Köpt en m.2 -disk som råkade vara stulen...

Permalänk

Köpt en m.2 -disk som råkade vara stulen...

Hej

Jag fick ett spännande telefonsamtal från polisen idag om att en hårddisk som jag köpte strax innan jul på Tradera visat sig vara stulen.

Jag har inte gjort nåt brott utan köpt i god tro osv...gärningsmannen har erkänt och allt sånt ...MEN...

Polisen säger att jag är tvungen att skicka hårddisken till dom i ett kuvert som dom ska skicka till mig och det vill inte jag 😀
Jag har ingenting att dölja eller så men det blir så satans krångligt för mig. Installera om Windows och massa sånt.

Någon som har koll på vad jag har för rättigheter här?
Skulle jag kunna köpa en likadan och skicka in den?

Jag vill krångla så lite som möjligt med in dator😊

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

@VictoryKid: Enkelt, om du ändå vill köpa en anna att skicka...
Köp en ny, "ghosta" över hela din installation från den stulna, till den nya, radera den stulna och skicka in.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Köp samma, klona den och färdig?

Fråga om du kan ersättas med mellanskillnaden? (Tror inte det men värt att fråga?)

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@VictoryKid: Rättigheter?

Om den är stulen så är säljaren dömd misstänker jag? Då får du kräva tillbaka pengarna från denne. Tror polisen hjälper dig med hur detta går till och hur du gör anspråk på ersättning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@VictoryKid:
Lagen om god tro gäller inte längre.

Hämtat från länken:

Lagen om god tro

Sedan 2003 gäller nya bestämmelser när det gäller att handla i ”god tro”. I korthet innebär det att den som medvetet eller omedveten köper en vara som visar sig vara stulen blir tvungen att lämna tillbaka varan till den ursprunglige ägaren utan att få några pengar tillbaka från den personen. Inte heller försäkringar täcker den här typen av förluster. Borde man misstänkt eller rent av känner till att varan var stulen så kan man dessutom själv bli åtalad för häleri och få böter eller i grova fall upp till sex års fängelse.

Om den ursprunglige ägaren kräver varan tillbaka har den som köpt varan alltid rätt (enligt Köplagen) att kräva tillbaka pengar från den som sålt varan. Det kräver naturligtvis att identiteten på ägaren är känd.

Permalänk
Hedersmedlem

Nä. Juridiskt så har du inte rätt att behålla disken.
Här hittade jag lite info om det hela:
https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsradgivni...

However, fråga polisen om det är möjligt att lösa genom att du köper likadan disk istället och vad anledningen är i så fall. Så länge ägaren får tillbaka en likadan disk så tror jag att de är medgörliga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har inte tid just nu att gräva i lag, men är relativt säker att god tro "avskaffades" under tidigt 2000-tal. Har för mig att du inte begått något brott som handlat en vara i god tro, men du har inte heller besittningsrätt över stöldgodset. Förr var det vanligt att hälare sålde bilar eller cyklar till uppenbart knyckta priser, och så länge den som köpt varan stammade fram att hon köpt cykeln "i god tro" så var det i princip klart och "risken" föll på den bestulna stackare som i det läget då inte kunde få tillbaka sin bil/cykel/whtvr, köparen hade gjort sig ett kap (en vara till ett värde högre än det hon givit för varan) och skurken har förstås gått med totalvinst när hon sålt ett föremål helt utan att ha avlagt inköpspris. Men nu sedan en god tid tillbaka är jag alltså tämligen övertygad om att man aldrig som köpare vinner varan genom att hävda att man handlat något i "god tro". Att det inte spelar roll hur ärlig du är i det här scenariot. Den som blivit besluten äger fortfarande varan, och för att då få tillbaka någon form av utjämning av läget så får den bestulne tillbaka sitt ursprungliga gods. Skurken är fortfarande skurk, men så faller det på köparen att alltid göra sig helt säker på att man inte handlar stöldgods, vilket förstås är riktigt svårt, men om man tänker efter så är det ju faktiskt ännu svårare att som gemen säkra sig mot skurkar. Såatteh... ledsen. Tror du borde få tillbaka pengarna du gav från skurken dock.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spjakarn:

@VictoryKid:
Lagen om god tro gäller inte längre.

Hämtat från länken:

Lagen om god tro

Sedan 2003 gäller nya bestämmelser när det gäller att handla i ”god tro”. I korthet innebär det att den som medvetet eller omedveten köper en vara som visar sig vara stulen blir tvungen att lämna tillbaka varan till den ursprunglige ägaren utan att få några pengar tillbaka från den personen. Inte heller försäkringar täcker den här typen av förluster. Borde man misstänkt eller rent av känner till att varan var stulen så kan man dessutom själv bli åtalad för häleri och få böter eller i grova fall upp till sex års fängelse.

Om den ursprunglige ägaren kräver varan tillbaka har den som köpt varan alltid rätt (enligt Köplagen) att kräva tillbaka pengar från den som sålt varan. Det kräver naturligtvis att identiteten på ägaren är känd.

Jag är ändå rätt förvånad över att den lagen inte skadat begagnathandeln mer än den gjort. Är ju i princip omöjligt att handla något och vara säker på att man inte blir dubbelt blåst, dels av den kriminella som sålt prylen och sedan av rättsväsendet.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att det verkligen var polisen som ringde? Det kan ju lika bra vara traderaförsäljaren som försöker blåsa dig.

Permalänk

Han som är åtalad komer ju bli återbetalnigsskyldig sa dom finns tydligen några lite fonder och sånt som kan stå för ersättning ill mig ....antar att jag blir utan helt.
Grejen är ju att jag inte vill öppna min dator över huvud taget. Jag kan väl betala företaget som har blivt bestulet lika gärna. Jag nåste ju ha en ny disk annars blir ju datorn oanvändbar om jag måste plocka ur den som råkade vara stulen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara dom inte är ute efter ett serienummer eller ett tillverkningsnummer på den disken du köpte?`
Att då skicka en annan än den disken polisen frågar efter, måste ju i sig vara brottsligt?
Det blir ju indirekt döljande av bevismaterial?

Akta så dusjälv inte begår ett brott

Clonda disken till en ny, byt till den nya. Klart på 1 timme

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Samt 2017 ringer och säger att 2003 va för 14år sen. Att köpa i god tro finns inte längre. Så det är bara snällt av polisen som ringer och begär att du skickar in disken de skulle lika gärna gjort husrannsakan och plockat in dig direkt så allt skickar du tillbaka den så kommer du också få sitta i rätten.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Drygt som fan... blir nog inte att inhandla begagnad elektronik för min del, känns riskabelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Bara dom inte är ute efter ett serienummer eller ett tillverkningsnummer på den disken du köpte?`
Att då skicka en annan än den disken polisen frågar efter, måste ju i sig vara brottsligt?
Det blir ju indirekt döljande av bevismaterial?

Akta så dusjälv inte begår ett brott

Clonda disken till en ny, byt till den nya. Klart på 1 timme

Han har ju redan begått ett brått genom att köpt stulet god så TS sitter redan i skiten om han går något annat istället för att lyssna på polisens begäran.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Drygt som fan... blir nog inte att inhandla begagnad elektronik för min del, känns riskabelt

Så länge du får kvitto eller skriver kvitto med säljaren så är det lugnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv

Tror du polisen scannar/återställer disken och ser något olagligt laddats hem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Så länge du får kvitto eller skriver kvitto med säljaren så är det lugnt.

Ah, så man kan inte få ett kvitto skrivet av säljaren om säljaren är en skurk? Intressant...

Men det skyddar självklart inte köparen, som tidigare sagts: god tro är inget argument längre.

Permalänk
Medlem

Men jösses, skicka in skiten så du får det ur världen, är det verkligen så stor grej att behöva installera om windows? Du säger att du funderar på att köpa en till och skicka in och behålla den stulna, om de har serienummret på den stulna då?

Köp en till, förhoppningsvis ärlig denna gången och installera om.
Förstår inte hur en del tänker.

Permalänk
Medlem

Så det du säger är alltså att du vill hellre köpa ytterligare en hårddisk, skicka in den, behålla stöldgodset och riskera att själv hamna i trubbel.. bara för att du inte orkar installera Windows på en ny hårddisk?

Tror nog att det kan bli bra mycket jobbigare om du skulle hamna i trubbel för att du skickar in fel hårddisk än vad det är att ta 30min av din tid till att installera om Windows.

Permalänk

Hehe jag förstår hela grejen med att dom behöver ha tillbaka en hårddisk som var stulen men om jag ändå måstr köpa mig en likadan verkar det ju onödigt att det är just den som sitter i i min dator som skickas in 😊 det är ju ändå rätt kartong 😊

Jag är inte ute efter att "blåsa" polisen. Jag vill endast krångla så lite som möjigt 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det blir så klart så att jag måste skick in den som sitter i min dator och sätta i en tom ny, tänkte bara om det fanns ett smidigare sätt och om någon har varit med om nåt liknande.

Jag har ju pratat med polisen och det är ju jag som är offret här😊
Jag och företaget killen stal hårddiskana från.

Jag väntar på att dom ska skicka ett brev också. Utdragen process blir det😊
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte undra på att det är hopplöst att anmäla internetbedrägerier när det finns folk som ts som ska göra det svårt för polisen att göra sitt jobb.

edit: till ts:
Hur skulle du känna som du inte hade fått en ssd och blivit bedragen och polisen inte skulle vilja hjälpa på rätt sätt för att få tag i gärningsmannen? Tänk om de istället sa: vi vill göra det så okrångligt som möjligt för oss själva.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

1
Om du inte orkar installera om så skaffa en ny likadan eller gör så du kan ta en kopia på den innan du skickar iväg den. Och radera det du har på disken.
2
Ring polisen och fråga om du inte kan lämna den personligen istället för ett brev, samt fråga hur man gör en anmälan ångande bedrägeri då du blivit lurad via sidan tradera.
3
Ring din bank och fråga hur de hanterar sådana saker om du t.ex använde ett mastercard, visa eller liknande, brukar finnars försäkringar som ingår.

För övrigt finns inte i god tro längre. Men har du köpt den via tradera så ska du prata med dem. Polisen ska ha disken, men varför via kuvert. Men frågan är då, hur många dagar du har på dig att ta en backup, innan du behöver skicka in disken. Förklara för dem så blir det nog glasklart.

Edit:
On och off samtidigt.
Jag fick ett nytt kontantkort från comviq för några år sedan och efter jag aktiverat det så började förs en arg mamma ringa sedan en till. Den ena förstod att det inte var jag som hade sålt henne barnkläder medan den andra skulle polisanmäla mig. Vart i slutändan så att jag kom fram till att förmoderligen hade gamla ägaren av nummret inte fyllt på kortet så det hade gått ut. Jag pratade med tradera och de kunde konstatera att jag inte var samma person som hade haft numret innan. Kollade i truecaller och hittade ett kvinligt namn. Sen la jag bara numret på hyllan och då det var några månader kvar på mitt år innan jag behövde fylla på kortet igen så hade någon fylt i ett manligt namn men inte mitt. Var ett smiddigt nummer, lätt att minnas. Men då lät jag det gå tillbaks.

Hoppas det löser sig. Men gör en anmälan för bedrägeri. Mitt storar råd, sen ta alt efter sänder om det känns jobbigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vadå köpa en likadan och skicka in... Det är ju inte samma disk!

Alla diskar har ju olika serienummer om du då köper en disk lagligt och skickar in, så går han fri eller så blir du åtalad.

Skicka in den stulna disken för fan.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Ah, så man kan inte få ett kvitto skrivet av säljaren om säljaren är en skurk? Intressant...

Men det skyddar självklart inte köparen, som tidigare sagts: god tro är inget argument längre.

Får du ett kvitto skrivet så är risken mindre att man åker dit på häleri. Som sagt så har TS tur att man ser han som ett offer i härvan och inte brottsling. För de kunna lika gärna plockat in han.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Kan du inte fråga polisen/det drabbade företaget om det är OK att du skickar en helt ny till dem?

EDIT: Om du nu måste...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Eller så biter du bara i det sura äpplet och installerar Windows på en ny disk som du köper från butik?
Jag förstår att det känns drygt att behöva göra det och att du förlorar pengar på det, men nu är det så lagen ser ut tyvärr.

Jag köper inte bekvämligheten av att låta stöldgodset sitta kvar i datorn och ersätta med en ny disk. Det är inte så jobbigt att installera Windows.
Ge det en eftermiddag så är du tillbaka på banan igen.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Framförallt så har du ingen garanti på den disken som sitter i datorn nu, att då köpa en ny disk med garanti för att sen ge bort den känns dumt. Köp ny, klona och gå vidare.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

Du har inte tänkt på att det kanske är något PÅ disken som Polisen är intresserad av, inte disken i sig?
Om du nu var en polis. Men det är ju bara att fråga vilket nummer utredningen har och ringa och kontrollera. Om det stämmer är det väl bara att skicka in den. Jag tror inte att argumentet "det var ju jobbigt att installera Windows på den" räcker för att de ska hoppa över att samla in bevis / stöldgods

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

1) Köp nya hårddisken
2) Klona över hela Windows, program, spel, inställningar osv du har från stöldgodset till din nya, lagliga fräscha SSD.
3) Använd lämplig mjukvara för att skriva över din data på den stulna disken några gånger om du vill skydda dig lite extra mot att någon skulle komma över just din data.
4) Skicka/lämna in om möjligt. Det är stöldgods, så närmaste polisstation bör fungera för där måste man ju få lämna in stulna saker. Då får polisen ha ansvaret över ev. transport och inte du.

Men först och främst fråga företaget/polisen om det går som du vill, att du betalar för en helt ny disk och ger till företaget. Det är ju bättre och mer värt för dem också med en oöppnad och oanvänd produkt. WIN WIN.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro