Permalänk
Medlem

@anon78208: Tick är en ny architecture medan Tock är en förbättring på nuvarande architecture.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Så är det nog. Testade några 6C12T och 8C16T från Intel också, och de ligger ungefär som 6700K, alltså precis över 100%.

Ok, vet inte varför jag fått för mig att det var tvärtom. Mäste blandat med HT osv.. Men ni har rätt och jag fel. Drar skämskudden över ansiktet och gömmer mig en stund.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Det värsta är att jag kan inte ett skit franska

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

@AMD-FX:
Det står nästan ordagrant det som SectionX2 skriver, och så står det "mer info kommer på måndag".

Inte mycket att gå på om ni frågar mig...

Och nej, jag kan inte mycket mer franska än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snare skrapat ihop smulor här och där säger inte att det är omöjligt att nå högre ipc, men intels arkitektur verkar nå sin gräns i alla fall. Frågan är om AMD kan på sikt slå den.

Vad jag har förstått så ska det släppas 4(!) Zen processorer totalt till AM4, där 3 av dom är förbättrade versioner. En förbättrad Zen per år med andra ord fram tills DDR5 kommer och ny socket krävs.

Citat:

Okej missat totalt att Lisa sagt att det gäller en tråd, hoppas det inte blir som tidigare där lanseringen blir mer jaha vart är överraskningen?

Bekräftat på HotChips men även på sätt och vis innan också då begreppet IPC i denna aspekt inte har något med SMT att göra. Se nån/några inlägg tillbaka där jag svarade en moderator ang hur Bulldozer floppade.

Citat:

Inte riktigt greppat tick-tock, vilken är Tock? Är det krympning eller arkitektur förbättringar?

Tick-Tock var namnet på Intel's strategi som dom körde med tidigare där man gjorde i följande ordning:

Tock (Ny arkitektur) Större arkitektoniska förändringar>Tick (krympt tillverkningsprocess) Ytterst få arkitektoniska förbättringar>Tock (ny arkitektur) Större arkitektoniska förändringar osv osv osv...

Skrivet av anon78208:

Vad gäller Intel så minns jag inte vilket som är vilket, men i detta fallet betyder det något annat och det är att AMD satsar på att släppa mindre ofta, men att göra både förbättringar i arkitektur och krympning på samma gång.

Ser ut som att man planerar att släppa en förbättrad Zen per år, oberoende av vilken tillverkningsprocess man ska använda sig av vilket innebär ett desto mer aggressivt Tock-Tock-Tock i förhållande till Intel's Tick-Tock-Tick strategi.

Skrivet av SectionX2:

@anon78208: Tick är en ny architecture medan Tock är en förbättring på nuvarande architecture.

Rätt om du vänder på det och lägger till processövergångarna.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det värsta är att jag kan inte ett skit franska

enligt online translation så kommer Intel släppa något genast för att motarbeta ryzen, wtf :/

mer info måndag.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

enligt online translation så kommer Intel släppa något genast för att motarbeta ryzen, wtf :/

mer info måndag.

Haha och jag tog Google Translate...

Inga kommentarer....

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

En som skriver på anandtech forum har översatt det hela med:

Intel starts to panic about Ryzen and is now sampling a new CPU in "catastrophe mode". More information Monday (sample on it's way).

lol desperat av Intel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv

De kanske gör som AMD gjorde med Vishera (FX-9xxx) och släpper en 5GHz Kaby Lake med hög TDP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Intel starts to panic about Ryzen and is now sampling a new CPU in "catastrophe mode". More information Monday (sample on it's way).

lol desperat av Intel.

Det här vore ju bra nyheter för oss konsumenter! Det ska dock mycket till för att nästa uppgradering är en intelplattform. Känner att jag som entusiast nästan måste stödja AMD för att rädda konkurrensen. Om dom nu inte gör bort sig totalt men det lutar inte åt det. Jag vill sååååå ha 8 kärnor och 16 trådar. Då kan man ju fasen köra två streams samtidigt! Totalt nödvändigt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Personligen är jag väldigt intresserad av antingen den kraftigaste 8c16t varianten eller 6c12t om det blir för höga priser, just 6c12t tror jag kommer bli sweetspot för väldigt många och kommer det ett bra klockad variant så är nog detta det bästa alternativet för gamers räknat i prestanda per krona. Vetskapen om att senare kunna slänga i uppdaterade och större cpuer gör också att plattformen i stort känns som ett tryggare och vettigare köp, detta är något som underskattas av många här. För min del väger detta upp eventuella tillkortakommanden rätt ordentligt.

Helt rätt! 6 kärnor med HT och lite högre frekvens än 8-kärniga modellen kommer nog tilltala många om den nu kan prestera bra (men kanske inte bäst) i spel. Att sedan med stor säkerhet veta att man om 2-3 år kan slänga i en 8-kärnig modell med mindre tillverkningsteknik och då även högre frekvenser är ju rena entusiastdrömmen!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

De kanske gör som AMD gjorde med Vishera (FX-9xxx) och släpper en 5GHz Kaby Lake med hög TDP?

Långt före dig . Scrolla ner till tabellen och se hur många kärnor Kaby Lake-X har.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Förresten hur tror ni att Zen kommer stå på sig i laptop marknaden? Kommer den kunna konkurrera med Intel där, speciellt i Ultrabook segmentet, eller kommer Zens design med fyra kärnor i varje CCX bli ett hinder?

Jag kan tänka mig att man föredrar två kärnor med högre ST-prestanda (ST=singeltråds) i det segmentet än med fyra kärnor fast lägre ST-prestanda. Från vad har förstått om Zen är minsta byggblocket en CCX som har fyra kärnor så jag tolkar det som att man inte kan göra 2-kärniga Zen APUer utan att stänga av två kärnor i ett CCX.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Förresten hur tror ni att Zen kommer stå på sig i laptop marknaden? Kommer den kunna konkurrera med Intel där, speciellt i Ultrabook segmentet, eller kommer Zens design med fyra kärnor i varje CCX bli ett hinder?

Jag kan tänka mig att man föredrar två kärnor med högre ST-prestanda (ST=singeltråds) i det segmentet än med fyra kärnor fast lägre ST-prestanda. Från vad har förstått om Zen är minsta byggblocket en CCX som har fyra kärnor så jag tolkar det som att man inte kan göra 2-kärniga Zen APUer utan att stänga av två kärnor i ett CCX.

Givet hur väl Excavator fungerar på 28nm tycker jag att det ser intressant ut:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Givet hur väl Excavator fungerar på 28nm tycker jag att det ser intressant ut:)

Från länken:

Citat:

The performance of the A12-9700P is between the two 15-Watt processors A10-9600P and FX-9800P, and therefore roughly on par with a 15-Watt Core i3 from the Skylake or Kaby Lake series, respectively. Compared to the Intel model, the AMD chip has a small advantage in multi-thread scenarios, but is beaten when you only stress one or two cores.

Jag kan förstå om Intel använder sig av astroturfing för att få folk att tro att endast en eller två kärnor är relevant idag, med Ryzen annalkandes. Fast, Intels enkeltrådsprestanda har ju varit så överlägsen att den både ersatt och gått förbi allt vad AMD har erbjudit, ofta även i flertrådat, pga ipc*frekvens; Hi Yoshman

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

lol desperat av Intel.

Är det någon anställd eller intel själva som står bakom?

Tror knappast intel är förvånade, garanterat så intel fått tag i ett test ex minst.

Det intel kan göra för att sabotera, är i så fall köpa upp hela lagret av zen cpuer så vi kunder inte får tag i något ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag rekommenderar ALLA som följt den här tråden att läsa

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Soul_of_a_New_Machine
https://sv.wikipedia.org/wiki/En_dators_födelse

Boken handlar om en minidatortillverkare på 1970-talet vars dator ska tävla med konkurrenten Digital Equipment Corporations VAX-dator.

Likheten med dagen situation mellan Intel och AMD är extremt slående. Jag skall inte avslöja för mycket, för den är spännande! Försök få tag på den om ni har det minsta intresse av datorer.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Helt rätt! 6 kärnor med HT och lite högre frekvens än 8-kärniga modellen kommer nog tilltala många om den nu kan prestera bra (men kanske inte bäst) i spel. Att sedan med stor säkerhet veta att man om 2-3 år kan slänga i en 8-kärnig modell med mindre tillverkningsteknik och då även högre frekvenser är ju rena entusiastdrömmen!

Lär bli så att det inte är nån skillnad mellan amd/intel i spel och för användaren som helhet är det då en vinnare.
Lisa Su mfl har gjort ett enastående arbete.
varit efter en 6c+ länge nu.
snart

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Den gamla nörden i mig vaknar alltid till liv inför ett stort släpp och det här är som julafton. Det ska bli riktigt kul att sitta och lusläsa recensionerna om ett par veckor. Efter några år med Intel lutar det åt ett AMD-system i år. Den sexkärniga rackaren blir det nog för min del.

Den här tråden är det första jag kollar på morgonen när jag käkar frulle. "Har det läckt något mer under nattens gång"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Den gamla nörden i mig vaknar alltid till liv inför ett stort släpp och det här är som julafton. Det ska bli riktigt kul att sitta och lusläsa recensionerna om ett par veckor. Efter några år med Intel lutar det åt ett AMD-system i år. Den sexkärniga rackaren blir det nog för min del.

Den här tråden är det första jag kollar på morgonen när jag käkar frulle. "Har det läckt något mer under nattens gång"?

Är personligen lite orolig över brist på läckor. Antingen sitter AMD på en bomb och vill inte att Intel ska vilja få anledningen att sänka sina marginaler i förtid eller så blir det en tumvante.

Tycker AMD borde läckt sina prisuppgifter vid det här laget. Ungefär som de gjorde med sitt grafikkort för 200 dollar som sedan kostade betydligt mer i Europa.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Jag har varken citerat Core Mark eller Pass Mark som också nämts av andra.

Vi har diskuterat vad som är majoritet tidigare, men, hamnade inte i konsensus vad jag kommer ihåg.

Det förändrar inte att en stor del av de heltalstunga applikationerna (programmen) faktiskt är behovsmättade. Vi "behöver" inte snabbare Word, för att ge ett tydligt exempel. Vår fingerfärdighet är begränsningen och man vinner inte något på "majoriteten" av program. Man gör inte det.

Däremot finns det specialprogram som vinner på det, t.ex. Photoshop. Ser man på ett tungt Photoshop-arbete ("tungt" eller heavy enligt tomshardware.com) så vinner man uppemot 0,2 sekunder.
http://media.bestofmicro.com/O/J/585379/original/pcm8-photoshop-heavy.png
På enklare utföranden vinner man enligt samma studie kanske 0,02 sekunder, vilket är försumbart oavsett hur mycket man arbetar med Photoshop per dag. En kopp kaffe, en fikapaus, ett toalettbesök gör eventuell vinst ogjord. Effektstorleken på skillnaderna är försumbara, vilket du vet. Det är inte inom "felmarginalen" som tidigare påståtts, men i princip försumbart.

Jag kan inte komma ihåg att du gett något exempel på kritisk effektstorlek när det gäller "prestanda i heltalstunga program som inte är vektoriserade och där bara en tråd per CPU-kärna används".

Spel är ett exempel där det finns en balansgång mellan heltalsprestanda och flertrådat, oavsett om det är flyttal (double eller idag orimliga long double) eller heltal (integer); vi sitter i en brytpunkt där mer server-liknande processor vinner allt fler tester.

Du har har synnerligen rätt i att det går skriva program som använder fler kärnor innan alla kärnor är aktiva på sin första tråd. En av tänkbara metoder vore en schemaläggningsalgoritm där man tillåter det; det finns flera att leka med och de har olika prestanda under olika fall.

Civilization är ju en serie där man skulle kunna ha använt schemaläggningsalgoritmer som utnyttjar flera CPUer med fördel; nu har man ju minskat storleken på kartoerna i stället, kanske för att undvika att AI blir svältfödd på tillgängliga fyra hårdvarutrådar. Här är kartstorlekarna enligt https://steamcommunity.com/app/289070/discussions/0/350540780...

Storlek

Civ V

Civ VI

Dual

40x24

44x26

Tiny

55x36

60x36

Small

66x42

74x46

Standard

80x52

84x54

Large

104x64

96x60

Huge

128x80

106x66

Men, vi har ju diskuterat även det.

Notera att det är en skillnad på "enkeltrådprestanda" och "prestanda för applikationer som bara kör på en enda tråd". Det är hela tiden den förra jag pekat på är kritiskt.

Men finns faktiskt en hel del saker i den senare gruppen som är prestandakritiskt än idag

• saker där flaskhalsen är I/O, ju mindre tid man lägger i CPU-delen för att mata in nästa jobb, ju närmare 100 % av sin kapacitet kommer I/O utföras. Tiden som spenderas på CPU-delen här skalar med enkeltrådprestanda, men det har inte helt sällan noll eller svagt negativ skalning med fler kärnor (går att undvika genom att låta bli att slänga fler kärnor på problemet, så bara det faktum att man har många kärnor är i sig inte dåligt)

• webben. Allt fler applikationer körs i webbläsare. Vad som är möjligt att göra i en webbläsare har ökat enormt de senaste åren och det märks i hur pass komplicerade webbbaserade applikationer som nu finns. Dessa applikationer skrivs i JavaScript som i skrivande stund är helt enkeltrådat (finns hack/trick för att sprida ut JS program över flera CPU-kärnor, men används inte jättemycket)

• Respons i interaktiva applikationer. Detta är var Core M och dagens mobila CPUer är helt designade kring, d.v.s. arbetslast där användaren ger någon form av input och förväntar sig "omedelbar" respons. Tidsspannet här är på millisekundskala (upp till som värst låga 100-tals millisekunder), kan låta irrelevant men är tvärt om kritiskt för att man inte ska uppleva "lagg" i sin användarupplevelse. Bästa exemplet här är: Iphone med sina två väldigt starka kärnor totalt demolerar konkurrenterna som har både fyra och åtta kärnor, det senare vinner benchmarks det förra ger en överlägsen användarupplevelse

Personligen har jag väldigt många fall i just det sista segmentet. Sökningar på lokala datorn, inkrementell kompilering och test vid programutveckling, halvstora beräkningar (för små för att man ska orka lägga krut på att göra det parallellt, för stora för att de ska hända omedelbart).

Men är som sagt inte det jag främst pekar på. Vad jag säger är att den bästa CPU-design för skrivbordet är normalt den som har högsta prestanda per CPU-kärna, om det sedan är två, fyra, sex eller åtta kärnor är sekundärt. OBS, sekundärt, inte irrelevant. Så allt annat lika är det självklart bättre med åtta kärnor än fyra, men fram till nu har fler än fyra kärnor medfört en allt för stor minskning av enkeltrådprestanda.

I praktiken har därför de högst klockade fyrkärninga modellerna gett bäst upplevelse för den stora massan. Man kan nog ta en viss försämring av enkeltrådprestanda för att få fler kärnor, men hamnar minskning över 15-25 % för att gå från fyra kärnor till åtta så kommer man i praktiken få ett långsammare system.

Angående "prestanda i heltalstunga program som inte är vektoriserade och där bara en tråd per CPU-kärna används" så var det i kontext av CPUer med relativt många kärnor, idag sex till tio stycken. För i praktiken alla dagens spel gäller detta, det finns en viss skalning över fyra CPU-trådar i vissa spel men undantaget Civ och AoS lär det knappast finnas en vinst bortom sex CPU-trådar (som inte är en slump, sex CPU-trådar är vad spelmotorer är optimerade för då det är så många kärnor som dagens konsolspel använder).

Då spel och andra applikationer som inte trivialt parallelliserbara kräver kommunikation mellan CPU-kärnor så är SMT väldigt effektivt. För spel ligger i5-7600K i de flesta fall närmare i3-7350K (båda har fyra CPU-trådar) än i7-7700K, för saker som skalar perfekt med kärnor ligger i5-7600K klart närmare i7-7700K.

Tittar man på saker som skalar perfekt med CPU-kärnor finns ju lite olika klasser

• stora dataparallella problem, ett exempel är Blender. Här är ju "problemet" att GPUer är specialdesignade för detta, så varför köra detta på en CPU?

• medelstora dataparallella problem, typexempel är det som ofta körs Matlab, Matematica och till viss del i Excel. Här blir kommunikationslatensen en för stor flaskhals för att köra på GPU (potentiellt möjligt för vissa av dessa att i framtiden köras på iGPU dock), detta är domänen där SSE/AVX/FMA skiner och på denna punkt är Haswell och framåt dubbelt så stark som Zen per kärna och cykel

• den största och nog viktigaste gruppen är uppgiftsparallella problem, finns inte jättemycket exempel på skrivbordet men det kryllar av dessa på servers. Här är icke-vektoriserad heltalsprestanda kung och det är absolut en fördel med många CPU-kärnor, i de flesta fall även om fler kärnor medför lägre prestanda per kärna

I grunden gäller alltid att en CPU-tråd med kapacitet 2C kommer alltid att att utföra uppgifter lika snabbt eller snabbare än två CPU-trådar med kapacitet 1C. I praktiken ligger servervärlden närmare "lika snabbt" medan desktopvärlden tenderar att kraft väga över mot "eller snabbare".

Skrivet av Enigma:

Som Yoshman skriver så är en del av det mest coola namn av marknadsföringsskäl som redan existerar i Intel's Core funktionsmässigt. Dock inte allt!

Intel's arkitekturer från Sandu Bridge till dagens Kaby Lake har sina tråkiga linjära likheter, men också klara skillnader prestandamässigt, men kanske man inte borde bortse helt från dom nyheter som plattformarna fått genom åren heller. Skrev lite mer om det nedan i svaret till Yoshman:

Både ja och nej, i dom flesta fall (dvs för dom flesta användare och dom vanligaste applikationer) så är hoppet från Sandy>Ivy>Haswell>Broadwell>Skylake relativt jämt. Samtidigt har dom större skillnader i en del normala fall där Haswell gjorde det större klivet, och där Broadwell tack vare sin e-DRAM gav en jäkla skjuts i CPU-intensiva spel per klockcykel.

Skylake är också tvärtemot det du säger ett ganska stort lyft när vi pratar CPU-intensiva spel om man tittar på min-fps:

https://www.youtube.com/watch?v=4sx1kLGVAF0

Mest anmärkningsvärt är att man spridit ut dessa "upp till 30% bättre prestanda" på hela 5 så kallade "generationer" där den sistnämnda Kaby Lake knappast är en ny generation om man pratar om förändringar i arkitekturen. Zen's kommande efterträdare lär däremot öka IPC betydligt snabbare än vad Core gjort där man säger att den första iterationen av Zen (Zen+) skall ha 15% högre IPC, och att vi ska få se Zen++ och Zen+++ med liknande ökningar. Anmärkningsvärt här också är att alla kommande efterträdare ska fungera på samma AM4 plattform (fram till man går över till DDR5) också utan att byta moderkort efter varje liten CPU-gen som Intel gjort, bara för att mjölka pengar på sina kunder.

Kul fakta: När AMD socketen och monteringslösningen för AM4 så gav dom sken över att dom var "ledsna över" att dom var tvungna att byta plats på hålen några millimeter, detta på grund av att Socket'en ökat i pins och fler ledningsbanor behövde nå fram. Intel är rädda för att göra större förändringar, och det är faktiskt en av anledningarna till att man stannat upp utvecklingen rent prestandamässigt.

AMD tog en mycket stor risk med en ny arkitektur på en ny tillverkningsprocess och verkar ha lyckats, nu är det fritt fram att göra desto större förändringar i arkitekturen, där Intel mjölkat ur så mycket det går ur Core. Därför påstår jag samtidigt att Zen kommer öka i IPC mer. Om det slutar med att den spöar Core i IPC i slutändan eller ej får vi se, men den kan också ha en stor potential att köra över den med frekvens, speciellt om AMD kommer lyckas på 7nm, där Intel har stora problem och förseningar med 10nm.

Laptop SKU's bygger på exakt samma grund som desktop SKU's som är nerklockade och binnade för att köras på låg spänning med lägre programmerad TDP. Oavsett om dom kliver över TDP på den så är knappast kislets gräns någon giltig faktor här, utan den uteslutande gränsen här är med hänsyn till driftslängd som är vitalt på en laptop/batteridriven enhet. Skillnaden är att XFR sträcker sig över vad arkitekturen normalt som högst specificerats för med hjälp av sensorer utplacerade i hela kislet i princip varenda enhet vilket är en förbättring av AVFS som i sin tur är en förbättring utav DVFS.

AMD tog patent på en ny typ av mycket responsiv och minimalistisk termisk oscillator som förmodligen används i Zen ihop med SenseMI och Precision Boost. Det hela är betydligt mer likt funktionen "GPU-boost" som du tyckte var en befängd jämförelse. Jag hade inte sett någon annan göra den liknelsen när jag gjorde det men numera är det så många andra också tolkar funktionen, och nu senast SweClockers fredagspanel. Här var mitt första inlägg om detta till dig:

http://www.relaxedtech.com/reviews/amd/athlon-x4-845/amd-excavator-l1.jpg

http://images.anandtech.com/doci/10907/AMD%20Zen%20December%202016%20Update_Final%20For%20Distribution-page-015.jpg?_ga=1.126655181.155802493.1485354906

http://images.anandtech.com/doci/10907/AMD%20Zen%20December%202016%20Update_Final%20For%20Distribution-page-016.jpg?_ga=1.126655181.155802493.1485354906

http://images.anandtech.com/doci/10907/AMD%20Zen%20December%202016%20Update_Final%20For%20Distribution-page-017.jpg?_ga=1.163886463.155802493.1485354906

Fast du vrider du helt på vad "befängt" faktiskt refererar till. Du får det att låta som om jag tyckte det var befängt att XFR fungerar som boost hos GPUer. Det var inte alls vad ordet syftade på, något som borde vara uppenbart om du tagit med raderna under den du citerade.

"Och du tror att Nvidias GPUer någonsin kliver förbi en frekvens de själva aldrig testat kretsen med i standardläge? Jag är så nära 100 % säker man kan vara utan att ha förstahandsinformation att så inte är fallet på Maxwell och Pascal i alla fall, det finns en hård maxfrekvens även om den inte är explicit specificerad (och för i alla fall Maxwell är det samma maxfrekvens på alla kort av en viss modell)."

D.v.s. "befängt" refererar till att det på något sätt skulle vara möjligt för GPUer (och XFR som du anser fungerar på liknande sätt) i det att högsta frekvens bara begränsas av kyleffekten.

Även om man kyler en GPU med flytande kväve så kommer den inte klocka sig högre än vad den gör med en eftermarknadskylare (pratar bara fallet utan överklockning). Orsaken är att tillverkaren bara validerat kretsen upp till en viss maximal frekvens och över den frekvensen har man ingen aning vad som händer.

Så enda tekniska skillnaden då mellan XFR/GPU-boost och boost i CPUer är att de senare listar den maximala frekvensen medan Nvidia listar en "förväntad genomsnittlig boost-frekvens" (AMD listar maxfrekvens för sina GPUer, så exakt samma som för CPUer). I Nvidias GPUer och i kommande Zen finns en hård maximal frekvens, den står bara inte i produkbladet.

Nu kan Zen mycket väl ha sensorer som reagerar snabbare, men är det ingen fundamental skillnad i funktion mot Core M och GPUer som också har sensorer som registrerar temperatur och strömuttag kontinuerligt.

Om det är responstiden som är magin i XFR är det rätt analogt med speed-shift. D.v.s. man gör exakt samma sak som gjorts tidigare, men med lägre responstider kan man ligga mycket närmare den absoluta gränsen för vad som är möjligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

[li]webben. Allt fler applikationer körs i webbläsare. Vad som är möjligt att göra i en webbläsare har ökat enormt de senaste åren och det märks i hur pass komplicerade webbbaserade applikationer som nu finns.[/li]

Detta har jag påverkat flera gånger och jag tror det redan har och kommer förändra folks behov.
När en stor skara helt går över till att köra applikationer som nästan helt körs en helt annan dator, så kommer folks behov av hög datakraft minskas. Och det enda som räknas är egentligen att webbläsaren startas snabbt och är problemfri.
SSD, 2 kärnor högt klockade, 8 GB ram, motivera den som kan varför mer behövs? Det går idag t.o.m köra RDP klienter webbläsaren genom html5 och de flyter bra på i slösare datorer.

Skrivet av Yoshman:

[li]den största och nog viktigaste gruppen är uppgiftsparallella problem, finns inte jättemycket exempel på skrivbordet men det kryllar av dessa på servers. Här är icke-vektoriserad heltalsprestanda kung och det är absolut en fördel med många CPU-kärnor, i de flesta fall även om fler kärnor medför lägre prestanda per kärna[/li]
[/ul]

Min tolkning av server är en dator som servrar andra system och jag tycker det är bättre att prata om typ av användare.
D.v.s folk som bara gör en sak i taget eller vi som har igång jättemycket eller kör större system. Ett system behöver dessutom inte på något sätt vara en server även om det inhämtar information från tusentals olika system och bearbetar informationen parallellt.. Där användaren förutom detta kan ha igång lika många loggningsprogram för att analysera datatrafiken.
Dessutom bara för att man installerar en databas på maskinen som sql server, så är datorn ej en server. Och SQL server vill själv ha 4 core för att må bra.

Så jag skulle snarare istället för server/skrivbord säga svenssons och datanördar. Där många nördar helt korrekt väljer att sprida ut belastningen på flera datorer och då klarar sig med en enkel dator själv. Liksom kör man alltid databaserna på en annan maskin, ja inte konstigt att man kraftigt kan dra ner på sin datakraft på sin egen dator.

*edit*
Den vanligaste orsaken till att många kör större databaser på sin egen dator handlar om utveckling, även om de nu skulle kunna använda en annan. Men säg att man ska labba med databasreplikering och annat, ja inte vill man göra detta på samma databasserver som företaget använder för deras ekonomisystem och liknande.
Jag har annars installerat mängder med sql server på rena klientdatorer, för att applikationerna kräver detta.

Så typ av användare tycker jag det är det viktiga och inte vad det är för typ av dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta har jag påverkat flera gånger och jag tror det redan har och kommer förändra folks behov.
När en stor skara helt går över till att köra applikationer som nästan helt körs en helt annan dator, så kommer folks behov av hög datakraft minskas. Och det enda som räknas är egentligen att webbläsaren startas snabbt och är problemfri.
SSD, 2 kärnor högt klockade, 8 GB ram, motivera den som kan varför mer behövs? Det går idag t.o.m köra RDP klienter webbläsaren genom html5 och de flyter bra på i slösare datorer.

<Off topic on> Jag tycker att mitt behov av datakraft ökar allteftersom mer körs i webbläsaren. Eller så är webbläsarna inte gjorda för att hantera det. Chrome suger oerhört mycket mer minne och CPU än Word och Excel tillsammans på min jobb-PC. Sen är det irriterande med alla webbappar där man inte kan använda hotkeys för funktioner utan ska klicka och scrolla till bedrövelse. Så ska man sitta och pilla med Autohotkey bara för det. För att inte tala om hur sega många webbappar är också, istället för att köra med den lokala kraften så ska man köra allt på en shared server där företagen snålar in och gör att man får svarstider på 3s+ (nu har man både latens och server som segar ner) på varje liten grej man gör. Snacka om frustration. Men visst, kör man en webbapp som bara 3 andra kör samtidigt på ett gigabitnät så känns det nog snabbt. </Rant off>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

<Off topic on> Jag tycker att mitt behov av datakraft ökar allteftersom mer körs i webbläsaren. Eller så är webbläsarna inte gjorda för att hantera det. Chrome suger oerhört mycket mer minne än Word och Excel tillsammans på min jobb-PC. Sen är det irriterande med alla webbappar där man inte kan använda hotkeys för funktioner utan ska klicka och scrolla till bedrövelse. Så ska man sitta och pilla med Autohotkey bara för det. För att inte tala om hur sega många webbappar är också, istället för att köra med den lokala kraften så ska man köra allt på en shared server där företagen snålar in och gör att man får svarstider på 3s+ (nu har man både latens och server som segar ner) på varje liten grej man gör. Snacka om frustration. Men visst, kör man en webbapp som bara 3 andra kör samtidigt på ett gigabitnät så känns det nog snabbt. </Rant off>

Ja webblösning av office kan vara dritt om man utför något komplicerat. Jag själv har svårt att använda webblösningen av office till något.
Nå trender går emot att svenssons gör allt i webben, två stora undantag finns och det är spel och videoredigering.
Men detta jag pratar om tror jag helt kommer påverka den framtida datorförsäljningen genom att folks behov minskas. Det är väl det Intel har insett med deras iGPU för att göra billiga maskiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå trender går emot att svenssons gör allt i webben, två stora undantag finns och det är spel och videoredigering.
Men detta jag pratar om tror jag helt kommer påverka den framtida datorförsäljningen genom att folks behov minskas.

Visst, men jag vet inte om det har varit något som ändrats? På PC kanske Svensson betalar räkningar och beställer grejer på postorder i webbläsaren. Men har man någonsin kunnat betala räkningar eller beställa postordergrejer via ett lokalt program på PC? Tror inte det.

Den stora förändringen är att massor har flyttat över till mobil och appar. Visst kan man göra mycket i webbläsaren på en mobil, men de flesta använder nog många specifika appar för saker som bank, facebook, mail.

Permalänk
Medlem

Lite för nörden med mycket tid över så finns nu foton på ute på ett naket "GIGABYTE AX370 Gaming K3 Socket AM4".

Med tid över så menar jag då att en del I/O för Socket AM4 säkert kan härledas från ett blankt kretskort utan komponenter som skymmer

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Nyckelordet där är nog nu, kolla datum på det du länkar till 12/29 -16.

Några sidor bak finns det där moderkortet i launch utförande med pressbilder och allt då AMD hade ett webinar om moderkort i tisdags tror jag det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Bengt-Arne: Nyckelordet där är nog nu, kolla datum på det du länkar till 12/29 -16.

Några sidor bak finns det där moderkortet i launch utförande med pressbilder och allt då AMD hade ett webinar om moderkort i tisdags tror jag det var.

Ja, jag såg det men såg inte moderkortet utan komponenter, så även gammla nyheter är nya nyheter om dom inte varit uppe tidigare

Men ska kolla så det är morgondagens datum hädanefter

Edit: Jag lade upp länken för att det inte finns någon som helst uppgift (doc med I/O m.m.) om AM4 sockeln, ändå så har OEM system varit ute ett tag då med Carrizo för desktop.

Har tidigare inte upplevt en så stängd dörr gällande information från AMD som nu!
Kan inte vara för att minska spekulationer då dom snarare ökar med knapphändig uppgifter...
Som ex. kan man få fram maximalt tillgängliga PCI-e Lanes, ECC eller icke ECC minnessupport. o.s.v.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Den där exakta länken är postad ett par gånger också.