hz på 4K. Jag ska nog testa uppdatera drivrutiner till GPU:n när jag får ork att göra det.

Vad gäller pixlarna har jag lyckats hitta 1 pixel som inte hänger med fullt utan stannar grön istället för svart.

EDIT: Lyckades peta igång 60Hz genom att lägga till en custom resolution i Nvidia Control Panel

Testade lite mer.
Permalänk
Medlem

SWEDX SM-49K1-01

Jag har fått chroma 4:4:4 att fungera utmärkt (utifrån de tester jag hittar). Jag ser verkligen skillnad på skärpan och texten är riktigt skarp och bra nu efter rätt inställningar. Innan var det allmänt dassigt och skärmen hade en tendens att fokusera pixlarna likt en kamera som fokuserar fram och tillbaka. Det var inställningen MPEG noise reduction som orsakade fokuseringsbekymret. Denna inställning gråmarkeras när man har valt rätt läge för 4:4:4.
För att få skärmen att köra i chroma 4:4:4 måste man ändra aspect ratio till PointToPoint i skärmens meny!

I detta test ska man se texten 4:4:4 tydligt och 4:2:2 ska synas halvdant.
illustration på hur det ser ut om skärmen ej körs i 4:4:4 och 4:2:2 syns bättre.
Jag kan även se de två nedersta textraderna klart och tydligt på testet som har nämnts ovan -> testbilden
Det är viktigt att man ser till att det är 100% zoom (standardzoom) i webbläsaren/bilderna för att få rätt indikation.

Fler saker jag har kommit fram till är att mitt grafikkort gigabyte 7950 endast kan visa 30hz i 4k via hdmi (pga hdmi 1.4 ). För att lösa detta tänkte jag köra en aktiv displayport till hdmi adapter från kjell då kortets displayport 1.2 ska klara 4k 60hz. Med denna adaper får jag endast bild vid boot då skärmen kör 1080p i detta segment. När den ändrar till 4k efter boot screen får jag ej någon signal. Jag har tänkt mig tillbaka till kära kjell och testa den billigare adaptern för att se om jag får någon bild med denna. Tredje och sista alternativet är att be dom beställa hem den dyraste adaptern för att se om denna löser problemet. Väldigt tråkig upplevelse att sitta i 30hz då allt blir som en seg sirap

Utöver detta är det ända jag kan klaga på att jag ser att det blir inbränningar av bilder som är statiska för länge. @jimmpah: Är detta något du märker av? Dessa inbränningar försvinner av sig själv efter ett litet tag. Har ej vågat/haft tid att testa ha en bild statisk i några timmar. Än så länge är det ej några jättestörande inbränningar jag har stött på. Man får leta efter dem ordentligt i vissa fall. Inbränningarna syns tydligast när man går från ljus bild till mörk.

Bildinställningar man kan justera vid 4:4:4 läget är Ljusstyrka och Kontrast. Utöver detta kan man justera färgerna röd, grön och blå. Efter lite små pill med dessa inställningar får man säkert till bilden en gnutta bättre. Finns väl även andra program man kan använda sig av för att justera bilden? Bilden är bra för mediakonsumption, fina färger osv. Har ej hunnit testa input lag och sådant ordentligt ännu.

Jag kan ej hitta några pixlar som är trasiga på mitt ex. Köpte en skärm med pixelpolicy 1.
Mitt avstånd till skärmen vid användning är cirka 1m (pixlar undersöktes vid 1cm avstånd). Om man sitter närmare kan jag tänka mig 49" blir för stort.

EDIT: ser att adaptern jag införskaffat troligtvis ej var aktiv. Behöver en aktiv adapter då mitt grafikkort ej har DP++. Ska testa mig fram med de andra två adaptrarna! God fortsättning osv

Bristande uppmärksamhet vid inköp av adapter
Permalänk
Medlem

Har enorma problem att få skärmen att köra i 4k 60hz med den dyraste adaptern... Från början när jag koppla in den fick jag ingen bild. När jag pillat runt och forceat 8bit då färgdjupet stod på 10bit som standard så fick jag bild i 4k 30hz (Vet ej om jag testade att mixtra fram 8bit med förra adaptern). När jag försöker göra egna upplösningsinställningar får jag bara "ingen signal" vid 60hz. Kan jag ha för dassiga hdmi kablar? @jimmpah: Får du chroma 4:4:4 att fungera tillsammans med 4k 60hz??????

EDIT: Äger en hdmi kabel från ps3:ans födelse och sedan sketna kablar från jula som köptes för 15kr styck för några år sedan.
Antar att bandbredden som dessa kablar klarar är under all kritik. Bör vara upp mot 18 Gb/s för att klara 4k 60hz med full chroma osv.

Permalänk
Medlem

Dessa problem med Hz i 4k och hdmisladdar, det ligger alltså hos grafikkorten ni använder snarare än skärmarna?
Skulle vilja köpa en och slänga upp i vardagsrummet med en Chromecast. Bottleneckar styrkretsen I skärmen alternativt hdmi-versionen eller är det bara att tuta och köra även i 4k?

Tänkte 58" utan tvmottagare som länkades ovan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tfuzer: Den dyraste Kjell-adaptern saknar tillräcklig information om sin kapacitet. 4K vid 60 Hz kan handla om 4:2:0-subsampling (300 MHz) eller 4:4:4-nivå (600 MHz) och när informationen inte finns där är det öppet för tolkning. Kablar kan förstås också ha inverkan då det är ett ganska rejält kliv i bandbreddskraven.

Dessa adaptrar fungerar:
http://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi-...

Fullstor Displayport:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3460853

Permalänk
Medlem

Jag kan ej få den att fungera med 4k 60hz...Har nu club3ds adapter och Nikabe hdmi kabel.
Har testat allt med custom resolutions osv. Kommer förhoppningsvis få låna mig en dator med hdmi 2.0 grafikkort för att se om det är mitt kort som spökar.

Permalänk
Medlem

Hur är 49"-modellen när det gäller ghosting/eftersläpningar? Hunnit bilda er någon subjektiv uppfattning om inputlag? Hur är svärtan? Back light bleeding? Funderar på att köpa en i väntan på att någon HDR-variant blir standard på riktigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

undrar också hur bra/illa inputlag är på dessa 28/49" 4k swedx monitorer är

Permalänk

Panelen på 28:an kommer iaf från Innolux och är med största sannolikhet panel: M280DGJ-L30 som bl.a finns i vissa Acer, Samsung, LG etc skärmar.

Skulle också väldigt gärna vilja veta lite input siffror på dessa.

Permalänk

@Tfuzer: Gå in i inställningarna (TV:n) - EDID läge och ändra till EDID 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creative Clarence:

Panelen på 28:an kommer iaf från Innolux och är med största sannolikhet panel: M280DGJ-L30 som bl.a finns i vissa Acer, Samsung, LG etc skärmar.

Skulle också väldigt gärna vilja veta lite input siffror på dessa.

https://www.techpowerup.com/200341/philips-rolls-out-the-288p6ljeb-28-inch-uhd-monitor

Är det samma panel som den här så ska inputlag vara närmare 100ms enligt en kille

Permalänk

@Nardds: Det lustiga är ju att det är att det kan vara en jävla skillnad hos olika märken trots att panelen är den samma.

Kollade lite här Vissa ligger på, precis som du säger ruskigt högt medans andra ligger på fullt acceptabla nivåer.

Fast man får väl tänka på att detta är egentligen en TV också, Men skippar man så mycket post-processing som möjligt och fimpar högtalarna så kan det nog bli ganska bra. Kanske inte riktigt "monitor-bra" men kanske runt 20-30ms.

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa en sådan här panel till TV då jag ändå kör allt via Reciever.

Man får ju tänka på priset. Jämför inte dessa skärmar med skärmar för 10-15kkr, utan för skärmar som ligger i samma prisklass. Dessutom vill jag slippa allt vad "Smart" heter då det ändå brukar krångla och skulle lika gärna kunna köpa en chromecast om det behövs.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@moonblase: Precis, Man får vad man betalar för brukar det ju heta och det passar ju som handen i handsken även denna gången.

MEN, Har sett deras 28" irl. Och för 2k så är det faktiskt jävligt mycket bild man får för dom pengarna.
Kollade på en liten 4K snutt i 4:4:4 och det såg riktigt bra ut. Det enda som jag kan klaga på är backlightbleeding, Den är ganska extrem så stör man sig på det så bör man nog hålla sig undan. Skärmen kördes dock med ljuset på max, Så det är möjligt att man inte ser det om man sänker ljusstyrkan lite?.
Men som dataskärm så såg den ut att funka riktigt bra. Kunde inte se någon lagg över huvudtaget, Men skulle helst vilja ha lite konkreta siffror som sagt.