Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga er om prissättning (kanske inte direkt fynd men bättre pris än vad jag sett på andra ställen).

Jag tänkte köpa den där gamla oldschool mus: Logitech Mx518.

Jag såg på ett ställe där musen (helt ny skick), kostar runt 300 kr (inklusive frakt).

Är det värt priset eller borde det vara lägre / högre? Som sagt så är det en väldigt gammal modell så jag vet inte hur mycket den borde kosta i dagens läge - som ny skick (ej använt).

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Kollat o kollat men hittar inget, är det någon som har nått tips om en enkel o billig smartphone? Vill ha en i reserv ifall ngt strular med Iphonen.
Gärna en android och simpel, behöver ingen flärd utan en stabil reserv, gärna med ok batteritid och billigare är bättre med.

Ifall ngn kan tipsa om en ok, utan abb för ngt papp eller nåt?

varför inte vänta med att köpa en backuptelefon till den dagen din iPhone går sönder? Kan du verkligen inte vara utan telefon en natt eller hur lång tid det nu tar att åka till butik? Och varför inte bara köpa den allra billigaste telefonen som går att hitta istället för att lägga en tusenlapp på en mobil som bara kommer användas någon eller någradagar som mest.

Skrivet av naikon:

Angående Philipsen så har jag sett att folk klagat på att det kommer ett svagt brus när noisecancellingen är på - och ja, det gör det, men jag förstår inte varför man klagar på det. Sitter man i ett tyst rum så hörs det tydligt, men vad ska man med NC till där? På bussen och liknande fungerar Philipsens noicecancelling superbra tycker jag.

De enda nackdelarna med Philipsen är att interfacet är helt efterblivit med touch istället för vanliga knappar, och att de inte är "over ear" utan snarare "on-ear". Hade de varit over ear tillsammans med riktiga knappar hade jag gett dem fullpott.

Vet inte hur philipslurarn fungerar, men jag har testat både Bose QC35 och Senheiser Momentum wireless och på båda dessa går det inte att stänga av ANC när du kör trådlöst. Så även om du sitter i ett tyst bibliotek blir du tvungen att stå ut med det högst hörbara surrandet.

Att man inte kan stänga av ANC var för övrigt kanske den största anledningen till att jag lämnade tillbaka båda hörlurarna. Sen fanns det andra anledningar också, normalt saker jag skulle acceptera men inte till det priset. Tyvärr tycker jag trådlösa hörlurar med ANC haren bit kvar innan jag bemödas köpa dom.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Jag tycker det helt beror på situationen.

Jag reser rätt mycket både i jobb och privat, och tycker det är helt perfekt med ANC-lurar på flyg och tåg. Skulle inte vilja vara utan (har tre stycken over ear Bose ANC, inlusive 35:an, och en inear Bose med ANC - stort fan). Kan varmt rekommendera dessa just när man reser. Tycker Bose och Montetum leverar bäst gällande effektiv ANC (med pytteliten fördel för Bose). Ibland så har jag de på utan att lyssna på något (bara för att stänga ute oljud).

Däremot så skulle jag aldrig använda de för att ersätta mina finare "vanliga" HiFi-lurar där jag har helt andra krav och kriterier på lyssnandet.

Olika verktyg för olika saker helt enkelt. 🙂

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Observera att CDON höjde priset med 2500 kr för två dagar sedan... Fulaste jag sett på länge.

Permalänk
Medlem

Ser att Elgiganten säljer Yamaha RX-V481D för 3290:-.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...
Någon som har en som kan ge sitt utlåtande?
Tänkte uppgradera från en Yamaha RX-V465 så lär väl vara i samma klass?
Kostar ca 3690 :- hos andra enligt prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3680124

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

@Inzomniac: Ahh intressant! Betyder det att man kan flasha GLH biosen också då?

Permalänk
Medlem

@Naxos: Bra fråga. Jag har inte satt mig in i det, och GLH-bios fanns inte tillgänglig när jag gjorde det.

Visa signatur

|| Ryzen 7800X3D || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Observera att CDON höjde priset med 2500 kr för två dagar sedan... Fulaste jag sett på länge.

Med tanke på hur priset denna lur hos CDON slagit mycket kraftigt på sistone så skulle jag tro att den inte varit beställbar. Gissningsvis så har den varit slutsåld och dom justerade upp priset till normalnivå när den kom in i lager. Hade den gått att köpa för 2000kr under normalt pris så hade den dykt upp på prisjakts fyndsida och någon hade garanterat sett den och lagt in den på fyndsidan här.

Permalänk
Medlem

@Frispel:

Min gissning är snarare att de har ett stort lager som de har svårt att sälja. Vad tar man till för knep då? Jo man sätter en stor tidsbegränsad rabatt (fatta vilket kap, ser du hur stor rabatten är1!!). Baserat på intropris, lanseringsdatum och priser hos övriga ÅF så tror jag inte att det enbart är min cynism som lyser igenom. Ordinariepris kan helt enkelt inte vara 6500 i dagsläget, då säljer du inte mer än ett fåtal enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

@Frispel:

Min gissning är snarare att de har ett stort lager som de har svårt att sälja. Vad tar man till för knep då? Jo man sätter en stor tidsbegränsad rabatt (fatta vilket kap, ser du hur stor rabatten är1!!). Baserat på intropris, lanseringsdatum och priser hos övriga ÅF så tror jag inte att det enbart är min cynism som lyser igenom. Ordinariepris kan helt enkelt inte vara 6500 i dagsläget, då säljer du inte mer än ett fåtal enheter.

De flesta vettiga butiker ligger runt 6000kr, det pris cdon hade innan höjningen var 4000kr, efter höjningen hamnar man på 6500kr vilket blir 4500kr med rabattkoden. Ser det som klart mest troligt att telefonen inte gick att beställa för 4000kr, det borde som sagt uppmärksammats här och troligen även annonserats ut ordentligt. Ingen poäng att inte skryta med att man (tillfälligt) ligger 2000kr under vad man får anse är normalpris, det hade fått ett betydligt större genomslag än att sälja den med rabattkod.

Permalänk
Medlem

En fråga på:

Skrivet av LaoLao:

Fujifilm X-T1 Graphite Silver - 5990:-

Cyberphoto säljer Fujifilm X-T1 Graphite Silver för 8990:-. Förvisso är det endast en tusenlapp billigare än närmsta konkurrent men då Fujifilm har en Cashback-kampanj får man ytterligare 3000:- (hos alla rekommenderade återförsäljare) vilket ändå ger ett ett riktigt fyndpris på 5990:-

Cyberphoto: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=x-t1silver
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2458486
Fujifilm Cashback: https://fuji-promotions.com/se/sv/pages/cb-0916/qualifying (Gäller till 31/3)

Behöver jag köpa ett objektiv till detta? Hur funkar dessa? Eller är det allt jag behöver? Tänkte bara ta lite bilder på skog och natur.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

En fråga på:
Behöver jag köpa ett objektiv till detta? Hur funkar dessa? Eller är det allt jag behöver? Tänkte bara ta lite bilder på skog och natur.

Då rekommenderar jag en Point & Shopt istället, tips Sony RX100 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hzup: Ja, det behöver du men skulle som föregående avråda baserat på din beskrivning.
Finns en massa olika kameror som är bra för olika områden, syften osv.

Vill du gärna ha en systemkamera och eller lite mera "rejäl" grej att bära runt på skulle jag kolla begmarknaden.
Alt tex denna från samma ÅF. Vettig Sony DSLR 1500:-

samt en billig normalzoom/kitzoom 800:- eller en betydligt "ljusstarkare" Kitzoom för mer än det dubbla; 2300:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Då rekommenderar jag en Point & Shopt istället, tips Sony RX100 serien.

Varan detta? Skog och natur har ju stora avstånd och ofta behöver man Zoom! Den har väl extremt dålig Zoom? Eller kan man byta objektiv på denna för att få bra Zoom möjligheter?

Skrivet av willienelpson:

@Hzup: Ja, det behöver du men skulle som föregående avråda baserat på din beskrivning.

Vill du gärna ha en systemkamera och eller lite mera "rejäl" grej att bära runt på skulle jag kolla begmarknaden.

samt en billig normalzoom/kitzoom 800:- eller en betydligt "ljusstarkare" Kitzoom för mer än det dubbla; 2300:-

Tackar för feedbacken m.a.p. val av kamera! Inte intresserad ö.h.t. av begagnat. Men antar att motsvarande kamera ny också bör kollas finnas.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Varan detta? Skog och natur har ju stora avstånd och ofta behöver man Zoom! Den har väl extremt dålig Zoom? Eller kan man byta objektiv på denna för att få bra Zoom möjligheter?

Tackar för feedbacken m.a.p. val av kamera! Inte intresserad ö.h.t. av begagnat. Men antar att motsvarande kamera ny också bör kollas finnas.

Om du ska ha zoom drar priset iväg. Köp då en M43/APS-C kamera med långt objektiv (200mm+). Men då blir det dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

En fråga på:

Som några tidigare redan har skrivit: ja, du behöver ett objektiv till X-T1:an jag tipsade om.

Skrivet av Hzup:

Huruvida du behöver en lång zoom eller ej kan bara du veta. Jag misstänker att du gärna fotar med din mobilkamera när du är ute och fotar. Hur ofta har du känt att du har behövt "komma närmare" det du fotar samtidigt som du omöjligen har kunnat gå närmare?
Något förenklat kan man säga att ju mer zoom du får desto svårare blir det att fota i sämre ljus. (Det går att komma runt problemet genom att köpa dyrare objektiv).

Vill du ha mer hjälp med tips om lämplig kamera föreslår jag att du skapar en tråd i foto-avdelningen i forumet. Där kan du också lägga upp exempelbilder på vad du tänker att du ska fota för motiv och hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga på en kamera.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Om du ska ha zoom drar priset iväg. Köp då en M43/APS-C kamera med långt objektiv (200mm+). Men då blir det dyrt.

Hittar inget sådant på Prisjakt. Dessa förkortningar är inte självklara för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Hittar inget sådant på Prisjakt. Dessa förkortningar är inte självklara för mig

olika sensorsystem för systemkameror, typ.
Men skit i det.
Problemet med att ange "natur" som det du fotar är att det är väldigt vidt. Är det inzoomade bilder på ekorrar som du vill ha eller mer bilder på solnergångar over havet. Kravet på kamera är väldigt olika där.

Edit: För att förtydliga, han säger att du ska kolla på kameror som har sensorer som är mindre ljuskänsliga och ta ett zoomobjektiv till.
Problemet med zoom är att om du tar in ljus som är 100 meter bort och har ett bildområde på en meter i diameter så blir bilderna mörka med billigare sensorer, speciellt om du fottar nått som rör på sig och utan stativ.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att köpa en digital systemkamera. Jag har en gammal kamera med objektiv och tjejen har också en med olika objektiv, predigital. Allt ligger i flyttlådor i källaren så jag vet inte vad vi har för något.
Fungerar de gamla objektiven till Sony'n du länkade till? Kanske svårt att svara på när du inte vet vad vi har, men generellt?
Jag vet, jag kan inget om fotografering, har alltid kört den enkla varianten. Men det kanske är dags att lära sig, framför allt nu när jag blivit intresserad av fåglarna som sitter vid fågelbordet.

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag hade tagit 1TB med FIFA17, men om någon absolut inte vill spela något, och endast ha den som redan mediaspelare (jag har den främst som mediaspelare, men med spel som fin bonus) så är även den för 2000 kanske att föredra.

Bägge är dock grymt prisvärda kampanjer (ligger betydligt högre normalt), och grymt mycket spelkonsol och/eller mediacenter för pengarna.

Kan rekommendera bägge två; köp en till varje TV.

Nu har EG sänkt 1TB till 2199:- Vad händer egentligen, hur kan de ligga så mycket under andra? Man börjar ju tro det är något fel, för det är väl senaste modellen och inget nytt på gång? Jag hade tänkt köpa en Nvidia shield, men nu vet i fan.

Visa signatur

| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Edit: För att förtydliga, han säger att du ska kolla på kameror som har sensorer som är mindre ljuskänsliga och ta ett zoomobjektiv till.
Problemet med zoom är att om du tar in ljus som är 100 meter bort och har ett bildområde på en meter i diameter så blir bilderna mörka med billigare sensorer, speciellt om du fottar nått som rör på sig och utan stativ.

Vad är det här för goja? Hur långt bort motivet är eller om det rör sig spelar ingen roll för exponeringen, det enda som betyder något är hur mycket ljus det reflekterar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

En fråga på:

Ja, det är en systemkamera (mycket trevlig sådan).

Här har du flera objektiv att välja på: https://www.fujifilm.eu/se/produkter/digitalkameror/fujinon-x...

https://www.fujivsfuji.com/

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Nu har EG sänkt 1TB till 2199:- Vad händer egentligen, hur kan de ligga så mycket under andra? Man börjar ju tro det är något fel, för det är väl senaste modellen och inget nytt på gång? Jag hade tänkt köpa en Nvidia shield, men nu vet i fan.

Grymt mycket bra konsol och 4K/UHD mediaspelare för pengarna!

Kunde inte låta bli att köpa ovan 1TB-version att ha som konsol på landet (har redan tre XB1S hemma som mediaspelare/konsol).

Riktigt bra kanonpris! Har redan FIFA 17, så tänkte sälja medföljande downloadkod till FIFA (hoppas att det är OK?), eller ge bort till släkt/vänner.

Nej, det är absolut senaste XB1S (med UHD-BluRay-spelare, och allt). Nästan så jag också tror att ElGiganten gjort ett misstag här... (beställde en hyfsat direkt igår kväll när jag råkade se det).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev en ny xbone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Grymt mycket bra konsol och 4K/UHD mediaspelare för pengarna!

Kunde inte låta bli att köpa ovan 1TB-version att ha som konsol på landet (har redan tre XB1S hemma som mediaspelare/konsol).

Riktigt bra kanonpris! Har redan FIFA 17, så tänkte sälja medföljande downloadkod till FIFA (hoppas att det är OK?), eller ge bort till släkt/vänner.

Nej, det är absolut senaste XB1S (med UHD-BluRay-spelare, och allt). Nästan så jag också tror att ElGiganten gjort ett misstag här... (beställde en hyfsat direkt igår kväll när jag råkade se det).

Blev intresserad av att fixa en som mediaspelare i vardagsrummet, men såg att man bland annat inte kunde överföra filer direkt till 1TB disken... är det bara skivor och streaming som gäller, alternativt spela upp filer från USB? Feels like a big waste :/

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

@f@boy: Svårt att svara generellt, det handlar främst om "registeravstånd" måttet mellan filmen/sensorn och objektivinfästningen.
Ifall det är större avstånd på det ursprungliga systemet så kan man ofta få plats med en adapter.

men är det det du är ute efter kolla hellre på något spegellöst system T.ex. Sony E (inte A som den jag länkade till) Eos M eller Fujifilm X. Jag skulle skippa Micro 4/3 då det är mindre sensorer och du inte har så mycket alternativ bland äldre optik då det kommer till vidvinkel.

Bra SC tråd i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad är det här för goja? Hur långt bort motivet är eller om det rör sig spelar ingen roll för exponeringen, det enda som betyder något är hur mycket ljus det reflekterar.

Optiken reflekterar inget ljus, det tar in olika mycket ljus. Det gör väldigt stor skillnad vad du har för brännvidd i relation till slutartid. Att ta en någorlunda skarp bild handhållet med 24mm vidvinkel är ingen större sak vid 1/30s något du inte gör med ex 200mm tele.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

Blev intresserad av att fixa en som mediaspelare i vardagsrummet, men såg att man bland annat inte kunde överföra filer direkt till 1TB disken... är det bara skivor och streaming som gäller, alternativt spela upp filer från USB? Feels like a big waste :/

Har inte undersökt det. Har själv endast tänkt att köra med Plex för att spela upp lokala filer i hemmanätverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Optiken reflekterar inget ljus, det tar in olika mycket ljus. Det gör väldigt stor skillnad vad du har för brännvidd i relation till slutartid. Att ta en någorlunda skarp bild handhållet med 24mm vidvinkel är ingen större sak vid 1/30s något du inte gör med ex 200mm tele.

Ni kanske ska starta en egen kameratråd för att diskutera detaljer kring hur fotografering och exponering fungerar.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Läs mitt inlägg igen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.