Permalänk
Medlem

jobb åt cnc-fräs - var hitta?

Jag vet att ämnet är uttjatat och ber om ursäkt för att jag tar upp det igen.
Hur som helst undrar jag om det finns någon som antingen har tillgång till en cnc-fräs, antingen privat eller i jobbet.
Jag hade tänkt göra ett silverinlägg i celtisk stil i en 90graders stålprofil.
Vad jag behöver är ett krummelurigt spår i plåten.
Det går naturligvis att göra med stickel eller handfräs men det tar en så förbaskad tid och resultatet blir lite tveksamt då jag inte behärskar tekniken till fullo.
Någonting säger mig att det blir en smula snusikgt dyrt att ta ärendet till någon som gör jobbet kommersiellt, därför hör jag efter med er swec-are först.
Cadritning kan jag säkert ordna, men jag har ingen tidigare erfarenhet och tänker inte skaffa mig om det inte finns någon som kan göra jobbet....

Alt. vet någon ett företag med en verktyg som passar ovanst. som kan tänkas låta mig göra ritningen och bara pynta tiden det tar för deras maskin att göra jobbet?

Kan tänka mig lägga ut ett par hundringar, kanske upp till en tusing, beroende på hur bra resultatet blir.

Permalänk

Jo jag har tillgång till en CNC-Fräs, Hur stort är arbetsstycket?

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Förmodligen är jag helt bakom lyset sominte vet vad en cnc-fräs är.
Men är det någon som har lust att förklara för mgi?

Visa signatur

Set My Path

Permalänk

En CNC-Fräs är en maskin med en liten borr kan man säga på en automatiserad arm som kan gå upp ner och två axlar där man lägger arbetsstycket. Fräsen går ner och skär ut ett mönster åt en i det man lagt där, som man först programmerat in.

Förstår du eller är jag sämst på att förklara?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Jo jag har tillgång till en CNC-Fräs, Hur stort är arbetsstycket?

Det är som sagt en kantprofil. Sidorna är 150mm breda och längden kommer ligga mellan 5-600mm mellan tummen och pekfingret. Godstjockleken är ~1,5mm men spåret ska inte vara djuparen än dryga millimetern.

Vill du prata med brev istället går det bra att maila backvall.johan@telia.com

Permalänk

JO jag tror jag förstår. Låter som något stort och dyrt iaf. Hehe

Visa signatur

Set My Path

Permalänk

Bara kolla mailen då

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på en NC-fräs och en CNC-fräs???

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvplankan
JO jag tror jag förstår. Låter som något stort och dyrt iaf. Hehe

Bara 100papp ungefär för modell mindre

Visa signatur

Argaste

Permalänk

NC är väl utan dator? Vet inte
Computer Numerical Control betyder CNC iaf

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Oki... Vad tar du för att fräsa ett block???

Edit: Jag fixar ritningen...

Visa signatur

Permalänk

Beror på material, tror inte den hanterar koppar så bra, men alu. går nog bra. Kostnad... Porto plus material, kanske också lite för att jag ska använda den. Ska fråga om det är ok först, så jag inte lovar runt och håller tunt

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Oki... Jag håller på och snackar med en lärare som jobbar på verkstadsprogrammet. Förhoppningsvis skall vi få komma dit och fräsa lite... Ska bli skojjigt.. Jag gillar maskiner hehe

Visa signatur

Permalänk

Jo man blir alldeles till sig nästan när man ser sitt program köras och göra fina spå, och stegmotererna som viner. Den på vår skola hade inte använts på 10år innan jag fick igång den nu efter jul.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Vad är det för skillnad på en NC-fräs och en CNC-fräs???

NC är bara en äldre/annan beteckning.........

Visa signatur

_MSI KT3Ultra2_ _512DDR_ _AMD XP 2200+_ _ATI Radeon 9700np@PRO_ _100+70+160gig 7200rpm_ _Sunet 100MBit_

Permalänk

CNC - Computer Numerical Control
NC - Numerical Control

Så här kan dom tex se ut, denna är dock inget för hemmasnickraren:

Permalänk

Det där verkar vara overkill, sån här ska det vara:

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeP123
CNC - Computer Numerical Control
NC - Numerical Control

Så här kan dom tex se ut, denna är dock inget för hemmasnickraren:

[IMG]http://www.bimatec.de/neuepic/ta.jpg[/IMG.]

en cnc-maskin är inget man brukar ha hemma. finns säkert dom som har små sådana men dom är nog ganska lätträkande.

Permalänk

Jo verkligen
Skulle vara om man har väldigt mycket pengar och lust att slösa lite på en pryl man typ aldrig kommer använda

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Man kan inte ta bort ???

Visa signatur

Intel Core™ i7 920 Quad, Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB, Radeon HD 4890, ASUS P6T SE, Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB, Win7 pro

P4 2,4@2,9. 1024 ram, Gigabyte 8PE667- ULTRA2, Diamondmax9 120GBb+200GB, Win XP pro, Hercules Raedon 9500p

Permalänk

Ta bort vad?

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Hehe, jo inte har jag träffat någon som haft nåt annat än en pelarborr med en fräs i hemma.
På universitetet har vi dock en 8 axlig liechti som klarar det mesta men den är svårkörd sägs det. Inte så enkel cad/cam tydligen. Personligen har jag bara kört fleroppare, en sån skulle man ha hemma hehe.

Permalänk

8? Kan den vända på bitarna då också?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Citat:

8? Kan den vända på bitarna då också?

Har faktiskt ingen aning men jag har sett när den fräste typ en pyramid med halvklot på alla fyra sidor som blev jävlat perfekta.

Misstänker att den kan vrida arbetsstycket om man kopplar in nån slags speciell fixtur samtidigt som spindeln kan röra sig i alla axlar runt om stycket. Har svårt att se hur 8 axlar skulle behövas.

Var på pharmacia en gång och såg en höghastighetsflerop som kunde svarva typ sprutnålar vid 20000rpm och under gång flytta nålen till en annan chuck, en nål går rätt lätt av om inte chuckarna roterar i exakt samma hastighet när båda har grepp om nålen..ganska faschinerande tyckte jag :-)...fast man har nog inte sett en bråkdel av allt faschinerande som finns att se....

Permalänk

Nu har jag kollat upp, den är bara 5 axlig, nån har sagt 8 till mig men jag är 99% säker att den är 5axlig nu hehe! Fick svårt att föreställa mig 8 då jag har sett den förut.

Permalänk

Eller hur, första gången man ser en CNC-fräs köras undrar man lite hur det kan funka, och det är inte SÅ avancerat.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeP123
Hehe, jo inte har jag träffat någon som haft nåt annat än en pelarborr med en fräs i hemma.
På universitetet har vi dock en 8 axlig liechti som klarar det mesta men den är svårkörd sägs det. Inte så enkel cad/cam tydligen. Personligen har jag bara kört fleroppare, en sån skulle man ha hemma hehe.

vad pruggar du på för universitet och vad är det för linje som håller med dom dära maskinerna?

Citat:

Eller hur, första gången man ser en CNC-fräs köras undrar man lite hur det kan funka, och det är inte SÅ avancerat.

har inte kört några mulitoppar än men tror att det är lite svårare än bara programerna vanliga som bara har tre axalar.

Permalänk

Allt blir bara lättare och lättare ju, idag behöver man inte ens kunna G-kod eller nåt. Bara köra över ifrån autocad, såg att det fanns ett plugin för det till och med. Vart är sporten i det?

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Luleå Tekniska Univ / Civ.ing maskin

Den är mest till forskning, tex doktorander som använder liechtin 5axlig, jag har aldrig använt den som jag skrev tidigare. Finns även en CNC-Strand fräsmaskin som "alla" använder.
Har pluggat i ume också, där har dom en hitachi seiki flerop med två revolvermagasin, hälften av verktygen drivna.
Tror att de flesta univ har minst någon stor CNC + nån idustrirobot + pressar m.m m.m...

edit : På liechti.com kan du se "turbomill 1200"

Permalänk
Medlem

en axel behöver inte va en rumsaxel, utan t.ex c-axeln är vridningen på chucken i en flerop, vilken vinkel de ska stå i.
NC maskiner fick man programmera in NC kod via en terminal direkt vid maskien.
Med CNC maskiner har möjlighet att bara skapa en ritning så skapar maskien ett program.
DNC är Direct Numeric Control, när du ansluter en CNC till en PC och kör camberedningsprogram där PCn skapar hela verktygsvägen utefter en CAD modell.
kolla här så får ni se en v20 in action:
http://www.leadwell.com.tw/vcd/v2056K.wmv

Visa signatur

Den enda sanningen är att det inte finns några andra sanningar.