Lagg spikes i Rust, vad ska man uppgradera/felsöka?

Permalänk
Inaktiv

Lagg spikes i Rust, vad ska man uppgradera/felsöka?

Hejhej, har börjat spela lite rust på min 3 år gamla gamingdator(specsen hittar ni i min signatur) (grafikkortet fick jag gratis pga coilwhine från ett gtx 660, tack inet).

Jag cirkus 60 fps har jag för mig, inte det som är problemet. Problemet är att jag får massor av laggspikes när jag vänder mig om och springer till nya ställen eller mycket sker samtidigt.

I aktivitetshanteraren ser jag att 95% Ram används, 6GB till Rust och ~2GB till windows, discord, spotify och lite annat smått o gott.
Jag ser också att disken går på 90-100%.
Mina tankar är att det kanske är ram minnet som tar slut så pagefilen är hög, och med en hårddisk samt gamla ram minnen på 8gb så skulle jag anta att det skulle hjälpa att skaffa 8gb till ram av samma typ begagnat. Vilket skulle dra ner på pagefilen så hårddisken också kunde ta det lite lugnare.

Vad är era tankar vad problemet kan vara?

MVH

Permalänk
Inaktiv

Såg att mobilanvändare inte kunde se signaturen så här är specsen:
MB: MSI Z77A-S03 (MS-7752)
CPU: Intel Core i5 3570k @ 3.40 GHz
GPU: NVIDIA Asus Geforce GTX 950
RAM: Vengeance® LP Dual Channel — 8GB DDR3 (CML8GX3M2A1600C9)
HDD: Toshiba DT01ACA200 (2TB, 7200RPM, 64MB Cache)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För klent grafikkort....och möjligtviss för lågt klockad cpu, och lite för lite minne.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Spelet är dessutom fortfarande i alfastadiet så det är nog inte heller fullt så väloptimerat.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lastviking:

För klent grafikkort....och möjligtviss för lågt klockad cpu, och lite för lite minne.

Grafikkortet ger lägre fps men lag spikes bör de väll inte göra? har cirka 70fps

Permalänk
Medlem

Inte Vram på grafik kortet som bli maxat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

I aktivitetshanteraren ser jag att 95% Ram används, 6GB till Rust och ~2GB till windows, discord, spotify och lite annat smått o gott.
Jag ser också att disken går på 90-100%.
Mina tankar är att det kanske är ram minnet som tar slut så pagefilen är hög, och med en hårddisk samt gamla ram minnen på 8gb så skulle jag anta att det skulle hjälpa att skaffa 8gb till ram av samma typ begagnat. Vilket skulle dra ner på pagefilen så hårddisken också kunde ta det lite lugnare.

Tanka ner MSI afterburner, eller något annat, och monitorera minnet och swap "page file usage". Stäng även ner program du inte behöver innan du startar spelet.

Att skriva och läsa från disk är dyrt, rent prestandamässigt. Disk är långsamt, om win håller på att swappa ut och in medans du spelar så kan det mycket väl förklara dina lagspikes.

Permalänk
Medlem

Finns även någon inställning i spelet som man kan dra ner rejält utan nämnvärd "fulare" grafik men som gör att spelet inte alls känns så hackigt och segt. Kommer inte ihåg vilken men finns ett par trådar på reddit om denna inställning.

Edit: Hittade en liten guide här http://www.rustafied.com/improving-fps-in-rust-experimental/ och en av reddit trådarna här https://www.reddit.com/r/playrust/comments/41kdav/rust_settin...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sper:

Inte Vram på grafik kortet som bli maxat?

Mycket möjligt tror jag har 2,5 GB Vram :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grogt:

Tanka ner MSI afterburner, eller något annat, och monitorera minnet och swap "page file usage". Stäng även ner program du inte behöver innan du startar spelet.

Att skriva och läsa från disk är dyrt, rent prestandamässigt. Disk är långsamt, om win håller på att swappa ut och in medans du spelar så kan det mycket väl förklara dina lagspikes.

Ska titta på det när jag har tillgång till datorn!