Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så spelar märke ingen roll...Är nog mest personliga preferenser som avgör

Något jag inte blir riktigt klok på är om de nya NUC7:orna har TOSLINK eller ej. Enligt Intel så ska det finnas "Combo speaker/TOSLINK* optical audio jack on the back panel" men detta syns inte på produktbilder, eller i informationen hos återförsäljare...

Sitter på en gammal receiver som saknar HDMI, och är inte sugen på att byta ut den riktigt än...:/

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Ytterligare en fråga angående NUC7i7BNH:

http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/nuc-kit-nuc7i7bnh....

Jag tolkar det som att jag både kan ha ett SSD-minne (SO-DIMM, DDR4), men att jag kan ha ytterligare en disk, eftersom det även står:

"One SATA3" port for connection to 2.5* HDD or SSD (up to 9,5 mm thickness).

Som jag tolkar det så bör jag alltså kunna köra SSD-disken som C:\ och t.ex. en mindre lagringsdisk som D:\, där följande disk bör fungera enligt mått osv.:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1209516

Någon som verifiera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Ytterligare en fråga angående NUC7i7BNH:

http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/nuc-kit-nuc7i7bnh....

Jag tolkar det som att jag både kan ha ett SSD-minne (SO-DIMM, DDR4), men att jag kan ha ytterligare en disk, eftersom det även står:

"One SATA3" port for connection to 2.5* HDD or SSD (up to 9,5 mm thickness).

Som jag tolkar det så bör jag alltså kunna köra SSD-disken som C:\ och t.ex. en mindre lagringsdisk som D:\, där följande disk bör fungera enligt mått osv.:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1209516

Någon som verifiera?

Detta kan du stoppa in den NUC:en:

• 2 ram-minnen (SO-DIMM DDR4). För att få ut full minnesprestanda (dual channel) behöver du stoppa i två likadana minnesmoduler.

• en SSD för M.2 sockel (2280 eller 2242)

• en vanlig 2.5" enhet (vanlig hårddisk eller SSD)

Blanda inte ihop SO-DIMM och M.2 sockeln.

Hårddisken du länkade till går att ha i platsen för 2.5" enhet, vill du då även ha en ssd får du välja någon i denna listan (dvs för M.2 sockel):

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2289

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

OK. Då får jag hoppas på att någon annan kanske kan ge ett bra svar.

Jag har listat ut att det är ett SO-DIMM-minne och DDR4 som gäller. Därav bör det vara något av de på länken nedan - men vad tusan ska jag välja:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2449

Crucial eller Kingston? Eller något annat? Spelar det roll?

Det finns ju en lista med rekommenderade minnen: http://www.intel.com/content/www/us/en/support/boards-and-kit...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Så noga kikade jag inte på sidan. Utmärkt, tack!

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Detta kan du stoppa in den NUC:en:

• 2 ram-minnen (SO-DIMM DDR4). För att få ut full minnesprestanda (dual channel) behöver du stoppa i två likadana minnesmoduler.

• en SSD för M.2 sockel (2280 eller 2242)

• en vanlig 2.5" enhet (vanlig hårddisk eller SSD)

Blanda inte ihop SO-DIMM och M.2 sockeln.

Hårddisken du länkade till går att ha i platsen för 2.5" enhet, vill du då även ha en ssd får du välja någon i denna listan (dvs för M.2 sockel):

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2289

Tack även för din hjälp!

Nu tror jag att jag har hittat hem och är klar med vad som ska beställas inom en mycket nära framtid.

Till alla som har svarat, så uppskattar jag samtliga svar jättemycket. Ni är fantastiska!

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Även jag jag har fått ögonen för denna mackapär. Men ni som har en NUC, hur gör ni med lagring utav matriel? Extern hdd eller nas som strömmar filmer till NUC;en?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av haringet:

Även jag jag har fått ögonen för denna mackapär. Men ni som har en NUC, hur gör ni med lagring utav matriel? Extern hdd eller nas som strömmar filmer till NUC;en?

Plexserver i garderoben

Permalänk
Medlem

Jag har alla filmer liggande på min server. Lokal lagring på NUCen tycker jag är en mindre god idé.

Permalänk

Synology NAS, även här.

NAS -> Apple TV -> TV (där vi använder Infuse och/eller Plex på Apple TV, lite beroende på material - eftersom de olika programmen är olika bra på att tagga innehåll)

NAS -> HTPC -> Projektor

Toppenuppsättning!

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel

Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har problem med att NUC:en förlorar HDMI-ljudet när jag startar om min receiver.

NUC kopplad till receiver som är kopplad till TV enligt. HDMI-kablar.
Spec: Intel NUC NUC5i3RYH --- Onkyo TXNR807 --- Samsung UE46ES6715.

Det här har funkat fint under något års tid. Senaste veckorna har jag dock märkt av att ljudet på NUC:en försvinner när kopplingen till receivern har brutits (dvs när jag stänger av receivern och sedan sätter igång den igen). För att få igång ljudet igen behöver jag starta om NUC:en.

Är det fler som har stött på det här problemet? Jag har försökt installera om drivrutinerna, men det har inte hjälpt. Lösningsförslag?

Jag har startat en tråd i en annan forumdel, men har nu förstått att det är mer knuten till NUC:en än till receivern, så jag lägger det här (tråden finns här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1414010-intel-nuc-ljude...

Jag har precis samma problem. Hittade du någon lösning?

Mvh

Jonas

Permalänk
Skrivet av pellen:

Mig veterligen så spelar märke ingen roll...Är nog mest personliga preferenser som avgör

Något jag inte blir riktigt klok på är om de nya NUC7:orna har TOSLINK eller ej. Enligt Intel så ska det finnas "Combo speaker/TOSLINK* optical audio jack on the back panel" men detta syns inte på produktbilder, eller i informationen hos återförsäljare...

Sitter på en gammal receiver som saknar HDMI, och är inte sugen på att byta ut den riktigt än...:/

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Troligtvis en sån här som man trycker in i vanliga 3.5an

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilak:

@bubbelbabbelJag har precis samma problem. Hittade du någon lösning?

Mvh

Jonas

Hej!
Nej, tyvärr inte. Stör mig på det dagligen. Vad har du för setup?

Edit: och intel verkar inte se det som ett direkt problem som de behöver lösa. Skyller på alla andra involverade (tillverkare av förstärkare, kablar, TV, mjukvara etc).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Troligtvis en sån här som man trycker in i vanliga 3.5an

Jo jag vet att TOSLINK kan gå genom 3.5an, problemet är att Intel skriver att det ska finnas ett 3.5mm-uttag på baksidan som även har stöd för optisk. Detta uttag finns inte på någon bild av NUC7an, och uttaget på fronten är headset/mick-uttag...tveksamt om de slänger in optisk utgång i den.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1

Permalänk
Skrivet av pellen:

Jo jag vet att TOSLINK kan gå genom 3.5an, problemet är att Intel skriver att det ska finnas ett 3.5mm-uttag på baksidan som även har stöd för optisk. Detta uttag finns inte på någon bild av NUC7an, och uttaget på fronten är headset/mick-uttag...tveksamt om de slänger in optisk utgång i den.

Ahh då vettifan

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Hej!
Nej, tyvärr inte. Stör mig på det dagligen. Vad har du för setup?

Edit: och intel verkar inte se det som ett direkt problem som de behöver lösa. Skyller på alla andra involverade (tillverkare av förstärkare, kablar, TV, mjukvara etc).

En fullösning är ju att dra ljudet från 3,5 mm-uttaget. Jag har gjort det och det funkar, men det är lite störande med en extra kabel.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Någon som vet relativt exakta datum för release av NUC 7 i Sverige? Är intresserad av den "låga" varianten i3 eller i5 som HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpjaw:

Har en NUC DC3217BY som jag stoppat i 8gb ram i. När jag testar att köra C More via chrome, internet explorer eller firefox så laggar det rätt så bra. Jag har den kopplad till min tv (50", 100Hz, android tv). Det är samma problem med Viaplay. Jag har testat att bocka av maskinvaruaccelerering, men ingen skillnad.

Är det någon annan som varit med om detta? Skulle inte tro att det är min uppkoppling som är felet som låg på 264/110 för en minut sedan då jag mätte.

Citerar mig själv här. Nog för att C Mores tjänst i sig är dålig, men har fortfarande samma problem här. Har testat i chrome, edge, internet explorer och firefox men oavsett webbläsare så laggar det så det står härliga till när jag försöker spela upp. Vilket är skumt då det inte gör det om jag kopplar laptopen till tvn med samma hdmi-sladd. Something is fishy.

Permalänk
Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av phlfztdt:

Någon som vet relativt exakta datum för release av NUC 7 i Sverige? Är intresserad av den "låga" varianten i3 eller i5 som HTPC.

Titta på min kommentar ett steg upp

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

@Dangerdan: Gött, jag som precis plockade hem en nuc6i3 från komplett, tur att de har 45 dagars öppet köp,

Hur stor performance skillnad är det mellan i3 oc i5? Jag gjorde en sak på min Macbook pro 2015, i5 2.9 ghz som tog 2 sekunder, på i3 Nucen tog det 30 sekunder. Ska det verkligen vara så stor skillnad eller är det något annat som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlfztdt:

@Dangerdan: Gött, jag som precis plockade hem en nuc6i3 från komplett, tur att de har 45 dagars öppet köp,

Hur stor performance skillnad är det mellan i3 oc i5? Jag gjorde en sak på min Macbook pro 2015, i5 2.9 ghz som tog 2 sekunder, på i3 Nucen tog det 30 sekunder. Ska det verkligen vara så stor skillnad eller är det något annat som spökar?

Definiera "samma sak".
i5 är såklart snabbare än i3, men vi pratar kanske max ett tiotal procent, inte tusentals som du nämner.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Att starta upp kanallista i kodi, men det var nog något annat som var fel, körde det i ubuntu, tog uppemot en minut, var i princip lika långsam som en raspberry pi 3, nu testade jag i windows och där är det klart på under en sekund Så något var alltså fel i antingen kodi för ubuntu eller något annat

Permalänk
Medlem

Längesedan jag läste om Intel NUC nu, har den nya i3 modellen tillräckligt med kraft för att agera mediaspelare 1080p 24hz 60hz 3D osv, eventuellt även 4k.

Jag vill minnas att de äldre NUCarna inte var så lämpade för de hade problem att få till 24Hz perfekt stämmer detta eller det är "gamla" problem som inte finns längre?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Längesedan jag läste om Intel NUC nu, har den nya i3 modellen tillräckligt med kraft för att agera mediaspelare 1080p 24hz 60hz 3D osv, eventuellt även 4k.

Jag vill minnas att de äldre NUCarna inte var så lämpade för de hade problem att få till 24Hz perfekt stämmer detta eller det är "gamla" problem som inte finns längre?

Gamla problem som egentligen aldrig var ett problem.
Saken borde glömts då i princip inget grafikkort klarar helt perfekt 23.976.
Men som vanligt på nätet så lever det kvar

Och en NUC har inga som helst problem med media uppspelning i någon form.
4k hänger ju på om det kan hårdvaruaccelereras, d.v.s. samma sak som med alla andra datorer

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Tack då vet jag! Kan det kanske till och med vara så att förra generationens I3 fixar detta? Jag ämnar att endast använda den som mediaspelare. Känns onödigt att ha speldatorn igång för att göra detta.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Ska du ha hårdvaruaccelererad uppspelning av 4K (HEVC/H.265) så är senaste generationen att föredra. Då är det också HDMI 2.0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För en som inte har en aning, och jag antar att det inte är några problem men NUC7i3BNK har kraft att exempelvis driva Steams in-home streaming? Nätverket och källan är det inget fel på.

Vill ha en mediaburk vid TV:n för spel/Kodi/mediaspelare.

Permalänk
Medlem

@Hucke: skilladen mellan i7 och i3 är inte så stor som man vill tro, så det ska nog i3'an klara utan problem.

Jag kör 4k 25fps video på min i3 broadwell (eller va den heter, 2 generation gammal).

Permalänk
Medlem

Så där då beställde jag min första NUC Skall surfa till en början sen så blir den en HTPC. Börjar med att leta billigare saker

Tog dom här minnena kostar 400KR

Crucial 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz SO-DIMM

https://www.inet.se/produkt/6110183/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-21...

Disk blir någon begagnad HDD som jag hittat i groven Skall testa Linux (Ubuntu kanske) Så köper jag en lämplig disk senare på rea eller något.

Vilka andra tillbehör tycker ni är bra till den.? Någon fjärrkontroll från ALIEXPRESS eller något? Ett smidigare tangentbord kanske?

Jag just ja en mus har jag glömt?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k