Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ny gamingskärm

Tjena!

Som sagt så har jag tänkt köpa ny skärm då min gamla har börjat krångla en hel del och allmänt börjar bli trött och gammal. Jag har ingen koll alls på vilka skärmar som har bäst omdömen nu för tiden så jag bestämde mig för att fråga här. Prisklass ligger någonstans runt 5000:- om det går att få någon hyfsad skärm för det priset.

Datorspecifikationer om någon undrar:
ASRock Z77 EXTREME4 ATX Moderkort
Intel Core i5 3570K 3,4 GHz
MSI GeForce GTX 680 2048MB OC
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz
1 x Samsung 250GB SSD
1 x 2TB HDD

Fråga gärna om ni undrar något mer.

Kikade lite på denna skärmen och undrar om den är något att ha?
Acer Predator XB241H

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har den skärmen och har inget att klaga på, Men eftersom det är en TN-panel så får man ju räkna med de problem som de alltid har. Om jag skulle välja skärm idag skulle jag ha valt något annat än TN.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Jo, jag har sett att många rekommenderar IPS skärmar (en sådan jag har nu för övrigt, LG IPS237LY). Du känner inte till någon IPS skärm i min prisklass som är prisvärd? På jobbet har jag tre Dell Ultrasharp U2415 skärmar och tycker de fungerar riktigt bra, så kanske någon nyare modell i den serien hade funkat som gaming skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Jo, jag har sett att många rekommenderar IPS skärmar (en sådan jag har nu för övrigt, LG IPS237LY). Du känner inte till någon IPS skärm i min prisklass som är prisvärd? På jobbet har jag tre Dell Ultrasharp U2415 skärmar och tycker de fungerar riktigt bra, så kanske någon nyare modell i den serien hade funkat som gaming skärm?

För gaming skulle jag nog välja TN eller VA-panel. IPS har oftast sjukt dålig svärta, pga "IPS-glow".

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

@gujukal:
Hmm, det verkar som att folk har lite olika uppfattning. Spelar det någon roll vilken typ av spel jag spelar? Spelar nämligen inte så mycket snabba spel som FPS osv. utan mest RPG, strategi (FM, Civilization) och action (Mad Max).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

@gujukal:
Hmm, det verkar som att folk har lite olika uppfattning. Spelar det någon roll vilken typ av spel jag spelar? Spelar nämligen inte så mycket snabba spel som FPS osv. utan mest RPG, strategi (FM, Civilization) och action (Mad Max).

TN är väl oftast absolut snabbast, men IPS och VA har generellt sätt bättre bild, framförallt färger men IPS har bra betraktningsvinklar.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

@gujukal: Som Thomas Ytterberg skriver här har "En typisk, välgjord skärm med IPS- eller TN-baserad teknik har kring 1 000:1 i kontrastförhållande.". Så är det kontrast man vill ha är det VA. TN som teknik är endast bättre då den är billigare än IPS/VA.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Skrivet av Kratos:

Tjena!

Som sagt så har jag tänkt köpa ny skärm då min gamla har börjat krångla en hel del och allmänt börjar bli trött och gammal. Jag har ingen koll alls på vilka skärmar som har bäst omdömen nu för tiden så jag bestämde mig för att fråga här. Prisklass ligger någonstans runt 5000:- om det går att få någon hyfsad skärm för det priset.

Datorspecifikationer om någon undrar:
ASRock Z77 EXTREME4 ATX Moderkort
Intel Core i5 3570K 3,4 GHz
MSI GeForce GTX 680 2048MB OC
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz
1 x Samsung 250GB SSD
1 x 2TB HDD

Fråga gärna om ni undrar något mer.

Kikade lite på denna skärmen och undrar om den är något att ha?
Acer Predator XB241H

Tack på förhand!

AOC gör kanon skärmar, oftast freesync (amd) , men fortfarande bra