Märkligt ljud i idle [HDD]

Permalänk

Märkligt ljud i idle [HDD]

Tjena SweC

Bytte moderkort, processor och grafikkort tidigare i höstas och sedan dess har båda mina gamla HDDs kraschat. Tyckte inte att det var något konstigt med det mer än att timingen kanske va lite underlig eftersom den ena nog var närmare 8 år gammal och den andra ca 4 år. Men har i alla fall skaffat mig en ny nu och den har fungerat felfritt i två veckor. Men sedan två dagar tillbaka har den börjat låta lite konstigt. Jag skulle inte vilja påstå att det är ett "click of death" utan snarare ett rytmiskt mönster av ljud, typ att skrivhuvudet rör sig fram och tillbaka och läser samma filer om och om igen. Ljudet uppstår dessutom endast när hårddisken inte används.
OS är installerat på en SSD och inga program som körs på datorn är lagrade på HDDn så har lite svårt att se varför den skulle låta på detta vis hela tiden.
Jag gjorde lite sökningar eftersom jag tänkte att BIOS kanske va felinställt och orsakade problemen men då hittade jag istället info om att en dålig PSU kan orsaka fel på HDDs, och PSUn är lika gammal som första HDDn så den har några år på nacken. Men borde inte detta också påverka mina två SSDs?
Har även kört Seatools och Crystaldisk och ingen av dom indikerar på något problem. Men de gjorde de å andra sidan inte med de andra två diskarna heller och så någon dag senare var de helt döda (nummer två som kraschade kunde bara läsa 0,3% av hela disken allt annat va sönder).

Så vad tror ni? Dags att koppla ur HDDn och skaffa sig en ny PSU innan det är för sent eller är det något annat som spökar?

Permalänk
Medlem

SDD använder 3.3 och/eller 5.0V matningen - svajar 12 Voltsmatningen så kommer de inte att märka det då 3.3/5V ofta är hårt reglerad, medans 12V sidan åker liksom med 5V regleringen genom att den spolen har några fler varv på transformatorn än 5V-sidan

En svajade 12V matning drabbar en mekanisk 3.5" hårt då spindelmotorn går på 12 Volt och det är inte omöjligt att det är något sådant som fick dina gamla diskar att kasta in handduken.

en ny PSU är inga vansinniga pengar och är du rädd om snurrdisken så tycker jag att den bör hållas bortkopplad till ny PSU är installerad.

Faktum är att jag nog skulle låta bli att köra datorn alls innan den är bytt - krånglar 12 Volt så kan också 5V vara problematiskt även om de just nu kanske håller sig inom gränserna (många spänningar på moderkort är lokalt framreglerade tagna från 5 Volt-sidan, vilket gör att om 5V gungar mer än önskat så behöver det inte ger någon konsekvens då regulatorerna tar den delen) - om 3.3V och 5V gungar för mycket så kan även din betydligt dyrare masslagring ta skada - dina SSD...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

SDD använder 3.3 och/eller 5.0V matningen - svajar 12 Voltsmatningen så kommer de inte att märka det då 3.3/5V ofta är hårt reglerad, medans 12V sidan åker liksom med 5V regleringen genom att den spolen har några fler varv på transformatorn än 5V-sidan

En svajade 12V matning drabbar en mekanisk 3.5" hårt då spindelmotorn går på 12 Volt och det är inte omöjligt att det är något sådant som fick dina gamla diskar att kasta in handduken.

en ny PSU är inga vansinniga pengar och är du rädd om snurrdisken så tycker jag att den bör hållas bortkopplad till ny PSU är installerad.

Faktum är att jag nog skulle låta bli att köra datorn alls innan den är bytt - krånglar 12 Volt så kan också 5V vara problematiskt även om de just nu kanske håller sig inom gränserna (många spänningar på moderkort är lokalt framreglerade tagna från 5 Volt-sidan, vilket gör att om 5V gungar mer än önskat så behöver det inte ger någon konsekvens då regulatorerna tar den delen) - om 3.3V och 5V gungar för mycket så kan även din betydligt dyrare masslagring ta skada - dina SSD...

Ah okej!

Men borde inte ljudet uppstå även vid load? Eller är det kanske så att jag inte märker det lika lätt då pga andra ljud?
En tanke dock, körde HWiNFO och 12V verkar då ligga på stadiga 12.096V. Hur tillförlitlig är den?

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Skulle det möjligtvis kunna vara så att min PSU har för låg Watt? Kör en 1070 och en 6700k och PSUn ligger bara på 550W.

Blir till att plocka upp en ny PSU imorgon så hoppas jag på att det blir bättre, lär ju oavsett bara dags att byta ut det vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewenhaupt:

Ah okej!

Men borde inte ljudet uppstå även vid load? Eller är det kanske så att jag inte märker det lika lätt då pga andra ljud?
En tanke dock, körde HWiNFO och 12V verkar då ligga på stadiga 12.096V. Hur tillförlitlig är den?

Det går inte att mäta spänningsfel med mjukvara... tänkt på det. Dina 12.096V refererar mot en 12V lina... som drivs av samma 12V lina. Har flertalet gånger sett mätprogram som säger att allt är okej, för att sen med multimeter mäta och se att 12V och 5V är helt åt skogen.

Bästa sättet att mäta dem är i last, och med en multimeter. Så starta ett intensivt test för CPU+GPU, och med multimeter (även 100kr på biltema/clas/kjell duger), och mät 12V + 5V på en av de gamla IDE ström kontakterna (enklast). Gul är 12V, röd är 5V. Du får max ha +- 5% avvikelse, och den ska inte svaja vilt.

Skrivet av Lewenhaupt:

Skulle det möjligtvis kunna vara så att min PSU har för låg Watt? Kör en 1070 och en 6700k och PSUn ligger bara på 550W.

Blir till att plocka upp en ny PSU imorgon så hoppas jag på att det blir bättre, lär ju oavsett bara dags att byta ut det vid det här laget.

Endast om du överklockar dem skulle jag tro att du ens är i farozonen. Det som mer troligen skett är att ditt agg åldrats så mycket att den inte klarar 550W längre pga dåliga kondensatorer mm.

PSU ska man aldrig köra till döds... för när den dör så kan den smälla och ta hela datorn med sig. Utan när PSUns garanti har gått ut, eller den ger något tecken på problem, bör den endast användas till testning eller till saker där det inte spelar någon roll om den smäller. Vore liksom inte kul om ditt 1070 smäller (då det också drivs på 12V), för att man snålade med PSUn.

Med det sagt...

HDD kan göra olika ljud från sig, så det kan också vara helt normalt. De surrar ibland när saker hamnar i resonansfrekvens och de gör tester på sig själv med jämna mellanrum när de är IDLE (SMART tester bla).