Vad ska jag uppgradera min X99 med det här året?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera min X99 med det här året?

Sitter och klurar på vad som kan vara lämpligt att göra för uppgraderingar på min några år gamla dator.

Kör idag följande:
Fractal Design XL R2
Gigabyte Ga-X99-Ud7 WiFi X99
Intel - Core i7-5820K
Corsair Vengeance LPX Black 64GB DDR4 2666Mhz
Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1
Corsair Power Supply (PSU) HX850i 850W 80 PLUS Platinum
Samsung 850 Pro 1TB
Windows 10

Har främst blivit att den används till redigering och Photoshop/Illustrator-arbete. Konstigt nog så laggar det ganska ofta i Illustrator. Men kör även lite spel emellanåt men det är prio 2.

Funderar på följande uppgraderingar:
Geforce GTX 1080 Ti när det kommer
Samsung 960 Pro 1TB M2-hårddisk.

Vad säger ni, är jag ute och cyklar eller kan man tänka sig att förslagen ovan skulle ge en bra boost? Eller ska man ta bort något av det och satsa på att uppgradera någon annan komponent?

Permalänk
Medlem

Det är rätt hög nivå på det där så det största skillnaden blir nog hålet i plånboken.

Mystiskt att det laggar till, hade nog försökt grävt i loggar och performance logs (möjligtvis provat reimage)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är rätt hög nivå på det där så det största skillnaden blir nog hålet i plånboken.

Mystiskt att det laggar till, hade nog försökt grävt i loggar och performance logs (möjligtvis provat reimage)

Nej det är inget jag kört. Dock har jag installerat om windows utan att bli av med problemet.

Tänkte att grafikkortet skulle kunna vara en flaskhals, något med mer minne känns som att det inte skulle skada.

Permalänk
Medlem

Med tanke på systemkraven för Illustrator, så skulle jag nog som Spiffman vara inne på kolla runt i loggar etc.. först.

Hittade denna länk, som kanske kan vara något att kolla igenom...
https://helpx.adobe.com/illustrator/kb/optimize-illustrator-p...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marmut:

Tänkte att grafikkortet skulle kunna vara en flaskhals, något med mer minne känns som att det inte skulle skada.

Beror helt på vad du spelar och vad du har för skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Beror helt på vad du spelar och vad du har för skärm.

Spelar inte så mycket (det är som sagt prio 2) men vill kunna ha kräm nog att köra det senaste på min skärm som har upplösning 2550*1440.

Permalänk
Skrivet av Marmut:

Spelar inte så mycket (det är som sagt prio 2) men vill kunna ha kräm nog att köra det senaste på min skärm som har upplösning 2550*1440.

OK, 2560x1440. Vilken uppdateringsfrekvens? Dynamisk synk? (Det är ingen slump att jag skrev skärm och inte upplösning.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

OK, 2560x1440. Vilken uppdateringsfrekvens? Dynamisk synk? (Det är ingen slump att jag skrev skärm och inte upplösning.)

Sorry, inte så kunnig inom skärmområdet. Det är en Asus PB328Q.

Permalänk
Skrivet av Marmut:

Sorry, inte så kunnig inom skärmområdet. Det är en Asus PB328Q.

Ingen mening att uppgradera grafikkortet förrän det behövs, och det märker du själv: Kan du hålla en stabil framerate du är nöjd med i grafikinställningar du är nöjd med? Behåll grafikkortet. Kan du inte det? Köp nytt. Uppgradera inte för sakens skull.

Din dator är så bra och välbalanserad att du kanske borde överväga "mjuka" uppgraderingar som ofta förhöjer upplevelsen mer än nya komponenter. Tänker då på exempelvis ljud, en till skärm eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ingen mening att uppgradera grafikkortet förrän det behövs, och det märker du själv: Kan du hålla en stabil framerate du är nöjd med i grafikinställningar du är nöjd med? Behåll grafikkortet. Kan du inte det? Köp nytt. Uppgradera inte för sakens skull.

Din dator är så bra och välbalanserad att du kanske borde överväga "mjuka" uppgraderingar som ofta förhöjer upplevelsen mer än nya komponenter. Tänker då på exempelvis ljud, en till skärm eller liknande.

Tack för dina tips och råd! Lyckas jag lösa mitt prestandaproblem i Illustrator kanske det blir en ny kontorsstol istället då :).

Permalänk
Medlem

har inte kollat på recensioner eller nått men https://www.inet.se/produkt/4300175/ocz-rd400-512gb-m-2-pcie-... verkar ju intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enbitost:

har inte kollat på recensioner eller nått men https://www.inet.se/produkt/4300175/ocz-rd400-512gb-m-2-pcie-... verkar ju intressant

Säkert väldigt bra men Samsung 960 Pro som jag hade med ovan verkar ha lite bättre prestanda när man jämför de båda på Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Säkert väldigt bra men Samsung 960 Pro som jag hade med ovan verkar ha lite bättre prestanda när man jämför de båda på Inet.

det har du rätt i!

Permalänk
Medlem

Har du överklockat din processor?
Annars har du ju en bra uppgradering som är helt gratis där då den modellen överklockar bra.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Har du överklockat din processor?
Annars har du ju en bra uppgradering som är helt gratis där då den modellen överklockar bra.

Det har jag inte gjort, tänker att det kan innebära att datorn låter mer men det kanske inte är så farligt.

Permalänk
Medlem

@Marmut: 6950X eller 5960X och ett GTX 1080 eller Titan XP.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Känns inte som att den specifikationen ska ha några problem med dina sysslor.

Jag hade väntat tills man får ett 1080ti för en rimlig peng. 980 är absolut ingen dålig GPU till Adobes program. Steget mellan 980 och 1080 är inte alls lika stort på den fronten som i gaming.

Börja med lagringen för all del. När du installerar om allt kommer det visa sig om det är några konstigheter i drivrutiner och mjukvaran som spökar för dig idag.

Sen hade jag gett mig på överklockning av grejerna. Det leder inte nödvändigtvis till högre ljudnivå, du kan se till att den sänks om du vill. Anledningen är att tillverkarnas mål när de skeppar iväg grejerna är att standardinställningen för spänning ska kunna köra även den absoluta nitlotten i silikonlotteriet stabilt. Resultatet av detta är att alla grejer går varmare än de behöver givet sin klockfrekvens som standard. Nu har jag visserligen en annan CPU men min fick 1.368 volt från moderkortet som standard och gick i 62 grader i load med min kylning. Med frekvensen låst i 4.2GHz (som är turbo boost som standard) har jag provkört ned till 1.150v utan att lyckas krascha CPU:n i stresstest och då ligger den på 46 grader i load och lyckas aldrig väcka kylarfläkten.

I mitt fall fick jag ca 12% boost i RealBench och Geekbench och lägre temperaturer efter lätt klockning av CPU, GPU och RAM så jag tycker det är väl värt någon dags pillande. GPU och RAM kunde köras snabbare på standardspänningen med temp oförändrad. CPU kunde både få högre frekvens och lägre spänning så där sjönk temp och ljudnivå rejält.

Lycka till oavsett