Permalänk
Medlem

Kanske länkat tidigare men bulldozer har åldrats nästan lika bra som AMDs GPUer brukar.

https://youtu.be/ylvdSnEbL50

Edit: NVM nån länkade precis hehe.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Det är sjukt att Faildozer har lyckats över ta I5 orna ifrån samma generation.

detta bådar gott för Ryzen som har ännu mer Råprestanda på alla punkter. blir nog en med 8 tror jag, men vill först veta hur 1600x kommer prestera om klocken är lite bättre på den.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Precis du ser max 50% med win/afterburner.
Kolla på ACs egna cpu load app. 90% Även när det dyker upp varningsmeddelanden så säger win/afterburner ändå ca 50%.

Dvs när AC belastar cpun hårt på alla fyra kärnorna så visar afterburner/win aktivitetshanterare ungefärr max 50%. Har redan tagit upp detta när sådant här har tagits upp i sådana här trådar.

https://www.youtube.com/watch?v=gUNAvkY6Ops

Hoppas att det var det klippet jag var ute efter, va svårt att hitta det.

Det visar ännu tydligare på att det är problem i spelmotorn, det betyder att ACs motor blir sin egen flaskhals. Kikar man på Task Manager eller Resource Monitor, som är betydligt pålitligare verktyg så lär belastningen ligga på 50%. Att spelet visar 90% är ju för att den inte orkar hänga med.

Likadant med GTA5 (vilket dom även säger i videon). Dessa problemen orsakas ju inte av att det är för hög belastning på processorn.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det visar ännu tydligare på att det är problem i spelmotorn, det betyder att ACs motor blir sin egen flaskhals. Kikar man på Task Manager eller Resource Monitor, som är betydligt pålitligare verktyg så lär belastningen ligga på 50%. Att spelet visar 90% är ju för att den inte orkar hänga med.

Likadant med GTA5 (vilket dom även säger i videon). Dessa problemen orsakas ju inte av att det är för hög belastning på processorn.

Så här är det: när fps är låg då är även cpu belastningen låg, så klart.(ac ingame app) Kör man 60fps så är det ca 30-40% är man vid 100+ så ligger man och snittar 90%. lägg till några bilar så kan det bli för mycket för cpun.

Jag tolkar det så här:

Spelet belastar kärnorna så hårt att det inte finns resurser för att ht ska kicka igång. I Win aktivitetshanterare så får man se att alla trådar kör 50% men är ju 100% tot.

Jag har sett detta innan i några andra spel men just nu är det bara bf1 å AC som gäller så minns inte.

Men iaf, fysiska kärnor utnyttjas av spelet men ht gör det inte av det man ser.

Kolla som sagt på det jag länkat om gta5 oxå.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ursäkta för de dåliga bilderna

Permalänk
Medlem

Ser ut som att börsen inte har reagerat positivt på Ryzen, för en vecka sedan var AMDs stock på $15 nu är den under $13. Undrar var priset stabiliserar sig kring.

https://finance.yahoo.com/quote/AMD?p=AMD
http://www.google.com/finance?cid=327
http://www.nasdaq.com/symbol/amd/interactive-chart?timeframe=...

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Den enda slutsatsen man kan dra av den där videon är "FX 8350 blev till slut snabbare i spel än 2500K för att spel nu tar bättre vara på flera trådar."
Men frågan är ju då om det var värt det att vänta 5 år för att FX 8350 skulle bli lika snabb som i5 2500K i spel? Orkar man till exempel sitta och vänta till 2022 för Ryzen 1700 att utprestera i7 7700K i spel?

Det skulle inte jag ha orkat i alla fall.

Det man också får ha i åtanke är att i5 2500K har en mycket högre IPC än FX 8350 så vid överklockning (som i5 2500K hanterar väldigt bra) så skulle den fortfarande lägga sig över FX 8350 i spel.

Det han sa i videon är att 2500K var ett bättre val än 8350 med facit i hand, men mellan 1700 och 7700k så tror han att det är bättre med AMDs 1700. Anledningen är att det tros inte ta 5 år som din andra fråga påstår/antar skulle göra mellan Ryzen och Kabi Lake.

Jag tror heller inte att det kommer ta 5 år då med tanke på hur mycket AMD har gjort i förarbete och förutsättningar för flertrådat spel under de senaste 4 åren.
Med Bulldozer/Piledriver lanserade AMD bara en CPU och gjorde i princip inget annat än att be MS uppdatera Win7 (8) scheduler.
Med Ryzen har AMD de senaste 4 åren körde stenhårt med Mantle tillsammans med Dice som blev grunden till Vulkan, samtidigt massor av optimeringar/funktioner för flertrådade spel i de 2 senaste generationerna av konsoler; och nu idag samarbetar med många utvecklare, speciellt Bethesda och Epic games Unreal Engine.
Han säger att det kommer ta 1 år, jag tror däremot att vi får se de största skillnaderna inom 2 år.

AMD har helt enkelt strategiskt ordnat upp ett ekosystem de senaste typ 4 åren där konsoler, spelutvecklare, grafikkort och API:er är redo för multicore idag för spel, som vi konsumenter kommer att se ske successivt inom 2år.

Att prestandatesta med lågupplösning för att inte låta GPUn vara flaskhalsen är INTE en indikation på framtida prestanda, eftersom det tar absolut ingen hänsyn till mjukvaro-utvecklingen! Jag är övertygad av den tro (inte fakta) att mjukvaruoptimeringar har en stor betydelse, större än vad denna indikation kan påvisa vid tester av lägre upplösningar, speciellt nu när Vulkan och DX12 är i sin linda.

Vulkan och DX12 är från grafikkorts-API:ns sida en möjliggörare för utnyttjande av flera CPU kärnor/trådar, AMDs Rysen är en CPU som är byggd med effektiv skalningsbar prestanda över flera kärnor, båda dessa två är idag på plats. Nu ska den 3:e och sista delen fungera med flera kärnor/trådar, nämligen mjukvaran. Mjukvara som både OS och spelen som ska ta och utnyttja denna resurs, vilket är det som kommer vara det mest spännande vi kommer att se framöver under dessa 2 år, spelmässigt enligt mig då
Såg till exempel ett test med RX 480 som skalade 100% med 2st GPU:er jämfört med 1st i 4K med spelet Sniper Elite 4. Ska bli intressant att se om Vega kan skala lika bra och utnyttja Ryzen fullt ut.

Detta är vad jag tror Vi får helt enkelt se. Om denna tes stämmer bör vi få minst ett spel inom 6 månader på knackig "beta-nivå" som stödjer multicore så pass bra att Ryzen 1700 slår Kabi Lake 7700K.
Jag tippar även att under 2018 kommer AMD ha ett jättestort evenemang med bl.a. (och främst) Bethesda där vi kommer få se tidiga exemplar av vad deras kommande spelmotor kommer klara av med Ryzen, körandes tillsammans med Vega i Vulkan.

Spännande tider!

Permalänk
Medlem

HAr skickat iväg moderkortet till Inet idag. Man hoppas väl få ett nytt inom 2 veckor.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Då jag sysslar mycket med finita element analyser på jobbet så hade det varit intressant att veta hur Ryzen står sig där. Främst med Abaqus/CAE eller ANSYS, någon som sett några tester med dessa programvaror?.

Många kärnor är för det mesta positivt,det är varje fall min erfarenhet av flera FEA program. Dock så är även tillräckligt mycket ram per kärna viktigt för att minimera temp filer på diskarna. Ryzen uppfyller kravet på många kärnor men då man kan ha max 64 GB ram så kan man hamna i en situation där minnet blir den trånga sektorn.

Permalänk
Hjälpsam

Visst verkar stockkylaren vara ganska rejäl?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Så här är det: när fps är låg då är även cpu belastningen låg, så klart.(ac ingame app) Kör man 60fps så är det ca 30-40% är man vid 100+ så ligger man och snittar 90%. lägg till några bilar så kan det bli för mycket för cpun.

Jag tolkar det så här:

Spelet belastar kärnorna så hårt att det inte finns resurser för att ht ska kicka igång. I Win aktivitetshanterare så får man se att alla trådar kör 50% men är ju 100% tot.

Jag har sett detta innan i några andra spel men just nu är det bara bf1 å AC som gäller så minns inte.

Men iaf, fysiska kärnor utnyttjas av spelet men ht gör det inte av det man ser.

Kolla som sagt på det jag länkat om gta5 oxå.

För HT att kicka igång? HT är alltid igång om det är aktiverat, det betyder att varje kärna har två register att jobba med. Det är dessa register som du ser i Windows och som den tolkar som extra kärnor. Enda gången båda registrerna kan jobba samtidigt är när det ena registret jobbar med flyttal och det andra med heltal (Vilket är väldigt sällan). I annan last som exempelvis spel så är HT någon form av avlastningsyta. HT kan göra så att processorn jobbar med fler grejer samtidigt, men det är inte det som händer här.

Windows aktivitetshanteraren är dessutom inte en bra fingervisning om vilka kärnor som jobbar då Windows skyfflar runt trådar enormt mycket. Visar den grafiskt 50% utbrett på alla kärnor brukar det bara vara två kärnor som används.

Det är snarare så att spelet inte kan hantera lasten den får.

Jag svarade på det med GTA också.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FishTank:

Ser ut som att börsen inte har reagerat positivt på Ryzen, för en vecka sedan var AMDs stock på $15 nu är den under $13. Undrar var priset stabiliserar sig kring.

https://finance.yahoo.com/quote/AMD?p=AMD
http://www.google.com/finance?cid=327
http://www.nasdaq.com/symbol/amd/interactive-chart?timeframe=...

Förväntan var för hög, speciellt vad gäller överklockning, nu kommer det en rekyl på detta.
Efter ett tag inser nog de flesta att detta är en jädra fin CPU och vill man inte ha åtta kärnor finns det fyra och sex bakom hörnet.
Q3 kommer troligtvis APU:rna, kursen kommer att hämta sig.
Börsen är mer skvätträdd än en spattig häst.

Skrivet av SectionX2:

HAr skickat iväg moderkortet till Inet idag. Man hoppas väl få ett nytt inom 2 veckor.

Hoppas att du får det tidigare än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Ser ut som att börsen inte har reagerat positivt på Ryzen, för en vecka sedan var AMDs stock på $15 nu är den under $13. Undrar var priset stabiliserar sig kring.

https://finance.yahoo.com/quote/AMD?p=AMD
http://www.google.com/finance?cid=327
http://www.nasdaq.com/symbol/amd/interactive-chart?timeframe=...

Föga förvånande då antagligen många spekulerat med deras aktie kring släppet av ryzen som nu sålt.
Jag tror vi kan få se lite mer fall när andra som spekulerat säljer för att den gått ner men sedan lär den återhämta sig tror jag.

Permalänk
Medlem

Tror ni att R5 redan är klar men dom väntar med release och kanske stabilitetstestar den under tiden, eller finns det möjlighet att dom förbättrar och arbetar på 6/12 fortfarande?

Hur lång tid innan en processor är klar släpps den, typ? Just R7 verkar ju blivit klart i sista stund eftersom moderkortstillverkarna fick den väldigt sent, men det kanske var för att hålla bort läckor också?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

För HT att kicka igång? HT är alltid igång om det är aktiverat, det betyder att varje kärna har två register att jobba med. Det är dessa register som du ser i Windows och som den tolkar som extra kärnor. Enda gången båda registrerna kan jobba samtidigt är när det ena registret jobbar med flyttal och det andra med heltal (Vilket är väldigt sällan). I annan last som exempelvis spel så är HT någon form av avlastningsyta. HT kan göra så att processorn jobbar med fler grejer samtidigt, men det är inte det som händer här.

Windows aktivitetshanteraren är dessutom inte en bra fingervisning om vilka kärnor som jobbar då Windows skyfflar runt trådar enormt mycket. Visar den grafiskt 50% utbrett på alla kärnor brukar det bara vara två kärnor som används.

Det är snarare så att spelet inte kan hantera lasten den får.

Jag svarade på det med GTA också.

Jag tänker så här.

När vissa program utnyttjar hela kärnar till 100% så finns det inget utrymme/resurser till kärnan för att bearbeta en till tråd då hela kärnan kör redan max. Växer det ut extra hårdvara om cpun har stöd för ht?
Stänger man av ht så visas allt som vanligt, ska testa det igen bara för det.(var så med q6600)
Att win visar det som 50% per tråd tycker jag låter naturligt när man tar det så som jag tänkt i det här fallet och säkert så Kunoz har valt att programmera.

Klart det är programmet som spökar men stuttering isuues finns där pga man kör en cpu med färre trådar eller kärnor i ACs fall då.
Flerr trådar/kärnor eller rent av lägre cpu load gör att det blir mjukare. Så e det jue.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Just R5 kan vara en svår fråga då det innefatta både 6/12 och 4/8 processorer. 6/12 kommer som tidigare diskuterat troligen vara kretsar där 1 eller 2 av kärnorna inte riktig var tillräckligt bra för just R7 serien och där man då har stängt av dem för att få ner det till 6/12. Det stora frågan är väl om 4/8 kommer vara av samma typ eller om man bara har en cluster av kärnor. och med tanken att dem här processorerna är mer tänkt för breda massan så håller man väl redan på att producera dem men man vill gärna har större antal av dem som förhoppningsvis sak finnas då verkligen från dag 1 och med alla problem rättat till av AM4 moderkort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Jag tänker så här.

När vissa program utnyttjar hela kärnar till 100% så finns det inget utrymme/resurser till kärnan för att bearbeta en till tråd då hela kärnan kör redan max. Växer det ut extra hårdvara om cpun har stöd för ht?
Stänger man av ht så visas allt som vanligt, ska testa det igen bara för det.(var så med q6600)
Att win visar det som 50% per tråd tycker jag låter naturligt när man tar det så som jag tänkt i det här fallet.

Klart det är programmet som spökar men stuttering isuues finns där pga man kör en cpu med färre trådar eller kärnor i ACs fall då.
mer trådar/kärnor är det blir mjukare oavsett lixom

Processorer med HT har dessa register aktiverade, processorer utan HT har dessa avaktiverade.

Fast det är inte som du tänkt, då du inte kan bedömma var lasten ligger med aktivitetshanteraren.

Det är bombsäkert spelen. Det är ju så uppenbara edge-cases där detta händer, man måste ju köra spelen som det inte är tänkt för att det ska hända.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SolidReactor:

Det han sa i videon är att 2500K var ett bättre val än 8350 med facit i hand, men mellan 1700 och 7700k så tror han att det är bättre med AMDs 1700. Anledningen är att det tros inte ta 5 år som din andra fråga påstår/antar skulle göra mellan Ryzen och Kabi Lake.

Jag tror heller inte att det kommer ta 5 år då med tanke på hur mycket AMD har gjort i förarbete och förutsättningar för flertrådat spel under de senaste 4 åren.
Med Bulldozer/Piledriver lanserade AMD bara en CPU och gjorde i princip inget annat än att be MS uppdatera Win7 (8) scheduler.
Med Ryzen har AMD de senaste 4 åren körde stenhårt med Mantle tillsammans med Dice som blev grunden till Vulkan, samtidigt massor av optimeringar/funktioner för flertrådade spel i de 2 senaste generationerna av konsoler; och nu idag samarbetar med många utvecklare, speciellt Bethesda och Epic games Unreal Engine.
Han säger att det kommer ta 1 år, jag tror däremot att vi får se de störta skillnaderna inom 2 år.

AMD har helt enkelt strategiskt ordnat upp ett ekosystem de senaste typ 4 åren där konsoler, spelutvecklare, grafikkort och API:er är redo för multicore idag för spel, som vi konsumenter kommer att se ske successivt inom 2år.

Att prestandatesta med lågupplösning för att inte låta GPUn vara flaskhalsen är INTE en indikation på framtida prestanda, eftersom det tar absolut ingen hänsyn till mjukvaro-utvecklingen! Jag är övertygad av den tro (inte fakta) att mjukvaruoptimeringar har en stor betydelse, större än vad denna indikation kan påvisa vid tester av lägre upplösningar, speciellt nu när Vulkan och DX12 är i sin linda.

Vulkan och DX12 är från grafikkorts-API:ns sida en möjliggörare för utnyttjande av flera CPU kärnor/trådar, AMDs Rysen är en CPU som är byggd med effektiv skalningsbar prestanda över flera kärnor, båda dessa två är idag på plats. Nu ska den 3:e och sista delen fungera med flera kärnor/trådar, nämligen mjukvaran. Mjukvara som både OS och spelen som ska ta och utnyttja denna resurs, vilket är det som kommer vara det mest spännande vi kommer att se framöver under dessa 2 år, spelmässigt enligt mig då
Såg till exempel ett test med RX 480 som skalade 100% med 2st GPU:er jämfört med 1st i 4K med spelet Sniper Elite 4. Ska bli intressant att se om Vega kan skala lika bra och utnyttja Ryzen fullt ut.

Detta är vad jag tror Vi får helt enkelt se. Om denna tes stämmer bör vi få minst ett spel inom 6 månader på knackig "beta-nivå" som stödjer multicore så pass bra att Ryzen 1700 slår Kabi Lake 7700K.
Jag tippar även att under 2018 kommer AMD ha ett jättestort evenemang med bl.a. (och främst) Bethesda där vi kommer få se tidiga exemplar av vad deras kommande spelmotor kommer klara av med Ryzen, körandes tillsammans med Vega i Vulkan.

Spännande tider!

Fair enough.

Och det är helt korrekt att benchmarks i låga upplösningar inte alls behöver vara en indikator på den framtida prestandan hos en CPU, det trodde jag inte folk över huvud taget såg på det som.
Personligen skulle jag snarare se den prestandan som intressant här och nu när jag köper en CPU då den talar om vilken prestanda man kan förväntas få givet att man har GPU-kraften bakom eller sänker grafiken så pass i ett spel att CPU'n blir flaskhalsen.

Men det ska helt klart bli spännande och se vart det här leder, som tur är så känner jag inte riktigt behovet av en ny CPU riktigt än så det blir att vänta in Cannonlake/Zen 2 och välja en CPU med facit i hand istället

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Processorer med HT har dessa register aktiverade, processorer utan HT har dessa avaktiverade.

Fast det är inte som du tänkt, då du inte kan bedömma var lasten ligger med aktivitetshanteraren.

Det är bombsäkert spelen. Det är ju så uppenbara edge-cases där detta händer, man måste ju köra spelen som det inte är tänkt för att det ska hända.

jag menar inte att q6600 har ht, utan att cpu hanteraren i win å spelet visar samma då.

Nä alltså, stuttering får jag som sagt oftast när det e hög fps i rätt många spel och det verkar vara rätt standard att många delar med sig av samma upplevelser då. Tom vissa testare påpekar ju detta. Gäller ju bara att lära sig att märka dem.
När det gäller AC och att man får den cpun på knäna genom att lägga till mer bilar gör ju att fpsen sjunker oxå jue,
vid 60-75fps får jag ju så klart mega suttering å cpu load varningar.

När jag börnar online med 120+ fps(24-32bilar) så märker man rätt lätt när det rycker till lite snabbt, begränsar jag det till säg 70fps blir det mjukt.
Å som jag sagt, det märker man mest när man sitter typ inne i spelet med hela synfältet fullt av spelet. Då blir man väldigt påverkad av minska lilla hopp/skutt/lagg som uppkommer.
Precis som när man har ett VR headset på, det är inget man bara säger att man har inbillat sig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tror ni att R5 redan är klar men dom väntar med release och kanske stabilitetstestar den under tiden, eller finns det möjlighet att dom förbättrar och arbetar på 6/12 fortfarande?

Hur lång tid innan en processor är klar släpps den, typ? Just R7 verkar ju blivit klart i sista stund eftersom moderkortstillverkarna fick den väldigt sent, men det kanske var för att hålla bort läckor också?

Processorn är garanterat redan klar, det tar ca 3-4år att utveckla.
Då Ryzen är helt ny så kan den fortfarande hålla på att "trimmas in" men hårdvaran är redan klar.
Jag tror att nästa version av Zen+ redan finns i ingenjörsexemplar som AMDs ingenjörer och utvecklare redan arbetar med.
Det är inte så att de kan ändra på hårdvaran i sista minuten men firmware och mjukvara samt magiska nummer mm kan det arbeta med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

jag menar inte att q6600 har ht, utan att cpu hanteraren i win å spelet visar samma då.

Nä alltså, stuttering får jag som sagt oftast när det e hög fps i rätt många spel och det verkar vara rätt standard att många delar med sig av samma upplevelser då. Tom vissa testare påpekar ju detta. Gäller ju bara att lära sig att märka dem.
När det gäller AC och att man får den cpun på knäna genom att lägga till mer bilar gör ju att fpsen sjunker oxå jue,
vid 60-75fps får jag ju så klart mega suttering å cpu load varningar.

När jag börnar online med 120+ fps(24-32bilar) så märker man rätt lätt när det rycker till lite snabbt, begränsar jag det till säg 70fps blir det mjukt.
Å som jag sagt, det märker man mest när man sitter typ inne i spelet med hela synfältet fullt av spelet. Då blir man väldigt påverkad av minska lilla hopp/skutt/lagg som uppkommer.
Precis som när man har ett VR headset på, det är inget man bara säger att man har inbillat sig.

Det har jag inte sagt, men det betyder inte att den visar rätt.

Sedär, då har du bekräftat att det är motorn. Fysikberäkningarna sker inte i samband med uppdateringsfrekvensen.
(Såvida spelet inte är sjuuuukt dåligt kodat, aka Need For Speed Rivals vilket även det skulle förklara drops)

Du har fixerat lite för mycket på att det är processorns fel istället för att rikta kritiken mot spelen du lirar. Det är ju så uppenbart vid det här laget.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Med risk att gå en smula off-topic, ta det för vad det är

Eftersom många frågat huruvida upplösning påverkar cpu belastning på något sätt (Ryzen benchmarks) så tänkte jag kolla upp saken lite själv. Nu menar jag alltså den teoretiska frågan om enbart ändrad upplösning med en låst fps och ingen flaskhals alls i systemet skulle ge någon skillnad på procentuell belastning av processorn. För att börja någonstans så tänkte jag att Rise of the Tomb Raider skulle vara passande, hyfsat tungt på cpu och gpu men inom ramen för att inte bli begränsat av varken cpu eller gpu i de olika upplösningarna vid låst 60fps, detta genom framelimiter i RTSS. Allt loggas sedan genom RTSS och afterburner. Det enda som ändras är upplösning, fps och inställningar förblir exakt likadana.

En överblicksbild för alla fyra deltest, här ser man att fps är exakt likadan genom de fyra upplösningarna

Första fem sekunderna här är i spelets meny och inte representativt, totalt 115 sekunder

Här är framelimiter satt till 30fps pga 4K ultrawide upplösningen, vill som sagt inte ha en flaskhals i hårdvara som stökar till resultaten

Som synes så faller de inom felmarginal i dx12, i dx11 är det faktiskt lite skillnad mellan upplösningarna men det är inte någon enorm varians för det. Konstigt nog så är det högre belastning i snit för dx12 än dx11 i just detta spel. Jag tänkte testa något spel till men ni kanske har ett förslag på spel där eventuell skillnad skulle kunna finnas? Det påstås finnas spel där LOD är direkt knutet till upplösning och därigenom får högre cpu belastning i högre upplösningar men jag vet inte själv vad det skulle vara.

Edit:
Dirt Rally fick sig en vända, inte mycket skillnad där heller att orda om egentligen, i genomsnitt ligger belastningen väldigt nära varandra

Edit2:
Nästa spel, inte speciellt cpu tungt så det går i 100fps, förutom i 5K där jag satte 30fps för att undvika flaskhals, även 1080p-uw med vid 30 som referens.

Medel användning från toppen: 26.01%, 25.93%, 25.92% för 100fps testerna 21.13%, 20.87% för 30fps

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Ser ut som att börsen inte har reagerat positivt på Ryzen, för en vecka sedan var AMDs stock på $15 nu är den under $13. Undrar var priset stabiliserar sig kring.

https://finance.yahoo.com/quote/AMD?p=AMD
http://www.google.com/finance?cid=327
http://www.nasdaq.com/symbol/amd/interactive-chart?timeframe=...

Kolla Intel och Nvidia, de går också ner.
Amd är känsligare. Mycket är räntan som ska ut på fredag om jag förstått det rätt.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det har jag inte sagt, men det betyder inte att den visar rätt.

Sedär, då har du bekräftat att det är motorn. Fysikberäkningarna sker inte i samband med uppdateringsfrekvensen.
(Såvida spelet inte är sjuuuukt dåligt kodat, aka Need For Speed Rivals vilket även det skulle förklara drops)

Får hög cpu load med ett gtx470@low. väljer jag höga inställningar så stryper ju graffet till 45fps å cpu load e nada.
Hög fps oavsett gpu blir ju hög cpu belastning här dvs med 6700(även kört med den på 4.8ghz.)
Gtx 1070 visade oxå samma cpu belastning på samma sätt.
Samma sak med nuvarande gtx970.

Dvs hög fps=hög cpu belastning vilket bjuder in till eventuella stutters.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Det är helt klart den rejälaste stockkylaren jag sett, lär passa som handen i handsken i ett m-itx bygge

Permalänk
Hjälpsam

@tellus82: I vissa spel tror jag att skuggor kan renderas av CPU:n, har för mig att det var så för Skyrim.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Japp stämmer bra, samma i Fallout 4 tror ja. Mitt skyrim SE är däremot tokmoddat så det är nog lite galet att testa med.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt; man köper AMD en del före och Nvidia strax före mars, tänkandes att ena aktien lär gå upp. AMD visar en riktigt prisvärd serie CPUer användbara för mycket medan Nvidia som sist försöker döda Vega innan den landat; båda aktierna störtdyker?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Kolla Intel och Nvidia, de går också ner.
Amd är känsligare. Mycket är räntan som ska ut på fredag om jag förstått det rätt.

Intel har inte gått nere så mycket procentuellt sett men Nvidia å andra sidan... det var ingen liten minskning i värde.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas att du får det tidigare än så.

det är brist på moderkort

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT