Vilket Final Fantasy är bäst till PC?

Permalänk
Medlem

Vilket Final Fantasy är bäst till PC?

Square enix har rea på steam nu. Vilket kan man köpa för att prova på FF?

Har ALDRIG spelat något utav dem. Inte ens innan PC.

Vad tycker ni?

Ps. Snälla skynda innan Rean är slut.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Sjuan är enligt mig väldigt bra. Tycker även om 10:an. Håll dig borta från 13 bara.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Sjuan är enligt mig väldigt bra. Tycker även om 10:an. Håll dig borta från 13 bara.

7:an såg lite väl fattigt ut grafiskt. Men de hade 10:an i någon remaster-form. Verkar ok.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Till PC är FFX HD remaster min absoluta favorit. Förhållandevis lättsmält introduktion till serien också. Ett tips är att försöka se förbi det grafiska när det gäller FF. Storheten i serien ligger sällan i det visuella. FFIV och FFVI är bäst i mina ögon men osäker på vilka plattformar de finns till idag.

Permalänk
Medlem

6:an och 7:an är de som generellt anses som de bästa i serien, och även mina favoriter. 6:an är dock ett SNES-spel från början, men de verkar ha gjort någon remake till bl.a. Windows. Och jo, de har kanske inte den bästa grafiken längre, särskilt 6:an. Men kan man bortse från det så är det två av de bästa RPG som någonsin gjorts.

Själv håller jag faktiskt på att spela igenom FF-serien, tidigare har jag bara spelat 6 till 9 och blev lite inspirerad av AGDQ att spela igenom de äldre spelen också (originalversionerna så klart). Jag har nu tagit mig ända till slutdelen av 5:an, men har en hel del kvar tror jag. Om du tycker att 7:an ser lite grafiskt fattig ut så kan du ju försöka spela FF1 på NES

Permalänk
Medlem

@serverfel:

Jag gillar 7, 8 och 10. 10 är ju helt klart snyggasst av dem, eftersom de andra är ett par år äldre.

Ja det är lite blockig grafik i 7an, men den glömmer man fort när man kommer in i spelet.
Jag gillar att de har med småspel i spelet som man bryter av den vanliga stirylinen med som kan ge olika rewards. I 7an finns det Chocobo-fågel-race, i 8an spelar man kortspel och i 10an typ vattenhandboll

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen sagt IX än så säger jag det. Helt fantastiskt bra. Kan inte förstå hur du skulle kunna bli missnöjd om du väljer VII, IX eller X.

Permalänk
Medlem

Svårt att bestämma mig, är ganska stor FF fantast. Jag gillar starkt FF5 - FF10, sen har det varit nerförsbacke.

1. FF7
2. FF6
3. FF9
4. FF10
5. FF5
6. FF8

i den ordningen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaccid:

Eftersom ingen sagt IX än så säger jag det. Helt fantastiskt bra. Kan inte förstå hur du skulle kunna bli missnöjd om du väljer VII, IX eller X.

+1 på denna

Till OP:

FF:XI är det bästa spelet när det kommer till Fantasy, andra plats kommer FF:X (första plats i grafik för HD-remaken).

Tycker själv att dem tappade lite efter FF:X, men "fick tillbaka" det i FF:XV!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Föredrar FFX och FFVII, men så länge det är mellan FFI-FFX kan det inte gärna bli fel. Däremot kan det vara lite torftigt upp till FFVII rent grafiskt, så är grafik av vikt är nog FFX det bästa valet(vilket för mig också är den bästa titeln, även om det finns mer djup flertalet andra).

Permalänk
Inaktiv

FF VI. PC-utgåvan är rätt undermålig dock, orginalet till Super Nintendo är bättre. Men det sagt, i grunden är det samma spel även om PC-utgåvan är vanskapt.

VI, VII, IX, VIII, XII, X, XIII, XIII-2, Lightning Returns, X-2 skulle jag rangordna dessa, från bäst till sämst. Generellt blir Final Fantasy-serien sämre för varje utgåva som kommer ut. Nu har den inte släppts till PC ännu men jag anser att XV är sämre än X-2 till och med. Spelat igenom det och spelet är inte värdigt titeln.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Det var tråkigt att höra att XV är en sådan besvikelse. Har inte provat det själv men X-2 blir man ju bara heligt förbannad på och är det sämre än det så är det riktigt illa...

Permalänk
Medlem

Kan definitivt rekommendera 10:an som introduktion till serien! Fångar verkligen FF-känslan med allt från musik till story och combat.

FF7 har åldrats mycket dåligt och rekommenderas inte som första Final Fantasy spel. Väldigt bra spel dock!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt att köra big picture mode och spela med kontroll på TVn om du ska spela FF. Med tanke på hur många timmar det är i varje spel så är det skönt att sitta i en soffa eller en beanbag eller motsvarande.

Skulle nog ranka spelen X, IX,VIII,VII och säga undvik X-2 och XIII

Permalänk
Medlem

FF IX (9) är det roligaste tycker jag följt av 7'an

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gray:

@anders190:

Det var tråkigt att höra att XV är en sådan besvikelse. Har inte provat det själv men X-2 blir man ju bara heligt förbannad på och är det sämre än det så är det riktigt illa...

Det finns en del saker spelet gör bra, speciellt senare i spelet. Men lite för mycket spoilers om jag skulle beskriva vad. Men i det stora hela så känns spelet inte som ett Final Fantasy-spel, trots att mycket av seriens välkända karaktärer, varelser och föremål syns även i detta spel. Storyn är riktigt riktigt tunn och större delen av spelet består av att åka runt i en bil som mer eller mindre automatiskt åker mellan olika platser.

Lite öppnare och mindre linjärt än Final Fantasy X och framförallt Final Fantasy XIII. Gillar man serien är det värt en titt men jag tycker samtidigt inte att det är en värdig titel. Att man smått förväntas se Kingsglaive, CG-filmen som släpptes innan, för att få storyn är ett stort minus. Nu petades en del sekvenser in i spelet på lanseringsdagen men trots detta så... näe. Känslan av att spelet är ofärdigt och utstressat är svårt att slå ifrån men tekniken som driver spelet är rätt imponerande dock.

Skrivet av Saddl3r:

Kan definitivt rekommendera 10:an som introduktion till serien! Fångar verkligen FF-känslan med allt från musik till story och combat.

FF7 har åldrats mycket dåligt och rekommenderas inte som första Final Fantasy spel. Väldigt bra spel dock!

FF VII kändes rätt gammal redan när spelet släpptes. Märktes redan då hur ovana Squaresoft var att arbeta på Playstation och en del av spelets mer udda detaljer, som low-poly karaktärerna utanför striderna och animeringarna. Men bortser man från detta så är det fortfarande ett fantastiskt spel, materia-systemet är svårslaget, striderna, musiken och rent allmänt temat och storyn. Kanske ett nyare spel i serien vore bättre att börja med för att sedan utforska resten av serien senare om man har höga krav på grafik.

Märktes att Squaresoft blivit bekvämare att utveckla för Playstation när FF VIII släpptes, många av underligheterna från spelet innan var borta.

Skrivet av SweDragon:

Jag rekommenderar starkt att köra big picture mode och spela med kontroll på TVn om du ska spela FF. Med tanke på hur många timmar det är i varje spel så är det skönt att sitta i en soffa eller en beanbag eller motsvarande.

Skulle nog ranka spelen X, IX,VIII,VII och säga undvik X-2 och XIII

I soffan med en handkontroll är vad jag föredrar med denna spelserie. PC-versionerna av spelen har uteslutande körts vid datorn och ofta med någon TV-serie rullandes bredvid dock.

När jag 100%'ade Final Fantasy XIII på PC så kikade jag igenom nästan hela säsongen av Friends och The Office innan jag var klar. När sista achievementen droppade så hade jag nått 99 timmar. Hade riktigt kul faktiskt, och roligare än första gången jag spelade igenom spelet. Och då är detta ett av de sämre spelen i serien som jag ändå kan tycka vara värda att skippa.

Något som ändå talar för XIII är att XIII-2 och Lightning Returns: Final Fantasy XIII båda är rätt bra även om upplägget i bägge titlar är rätt annorlunda. För fans av serien bör bägge dessa spelas som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Har man aldrig spelat Final Fantasy tidigare så rekommenderar jag ingenting till och med FFVIII, även om jag tycker att tex FFVII är ett fantastiskt spel så har jag väldigt svårt att tänka mig att någon helt ny skulle uppskatta spelet i sin nuvarande form. Bättre att vänta till remake'en.

Jag tror att för en helt ny så är FFIX eller FFX det bästa valet.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är sen till festen men jag håller med alla föregående talare att även om de äldre spelen är väldigt värda så kan det nog vara svårt att komma in i det nu. Rekommenderar också X:an och jag tycker inte att XIII var så hemsk som alla andra tycker. Det var visserligen en massa grejer de kunde ha gjort bättre men i slutändan var jag ändå ganska nöjd med spelet hehe.

Permalänk
Medlem

Klarade 15 igår och kan säga att 7:an är fortfarande bäst enligt mig. Ha tålamod och ta dig förbi midgar om du ger spelet en chans. Nu när jag klarat 15 så tänker jag ge mig på 7an igen. För fjärde gången tror jag. Spelar aldrig om spel annars kan också vara värt att tillägga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

7:an såg lite väl fattigt ut grafiskt. Men de hade 10:an i någon remaster-form. Verkar ok.

grafiken i 7an är skitdålig med dagens mått, men allt annat i det är fantastiskt. Storyn, MUSIKEN, karaktärerna men framför allt materia systemet. Det är ett djupt spel som jag har spelat om och om igen sedan 13 år tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻